Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruna, porkkana, sipuli jne. edulliset perusruokatarvikkeet. Ideoita!

Vierailija
04.04.2024 |

Jatketaan taas todella edullisen kotiruoan ideoinnin parissa!

Juurekset ja vihannekset: Perunat, porkkanat, sipulit, kaali, satokasvikset. Idätä itse ituja keittiössä ja viljele yrittejä!

Pakasteet: Keittojuurekset, 1 kg parsakaali-kukkakaali-porkkana, 1 kg pakastepinaatti, 1 kg pakasteherne, 1 kg pakastepuolukka, 1 kg mustikka, 1 kg mansikka

Maito-osasto: 12 kpl kananmunat, 1 kg kermajuusto, K-menun 1 kg jogurtit, muut edulliset 1 kg jogurtit kuten maustamaton jogurtti, kasvimargariini, rypsiöljy, kauramaito 6 x 1 l tarjoukset, edullinen salaaattijuusto

Kuivatuotteet: Vehnäjauhot, kaurahiutaleet, sokeri, sämpyläjauho, ruisjauho, mannaryynit, perunajauho, leivinjauhe, vaniljasokeri, kuivahiiva, 4 viljan hiutaleet, soijarouhe, kuivattu härkisrouhe, maissihiutaleet, mantelit, rusinat, kuivatut kikherneet ja muut kuivatut pavut kuten kidneypavut, tomaattimurskaa tarjouksesta, Xtra-ketsuppi (halpaa mutta myös huonoa). Osta isoja ja edullisia maustepakkauksia. 

Juomat: Edullinen tee, yrttiteet esim. Xtra ja Lidl, tumma kaakao, sitruunamehu, limemehu

Näistä saa jo mielikuvituksella ja esimerkiksi koulun kotitalouden kirjan ohjeilla ruokaa ja paljon erilaisia leipomuksia aikaiseksi.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttu ja nauris on hyviä. Ei maksa paljon ja ovat hyviä sellaisenaan. Eikä sovi unohtaa entisaikojen lantturaastetta.

Ainakin täällä on Prismassa "alle euron hevit" -pöytä. Viimeksi ostin 0,99 e / kilo kaalin ja tein kaalilaatikkoa. 

Osta pussi kuivia papuja ja keitä itse papuja. 

Vierailija
42/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carrefour on erinomainen ranskalainen merkki, hinnaltaan usein halvempi, kuin X:tra. S-ryhmä myy. Kannattaa katsoa esim heidän tomaatti-ja kasviskeitot. Kolmella eurolla pari kpl. Myös hygienia-ja kosmetiikkatuotteet huippuja. Ihania teelajeja ja yrttihaudukkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut, että pakastevihannekset ovat kilohinnaltaan edullisimpia, kuin tuoreet, kun niissä ei mene mitään hukkaan.  Niin kuin kukkakaalin se kova kantaosa. Lisäksi ovat jo puoliksi höyrytettyjä, niin sähköäkin kuluu vähemmän ja saa nopeammin ruokaa pöytään.

Voit olla oikeassa, mutta minä syön kukkakaalista myös kannan ja lehdet. Pilkon kuutioiksi ja valmistan kuin muunkin. Yleensä höyrytän samassa kattilassa kun keitän perunat.

Vierailija
44/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin syödä onnellisten kanojen munia, mutta niitä ei saa tehotuotanto kanaloista ja olen myös skeptinen "luomu" sanan alle naamioiduista kananmunista. Voiko eläin olla onnellinen jos se kuuluu tehotuotannon piiriin. Pitäis hankkia omat kanat, vois hyvillä mielin syödä munia.

Omat kanat on ihana ajatus. 

Ihania ne kanat ovat,mutta munille tulevaa hintaa ei kyllä kannata laskea...

Minä ehkä päätyisin kuitenkin luomumuniin. 

