Köyhän niksinurkka: Jos sinulla ei ole varaa matkustaa ulkomaille
Katso tv:stä ohjelmia, missä matkustellaan ulkomailla.
Itse tykkään katsoa Race across the world-ohjelmaa ja ihastella siinä näkyviä ulkomaiden maisemia. Tunnelman haistaa melkein tv-ruudun läpi. Kuin olisi itse jossain Marokon lämpimillä kaduilla. 🤗
Kommentit (77)
Ei toimi, iskee kahta kovempi reissukaipuu.
Minä ajattelin tehdä päiväretken Kotkaan, kivoja leikkipuistoja näytti olevan ja joku merimuseo myös.
Idean sain @juliaihmiseltä instassa. Ei ole mainos vaikka häntä somessa seuraankin. Hänellä on joku diili Kotkan kanssa selvästi.
Muistan 80-luvulla Kotkassa vieraillessani, että siellä oli mahtavia leikkipuistoja.
Viet rantsulle palmun ja kuvittelet olevas Balilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin tehdä päiväretken Kotkaan, kivoja leikkipuistoja näytti olevan ja joku merimuseo myös.
Idean sain @juliaihmiseltä instassa. Ei ole mainos vaikka häntä somessa seuraankin. Hänellä on joku diili Kotkan kanssa selvästi.
Muistan 80-luvulla Kotkassa vieraillessani, että siellä oli mahtavia leikkipuistoja.
Kotkan merimuseo oli ainakin muutama vuosi sitten hieno paikka. Suosittelen lämpimästi!
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja Kotkassa ollut puisto jossa valtava kiipeilyteline, teki vaikutuksen. En vaan enää saa palautettua mieleen minkälainen se teline oli. Mutta upea se oli kuitenkin 😀
Minä otan kirjan ja menen (leikki)puistoon lukemaan. Lähialueilla ei ole kunnon puistoja, eikä kerrostalossani ole parveketta. Puistossa voin kuvitella olevani ulkomailla, kun on rauhallista ja mukavaa. Lapsia ei täällä näy. Lisäksi tutkin lähialueita ja ulkoilen joka päivä 5-7 tuntia. Rentouttaa todella paljon ja illalla saa hyvin unta. Työaikana olen stressaantunut ja väsynyt, mutta tällä tavalla saan nollattua.
n30
Kasvitieteelliset puutarhat ovat hienoja paikkoja. Ainakin Helsingistä ja Turusta löytyvät sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kasvitieteelliset puutarhat ovat hienoja paikkoja. Ainakin Helsingistä ja Turusta löytyvät sellaiset.
Puutarhamyymälät muuten! Sellaiset joissa kasvihuone. Trooppinen tunnelma ja tuoksu. Halpaa jos ei osta juur mittään
YouTubesta löytyy kaikki maailmankolkat kuvattuna. Instassako katsoin Janne Katajan matkaa Italiassa. Upeita maisemia vaikkakin vain auton ikkunasta kuvattuna. Ihana kun ihmiset kuvaa eri paikkoja. Pääsen minäkin "reissulle" liikuntakyvyttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua kiinnostaa maailman kuuluisimmat nähtävyydet kuten pyramidit, linnat tai monumentit, on hyvä pitää mielessä, että ne näkee paremmin netistä, telkasta ja kirjoista. Paikan päällä näkee vain edessä seisovan turistin niskan.
Ruokamyrkytyksenkin voi järjestää itselleen tarvittaessa, niin tuntuu entistä aidommalta kokemukselta
Kuten sanottua, eivät nuo halvimmat risteilyt tai lennot monta euroa maksa. Jos siis ei joka kuukausi ole tili ihan nollilla, niin kannattaa käydä joskus edes Tallinnassa tai muualla.
