Haaveiletko omasta puutarhasta
Haluaisin asua pienessä mökissä missä voisin kasvatta kukkia ja vihanneksia omalla pihalla. Nytt asun kerrostalossa missä ei ole kuin pieni parveke.Aina kuin kevät koittaa niin haluaisin oman pihan. Miten voin tehdä unelmista totta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Puutarhani on aina ajeltu ja siisti.
Sama. Ja tää on ainoa puutarha, jonka hoito mua kiinnostaa
En todellakaan. Lapsena ja nuorena sain kitkeä kasvimaata ja kukkapenkkejä ihan riittämiin.
Rakastan puutarhan hoitoa. Nytkin sormet syyhyten odotan että lumet sulaa ja maa kuivuu, pääsen haravoimaan ja siistimään pihaa talven jäljiltä. Sisällä kasvaa jo montakymmentä taimea purkeissaan. Joka kevät sama into ja energisyys tähän hommaan, syksyllä sitten totean osan kasveista onnistuneen hienosti ja osan taas kuihtuneen ja epäonnistuneen. Mutta sellaista tämä on, onnistumista ja epäonnistumista, niin kuin elämä yleensä. Parasta on raitis ulkoilma, tuoksut, valo, lintujen laulu, perhoset.. oi en malttaisi enää odottaa kevättä/ kesää.
Haaveilin omasta puutarhasta jo nuorena, haaveeni on toteutunut ja olen siitä kiitollinen. Minulla on ihana kerroksellinen puutarha vanhassa maalaispihapiirissä
Sitting in an English Garden waiting for the sun. If the sun don't come you get a tan from standing in the English rain. ...
Olin viime vuonna Loviisa avoimissa puutarhoissa käymässä, täytyy sanoa että jos haluatte synnyttää unelmia niin se on oikea paikka.
Mulla olis lääniä, mihin perustaa puutarha, mutta se ei kannata. Täällä on niin paljon kauriita ja peuroja, jotka käyttää pihoja ja puutarhoja laidunmaina, ettei oikein mitään voi istuuttaa. Samoin tietty jäniksiä sun muita pienempiä öttiäisiä, jotka syö kaiken, mitä yrittää kasvattaa.
Kaverilla on naapurustossa pari koiraa ja lähes parimetrinen aita ja niin ne on sorkkaeläimet laiduntamassa senkin pihassa.
Eli jotta jotain saisi omaankin hyötykäyttöön, pitäisi olla ihan hemmetinmoiset aitaukset tai kaikki kasvihuoneessa. Marjapensaita mulla on ja omenapuita, mutta niistäkin lähtee suurin osa sadosta "kävelemään" ennen kuin ne on ihmisen poimittavissa.
Onneksi olkoon