Onko autossasi adaptiivinen eli mukautuva vakionopeudensäädin?
Kommentit (43)
Mielestäni adaptiivinen vakkari on ihan mahdottoman kätevä juttu. Normaali vakkari toimii hyvin jos ajaa yksin, mutta heti kun eteen tulee joku jonka nopeus heiluu niin tulee paha mieli. Lisähaitta tulee siitä kun nopeusrajoitukset muuttuvat yllättävän usein ja sitten saa vähän väliä muutella vakkarin asetuksia. Yleensä helpompi jättää vakkari pois päältä ja ajella normaalisti.
Adaptiivisella vakkarilla taas on todellla kätevä ajella, kun edelläoleva yleensä hoitaa nopeuden muutokset. Eikä haittaa vaikka edelläajavan nopeus vaihtelee, adaptiivinen vakkari pitää huolen että etäisyys pysyy.
Ihan ehdoton.
Jonossa ajosta poistuu stressi, voi hiukan silmäillä muutakin kuin edelläajavaa.
Ei ole, tavallinen vakkari tosin löytyy. Harvoin tosin käytän sitäkään, sillä omaa nopeutta (ja turvaväliä) on minusta helppo säätää oikalla jalalla.
On, Polestar. Melkein voi nukkua ajaessa kun on katsonut pornoa ja lauennut raukeena.
On kyllä, mutta en halua sitä käyttää. On jotenkin kammottavaa, että auto kaappaa ajon hallinnan, haluan itse säädellä sekä vauhtia että etäisyyttä edellä ajaviin. Sitäpaitsi ajo on tosi tylsää, jos käyttää mukautuvaa nopeudensäädintä, kaistavahtia ja muuta täyttä automatiikkaa.
On. En ottaisi enää autoa ilman adaptiivista vakkaria. Lyömätön varuste maantieajossa ja toimii hyvin myös esim kehätien ruuhkassa.
Muut varusteet mitkä autossa pitää olla ovat avaimeton käynnistys ja sisääntulo, HUD näyttö, kaukokäyttöinen esilämmitys/viilennys ja Apple CarPlay (tai Androidin vastaava jos käyttää Android puhelinta).
On ja mielestäni se on aivan 💩. Vaikka on säädetty niin, että ei ole herkkä niin jarruttelee aivan turhaan. Jos aikoo moottoritiellä ohittaa hitaamman auton tuo adaptiivinen vakionopeudensäädin päällä, pitää ohitus aloittaa tosi kaukaa, ettei auto ehdi jarrutella ennen kaistanvaihtoa. En käytä oikeastaan koskaan muulloin kuin tyhjällä tiellä tai kun on vähän liikennettä. En kestä sitä turhanpäiten hiljentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni adaptiivinen vakkari on ihan mahdottoman kätevä juttu. Normaali vakkari toimii hyvin jos ajaa yksin, mutta heti kun eteen tulee joku jonka nopeus heiluu niin tulee paha mieli. Lisähaitta tulee siitä kun nopeusrajoitukset muuttuvat yllättävän usein ja sitten saa vähän väliä muutella vakkarin asetuksia. Yleensä helpompi jättää vakkari pois päältä ja ajella normaalisti.
Adaptiivisella vakkarilla taas on todellla kätevä ajella, kun edelläoleva yleensä hoitaa nopeuden muutokset. Eikä haittaa vaikka edelläajavan nopeus vaihtelee, adaptiivinen vakkari pitää huolen että etäisyys pysyy.
Henkilökohtaisesti pidän enemmän perinteisestä vakkarista, vaikka edellä ajavan nopeus sellaisi vähän, riittävällä etäisyydellä ei haittaa, koska jos meinaa ajautua liian lähelle, voi tarvittaessa tiputtaa omaa nopeutta hetkeksi vähäsen ja sitten taas, kun etäisyyttä tarpeeksi nostaa oman nopeuden rajoitukseen. Toki omalla oikealla jalalla pystyy tekemään adaptiivisen vakionopeuden säätimen, jos haluaa. Paljon tasaisempaa kyytiä kuin adaptiivisen jatkuva nykiminen.
Ei ole. Olen ymmärtänyt, että se jotenkin sopeutuu toisten nopeuteen, mutta mikä idea siinä sitten on, jos nopeus ei pysy siinä omassa asetuksessa? Sekö, että jonossa voi sitten laittaa sen vakkarin ja selata puhelinta huolettomammin?
Kertoisitteko oikeasti miten se toimii ja mitkä ne edut ovat. Toimiiko se myös pienissä nopeuksissa ja käsivaihteisilla autoilla?