3. kerros, ei hissiä ja vauva tulossa
ollaan vaihtamssa asunto ennen esikoisemme syntymää.
Nyt ihastuttiin yhteen, mutta ongelma ilmeneekin jo otsikosta.
Asunto on kolmannessa kerroksessa eikä taloyhtiössä ole hissiä.
Onko mahdoton yhtälö? vaunut sais säilytettyä alakerran varastossa, mutta onko vauvan/taaperon kanniskelu todella hankalaa?
Mieli tekisi jättää tarjous, mutta tuo hissittömyys vielä mietityttää.
Kommentit (26)
minulla oli, niin ei se niin mahdoton ole, mutta kävelinkin vain yhden kerroksen.
Kolmanteen kerrokseen on kyllä aika moista roudaamista sitten jos jouduttekin syöttämään vastiketta, myös vaipat painaa ja meillä poika tykkäsi muksun velleistä, sellainen lava painaa aika paljon ja tietenkin teidän omat ruoat vielä päälle. Lapsi varmaan jo n. 1.5 vuotiaana pääsee itse portaat, mutta toi alku on kyllä rankkaa lapsen ja ostosten kantelua, harkitse tosiaan tarkoin, varsinkin jos miehesi ei ole joka kerta ostoksia kantamassa.
kantaa, mutta kun usein ei ole vain se mukana... Eli mieti tilanne, jossa olet yksin kaupassa, ja pitää kantaa kolmanteen kerrokseen sekä vauva että painava kauppakassi! Ei ole kivaa:( Toisessa kainalossa vauva, toisessa vessapaperi pakkaus ja kourassa kauppakassi... Parhaassa tapauksessa myös kirjaston kirjoja tmv.
No, kunto kyllä kasvaa;) ja jos miehesi pääsee mukaan kauppaan ymv., niin kaksin kyllä pärjää ihan ok. Ja periaatteesahan voit jättää kauppakasiit alas ja viedä lapsen ensin, mutta siinä on aina se riski että joku nappaa ne... Talosta riippuen riski on olematon tai suuri...;)
Kannattaa muuten huomioda myös se, että aina voi sattua ja tapahtua muutenkin. Saata alkaa kärsimään selkävaivoista tmv. ja silloin vauvan ja kassien kantelu ei enää onnistukkaan. Samoin hissittömässä talossa on todella jumissa, jos esim. liukastuu ja jalka laitetaan kipsiin... Joten suosittelisin kyllä muuttoa taloon jossa hissi on... Mutta toki hissittömässäkin pärjää.
Poitsu kävelee itse portaat tänne neljänteen kerrokseen. Meillä siis neljäs kerros eikä hissiä, mutta niiiiin ihana asunto ettei olla edes harkittu muuttoa. KOlmoset voisivat ehkä muuttaa mieleni, kaksosista en ole niin varma. Meillä poika on opetettu heti portaisiin kun oppi kävelemään kymmenkuisena. Onkin HALUNNUT itse nousta ne noin reilun vuoden iästä ja nyt mennyt pari kuukautta jo alaskin itse. Alussa kiipesi kerroksen tai kaksi ja kannoin loput, mutta tosiaan viime syksystä on poika kiivennyt hereillä ollessaan itse (nukahtaa joskus rattaisiin kun tullaan puistista ja on jo syöty lounasta siellä -- silloin painaa...)
JOs kämppä on kiva, siitä vaan. Vuoden joudut kantamaan, mutta peppu tykkää, samoin sääret. Energiaa kuluu ja vauvakilot karisee :)
Sittenkun se yli 7kg vauva niin huhhuijaa. Kokemusta on. Vauvan koppa kauppakassi ja vaipat, hoitolaukku.. Plääh en suosittele itse muutin kun poika 6kk niin hissilliseen ja elämä helpottu.
kun en ole itse kovin rankaksi kokenut. Olen siis se, jonka poika on puolitoistavuotiaasta kävellyt itse portaat molempiin suuntiin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Meillä on vielä vaunuvarasto talon toisessa päädyssä, eli aluksi kannoin lasta koko talon mittaisen käytävän (3 rappua) ja vasta sitten kiipesin neloseen. Ei ole silti ollut minusta kovin hankalaa. Meidän talossa asuu melkein kaikissa yläkerran asunnoissa lapsiperhe -- asunnot ovat isoja ja tosi kivoja ja alue yksi Helsingin mukavimpia, joten kahden ja kolmenkin kanssa vaan pärjätään ja jostain kumman syystä lapset oppivat aika äkkiä portaiden kanssa omatoimisiksi.
