Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajatkin kiusaavat työkavereitaan

Vierailija
04.04.2024 |

Olen toiminut Pirkanmaalaissessa kaupungissa koulunkäynnin ohjaajana. Kiertävänä tuuraajana, joten otanta on melko laaja.

Osa opettajista on todella ylimielisiä ohjaajia ja muuta henkilökuntaa kohtaan. Näennäisesti osataan käyttäytyä. Sanoa jäykästi "huomenta" ja "ole hyvä". Mutta muuten osoitetaan käytöksellä, että olet "vain pikku apulainen" ja pakon edessä täällä.

Kun uutena ihmisenä menee uuteen kouluun, huomaa heti, keneltä voi kysyä missä on vessa tai kopiokone. Kuka tervehtii aamulla ja kuka purjehtii vain ohi kuin ohjaaja olisi ilmaa. Kuka mulkoilee ja kyräilee. Ja kuka taas katsoo silmiin ja hymyilee.

Hymähtelyä, pitkin nenän vartta katselua, keskustelun ulkopuolelle jättämistä, päälle puhumista...

Surin osa opettajista on avuliaita ja mukavia. Kaikkien ei tarvitsekaan olla, mutta perus käytöstavat pitää olla!

Jos ohjaaja tai vaikka siivooja sanoo "huomenta!" ja katsoo silmiin, niin siihen pitää vastata "huomenta" ja katsoa silmiin. Jos tätä ei hallitse, on olemassa töitä joita voi tehdä yksin jossain.

Työyhteisössä ei tarvitse olla kuin yksi tai kaksi vaikeaa ihmistä, niin se muuttaa koko paikan hengen negatiiviseksi.

Miten lapsilta voidaan vaatia käytöstapoja, kun aikuisetkaan eivät osaa toimia ryhmänä..?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tun lumihiutale. Tee työsi ja pidä pääsi kiinni. Just sä olet se ongelma miks kiusaamista ei oteta tosissaan. On kiusaamista ja "kiusaamista". Sua ei ole koskaan kiusattu. 

Vierailija
2/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No shit, Sherlock!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koulusta. Toiset koulut ovat avoimempia ja ilmapiiri on tervetullut kaikille, toisissa kouluissa ihan toinen asia. Useimmiten mitä isompi koulu niin sitä huonompi ilmapiiri. Hyvässäkin koulussa on kiusaamista, kateutta, mustasukkaisuutta, kilpailua, juonittelua henkilökunnan kesken. Rehtori voi olla tosi epäsuosittu ja ilmapiiri tosi tulehtunut, kaikenlaista sitä näkeekin.

Vierailija
4/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajakoulutus perustuu kiusaamiseen. Auskultoin Viikin Norssissa ja esimerkiksi ruotsin ohjaajien käytös oli täydellisen järkyttävää opiskelijoita kohtaan.

Vierailija
5/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikoinaan, ennen opiskelujani, kouluavustajana. Halusin katsella koulumaailmaa.

Opettajat nahistelivat keskenään mm. johtajaopettajan parkkipaikasta, jota pari muuta himoitsi. Paikkaan ei olisi saanut laittaa edes autoa, mutta kun se oli just siinä oven edessä. Naisopettajat ruotivat myös mm. hänen avioliittoaan, kun vaimonsa oli huomattavasti alempiarvoinen, koulunkäymätön ja eräässä halveksutussa palveluammatissa. Paljon on sellaista mitä ei voi tässä kertoa...

Kaikki ns. paskahommat nakitettiin minulle. Siis sellaiset jotka eivät edes olisi kuuluneet. Heille kuului esim. tiskata omat kahvikuppinsa, mutta kun aloitin työt, loppui se, ja alettiin katsella minuun päin.

Kun keittolassa joku sairastui, haettiin minua sinne hoitamaan tiskejä ja siivoamaan. Menin, kun se oli kuin lomaa noista "paremmista ylimyksistä".  

Ruokailuvälituntia ei kukaan olisi halunnut pitää. Se kun oli pitempi, joten aina minut haettiin, vaikka mulla oli jotain tärkeää kesken. Oli kova tehtävä täysin kokemattomana vahtia isoa laumaa oppilaita. Kiusaamista oli tuollakin. 

Muutama ongelmatapaus hallitsi koko luokkaa, ja heitä pompoteltiin erityisluokille, kunnes palautuivat takaisin. Kukaan ei halunnut ottaa varsinaista vastuuta, vaan heitti pallon aina seuraavalle. Lapsen etu??

Kova nokkimisjärjestys vallitsi ja iäkkäämmät katselivat nuoria nättejä naisopeja kateellisina. Huono henki huokui.

Eräs hoiti työnsä ohessa omaa firmaansa ja lapset meuhkasivat aina luokassa yksin, kun tämä teki puhelintilauksia.