Vierailija
45/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti, mitä ruokia "ennen" on syöty. Esim  niinkin lähellä, kuin lapsuudessasi. Jos siis olet syntynyt viime vuosituhannella.

Tai hanki ihan perus keittokirja, esimerkiksi "kotiruoka". Siitä on otettu ensimmäinen painos 1908, joten mitään kalliita aineita ei resepteihin tarvita, vaan ohjeilla tehdään ihan perusruokaa. Kaisa Isotalo on kirjoittaja, ja kirjaa löytyy parilla kympillä uutena, kympillä käytettynä nettidivareista. Paikallisessa SPR kontissa sitä on ollut usein myös. 

Yleensä mitä vähemmän aineita sitä edullisempi ruoka. Ne erilaiset ranskankermat, maustetahnat ym nostavat ruuan hintaa. 

Eli paluu vanhaan, on minun neuvoni. 

Perinteistä suomalaista kotiruokaa. 

Minä varastan ruokaa mieluummin kuin palaan siihen mannapuuroon, mitä lapsena olin pakotettu syömään.

Ei sinua kukaan pakota mannapuuroa syömään. Moni muu pitää siitä, minäkin. Riisipuuron teen usein uunissa, jolloin ei tarvi olla hellan ääressä.  Tein muuten juuri suklaakiisseliä, hyvää ja edullista herkkua

Tosin meille tämä ei ole mikään uusi juttu, tulot on olleet pienet jo kauan, joten perusruuat on olleet meidän arkiruokaa aina. 

Vierailija
46/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuressosekeitto. Kukkakaalikeitto. Näitä tällä viikolla.  Jos iskee nälkä haen makkaroita kaupasta.

Vierailija
47/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suuri kalan ystävä, mutta tänään tein kohtuullista uunikalaa.

400g seitiä (tarjouksessa aiemmin talvella 2,99e)

100g smetanaa+2dl kermaa, olivat punalaputettuja

Puolikkaan sitruunan menu

Tilliä ja ruohosipulia

Suolaa ja pippuria

Uunissa 200 asteessa puolisen tuntia. Perunoiden kanssa syötiin.

Smetanasta jäi yli 80g ja kermaa jäi 3dl, yhdistin ne mukiin ja jätin huoneenlämpöön tekeytymään kotismetanaksi.

Ruohosipulin ja tillin ylijäämän saksin pakasterasiaan ja laitoin pakkaseen.

Puolikkaan sitruunan viipaloin ja käytän lähipäivinä maustamaan juomavettä (tai gintoniciin).

Perunoita keitin sen verran reilusti, että saadaan huomenna pyttipannua tehtyä lopuista.

Vierailija
48/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauankohan noidenkin elintarvikkeiden edullisuudesta saa nauttia. Joku Purra varmaan copypastettaa täältä nuo edulliset elintarvikkeet ja tekee niistä listan ja kehittelee niille jonkun ylimääräisen yhteisen veron, jolla niiden hinnat saadaan tuplattua.

Vierailija
49/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mantelit edullisia? En ole juuri niitä ostellut kun tulee ristiallergioita, mutta muut pähkinät joita voin syödä ilman suurempia kutinoita ovat yleensä aika hintavia.

Vierailija
50/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakasteparsakaali on halvempaa ja niitä saa Liidlistä ison pussin. Sen voi dumpata pataruokaan tai tehdä parsakaalipaistoksen.

Parsakaalipaistokseen tarvitsen kyllä vähän muutakin kuin parsakaalia. Lisukkeena sellaisenaan mutta ei se mikään ateria ole. 

Miksei? Itse syön juuri tätä kirjoittaessa perunaa pestolla, ja se on se ateria.

Vierailija
51/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut, että pakastevihannekset ovat kilohinnaltaan edullisimpia, kuin tuoreet, kun niissä ei mene mitään hukkaan.  Niin kuin kukkakaalin se kova kantaosa. Lisäksi ovat jo puoliksi höyrytettyjä, niin sähköäkin kuluu vähemmän ja saa nopeammin ruokaa pöytään.

