IL: Suomessa pohjoismaiden heikoin työttömyysturva & ansiosidonnainen
nAsiosidonnainen työttömyysturva on Suomessa varsinkin yleisillä 2 2003 500 euron kuukausipalkkatasoilla jo Pohjoismaiden heikoin ja heikkenisi entisestään Pohjoismaiden kovimman 2025 prosentin porrastuksen myötä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/98fd0be8-ac9e-4db6-b9c3-0415ce684…
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuessa ja toimeentulotuessa on eri säännöt, ne on eri tukia.
Toimeentulotuki on se mitä haetaan ruokaan ja lääkkeisiin. Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. Kela vaatii perheeltä tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Entä jos asuu saaressa tai kaukana korvessa ja ainoa ajoneuvo on moottoripyörä?
No sitten on tyhmä. Eihän talvella moottoripyörällä voi ajaa. Miten moottoripyörä olisi pakollinen asioiden hoitoon tai työssäkäyntiin, kun talvella sitä ei voi käyttää? Moottoripyörä on harrastuskapistus.
Juurisyynä eläkepommi. 34 miljardia euroa vuodessa vain eläkkeisiin. Ei toimi. Suuret ikäluokat tuhosi suomen eläkekahminnallaan.
Hallitus on huolissaan sopuleiden ihmis oikeuksista, mutta liian matalasta sosiaaliturvasta josta EU antanut Suomelle huomautuksen, hallitukset jättäneet ne huomioimatta. Kansalaisten kannattaisi tehdä joukko kanne hallitusta vastaan EU,hun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta on tulossa Euroopan Romania.
Suomalaiset johtajat ovat umpisurkeaa porukkaa ja kansa on kommunisteja. Ei tällä pitkälle pötkitä.
Romaniasta Suomeen tullut siirtotyöläinen nauroi just muutama viikko sitten minun palkalleni kuntapuolen laitoshuoltajana, koska hän tienasi raksalla jo 16 vuotta sitten 3e tunnilta enemmän kuin minä nyt. Että meillä on nämä naisvaltaiset matalapalkka-alat hinnoiteltu ainakin riittävän alas.
Raksoillakin tarvitaan loppusiivouksia, mee sinne niin palkkasi nousee.
Eihän siivoajan ja raksatyöläisen palkkaa voi edes verrata. Eri työt, eri alat, eri kaikki. Palkat on olleet ihan erit ihan aina.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuessa ja toimeentulotuessa on eri säännöt, ne on eri tukia.
Toimeentulotuki on se mitä haetaan ruokaan ja lääkkeisiin. Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. Kela vaatii perheeltä tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Sopeutumisrahakin on eri ansiosidonnainen ja eri ihmisille on eri lait.
Koska kysessä on persereikävaltio ja tyrannia
Ja matalimmat palkat, korkeimmat asumiskustannukset, kallein ruoka, kalleimmat autot maalimassa.
Suomi on maalimanmestari ankeudessa.
Vain tyrannia runnoo läpi heikennyksiä, ei mikään tervejärkinen länsimainen hallitus. Orpo joukkioineen joutuu vielä vastaamaan tekosistaan oikeuteen, sanokaa minun sanoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Ensin irtisanotaan "tuotannollistaloudellisista" syistä ja potku takapuoleen ja sitten pitäisi kouluttautua uudelleen ja omalla rahalla. Kaikki on niinkuin omaa syytä. Sitten huudetaan työttömyyskorvauksista. Miksi ne, joilla oli mökit, autot ja talot saivat pitää työpaikkansa ja minä jouduin lähtemään?
Hallitus heikentää myös irtisanomissuojaa.
Enää ei tarvita kohta painavaa syytä irtisanomiseen.
Miksi tuota aina toistaa pitää? Sehän nyt on selvä, että vähätöisistä kännykän näplääjistä päästään eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset johtajat ovat umpisurkeaa porukkaa ja kansa on kommunisteja. Ei tällä pitkälle pötkitä.
Romaniasta Suomeen tullut siirtotyöläinen nauroi just muutama viikko sitten minun palkalleni kuntapuolen laitoshuoltajana, koska hän tienasi raksalla jo 16 vuotta sitten 3e tunnilta enemmän kuin minä nyt. Että meillä on nämä naisvaltaiset matalapalkka-alat hinnoiteltu ainakin riittävän alas.
Eihän siivoajan ja raksatyöläisen palkkaa voi edes verrata. Eri työt, eri alat, eri kaikki. Palkat on olleet ihan erit ihan aina.
Olen hakenut lukuisiin eri paikkoihin loppusiivoojaksi, mihinkään en ole päässyt, korkeintaan vuokrafirman haastatteluun. Minulla on jopa työturvallisuuskortti, ei näköjään ole silläkään mitään virkaa, ihan sama kuin sitä ei olisikaan, mitään hyötyä ei siitäkään ole ollut työpaikan saamiseksi.
Voi kun Suomesta muuttaisi pois tuilla elävä roska joukko. Hallituksen linja laskea tukia on aivan oikea jotta päästään tuosta saastasta eroon.
