Jos kiusaajalta ei vaadita tapojen parantamista kiusattujen nähden, ongelmat siirretään seuraavaan kouluun, eikä kiusaaja saa kasvukokemusta
Pedagogina tiedän, että on hyvin kasvattavaa joutua muuttamaan käytöstään siinä joukossa, jossa on ollut häiriöksi. Se toimii myös varoittavana esimerkkinä muille, millaista parannusta vaaditaan kiusaajalta.
Jos taas kiusaaja vain sysätään seuraavan koulun murheeksi, kukaan ei opi tästä mitään, ja kiusaaminen todennäköisesti jatkuu. On surullista katsoa tätä keskustelua, jossa luullaan, että ongelmat ratkaistaan vain rangaistuksilla.
Kommentit (9)
Kiusaaja ei toimi yksin. Kiusaajalla on se hovi ympärillään ja heillä kaikilla on vain hauskaa kun yksi muka muuttaa tapojaan. Se on pelkkä vitsi. Ei se toimi niin että yritetään saada yksi muuttumaan.
Kyse on muutenkin yleensä ryhmästä, ryhmädynamiikasta ja lasten ryhmäyttämisen ongelmista, ei yhdestä lapsesta. Nuo on asioita, jotka pitäisi laittaa kuntoon siinä vaiheessa kun ryhmä muodostetaan tai kun tulee uusia oppilaita. Jos lapset jätetään yksinään ryhmäytymään, syntyy nokkimisjärjestys, pomo, komppaajat ja ne joiden kustannuksella pidetään hauskaa.
Tässä on vuosia näitä silitelty, niin jos koitetaan vähän kepillä jäätä toiseen suuntaan? Annetaan kiusaajille vaikka perjantai vapaata opetuksesta, mutta opetuksen sijaan, ne viettää koko päivän vaikka jalkapuussa alushousuisillaan miettimässä menneiden päivien valintojaan.
Totta, mutta tällähän ei ole merkitystä.
Kiusaajien annetaan jatkaa "kun eihän kaikkia voida suitsia"
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vuosia näitä silitelty, niin jos koitetaan vähän kepillä jäätä toiseen suuntaan? Annetaan kiusaajille vaikka perjantai vapaata opetuksesta, mutta opetuksen sijaan, ne viettää koko päivän vaikka jalkapuussa alushousuisillaan miettimässä menneiden päivien valintojaan.
Taantumalla itse samalle kymmenen pientä n****ripoikaa-tasolle häviää pelin satavarmasti. Autoritäärinen kasvatustapa tekee kapinallisesta lapsesta vielä kapinallisemman ja hissukoilta se vie rohkeuden tehdä ikinä mitään.
Enemmistö huutaa vain kovia rangaistuksia, kum ei ymmärrä aloituksessa kuvattua ulottuvuutta.
Kiusaajat eivät opi mitään, jos muuttavat koulua, mutta eivät käytöstään.
Petterillä olisi nyt kasvatuskestelun paikka, ettei samat ongelmat siirry kiusaajien mukana seuraavaan hallitukseen.
Useimmilla ei tunnu olevan käsitystä asiasta ja sitten kuvitellaan, että siirto muualle tai vankila on ratkaisu.
Vähän sama kuin meillä aikuisilla. Kuka pitäisi kohtuullisena, että jos vaikka loukkaisi ystävää, rangaistus olisi aina koko ystävyyssuhteen päättyminen. Silloin ei voisi pyytää anteeksi ja parantaa tapoja, vaan kyynistyisi.