Onko muita jotka inhoaa nykyaikaa?
Heräsin tähän juuri äsken, kun lueskelin postausta siitä miten yksityisen ihmisen julkista valokuvaa oli muokattu kun se oli levitetty hiukan laajemmin. Hän ei edes tunnistanut itseään, koska kuva oli niin eri näköinen kuin hänen omansa samasta tilanteesta. Itse kasvoin aikana, jolloin voi luottaa siihen että jos jostain on kuva, se on fakta siitä hetkestä. Olen toki vanha, neljäkymppinen, mutta silti tuntuu surulliselta että näin yksinkertaiset asiat on muinaishistoriaa. Muita?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan. Kyllähän tämä ihan lopun ajan meiningiltä vaikuttaa ihan millä tahansa mittarilla mitattuna. Sekä maailmalla että myös täällä Suomessa: lasten ja nuorten väkivaltaisuus, hintojen kallistuminen, työttömyys ja yleinen pahoinvointi, naisten löyhä moraali ja järkyttävä ulkonäkö lisäosineen. Mm.
Näin itsekin ajattelen. Koskaan ei tule enää sellaista sotaa, jossa aikoinaan taisteltiin. Nyt jos tulee sota niin se on pirullista. Voin tunnustaa, mietin mihin veisin lapseni turvaan. Olen jemmannut melko paljon käteistä, jos vaikka jossain vaiheessa ei saisikaan nostettua rahaa automaateilta.
Mitä ihmettä oikein pelkäät?
Mun on paha tätä selittää. En pysty puhumaan sen suulla, joka ei saa olla facessa eikä muissakaan somei
Juupa juu. Haiskahtaa kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että olen onnellinen kun sain elää parhaat vuoteni ysärillä 2000-luvun alussa. Ihan säälittävä nykynuoria missä maailmassa elävät
M41
Emme me tee sinun säälilläsi yhtään mitään, joten pidä ihan hyvänäsi vaan. Kaiho muuten on ihan normaali tunne, mutta se kultaa muistot hyvin herkästi.
Puhu vaan omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan. Kyllähän tämä ihan lopun ajan meiningiltä vaikuttaa ihan millä tahansa mittarilla mitattuna. Sekä maailmalla että myös täällä Suomessa: lasten ja nuorten väkivaltaisuus, hintojen kallistuminen, työttömyys ja yleinen pahoinvointi, naisten löyhä moraali ja järkyttävä ulkonäkö lisäosineen. Mm.
Näin itsekin ajattelen. Koskaan ei tule enää sellaista sotaa, jossa aikoinaan taisteltiin. Nyt jos tulee sota niin se on pirullista. Voin tunnustaa, mietin mihin veisin lapseni turvaan. Olen jemmannut melko paljon käteistä, jos vaikka jossain vaiheessa ei saisikaan nostettua rahaa automaateilta.
Mitä ihmettä oikein pelkäät?
Mun on paha tätä selittää. En pysty puhumaan sen suu
Etkö käsitä, että esim. joku armeijan kapiainen ei vaan voi lässyttää vauva-palstalla?
Nykyään mikään ei toimi ja mikään ei järjesty. Surkeaa elämää. Haluaisin 50 luvun heinäpellolle enkä nykypaskaa työelämää. M38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että olen onnellinen kun sain elää parhaat vuoteni ysärillä 2000-luvun alussa. Ihan säälittävä nykynuoria missä maailmassa elävät
M41
Emme me tee sinun säälilläsi yhtään mitään, joten pidä ihan hyvänäsi vaan. Kaiho muuten on ihan normaali tunne, mutta se kultaa muistot hyvin herkästi.
Puhu vaan omasta puolestasi.
Höpö höpö. Tässä on yksi elämä elettävänä, ja se hetki on nyt. Minkäs teet. Ärsyttää kaikki vanhat patut, jotka säälivät toisia alinomaan, ihan kuin se mukamas vaikuttaisi yhtään mitään. Kaikkina aikoina on omat vikansa ja loisteensa. Ihmiset vaan luulevat sen oman aikansa olleen aina muita parempi, vaikkei se perustu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin juuri näin. Tämä tulee myös pahentumaan nyt todella nopeaa tahtia, me emme kohta enää tunnista ollenkaan mikä on aitoa ja mikä ei.