Alku on mielestäni tosi helppoa -- lapsi kantokopassa ja ostokset repussa. Puoli vuotta kun tätä jaksaa, kunto kasvaa, eikä lapsen painavammaksi tuleminen niin muuta tilannetta. KUn kantokoppa jää, muuttuu kantaminenvähän haastavammaksi -- ainakin meillä poika halusi, että kaikkea (pattereita, ovikransseja tms.) esitellään, hän saa laittaa valot päälle ja painaa kaikkia nappeja matkalla yms. Sylissä kiipeilevän pojan kanssa kauppakassikin painoi, täytyy myöntää.
Mutta kun oppi kävelemään ja minä opin vähän kärsivällisyyttä, on homma sujunut hienosti. Paljon kehuja kun menee yhdenkin porrasvälin itse ja varovasti, on minun reseptini. Parissa kuukaudessa meillä opittiin kiipeämään kaikki neljä kerrosta. Alasmeno oli vähän vaikeampaa, mutta toisaalta alaspäin kantaminen ei ole puoliksikaan niin raskasta.
Meillä ulkoillaan ainakin kaksi kertaa päivässä ja usein keksitään vielä kolmas tai neljäskinkin meno -- tuntuu, että äiti pysyi kunnossa pelkällä porrasrumballa. Kiloja ei ole jäänyt eikä ensimmäinen juoksulenkki pojan ollessa vuoden tuntunut kovinkaan ikävältä. Hyötyliikunnan hyötyjä, kaiketi.
Eli jos asunto on ihana, kannattaa uskaltautua porrasjumppaan -- se ei tapa, mutta vahvistaa ja se loppuu aika äkkiä :)
Joskus kaiholla olen ajatellut ihanaa asuntoa, mutta ei ole kaduttanut. Sinne oli todella pitkät portaat, 3.kerros.
Vauvana olisi raahattu lasta kantokopassa ja ostoksia toisissa. Vaikein aika alkaa vasta vauvaiän jälkeen kun lasta ei vielä uskalla päästä itse portaisiin. Hänet on pakko kantaa. Sen jälkeen tuleekin portaissa taistelu uhmaikäsen kanssa. Kun lapsella on sitä painoa jo enemmän ja tarvitsisi päästä nopeasti eteenpäin kassit toisessa kädessä... Vaunut on pakko säilyttää jossain yhteisissä tiloissa eikä niistä ole siten esim. parvekevaunuiksi eikä ostoksia saa kärrättyä asunnon ovelle asti rattaiden kyydissä.
Kyllä yhtälöstä varmaan selviää, mutta kannattaa miettiä onko se vaivan arvoista. Yksien portaiden päästä voisin ostaakin, mutta kolmanteen on pitkä matka.
Olen tuhatkaksisataa kertaa yrittänyt kantaa juuri nukahtaneen pinen jatkamaan uniaan kotona, aika usein siinä onnistumatta. Oikein kun olin väsynyt ja itse tarvitsin unta meinasi itku tulla jos pikkuinen aikoi nukahtaa ennen kotiin pääsyä. Tiesin, että kotona sitten itketään kun herää kesken unien eikä meinaa saada enää unta. Ja kun itse on väsynyt ei pitkät kävelylenkit ole se mieleisin vaihtoehto.
