Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vielä keski-ikäisenä löytää turvallisesti kiintyneen?

Vierailija
03.04.2024 |

Olisiko teillä hetki aikaa keskustella kiintymyssuhdemalleista?

Olen ollut 20 vuotta turvattomasti kiintyneen kanssa (sekä ristiriitaisen että jäsentymättömän mallin piirteitä) ja olen lopen kyllästynyt. Haluaisin elämääni tasaisuutta ja vakautta. Olisi kiva, jos seuraava kumppani olisi sellainen, tasainen ja vakaa.

Mutta onko sellaista mahdollista löytää vielä tokalle kierrokselle? Vai ovatko kaikki turvallisesti kiintyneet vielä leski-ikäisenä varattuja, koska ovat pariutuneet nuorina toisen turvallisen kanssa? Onko kaikki eronneet ja karanneet turvattomasti kiintyneitä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on turvallisesti kiintynyt rauhallinen mies. Minä taas olen jäsentymättömästi kiintynyt ja traumatisoitunut monella tapaa. Olemme olleet yhdessä 15v, mutta turvallinen ja vakaa kumppani ei ole korjannut rikkinäisyyttäni. Vuosi vuodelta ahdistukseni kasvaa ja kontrasti meidän taustojen välillä tulee näkyvämmäksi. Kipuilen omia ongelmia, jotka nousevat pintaan lasten kasvaessa. Vakaa, tylsä, ennakoitava arki ahdistaa. Taistelen itseäni vastaan, että pysyisin jatkamaan tätä, mutta pelkään, että rikon perheen ja lähden jonkun jännämiehen matkaan kun ahdistus käy liian isoksi. Voi olla, että täällä on kohta vapaana luotettava ja turvallisesti kiintynyt mies.

Vierailija
22/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaa olisi, mutta en tunne kyseistä terminologiaa.

Uskon kyllä, että tokalle ja kolmannellekin kierrokselle päätyy ihan kaikenlaisia ihmisiä. Eli vaikka niitä turvallisesti kiintyneitäkin, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Sellainen kuolemaan asti jatkuva parisuhde on lähinnä harvinaisuus ja oikku.

Tuo terminologia ja asia olisi hyvä opetella, jollei muuta niin yleissivistyksen vuoksi.

-eri

Ehkäpä, kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Tiedä mikä niistä malleista sitten sopisi itseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä, että tokalle ja kolmannellekin kierrokselle päätyy ihan kaikenlaisia ihmisiä. Eli vaikka niitä turvallisesti kiintyneitäkin, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Tuo terminologia ja asia olisi hyvä opetella, jollei muuta niin yleissivistyksen vuoksi.

-eri

Ehkäpä, kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Tiedä mikä niistä malleista sitten sopisi itseeni.

Täältä voi näistä asioista lukea. Kyseessähän on nimenomaan "mallit" joten ei niitä pidä ottaa liian mustavalkoisina totuuksina vaan ehkä lähinnä pohdinnan tukena.

Itseänsä on hyvä ymmärtää ennenkuin alkaa analysoimaan toisia.

Tietty näihin kiintymyssuhdemalleihin liittyy sitten erilaisia käyttäytymistapoja. Jotka nyt eivät kuitenkaan ole tämän keskustelun teemana, niitä on kyllä tällä palstalla ihan riittämiin muutenkin.

Vierailija
24/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tarrautuvat toisiinsa. Aikuiset nostavat kätensä ylös kohti jumalaa.

Vierailija
25/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on turvallisesti kiintynyt rauhallinen mies. Minä taas olen jäsentymättömästi kiintynyt ja traumatisoitunut monella tapaa. Olemme olleet yhdessä 15v, mutta turvallinen ja vakaa kumppani ei ole korjannut rikkinäisyyttäni. Vuosi vuodelta ahdistukseni kasvaa ja kontrasti meidän taustojen välillä tulee näkyvämmäksi. Kipuilen omia ongelmia, jotka nousevat pintaan lasten kasvaessa. Vakaa, tylsä, ennakoitava arki ahdistaa. Taistelen itseäni vastaan, että pysyisin jatkamaan tätä, mutta pelkään, että rikon perheen ja lähden jonkun jännämiehen matkaan kun ahdistus käy liian isoksi. Voi olla, että täällä on kohta vapaana luotettava ja turvallisesti kiintynyt mies.

