Asuntolaina yksin?
Haluaisin tietää, että
-paljonko saitte lainaa
-paljonko oli omaa rahaa
-ja paljonko on kk tulonne/brutto
-oma ikä?
Itse ostamassa ensiasuntona yli 40-vuotiaana, ja vaikka lainatarjouksia on pankeilta tullut niin mietin että kaatuuko kaikki siihen että mulla ei ole omaisuutta ja käsirahaa on liian vähän. Kertokaa siis pliis teidän lainansaannin edellytykset. Ja kiva olisi jos laina olisi otettu nyt maksimissaan viiden vuoden sisällä, ajat on kuitenkin muuttuneet niin ei voi verrata jonnekin 20 vuoden takaiseen tilanteeseen.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noin 7 vuotta sitten, 38 vuotiaana ostin reilun 100 000€ 1960-luvun kerrostaloasunnon.
Omaa rahaa reilut 30 000€, lainaa pankilta alle 70 000€. Vakituinen täysiaikainen työ, mutta Tulot reilusti alle mediaanin.Marginaali lainalle on kyllä aika korkea .90%. 12kk euribor-lainalle, annuiteettilyhennyksellä
niin ja laina-aika 25 vuotta
Miksi noin pitkä?
Olen eri, mutta itse otin 30 vuoden asuntolainan varmuudeksi, mutta loppujen lopuksi maksoin lainan 16 vuodessa pois kiitos alhaisten korkojen.
Saitko siis muutettua lainasopimuksesi pankissa 30:stä vuodesta 16 vuoteen? Ajattelin itsekin ottaa
Ai niin voi toimia? Hienoa! Kiitos tiedosta.
Eiköhän pankki nykyäänkin ole vailla pelkästään lainan vakuuksia, jotta saa rahansa pois joka hetki. Jos sukulainen takaa ja antaa siitä pantin sille puuttuvalle rahalle, niin asian pitäisi olla kunnossa.
Lainalaskurilla on helppo katsoa lainan takaisinmaksuhintoja eri koroilla ja eri laina ajoilla. Saattaa yllättää. Siellä käytetään termiä lainan kokonaiskustannukset, ja on pienellä fontilla.
Tulot nettona 4500/kk, omaa rahaa 10 000, lainaa 113 000, melkein kaikki asp-lainana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noin 7 vuotta sitten, 38 vuotiaana ostin reilun 100 000€ 1960-luvun kerrostaloasunnon.
Omaa rahaa reilut 30 000€, lainaa pankilta alle 70 000€. Vakituinen täysiaikainen työ, mutta Tulot reilusti alle mediaanin.Marginaali lainalle on kyllä aika korkea .90%. 12kk euribor-lainalle, annuiteettilyhennyksellä
Miksi noin pitkä?
Olen eri, mutta itse otin 30 vuoden asuntolainan varmuudeksi, mutta loppujen lopuksi maksoin lainan 16 vuodessa pois kiitos alhaisten korkojen.
Tuliko etuajassa maksamisesta lisäkustannuksia?
Ei tullut mitään lisäkustannuksia vaan tein vain ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Tuo kannattaa kuitenkin tsekata lainaehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin pitkä?
Tuliko etuajassa maksamisesta lisäkustannuksia?
Ei tullut mitään lisäku
Minulla on käsitys että kuluttaja saa aina tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ja vaikka maksaa laina kerralla ilman lisäkuluja.
5 1/2 vuotta sitten, 263 000 e rivari pääkaupunkiseudulta. Lainaa 113 000 e, omaa rahaa eli perintöä 150 000 e. Nykyisin on varmaan kireämpää lainan saanti yksin.
35v, tulot 4100e. Asunto 120k josta maksoin säästöillä 20k, lainaa siis 100k.
Pankissa sanottiin että jopa 200k olisi voinut olla mahdollinen mutta siinä ei olisi paljon muuhun elämään jäänyt rahaa.
Muuten olen velaton, akateeminen ja kohta 10v vakitöissä suurfirmassa.
Jos ei ole korkoputkea,osittaista kiinteää korkoa, tai korkokattoa, tms muita sopimuksia lainan pystyy aina maksamaan ilman lisäkustannuksia pois vaikka kokonaan.
korkeintaan joitain korkohyvityksiä joutuu muussa tapauksessa maksamaan.
Mulle ei ole tullut mitään lisäkustannuksia kun olen ylimääräisiä lyhennyksiä tehnyt.