Ja sitten kun on ne kauppakassitkin. Vietkö ne ensin ja sitten vauvan vai toisinpäin.
kun menet niitä rappuja edestakas,parempaa jumppaa ei ole :) Lapsellesi saa hyvää tukea kehitykselle kun aikanaan oppii kulkemaan rapuissa.
Me asutaan kolmannessa kerroksessa ja hissitön talo. Lapsi on nyt 18 kk. Menee toki jo itse portaat, mutta kyllä oli vauva-aika rankkaa noissa portaissa. Poika on vielä aina ollut isokokoinen.
Itse tykkään, että KAIKKI on hankalampaa ja työläämpää näin ylhäällä asuessa, roskien viennistä lähtien. Paljon helpommalla selviää alemmalla asuessa.
Hissittömästä talosta asunnon myynti on AINA hankalampaa kuin hissillisestä. Poikkeuksena nyt ehkä jos olette ostamassa jotain jugendunelmaa tai vastaavaa.
Myimme hiljattain hissittömän kämppämme juuri 3. kerroksesta ja ostajaehdokkaat oli todella vähissä. Useita kiinnosti asunto sinänsä, mutta kauppa tyssäsi hissittömyyteen.
Meillä on hissi ja tokihan hommat hoituu helposti, mutta ystävälläni on kolme alle 3v lasta ja he asuvat hissittömän talon kolmannessa kerroksessa. Haasteitatahan se tuo, mutta elämässä on tapana selvitä eli kysymys kuuluu: Kuinka paljon haluat asuntoa? Oletko valmis näkemään vaivaa rappukäytävässä päästäksesi unelmiesi kotiin?
Joo on hyva kayttaa rappuja ja aina virkistaa mielta seka ruumista kun kavelee ja.
t. taalta Kanadasta
Mia H
Itselle ei missään nimessä! Siis jos jotain vaihtoehtoja on. Ehkä just ja just voisin vuokrata, mutta ikinä en ostaisi. Vuoden asunut (Ruotsissa) neljännessä kerroksessa ilman hissiä ja jo se oli aika tuskaa vaikkei ollut vielä lapsia, iso koira kylläkin.
sitä muksua on yllättävän vaikea kantaa välillä.. Esim. uhmis liukkaassa ulkohaalarissa, siitä ei saa mitään otetta. Käy tosiaan liikunnasta sellaisen kantaminen!
Meillä raahataan vaunut ja lapsi toiseen kerrokseen. Ei mahdoton yhtälö, mutta vaatii oikeanlaista asennoitumista ja malttia. Jos niitä ei löydy, suosittelen jatkamaan etsimistä :)
Asuimme vastaavasti esikoisemme ensimmäisen puoli vuotta. On hankalaa kantaa esim. ostoksia ja vauvaa turvakaukalossa parkkikselta asti kotiin. Se ei ole mahdotonta, mutta työlästä kylläkin. Sinuna etsisin helpompaa asuntoa.
Aloittajan vauva näyttää olevan jo 8-vuotias!!!!!! :D
Kuka nosti melkeen vuosikymmenen vanhan keskustelun? :D
Asuin vastaavassa asunnossa kuopuksen synnyttyä. Parvekkeella oli omat vaunut päiväunia varten ja alhaalla vaunukellarissa sitten toiset kävelyretkiä varten. Vauva kannettiin sitten sylissä, pehmeässä kantokopassa, liinassa tai joskus harvoin turvakaukalossa.
En nähnyt asiassa muita ongelmia kuin ostosten tuomisen ylös asti samalla kun piti kantaa vauva. Se oli ainoa isompi ongelma. Ratkaisimme tämän sitten niin että minulla oli reppu mukana kun kävin kaupassa.
Itse asuin yksinhuoltajana vauvan kanssa hissittömän talon kolmannessa kerroksessa.
Ruokaostokset sai tuotua repussa ja vauvan sitten muutaman kuukauden iästä lähtien rintarepussa.
Ja sitten lapsen opittua kävelemään menee vain jokunen aika, että lapsi oppii kulkemaan portaat itse. Sitä kantelua jatkuu maksimissaan 2 vuotta.