Hmm, tuo "kontrasti taustojen välillä" pistää silmään. 

Mitä teette tai olette tehneet löytääksenne oman, yhteisen turvallisuutenne?

Jokainen kai joutuu rakentamaan itsensä jollei lapsena kiintymyssuhdemallin rakentuminen tapahtunut suotuisasti?

Vierailija
26/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Täältä voi näistä asioista lukea. Kyseessähän on nimenomaan "mallit" joten ei niitä pidä ottaa liian mustavalkoisina totuuksina vaan ehkä lähinnä pohdinnan tukena.

Itseänsä on hyvä ymmärtää ennenkui

Linkki jäi pois:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01359

Vierailija
27/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tarrautuvat toisiinsa. Aikuiset nostavat kätensä ylös kohti jumalaa.

Jaa sellainen kiintymyssuhdemalli sulla...?

Vierailija
28/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko keski-ikäisenä vielä löytää naisen, joka ei olisi antanut jännikselle? ( eikä myöskään kiusaajalle, huomioiden päivän teeman)

M43

Mitä väliä sillä on? Minusta on ihan sairasta syynätä kumppaniehdokkaan seksihistoriaa.

Minusta taas on ihan sairasta maata väkivaltaisten tai rikollisten tai sadististen ihmisten kanssa. Sairautensa kullakin.

M43

Kuinka suuri osa miehistä edustaa mielestäsi tälläisiä? Jos vakaita ja kypsiä miehiä olisi enemmän, suhteet kestäisivät. Nyt esitetään aluksi unelmien prinssiä. Noita kun tulee muutama niin alkaa tosissaan miettiä missä ne tolkun miehet luuraavat, munkkiluostarissako?

Vierailija
29/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko keski-ikäisenä vielä löytää naisen, joka ei olisi antanut jännikselle? ( eikä myöskään kiusaajalle, huomioiden päivän teeman)

M43

Mitä väliä sillä on? Minusta on ihan sairasta syynätä kumppaniehdokkaan seksihistoriaa.

Minusta taas on ihan sairasta maata väkivaltaisten tai rikollisten tai sadististen ihmisten kanssa. Sairautensa kullakin.

M43

Kuinka suuri osa miehistä edustaa mielestäsi tälläisiä? Jos vakaita ja kypsiä miehiä olisi enemmän, suhteet kestäisivät. Nyt esitetään aluksi unelmien prinssiä. Noita kun tulee muutama niin alkaa tosissaan miettiä missä ne tolkun miehet luuraavat, munkkiluostarissako?

Höpsistä, taisit alkaa projisoida?

Ihan niinkuin miehet yksistään olisivat parisuhdemarkkinoilla?

Onko sulla muuten jotain sanottavaa noista kiintymyssuhdemalleista?

Esimerkiksi siitä että onkohan kiintymyssuhdemallissa jotain häikkää jos etsii "unelmien prinssiä"?

Heitä kun ei ole...

-eri

Vierailija
30/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei turvallisen kiintymyssuhdemallin omaavia ja muutenkin tasokkaita sinkkuja oikein ole ja jos onkin niin eivät kovin kauaa ole vapaina eivätkä välttämättä ole haku päällä lainkaan.

Mutta onhan heitä ainakin teoriassa. Käytännössä taitaa olla että kovin monella on kiintymyssuhdemallissa tai jossain muussa pienempää tai isompaa häikkää niin kompromissiä joutuu tekemään.

Kuten parisuhteessa yleensäkin joutuu. 

Mitkä muuten ovat sinun heikkoutesi, jos saan kysyä?

Ehkä se, että edustan välttelevää kiintymyssuhdemallia.

Työstätkö itseäsi tuon suhteen? 

Tietty ensimmäinen askel on että tiedostaa asian, minkä ilmeisesti teetkin.

Silloinkin taitaa mahdollisuudet parantua kummasti tai ainakin ymmärtää mistä kiikastaa.

Olen työstänyt, koska halua kehittää itseäni. Puoliso ei samaan tapaan reflektoi eikä ole kiinnostunut psykologiasta tai vaikkapa syy-seurauksista. Hän junnaa paikoillaan.