Sen sijaan jos haluaa vain tyytyä pelkkään simulointiin, niin tässä muutamia vinkkejä:
Helteisenä päivänä kotona kaikki mahdolliset ikkunat auki päivän kuumimmaksi ajaksi ja ennen kuin ilta alkaa viilentyä, niin kaikki mahdolliset ikkunat kiinni. Sitten yön voi hikoilla tuskissaan ja nukkua huonosti, niin pääsee autenttiseen tunnelmaan. Kokemusta voi parantaa vaihtamalla itselleen huonon ja muhkuraisen tyynyn ja laittaa patjan alle vaikka kiviä, jotta sänky tuntuu mahdollisimman huonolta.
Jos on aurinkoinen viikonloppu niin hae jotakin halpaa kaljaa ja lipittelee sitä paahteessa niin kauan, että palaa kunnolla. Voi sitten kärvistellä kun ihoa kiristää ja tuntuu pahalta. Laskuhumala parantaa fiiliksiä.
Jos asut isommassa kaupungissa, mene johonkin lähiöön, jossa paljon etnistä porukkaa. Tuntuu kuin olisi ulkomailla ja tätä voi höystää käymällä jossakin paikallisessa etnisessä ravintolassa tai kaupassa.
Laita vaatteita sen verran paljon päälle, että on vähän hiki ja sitten ruuhka-aikaan matkustamaan kaupungin kuormitetuimmalla joukkoliikennelinjalla koko linja päästä toiseen seisomapaikalla, näin pääsee vähän suurkaupungin tunnelmaan.
Pakkaa kaksi vetolaukullista kiviä mukaan ja aja bussilla johonkin itsellesi vieraaseen kaupunginosaan. Katso jostakin ylimalkaisesta kartasta pitkä kävelyreitti toisen bussilinjan varteen ja haahuile sitten ulkomuistista matka niin, että hermo alkaa jo kiristyä, ennen kuin toisen linjan pysäkki löytyy joistakin.
Mene rautatieasemalle tai lentoasemalle katsomaan ja odottelemaan, että kuinka paljon myöhässä yhteys lähtee sinne, minne olisit voinut lähteä.
Kun ei ollut internettiä vielä kaikilla ja varaakaan ei ollut, hankin ilmaiseksi R-kioskeilta kaikenlaisia matkaluetteloita, tjäreborg, aurinkomatkat jne. haaveilin minne lähtisin, oli melkein kuin olisin oikeasti ollut varaamassa matkaa...ja manifestoinnista oli hyötyä, elämä kuule järjestää niitä matkoja kun alat haaveilemaan, niin että se tuntuu melkein kuin olisit jo lähdössä matkalle. Raha-asiatkin järjestyivät kuin taianomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille näyttää pääsevän jollain viikkaarilla alle 15 eurolla. Meno-paluu.
Niin jos asuu Helsingissä tai Turussa, mistä nämä laivat lähtee. Lapista maksaa 300 euroa tulla junalla ensin Helsinkiin. Tosin pääsee autolla rajan yli Ruotsiin halvemmalla...
Itse en edes halua matkustaa, pari kertaa aiemmin elämässäni käynyt ja matkustelu on todella stressaavaa. Hirveä ryysis joka paikassa ja saa pelätä onko hotellissa lutikoita/torakoita ynnä muita tuliaisia hyppäämässä laukkuun. Tykkään olla rauhassa kotona ja nukkua omassa sängyssäni, vieraassa sängyssä en saa edes nukuttua kunnolla. Jos minua alkaa kiinnostamaan, miltä jossakin ulkomailla näyttää, niin katson Googlen street wiewistä.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten eräs perhe majoittui kellariin. Olivat kertoneet että lähtevät etelään kahdeksi viikoksi. Kunnes myöhään illalla naapuri olikin nähnyt kellarista tulevan valon ja perhe jäi kiinni. Mahtoi olla todella nolo tilanne:)).
Näitä juttuja on ympäri maailmaa, ja olisi hauska tietää, onko tuo kuinka yleistä vai onko se kenties urbaania legendaa. Itse kuulin ulkomailta sellaisen version, että piileksivä perhe olisi jäänyt kiinni, kun talossa syttyi tulipalo. Kertoja väitti kivenkovaan sen tapahtuneen omalle tuttavaperheelleen.
Tikkumakkaraa ja kaakaota prele. Käy sekä kesällä että talvella.