Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viime vuonna toimeentulotukea sai noin 250 000 kotitaloutta

Vierailija
06.04.2024 |

Viime vuonna perustoimeentulotukea sai noin 250 000 kotitaloutta, joista arviolta vajaa neljännes on myös sosiaalityön asiakkaana. Noin 5060 000 perustoimeentulotukea saavaa kotitaloutta on sosiaalityön piirissä, arvioi tutkija Tuija Korpela Kelasta." 

Tänä vuonna päästään reippaasti tuon yli asumistuen ja työttömyysturvan leikkausten vuoksi. Kaikki nuo kotitaloudet eivät ole päihde- ja mielenterveysongelmaisia täynnä. Kotitaliys voi tarkoittaa henkilömäärää 1-xx välillä. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen itsekin siirtymään TT-asiakkaisiin 2025 koska omistusasuntoni vähäinenkin asumistuki loppuu. Joten kela pääsee _vihdoin_ maksamaan kaikki lääkkeeni ja lääkärikäyntini jotka olen toistaiseksi joten kuten onnistunut maksamaan itse. Orpon logiikallahan työkyvyttömän maksut siirtyvät samalla win-win -luokkaan oletan?

Ensiksi omaisuus eli omistusasunto lihoiksi.

Vierailija
22/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kun me köyhät saadaan ilmaiseksi rahaa eikä työpaikkoja ole meille riittävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mä en ymmärrä miten myynnissä oleva mökki estää toimeentulotuen. Ei sitä voi syödä, eikä ketään pakottamaan mätää perittyä taloa ostamaan. 

Vierailija
24/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole oikeutta toimeentulotukeen. Puolison tulot vaikuttavat, lainat ei ole asumismenoja. Ei saa omistaa kesämökkiä.

kyllä on oikeus. Kaikilla on OIKEUS toimeentulotukeen SAMOILLA KRITEEREILLÄ. Se että ei ole oikeutta tarkoittaisi että AUTOMAATTISESTI hylättäisiin hakemus koska oikeutta ei ole. Kaikilla on oikeus ja se että myönnetäänkö sitä vai eri riippuu sitten tuloista ja varallisuudesta.

Tämä oli muuten hyvä tarkennus. Näissä laitetaan ihan turhaan vastakkain esim. työttömät ja työssäkäyvät, vuokralla asuvat ja omistusasunnossa asuvat. Ikään kuin heillä ei olisi samoja oikeuksia, vaikka tosi asiassa on. Kriteerit ihan samat kaikilla.

Se nyt vielä puuttuisi että toimeentulotukea maksettais lainoja. Eivät todellakaan kuulu yhteiskunnan maksettavaksi.

Vierailija
25/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen itsekin siirtymään TT-asiakkaisiin 2025 koska omistusasuntoni vähäinenkin asumistuki loppuu. Joten kela pääsee _vihdoin_ maksamaan kaikki lääkkeeni ja lääkärikäyntini jotka olen toistaiseksi joten kuten onnistunut maksamaan itse. Orpon logiikallahan työkyvyttömän maksut siirtyvät samalla win-win -luokkaan oletan?

Mulla sama. Lainan korot menee nyt sitten toimeentulotukeen ja asunnon yhtiövastike. Tähän saakka olen saanut 60€ asumistukea. Mulle jää itseasiassa näin enemmän rahaa käyttöön.

Vierailija
26/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole oikeutta toimeentulotukeen. Puolison tulot vaikuttavat, lainat ei ole asumismenoja. Ei saa omistaa kesämökkiä.

kyllä on oikeus. Kaikilla on OIKEUS toimeentulotukeen SAMOILLA KRITEEREILLÄ. Se että ei ole oikeutta tarkoittaisi että AUTOMAATTISESTI hylättäisiin hakemus koska oikeutta ei ole. Kaikilla on oikeus ja se että myönnetäänkö sitä vai eri riippuu sitten tuloista ja varallisuudesta.

Tämä oli muuten hyvä tarkennus. Näissä laitetaan ihan turhaan vastakkain esim. työttömät ja työssäkäyvät, vuokralla asuvat ja omistusasunnossa asuvat. Ikään kuin heillä ei olisi samoja oikeuksia, vaikka tosi asiassa on. Kriteerit ihan samat kaikilla.

Ulosotto lyhentää velkaa. Silti katsotaan vain käteen jäävää summaa. Eli kyllä toimeentulotukea saa lainoihin. Ei suoraan mutta ne lainat lasketaan pakollisiksi menoiksi 

Vierailija
27/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyisi käteiseksi ja 150.000 häviäisi näkyvistä arvaisinko hiukan yli 6kk aikana jos sen tekisin? Joka toki onnistuu tarpeen vaatiessa :)

Jos kela kysyy niin viinaan ja *uoriin on palanut, Tatjaanathan eivät anna kuitteja mutta hyvä tavarahan aina maksaa...

Vierailija
28/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela Gold - ja elämä hymyilee sinullekin

Vierailija
29/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyisi käteiseksi ja 150.000 häviäisi näkyvistä arvaisinko hiukan yli 6kk aikana jos sen tekisin? Joka toki onnistuu tarpeen vaatiessa :)

Jos kela kysyy niin viinaan ja *uoriin on palanut, Tatjaanathan eivät anna kuitteja mutta hyvä tavarahan aina maksaa...

Omat rahat saa käyttää miten haluaa. Meneehän joltain isot lottovoitotkin hetkessä turhuuksiin.

Vierailija
30/30 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksilö ei kykene omatoimisesti takaamaan elantoaan, hänellä on oikeus lain suomaan välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Välttämätön toimeentulo kattaa perustarpeet, kuten asumisen, terveydenhuollon ja päivittäisen ravinnon.

Ei ole tarkoitus kattaa niitä menoja, joita on lueteltu. Annetaan tietty summa, jolla ne on hankittava. Lisäksi hyväksyttäviin menoihin voi saada lisätukea, jos sen saamisen ehdot täyttyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi