Millainen eläkekertymäennuste sinulla on?
Katsoinpa huvikseni nyt kun on kovasti ajankohtainen aihe tänään.
Alin eläkeikä 66v 9 kk jolloin saisin 1548,46
Tavoite-eläkeikä 68v 9kk jolloin saisin 1788,82
Karttumisen yläikäraja 70v jolloin saisin 1947,21
Kyllä on korkeat nuo ikärajat kun ottaa huomioon että omista työkavereistanikin on jopa 5 henkilöä KUOLLUT juuri ennen/jälkeen eläkkeelle jäämisen (ja nykyään se ikäraja on joku 60 ollut noillakin kaikilla)
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ikää 48 ja eläkettä on kertynyt nyt 2200 euroa. Sinä et avaukseen laittanut eläkekertymiä, vaan arvioita tulevista eläkkeistä!
Otsikossahan mainittiin ennuste
Takuueläkkeellä mennään eli noin 1000€.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ikää 48 ja eläkettä on kertynyt nyt 2200 euroa. Sinä et avaukseen laittanut eläkekertymiä, vaan arvioita tulevista eläkkeistä!
🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Tyhymä! Onko sana ENNUSTE sinulle jokin uusi käsittämätön termi? Mitäpä jos opettelisit tuolla iällä jo googlaamaan ja sivistämään itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossahan mainittiin ennuste
Ennusteesta nimenomaan oli tarkoitus jutella, mitä minkäkin ikäisenä saisi. Tämä em. vastaaja vastasi siis asian vierestä. Ja rupesi avauksen tekijää moittimaan vääränlaisesta avauksesta :D :D
4000€ jos jään 66 vuotiaana eläkkeelle ja tulot pysyvät siihen asti samalla tasolla kuin nyt.
Tällä hetkellä ikää 49v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on pieniä eläkkeet, itselle antaa alimmalla eläkeiällä jo 3101e :o
Niin, sinulla on hyvä palkka, oikeaa raskasta työtä tekivillä on pienet palkat, turhilla paperin kääntäjillä on korkeat.
Mitä se "oikea raskas" työ on? En ole koskaan törmännyt tuollaiseen määrittelyyn.
No, fyysisesti raskainta mitä minä teen on ehkä sahalla perämiehenä oleminen ja yksin taapelointi. Näitä tehnyt viiden talon ja muutaman muun rakennuksen verran. Metsätyöt, risukon raivaukset, polttopuiden teko, jossa nostetaan tuoreet rungot kokonaisena klapikoneeseen, sirkkelöinti. Näitä tehnyt vuosien varrella paljon. Eläinten juottaminen pakkasella kantovedellä eli kävelyä vesikannujen kanssa aamusta iltaan. Heinätyöt pikkupaalien kerääminen ja varastointi. Keräät kuumina kesäviikkoina 15-25kg paaleja yötä päivää nostamalla paalit laidan yli kärryyn, kärryssä ja varastoon pinoaminen. Toisaalta minulle raskainta työtä olisikin jossain virastossa homehtuminen. N 48v.
Vierailija kirjoitti:
Entäs paljonko MAKSATTE eläkemaksuja per kk? Omalla kohdalla melkein 2000€ menee joka kk eläkemaksuihin. Osa peritään omasta palkasta ja osa työnantajalta.
170€. Turha maksaa enempää, kun ei 50-luvulla ole enää koko eläkejärjestelmääkään. 2480€:n bruttopalkasta jää käteen 2170€ ja se on ihan riittävä summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinulla on hyvä palkka, oikeaa raskasta työtä tekivillä on pienet palkat, turhilla paperin kääntäjillä on korkeat.
Mitä se "oikea raskas" työ on? En ole koskaan törmännyt tuollaiseen määrittelyyn.
No, fyysisesti raskainta mitä minä teen on ehkä sahalla perämiehenä oleminen ja yksin taapelointi. Näitä tehnyt viiden talon ja muutaman muun rakennuksen verran. Metsätyöt, risukon raivaukset, polttopuiden teko, jossa nostetaan tuoreet rungot kokonaisena klapikoneeseen, sirkkelöinti. Näitä tehnyt vuosien varrella paljon. Eläinten juottaminen pakkasella kantovedellä eli kävelyä vesikannujen kanssa aamusta iltaan. Heinätyöt pikkupaalien ke
Olen tehnyt monia noista hommista enkä itse niitä luokittele luokkaan "oikea raskas työ". Nuo ovat fyysisiä töitä, jotka vaativat lähinnä hyvää kuntoa. Ei muuta. Työpäivän jälkeen ne voi unohtaa ja nukkua kuin tukki yönsä.
Kuten aiempaan viestiin jo laitoin, niin raskain työ mitä olen koskaan tehnyt, on palkanlaskenta. Vaatii jatkuvaa aivotyöskentelyä, keskittymistä ja tarkkuutta + näytön tuijottamista. Ja ihan oikeaksi työksi minä sen kyllä luokittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs paljonko MAKSATTE eläkemaksuja per kk? Omalla kohdalla melkein 2000€ menee joka kk eläkemaksuihin. Osa peritään omasta palkasta ja osa työnantajalta.
170€. Turha maksaa enempää, kun ei 50-luvulla ole enää koko eläkejärjestelmääkään. 2480€:n bruttopalkasta jää käteen 2170€ ja se on ihan riittävä summa.
2480€ bruttopalkasta pakollinen eläkemaksu on noin 570€/kk eikä sen suuruuteen itse pysty vaikuttamaan. Työnantaja maksaa noin 400€/kk suoraan eläkeyhtiölle ja sitten tuo 170€ vähennetään työntekijän bruttopalkasta.
En oikein ymmärrä mikä järki tässä kahden maksun järjestelmässä on, olisi läpinäkyvämpää että koko summa näytettäisiin työntekijän palkkanauhalla ja bruttopalkka olisi sen verran suurempi. Ja vielä parempi olisi ettå työntekijä saisi itse vaikuttaa siihen mihin ja kenen toimesta hänen eläkesäästönsä sijoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, fyysisesti raskainta mitä minä teen on ehkä sahalla perämiehenä oleminen ja yksin taapelointi. Näitä tehnyt viiden talon ja muutaman muun rakennuksen verran. Metsätyöt, risukon raivaukset, polttopuiden teko, jossa nostetaan tuoreet rungot kokonaisena klapikoneeseen, sirkkelöinti. Näitä tehnyt vuosien varrella paljon. Eläinten juottaminen pakkasella kantovedellä eli kävelyä vesikannuje
Jos huomasit niin vastauksessa oli mainittu fyysisesti raskaimmat työt, mitä teen. Tästä maksan 1600e/vuosi melaa ja palkkatyöstä maksan 200e/kk. Palkkatyöni on eri tavalla raskasta. Myös fyysistä, mutta ajoittain pakkotahtista ja keskeytyvää sekä kiireistä ja nopeaa reagointia vaativaa. Minulle raskainta olisi istua koneen ääressä vaikka sitäkin töihini kuuluu. Ehkä asiakaspalvelutyö on kuitenkin kaikkinensa raskainta työtä.