Mini-Asa (aspiriini 100 mg/pv) raskaudenaikaisen pre-eklampsian ehkäisyssä?
Minulle on suositeltu neuvolasta ja lääkärikin tuota aspiriiniin käytön aloitusta pre-eklampsian ehkäisyssä, kun kaksi riskitekijää täyttyi eli ikä yli 40 vuotta ja kahden raskauden väli yli 10 vuotta. Luin tarkemmin noista riskitekijöistä tästä artikkelista: Raskaudenaikainen kohonnut verenpaine ja pre-eklampsia (kaypahoito.fi). Siellä taulukossa 3 esitetään ne kriteerit, milloin suositellaan aloittamaan Mini-Asa ja edellisessä taulukossa on kunkin tekijän riskisuhde, missä ei muuten mainita ollenkaan tuota odotusten väliä.
No taulukossa 3 tuon synnytysten väliin viitataan tutkimukseen, jossa käykin ilmi, että riski on suurentunut, jos ensimmäisen ja toisen odotuksen välillä on yli 10 vuotta. The interaction between history of pre-eclampsia and time interval between the two deliveries was highly significant, and for women with no previous pre-eclampsia the risk of pre-eclampsia in second pregnancy increased with increasing time interval (for intervals longer than 15 years the adjusted OR was 2.11, 95% CI : 1.75-2.53).
Minulla on siis kyse kolmannesta synnytyksestä, vaikka pitkä väli onkin.
Toisessa artikkelissa (mihin ei viitattu tuossa raskauksien väli kohdassa) taas puhutaan toisesta ja kolmannesta raskaudesta eli yli 10 vuotta niiden välillä palauttaa riskin ensisynnyttäjän luokkaan (ensisynnyttäjillä isompi riski kuin toisella jne.) "The risk in a second or third pregnancy was directly related to the time elapsed since the previous delivery. When the interval was 10 years or more the risk of pre-eclampsia was about the same as that in nulliparous women. After adjustment for the presence or absence of a change of partner, maternal age, and year of delivery, the probability of pre-eclampsia was increased by 1.12 for each year increase in the interval (odds ratio 1.12, 1.11 to 1.13). Ja kun tietyt tekijät vakioidaan/huomioidaan niin riski nousee 1.12 kertaa vuosittain. Artikkelissa ensisynnyttäjän riski taisi olla jotain 2,9."
Samassa artikkelissa kerrotaan myös raskausmyrkytyksen ja autoimmuunisairauden yhteydestä, mutta toisin päin: Chronic autoimmune diseaseIn a matched case-control study Stamilio et al found that women who developed pre-eclampsia were more likely to have an autoimmune disease (relative risk 6.9, 1.1 to 42.3).19
Minulla ei ole mitään noita korkean riskin tekijöitä, kuten korkeat verenpaineet tai raskausmyrkytyksiä aiemmissa raskauksissa. Verenpaineet ovat ennemminkin matalat.
Minulla on myös muita riskitekijöitä, joita olen siis eri lähteistä löytänyt mutta niitä ei niissä suositusten riskitaulukoissa mainittu eli siis kilpirauhasen vajaatoiminta (jokin autoimmuunisairaus) ja migreeni. En sitten tiedä, miten kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitotasapainossa oleminen vaikuttaa asiaan ja migreeniäkin on esiintynyt yleensä vain raskauksien aikana ja tässä raskaudessa ei ollenkaan.
Mini-ASAa väitetään turvalliseksi, mutta jotenkin vaan tuntuu kummalliselta, että 1/5 normaalista tulehduskipulääke-annoksesta päivittäin voisi noin vaan olla turvallista. Jos googlaa tulehduskipulääkkeet raskaus, niin eihän niitä suositella. Muutenkin minulla on ollut silloin tällöin taipumusta nenäveren vuotoon ja kai minulla on aika ohuet veret (kolesteroli on hyvä, rasva-arvot hyvät jne).
Ja noihin riskitekijöihin olisi tarkempiakin seulontamenetelmiä, kuten istukan kasvutekijöiden mittausta, istukkavaltimon virtausten mittauksia jne. Mutta niitä ei kliinisessä käytössä ole. Kai se on vaan halvempaa suositella tietyin kriteerein syödä jotain aspiriinia. Mini-Asan hyötykin mietityttää, taisi olla 18 % vähemmän raskausmyrkytyksiä, mutta en muista minkälaisten riskitekijöiden ryhmässä.
Onko muita, jotka ovat jättäneet ottamatta vaikka on suositeltu?