Kukka- ja parsakaalin kantaosankin voi syödä, kun veistää sitä kovaa kuorta pois. Voi sen kuorineenkin syödä, mutta voi olla sitkeää.

Vierailija
52/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks hyvä kuivaruoka-aine on kuivatut halkaistut punaiset linssit. Halpaa ja tosi nopeaa kypsentää. Niitä ei tarvitse liottaa niin kuin kuivattuja papuja (nopeus ja liottamattomuus on tosi hyvä puoli, jos on laiska niinku meikä).

Vierailija
53/58 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin syödä onnellisten kanojen munia, mutta niitä ei saa tehotuotanto kanaloista ja olen myös skeptinen "luomu" sanan alle naamioiduista kananmunista. Voiko eläin olla onnellinen jos se kuuluu tehotuotannon piiriin. Pitäis hankkia omat kanat, vois hyvillä mielin syödä munia.

Omat kanat on ihana ajatus. 

Ihania ne kanat ovat,mutta munille tulevaa hintaa ei kyllä kannata laskea...

Minä ehkä päätyisin kuitenkin luomumuniin. 

Kanoille jos on pitopaikka olemassa niin ei ole kovinkaan korkeat pitokulut. Kananrehua maatalouskaupasta ja muuten biojätteeksi menevät elintarvikkeet. Hiekkaa kylpypaikoiksi ja munankuoret kalkiksi. Kesäisin löytyy syötävää luonnosta. Kasvimaan ylijäämä ja roskakasvit pistellään herkkuna. Kokeile ensin vuokrata kesäkanoja.

Vierailija
54/58 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks hyvä kuivaruoka-aine on kuivatut halkaistut punaiset linssit. Halpaa ja tosi nopeaa kypsentää. Niitä ei tarvitse liottaa niin kuin kuivattuja papuja (nopeus ja liottamattomuus on tosi hyvä puoli, jos on laiska niinku meikä).

Linssit on niin hyviä ja myös edullisia. Lisäksi todella terveellisiä. Sopii todella hyvin pastaruokiin! Punaiset linssit kypsyvät nopeasti, eikä haittaa, vaikka olisivat ylikypsää mössöä. Se on vähän kuin muusia. Unohdin listasta. 

Vierailija
55/58 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuurekset on ihania myös. Samoin uunipunajuuret. 

Kikherneistä voi tehdä itse hummusta. Se on aika kallista, kun ostaa kaupasta. Kun tekee itse kuivatuista kikherneistä, on edullista. Ensin tietysti täytyy liottaa kikherneet ja kypsentää ne.

Näitä kuivattuja papuja ja kikherneitä jos käyttää, voi tehdä koko paketillisen kerralla ja pskastaa sitten pieniin rasioihin valmiit kypsät pavut.

T. Ap

Vierailija
56/58 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääteetä voi valmistaa itse. Tulee todella edulliseksi. On terveellistä ja hyvää! Ja jos käyttää paljon sokeria, ei niin terveellistä.

Unohdin listasta etikan. Se on myös perustarvike, jota tarvitaan vaikkakaan ei joka päivä. 

Toinen minkä unohdin on 1 kg pakastepussi viinimarjoja. Edullinen ja terveellinen.

Banaaneja kannattaa ostaa tarjouksella vaikka 3 kg kerrallaan. Loput voi pakastaa ja käyttää smoothiehin ja nice ceeamiiin.

Maustamaton jogurttia, jota jo aiemmin mainostin moneen sopivaksi, voi myös käyttää tuorepuuroon.

Herkuksi ostaisin vaniljajäätelöä. Sitä voi lisätä leipomuksiin (esim omenapaistos), käyttää pirtelöön ja jäätelöannoksiin. 

Ap

Vierailija
57/58 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sinun lemppariruoka perustarvikkeista?

Vierailija
58/58 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi