Menisitkö lääkärille jos saat puoli minuuttia kestävän kohtauksen jossa et tiedä tutussa ympäristössä missä olet?
Sain tällaisen ohimenevän tunteen eilen illalla. Paikka josta olen mennyt satoja kertoja oli sellainen, etten tiennyt mihin mennä. Meni ohi nopeasti. Olen terve ja hyväkuntoinen. 57v
Kommentit (39)
Epätietoisuus olinpaikasta tai jopa eksyminen tutussa ympäristössä voi olla merkki jopa aivokasvaimesta. Nimimerkki kokemusta on.
TIA-kohtaus voi ennustaa tulossa olevaa vakavampaa aivoverenkierron häiriötä. Lääkärissä kannattaisi käydä.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta jos jatkuu, niin sitten.
Aiotko odottaa, että tuollainen sattuu, kun ajat autoa? Itse menisin heti.
Ehdottomasti
sivoverenkiertonhäiriö tms
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Voi olla aivoverenkiertohäiriö ja seuravaa ei menekään ohi.
En ole ammattilainen mutta olen lukenut, että TIA-kohtauksen (jos tuo oli sellainen eikä joku muu, emme tiedä) jälkeen riski aivotapahtumaan esim. aivoinfarktiin on suurempi. Eli kipin kapin lääkäriin, varmuuden vuoksi. Tsemppiä, Ap!
Hetkellinen aivoverenkiertohäiriö? Juu, lääkäriin. Voi enteillä isompaa tukosta.
Vierailija kirjoitti:
Palstan akat nyt menee nuhan takia.
Tosi mies mieluummi kuolee ku menee lääkärii. Niin Perkele!
Vierailija kirjoitti:
Käy ihmeessä tutkittavana. Saat hoitoa, tai jos ei ole mitään niin ainakin mielenrauhan. Tuo on pitkä aika kohtaukselle ja voi tulla seuraavan kerran vaikka liikenteessä.
Jos nyt täsmennän niin se oli ehkä 15 sekuntia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut noita, että tutulla parkkipaikalla en yhtäkkiä enää muista minne auton jätin. Jonkin aikaa sitä etsiskelen. Mutta en ole lääkäriin tämän takia mennyt. Kyllähän ihminen kun vanhenee, niin alkaa tulla kaikenlaista. Siihen pitää vaan sopeutua ettei ole enää nuori 20v.
Yleensä parkkeeraan auton tietylle kohdalle ison marketin eteen. Jos siellä ei ole tilaa vaan ajan jonnekin muualle tai jopa toiselle puolen marketin parkkialuetta, unohdan taatusti auton sijainnin. Unohdukseen auttaa kun otan kuvan auton vieressä olevasta kirjainpylväästä. Ei toki sovi unohtaa kuvan ottamista. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta jos jatkuu, niin sitten.
Aiotko odottaa, että tuollainen sattuu, kun ajat autoa? Itse menisin heti.
Miksi oletat että minulla edes on ajokortti?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi mies mieluummi kuolee ku menee lääkärii. Niin Perkele!
Oletko lukenut yhtään Suomen terveydenhuollon ongelmista? Ne johtuvat mm luulotautisten akkojen kuormittavasta tyylistä ravata lääkärillä kerran viikossa.
Selittämättömät tajunnan tilan alenemiset kannattaa aina tutkia. Hyvin todennäköisesti kyseessä on ihan vaaraton ilmiö, mutta kun tuollaiset ovat se ainoa tapa, jolla myös ne harvinaisemmat, vaaralliset ilmiöt oireilevat, niin kyllä se kannattaa selvittää heti.
Jos muita oireita tai toistuu niin ottaisin lääkärin kanssa puheeksi.
Itse herään useinkin yöllä paniikissa tietämättä kuka olen ja missä olen, mutta kyseessä on trauma oire. Tuskin sama.
Epilepsiassa on tyypillisiä juurikin tuo että paikka rupeaa tuntumaan vieraalta ja oudolta,Epilepsiasta on monesti ihmisillä se käsitys että siinä saadaan vain noita tajuttomuus/kouristus kohtauksia mutta se on sairautena paljon monimuotoisempi ja monioireisempi,nuo Ap mainitsemat oireet voivat ennustaa isompaa kohtausta joten olisi hyvä käydä lääkärissä.
Tuollaisen saa aikaan harjoittemallakin, esimerkiksi jos tuijottaa yhtä pistettä ns. tyhjyyteen ilman että antaa silmien liikkua hitustakaan. Aivot tavallaan resetoituu silloin, koska ajattelutoiminta vaatii ihmisellä koko ajan ihan pientä silmien liikettä, ja jos silmät ei hetkeen liiku, muisti yhtäkkiä katkeaa. Asian testaamisesta on Youtubessa paljon videoita, ja näin ihminen tosiaan toimii. Muistikatkos ei vaadi siksi kuin hetken tuijottelun silmiä liikuttamatta. Terveilläkin tällaisia lyhytaikaisia katkoksia on silloin tällöin. Pidempiin katkoksiin voi liittyä sairauttakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja elävät keskimäärin kymmenisen vuotta pidempään kuin ukot, jotka eivät viitsi tutkituttaa itseään mahdollisen vakavan verenkiertohäiriön kohdalla. Ja sekin on vissiin sitten jonkun muun vika.
Menisin. Isä kertoi, että äidillä oli yksittäisiä tuollaisia jo ennen kuin hän sai aivoinfarktin.