Netissähän mikään ei ole ollut aitoa alun perinkään. Mitään siellä olevaa ei voi koskettaa, haistaa, maistaa tai tuntea. Tosielämässä kaikki on edelleen aitoa ja siksi uskonkin, että iso siirtymä tosielämän aktiviteetteihin on tulossa siinä vaiheessa, kun internetissä 95% sisällöstä on tekoälyn generoimaa. Tällä tavalla käänteisesti tekoäly voi pelastaa meidät ruutujen lumolta.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan... Mutta toisaalta yritän myös muistuttaa itseäni mikä nykyajassa on hyvää, tai parempaa kuin ennen.
Avioliiton ulkopuolella syntyminen ei ole enää häpeä, eikä erolapsena oleminen
Kaikki syöpähoidot yms terveydenhoito kehittynyt paljon, hiviin ei enää kuolla jne
Omalla kännykällä voi kätevästi maksaa laskut ja siirtää rahaa, ei tarvitse mennä pankkiin
Erilaisuus hyväksytään paremmin
HIV, niin ei siihen kuole ei. Veronmaksajat kuittaa jokaisen 100 000 euron/vuosi ja yli lääkkeet pahimmillaan kymmeniä vuosia. Ja koronarokottaa koko kansan "halvalla", niin ei se immuuninpuutosihminen kuole siihenkään flunssaan. Muita kyllä kuolee lapsista vanhuksiin, kellä HIV ei ole, niin diagnosoimattomina ja resurssien muina vajauksina, kun ne nyt vaan on riittämättömät :(
Kyllä, koen raskaana ja epämiellyttävänä erityisesti kaksi asiaa: sosiaalinen media sekä nykyinen keskustelukulttuuri, jossa kaivaudutaan tiukasti omiin poteroihinsa ja sitten mahdollisimman ilkeästi ja tahallaan väärin ymmärtäen, kuoppaansa syvemmälle vain kaivautuen, solvataan sieltä vastapuolta ilman mitään yritystäkään ymmärtää tai hakea jonkinlaista kompromissia asioissa.
Nykyään on paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät pysty seurassa istumaan tuntiakaan ilman, että he kaivaisivat puhelimen esiin ja räpläisivät välillä instagramia. Sama kuin kääntäisi toiselle selkänsä ja uppoutuisi yhtäkkiä johonkin ihan muuhun asiaan kuin siihen toiseen ihmiseen, joka on vieressäsi.
Nykyään on paljon aikuisia ihmisiä, joiden on todella vaikea ymmärtää, mitä tarkoittaa esimerkiksi objektiivisuus. Jopa toimittajilta ja medioilta odotetaan jonkin puolen ottamista yhteiskunnallisissa asioissa, pelkkä faktojen ja tositapahtumien raportoiminen ei riitä.
Kun luen mediaa, niin tunnen olevani ihan ulkopuolinen. En elä ollenkaan siinä maailmassa mistä yle, hesari ja iltikset kirjoittaa. En arvosta samoja asioita, en tavoittele samoja asioita. En ole kiinnostunut enkä välitä.
Tuntuu ihan muinaisjäänteeltä vaikka olen vasta viisikymppinen. Yhä enemmän rakennan ympärilleni omaa kuplaani, jossa olen ja elän. Ja se on ihan hyvä.
Nykyinen ns. keskustelukulttuuri ei ole keskustelua. Se on oman mielipiteen tyrkyttämistä ja erilaisen mielipiteen lyttäämistä sekä puolen valintaa.
Jos toiseen leiriin kuuluva sanoo totuuden, se kielletään. Jos omaan leiriin kuuluva valehtelee, sitä kompataan. Ja tänne kokoonnutaan tuhlaamaan aikaa tähän teatteriin. Vaikka sillä ei ole mitään vaikutusta muuta kuin saa ihmiset syvemmälle omaan poteroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteistä on itselläkin varattuna aika paljon ja sitä varmasti jossain vaiheessa tarvitaan.
Ei kyllä koskaan ole ollut sellaista aikaa, jolloin valokuva olisi välttämättä ollut faktaa. Aina on ollu lavastettuja ja jälkeenpäin retusoituja kuvia. Kuva on aina ollut manipuloitavissa ja niitä on aina manipuloitu! Kuvat ovat alusta alkaen olleet propagandaa, välineellistä vaikuttamista ja valikoituja tekomuistoja.
Mutta se voi varmasti olla totta, että silloin kauan sitten - lapsena - aapee ei tajunnut tätä.