Minua kohdeltiin kuin idioottia, mutta onneksi oli pari fiksua, jotka sentään pitivät ihmisenä. Miettivät alan vaihtoa.

Vierailija
6/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu oli koulunkäynnin avustaja kun oli työtön opettaja. Koulu ei tiennyt että hänen koulutukseltaan.

Opettajissa oli kuulemma ylimielistä porukkaa. Osa oli ok. 

Olisi ehkä hyvä saada enemmän miehiä opettajiksi. 

Vierailija
7/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseet opettajille. Kyllä saadaan kiusaaminen loppumaan.

Vierailija
8/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisena on toisen luokan työntekijä alalla kuin alalla.

Vierailija
9/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisena on toisen luokan työntekijä alalla kuin alalla.

Kokemusta on, hoitoalalta ;D Pahinta mitä olen kokenut. Jouduin kerran kylvettämään/saunottamaan yhden palvelutalon saunavuoron porukat YKSIN, kun ketään ei kuulunut paikalle. Meitä piti olla kaksi. En saanut ketään kiinni mistään. Kun lopen uupuneena rämähdin penkille, saapui siihen joku heistä ihmettelemään, et kai sä yksin täällä vaan ole ollut? No joo, olen. Kukaan ei selittänyt mitään, olinhan pohjasakkaa.

Asiakaslista "hävisi" yhdessä paikassa ja jokainen yritti antaa minulle raskaimmat hoidettavansa. Onneksi yksi laupias ehti väliin ja kertoi tilanteen oikean laidan. En tuolloin vielä tiennyt käytännöistä mitään. Ei ollut lähärin koulutustakaan, kun siihen aikaan sai kouluttamaton sijaistaa.

En ole missään tavannut ilkeämpää ja inhottavampaa porukkaa. Naamat norsun veellä ja jokainen aamu oli kuin tervanjuontia. Itse kukin yritti saada minua vaihtamaan iltavuoronsa aamuihin. Pomo pisti ojennukseen ja kivahti minulle, että mene sinne koulutukseen, sulla on virka täällä, kun saat sen käytyä! Meni muijilta siinä vaiheessa suut suppuun.

Vierailija
10/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se jatkuu vielä opiskelujen jälkeen. Yliopistoissa joudutaan säännöllisesti puuttumaan opettaja koulutuksissa opiskelijoiden harjoittamaan kiusaamiseen. 

Vierailija
11/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tun lumihiutale. Tee työsi ja pidä pääsi kiinni. Just sä olet se ongelma miks kiusaamista ei oteta tosissaan. On kiusaamista ja "kiusaamista". Sua ei ole koskaan kiusattu. 

En viitsi tänne kirjoittaa kovin tunnistettavia asioita, jotka täyttävät ihan rikoksen kriteerit. Esim perättömien juorujen levittäminen on rangaistava teko.

Kirjoituksesi sävy paljastaa, että olet selkeästi huonosti voivat ihminen. Ehkä sun kannattaisi hakea apua.

- ap

Vierailija
12/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan  hyvin  täällä. Surettaa  nämä  maaliman  uutiset. Toivottavasti  ihmiset ovat  ystävällisiä  toisilleen. Ei se  ole  paljon vaadittu. 

Vierailija
13/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee suurin piirtein kaikkia aloja. Etenkin naisvaltaisia aloja. Mikä meitä ihmisiä nykyään vaivaa? Jokaisella peiliin katsomisen paikka. Tarvittaisiin vahvempaa johtajuutta, selkeästi. Joku joka laittaisi rajat näille rajattomille kiusaajille. Käyttäydytään kuin hv-ikäiset teinit.

Vierailija
14/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä koulutettu nainen siellä huono työilmapiiri.

Vierailija
15/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on tilastojen mukaan Euroopan eniten työpaikkakiusaamista. Toinen tunnettu tilasto on myös parisuhdeväkivallan ykkönen.

Vierailija
16/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus ohjaajan töistä. Mutta tämä tapahtui pienessä kyläkoulussa.

Vierailija
17/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan on tilastojen mukaan Euroopan eniten työpaikkakiusaamista. Toinen tunnettu tilasto on myös parisuhdeväkivallan ykkönen.

Mistähän sä tuon parisuhdeväkivallan revit?

Taidat sotkea tuon naisten väkivaltatilastoon, jossa ollaa ykkösiä rankkojen kännisten "kissatappeluiden" takia.

Vierailija
19/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/2557822/hypoteesi_alykkaille_jos_kouluk…

Ongelma on nokkimisjärjestys ts. hierarkia.

Pyramidinpalvonta on niin last season.

Vierailija
20/21 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussamme näitä kiusaajia ja ilmapiirin pilaajia ovat olleet määräaikaiseksi palkatut epäpätevät "opettajat". Kiusaavat myös oppilaita. Levittävät perättömiä valheita ja työaika kuluu juoruillessa.