Koetko olevasi normaalia älykkäämpi?
Tämä on yleinen harha ja osasyy narsismiin. Koetaan olevan muita parempia ja fiksumpia.
Kommentit (43)
Älykkyyttä on kovin montaa eri lajia. Joissain asioissa huomaan olevani todella noheva. Ja joissain asioissa en todellakaan. Jos lasketaan asiat yhteen, niin varmaan lopputulemana aika tylsä keskiverto.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä kuvitteleminen muita älykkäämmäksi on niin yleinen harha, että se on lähes varma keskinkertaisuuden merkki.
Koen, että tässä on osa totuutta. Kliseisesti sanottuna, onneksi elämä on opettanut. DI:n paperit saivat aikanaan minut hetkeksi ajattelemaan, että olen suht älykäs. Myöhemmin itsekin tajunnut, että näin ei todellakaan ole. Olen vain hyvä matemaattisissa aineissa. Muuten suoraan sanoen aika tyhmä.
Olen kyllä koulussa pärjännyt kiitettävillä arvosanoilla hyvin vähällä työmäärällä. Uskon olevani siinä mielessä älykäs, että löydän asioista sen olennaisen sisällön.
Viisautta alkaa vasta nyt vanhana tulla toimintaan.
Tunnen useita matemaattis-loogisesti lahjakkaita. Sitten kuitenkin normaalielämässä tehdään täysin järjettömiä valintoja, otetaan puoliso, jossa on jo seurusteluaikana varoistusmerkkejä, muutetaan toiselle paikkakunnalle ja huomataan, että se olikin megavirhe, tehdään useita lapsia ja huomataan, että perhe-elämä pursuaakin ongelmia. Luetaan muita ihmisiä ja tilanteita väärin. Jonkinlainen kyky tai halu itsereflektioon puuttuu, muissa kyllä huomataan virheet. Ihmettelen vaan, missä kohtaa se älykkyyskanava katkeaa kun siirrytään abstraktista matemaattisesta maailmasta normaaliin elämään? Joten jos joku sanoo olevansa mensassa, niin en osaa pitää tätä ihmistä automaattisesti kokonaisvaltaisesti älykkäänä, liian paljon havaintoja ja kokemuksia ns älykkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Mensan nettitestin mukaan parhaassa kymmenyksessä.
Mensan nettitestin tuloksesta kannattaa automaattisesti raapaista semmoinen 10-20 pistettä pois. Itse kuulun Mensan nettitestin mukaan älykkäimpään prosenttiin, ja olen ihan tavallinen. Voin vielä uskoa kuuluvani älykkäimpään kymmennykseen, mutta tuskin sentään ihan prosenttiin.
Noiden nettitestitulosten tarkoitus on saada sinut käymään maksullisessa testissä.
Kieltämättä aina vauvapalstaa lukiessa koen olevani suorastaan nero teihin muihin verrattuna.
Koetko olevasi kovinkin älykäs aloittaaksesi tämän aiheen toisen ketjun perusteella?
Vanhemmiten nopeus kärsii näissä älykkyystesteissä. Luulen, löytäneeni uusia loogisia päättelyketjuja testeissä mutta niitä ei ole hyväksytty ja pisteet alhaiset. Minä tykkään käyttää kohtuullisesti myös aikaa päättelyä vaativiin juttuihin. Harkita monelta kantilta.
Olen tutkitusti normaalia älykkäämpi, älykkäämpi kuin 97% suomalaisista. Mutta puoliso ja lapsi on ihan eri tasolla älykkyydessä, joten en tunne itseäni kovinkaan älykkääksi. Minä olen vähän niin kuin se luokan fiksuin, mikä ei ole paljon, kun rinnakkaisluokalla on sitten jo joku minua fiksumpi.
Älykkyydestä en niin tiedä, mut yleissivistys mulla on kyllä hyvä, jos vertaa niihin ihmisiin, joiden kanssa tulee asioista keskusteltua. Joskus oikein ihmettelen, miten ikäiseni ihmiset eivät seuraa tapahtumia tiedotusvälineistä. Ilmeisesti muu tarjonta kiinnostaa enemmän kuin uutiset, dokkarit ja ajankohtaisohjelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten nopeus kärsii näissä älykkyystesteissä. Luulen, löytäneeni uusia loogisia päättelyketjuja testeissä mutta niitä ei ole hyväksytty ja pisteet alhaiset. Minä tykkään käyttää kohtuullisesti myös aikaa päättelyä vaativiin juttuihin. Harkita monelta kantilta.
Joo
Vierailija kirjoitti:
Vain selvin päin. Voimakkaassa humalatilassa kognitiiviset toimintoni romahtavat, ja tulen samalle aallonpituudelle tavisten kanssa.
Viina on viisasten juoma.
Sama homma. Kännissä olen ylivertainen.
Keskivertona voi sanoa että täällä maleksii se 20% älykkäämpi osa.
Onnea !
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä aina vauvapalstaa lukiessa koen olevani suorastaan nero teihin muihin verrattuna.
Haista sinä paska! Minäkin olen nero!
En koe, olen luultavasti aika keskitasolla tai keskitason alemmassa päässä, jos katsotaan pelkkää matemaattista älykkyyttä tai loogista päättelykykyä.
Koen ja olenkin. Sen takia tein joskus älykkyystestin, koska epäilin, että saattaisi olla älyä keskivertoa enempi.
Huvittavinta asiassa on kuitenkin se, että monet ovat minua haukkuneet tyhmäksi. En ole kertonut testitulosta kenellekään, vaikka haukkuvat.
Suvussamme on keskivertoa älykkäämpiä muitakin.
Aivoni toimivat suhteellisen hyvin, luultavasti keskiarvoa paremmin. Selvisin kouluista ja opinnoista hyvin vähällä vaivalla, 6L ja tohtorintutkinto syntyivät helposti. Mutta jo jatko-opintojen aikana havaitsin etten ole mitenkään poikkeavan älykäs, maailmalla yliopistoissa oli paljon älykkäämpiä, nopeammin oivaltavia ja notkeammin asioita yhdistäviä ihmisiä kuin minä. Olen kuitenkin kyennyt hyödyntämään älykkyyttäni työssä, se on ollut mukavaa.
Mutta älykkyys on vain yksi ominaisuus ihmisessä, arvostan paljon esimerkiksi mieheni sosiaalisuutta ja vuorovaikutustaitoja, niissä taidoissa minulla vieläkin kehityttävää.
Vierailija kirjoitti:
En koe. Mitatusti olen sitä, mutta minulla ei ole sellaista kokemusta. Joskus ajattelen mikseivät jotkut tajua jotain asiaa mutta en minäkään aina kaikkea tajua.
Sama kokemus. Tiedän olevani, mutta usein tuntuu siltä, että olen pihalla kuin lumiukko ja kaikki muut ymmärtävät asiat paremmin. Opiskelu ja työt ovat kuitenkin aina sujuneet helposti, ilman suurempia ponnisteluja.
Itsensä kuvitteleminen muita älykkäämmäksi on niin yleinen harha, että se on lähes varma keskinkertaisuuden merkki.