Minulla on vähemmän tietoa käytännön asioista kuin ikätovereillani
Olen nelikymppinen, koulutuksena yo ja kandin tutkinto yliopistosta. Työpaikan lounastaukojen yms. keskusteluissa olen huomannut että minulla on vähemmän tietoa käytännön asioista kuin muilla. Esim. talouselämän tapahtumat, eri maiden lainsäädäntö, oman kaupunkimme kunnallispoliittiset päätökset ja suunnitelmat, ilmastonmuutosta koskevat väitteet ja politiikka, kierrätys ja ympäristömyrkyt, rikollisuus ja lainsäädäntö, sote-alan muutokset, yhteiskunnan palvelut ja edut ja tuet, terveydenhuollon vastuualueet, tietotekniikka, laajakaistajutut ja niiden muutokset 4g ja 5g jne jne.
Muut keskustelevat em. asioista ja itse kuuntelen vain, ihmettelen mistä heillä on kaikki se tieto. Itse olen aina ihan hiljaa kun en tiedä enkä ymmärrä noista mitään.
Minä taas tiedän paljon taiteesta, kirjallisuudesta, filosofiasta ja uskonnoista sekä lääketieteestä, ravitsemuksesta ja psykologiasta mutta niistä ei taas muut halua tai osaa keskustella.
Kommentit (7)
Ei itseään voi pakottaa kiinnostumaan ajankohtaisista aiheista, mutta jos haluat tietää niin lue päivittäin uutisia, tilaa vaikka sanomalehti.
Mulla on sama ongelma, paitsi mulla ei ole mitään aihealuetta josta olisi edes vähää tietoa.
Häpeän itseäni ja koen itseni ihan huonoksi ihmiseksi, kun en oikein kykene keskustelemaan mistään kenenkään kanssa.
Lukeminen kannattaa aina. Vaikka sanomalehtien.
Päivän uutiset kannataa lukea, yleensä niistä tulee keskustelua.
Tuttu tunne. Mutta minua ei kiinnosta oikein nämä aiheet. Suhtaudun itse vähän apaattisesti mediaan, ei kauheasti kiinnosta uutiset kun ne on niin "räätälöityjä" ja laaduttomia, pintapuolisia. Minua ei voisi vähenpää kiinnostaa kunnallispolitiikka. Nuo jutut on niin eliitin leikkikenttää.
Muutenkin tuo vaikuttaa ääliömäiseltä, ikäänkuin ihmiset lukisivat noista aiheista jotta voisivat esiintyä tietävinä, ajan hermoilla olevina älykkäinä trendsettereinä. Kiinnostaako niitä itseään OIKEASTI? Miten voi? Niin tyhjää!
Sinulle tulee tuo tunne, kun nuo aihealueet eivät ole olleet kiinnostuksesi kohteita tai jos et ole kyseisiä tietoja tarvinnut. Kuuntelemalla opit, vaikka et osallistuisi keskusteluun, voi siinä sivussa oppia noista aihepiireistä jotain.