Voivat ne toki mennä töihinkin mutta suurin osa työttömistä on työn välttelijöitä Miten muuten voi olla mahdollista että pääkaupunkiseudulla ulkomalaalaiset hoitavat siivouksen, kuljetushommat, rakennustyöt, ravintolat ja koko ajan enemmän terveydenhuoltoa.
Yhtään valkoista Wolt kuskia ei ole näkynyt ainakaan Sörnaisten seudussa usean vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raksoilla on jo kauan olleet enemmistönä ulkomaalaiset. Suomeksi halpatyövoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi lapsikorotukset myös työmarkkinatuesta eli se on 595 netto 3 lapsen vanhemmalle.
Syksyllä irtisanotaan porukkaa kaupan alalta ja palvelualalta.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Saat omistaa mökin, moottoripyörän ja asuntovaunun. Asuntolainasta hyväksytään korkojen osuus menoksi.
Rahoitusvastikkeita ja lainan lyhennyksiä ei hyväksytä.
Asumistuessa saa omistaa, ei toimeentulotuessa.
Ihmisillä menee nyt tuet sekaisin.
Paitsi jos on eläkkeellä. Eläkeläisen asumistukeen vaikuttaa omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida tienata enää, meilläpäin ainakin on raksat seis ja nuoret timpurit laitoshuoltajina, koska ei ole varaa odotella jatkuvatko urakat vaiko eivät. Mulla on 14,79 tunti, olihan siinä tekemistä kun sillä asuntolainaa makseli, mutta ne ajat ovat onneksi takana.
Vierailija kirjoitti:
Oltiinko tähäänkään huomioitu asumistukea ja toimeentulotukea, jotka niin kovin usein kulkee käsi kädessä. Ai eikö? Ylläri.
Sen verran voisi ottaa perusasioista selvää, että ymmärtää kaikkien tukien sisältyvän laskennallisen perustoimeentulotuen sisään. Jos saa jostakin rahaa, se vähentää toimeentulotuen tarvetta. On aivan yksi lysti saako ansiosidonnaista, asumistukea, eläkettä, opintotukea, yritystuloa, lapsilisää, veronpalautusta, lahjarahaa... toimeentulotukea saa vain sen verran, että laskennallinen minimitoimeentulo täyttyy. Tavallaan taloudellinen tilanne on toimeentulotukea saavalla ihan täsmälleen sama, vaikka ei saisi mitään muuta tukea kuin toimeentulotukea tai saisi miljoonaa eri tukimuotoa.
Jos toimeentulotukea saava saa vakuutuksesta korvauksia, niin se vähentää toimeentulotukea - voivat kuitenkin jättää humioimatta 50 euroa. Eräskin vanhus sai remontin perusteella vuokrahyvitystä ja se vähennettiin täysimääräisesti toimeentulotuesta eli plus miinus nolla. Eräs äiti sai aikuiselta pojaltaan 50 euroa syntymäpäiväkahvituksen järjestämiseen - se vähensi samalla summalla myönnettävää toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se teettää kun perskokkareet eli äärioikeisto pääsee valtaan. Seuraavan kerran äänestäkää fiksummin, ei kannata uskoa persujen valheita työväenpuolueesta.
Suomi on ajettu lamaan ja perikatoon, ja entisestään huonompaan suuntaan ollaan menossa.
Joo, sosialistit takaisin hallitukseen lahjarahaa jakelemaan ympäriinsä. Saadaan pelkkiä vuosittaisia korkomenoja taas joitakin miljardeja korkeammiksi seuraavien hallitusten ja tulevien sukupolvien riesaksi.
Herranen aika sentään näitä trolleja, jotka jaksavat valehdella palstalla päivittäin. Orpon hallitus on se, joka velkaa ottaa, myy tuottavaa omaisuutta ja laittaa Suomen lihoiksi kaverikapitalisteille.
"Ja tästä eivät liitot edes puhuneet lakoissaan."
Tietenkin puhuivat. Sinä et vain kuunnellut.
En välitä työttömien heikennyksistä kun olen luvannut kavereille jo tunnin junan joka maksaa 4 miljardia. T. Orpo
"Voivat ne toki mennä töihinkin mutta suurin osa työttömistä on työn välttelijöitä Miten muuten voi olla mahdollista että pääkaupunkiseudulla ulkomalaalaiset hoitavat siivouksen, kuljetushommat, rakennustyöt, ravintolat ja koko ajan enemmän terveydenhuoltoa."
Ehkäpä kun noista ei makseta sellaista palkkaa että sillä tulisi normaali ihminen toimeen.
Ei ole laiskuutta että ei ota vastaan surkeasti palkattua orjatyötä.
Kulut ovat kasvaneet Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tänne on tullut ihmisiä ympäri maailmaa Kela etuuksien perässä. Töitä ei heille ole, joten suvunjatkaminen on heillä ainut keino pysyä kiinni leivän syrjässä.