Vierailija
31/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen tapailukumppani on ainoana lapsena elänyt suojellun lapsuuden. Päätynyt kuitenkin aiemmin suhteisiin epätasapainoisten ja/tai kontrollifriikkien kanssa. En tiedä miksi...

Mietin, olenko tasapainoisena liian tylsä hänelle, vai huomaako että kaksi tasapainoista on paras yhdistelmä.

Vierailija
32/41 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei turvallisen kiintymyssuhdemallin omaavia ja muutenkin tasokkaita sinkkuja oikein ole ja jos onkin niin eivät kovin kauaa ole vapaina eivätkä välttämättä ole haku päällä lainkaan.

Mutta onhan heitä ainakin teoriassa. Käytännössä taitaa olla että kovin monella on kiintymyssuhdemallissa tai jossain muussa pienempää tai isompaa häikkää niin kompromissiä joutuu tekemään.

Kuten parisuhteessa yleensäkin joutuu. 

Mitkä muuten ovat sinun heikkoutesi, jos saan kysyä?

Ehkä se, että edustan välttelevää kiintymyssuhdemallia.

Työstätkö itseäsi tuon suhteen? 

Tietty ensimmäinen askel on että tiedostaa asian, minkä ilmeisesti teetkin.

Silloinkin taitaa mahdollisuudet parantua kummasti tai ainakin

Jaa, taitaa olla tapahtumassa se erilleen kasvaminen?

Jos tuntuu siltä ettei toinen edes yritä niin asiat alkaa yleensä olla siinä.

Vierailija
33/41 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti monen miehen kriteerit suhteelle että saa seksiä ja ruokaa, vaikka muuten nainen olisi riivinrauta?

Itse tasapainoisena naisena tätä on hyvin vaikeaa käsittää.

Vierailija
34/41 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti monen miehen kriteerit suhteelle että saa seksiä ja ruokaa, vaikka muuten nainen olisi riivinrauta?

Äitisuhde ratkaisee naisen mallin. Ehkä äiti on ollut tuollainen. Se on tarvekaava.

Vierailija
35/41 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisuhde ratkaisee naisen mallin. Ehkä äiti on ollut tuollainen. Se on tarvekaava.

Tapailukumppanin äiti on ollut kiltti ja fiksu. Yli puolet parisuhteista hänellä kuitenkin yllämainitun kaltaisten kanssa. Mielelläni osoittaisin että meitä "koko pakettejakin" on olemassa.

Vierailija
36/41 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Tosin ei enää ikinä naisen kanssa saman katon alle. Omat asunnot.

M52

Vierailija
37/41 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Olen itse turvallisesti kiintyvää tyyppiä, tasapainoinen, itseni tunteva. Kun tuli ero pitkästä liitosta löysin muutaman vuoden päästä nykyisen mieheni. Hän on kaltaiseni, tasapainoinen, tosin hieman enemmän vielä historiaansa kipuileva. Viisikymppisinä tavattiin, nyt onnellisesti naimisissa jo useita vuosia.

Itse olen huomannut, että vanhemmiten avuni parisuhdemarkkinoilla ei ole enää ulkonäkö niin kuin nuorempana, vaan juuri tasapainoisuus. Olen itse sitä mitä olen rehellisesti, ja toisen on ilmeisesti helppo olla vierelläni, näin mieheni minua kuvasi. Eli Ap, kannattaa miettiä ensin enemmän mitä itse on ja millaiseksi haluaa kehittyä kuin sitä millainen sen toisen pitäisi olla.

Vierailija
38/41 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ollut ennen kuullut noista tunnemalleista. Ei löytynyt itselle sopivaa lokeroa, mutta turvallisesti kiintynyt se ei ole koska tunteista puhuminen on minulle todella epäluonnollista ja epämukavaa.

Onnea vain etsintään AP, toivottavasti löydät etsimäsi puolison!

Vierailija
39/41 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kiintymyssuhdemallin lisäksi vaikuttaa se miten omat vanhemmat ovat toisiaan kohdelleet.

Exmiehelle oli ylivoimaista koittaa opettaa arjessa huomioimista koskettamalla, kun ei ollut sellaista mallia vanhemmillaan nähnyt.

Vierailija
40/41 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään oikku ole. Se on päätös. Mitä vahvemmin kahden ihmisen päätös olla yhdessä.