*^*ELOISAT viikonloppuna*^*
Kommentit (33)
siis noista öistä mun piti kysellä...
kuinkas teillä muilla nuo yöt sitten menee? Kun jostain viestistä ymmärsin että jonkun vauveli nukkuisi jo koko yön syömättä ja joillain vissiin syöpötellään useampaa kertaan.. eli joko sais odotella noiden syömisten vähenemistä vai annanko suosiolla vaan maitoa? Meidän neiti kun nukahtaa yhdekän maissa ja jo se huutelee yhden maissa ja sitten neljältä ja sitten seitsemältä. Siis noin yleensä. Viime yö taisi kyllä mennä yhdellä syötöllä puol kolmen aikoihin. Päivisin syö puol purkkia kasvista ja puol hedelmäsosetta. Muuten maitoa ja illalla ja aamulla velliä. Tänään onpi 5kk.
Onhan mulla tuo esikoinen olemassa, mutta enhän tommosia muista ja silloin kun taisin vielä 8kk:n ikäisenä yömaitoa tarjota joka jäikin sillä pois että laitoin ilkeänä äitinä pulloon vettä niin ei tyttö enää sen perään viittinyt huudella öisin niin katsoi parhaakseen vaan nukkua...
En siis oo pitkään aikaan osallistunut teitin keskusteluun ja lukenutkin olen harvakseltaan mut jos taas pääsis kuvioihin enemmän mukaan kun on taas mahdollisuus päivittäin tän koneen käyttöön...
kuulostaa tuo tissi juttu samalle kuin meillä oli joskus,ei tarttenu kun tissi ottaa esille niin alkoi kauhee huuto,mutta pullo kelpas..mä jätin sitten imetyksen koska iida vaan huus kun tarjosin tissiä. pitkään painin sen kanssa lopetanko mutta meille oli parempi niin.
meillä nukutaan yö syömättä. kerran vaan tuttia kokeilin ja se kelpas. annan velliä 20.00 ja 20.30 tyttö nukkuu ja herätään 7.00
toki tuttia joutuu vaihtelevasti viemään,välillä enempi ja joskus ei kertaakaan.
Ikarus....ei kait siinä muuta voi kuin sitkeästi yrittää ja hyödyntää puolinukuksissa olotiloja yms... tai sitten jos itsestä niin tuntuu ja alkaa tuntua raskaalta niin luopua imetyksestä.
Meillä on tilanne, että olen imettänyt toisesta rinnasta enemmän kuin toisesta ja kiva on olla eriparitissi ;) Tyttö herkästi hylkii toista rintaa kun ei sieltä tule niin hyvin, joten sitkeenä saa tässäkin olla että saisi rinnat taas balanssiin =)
Esikoisen kanssa kävi samoin, mutta myöhemmin 9kk iässä...oli kesä, eikä ollut kiva olla eriparitissi...tai pääasiassa hain itselleni hyvää syytä lopettaa imetys, ettei nyt vaan sen takia ettei äiti jaksaisi...
No pulloruokintakin alkoi kyllästyttää jo kuukaudessa, joten yritän tämän neidin kanssa päästä ainakin 10kk ikään.
NUKKUMISESTA
meilläkään ei syödä tuttia yöllä....mutta rintaa kylläkin. Välillä kun en itse ole aivan koomassa niin huomaan että lutkuttaa vain vähäsen nukahtaakseen uudelleen. Jonakin yönä huomasin kyllä että söikin ihan kunnolla....mutta kun tarkkaa tilastointia ei ole näistä yöllisistä tapahtumista.
Voisi ehkä yrittää pientä lempeää unikoulua, että tyttö nukahtaisi ilman apuvälineitä. Tutistakin on huono kokemus esikoisella, vaikka suurimmalla osalla vauvoista tutti toimii ihan hyvin eikä häiritse nukkumista erityisesti.
Toisaalta näitä huonoja nukkumisjaksoja saattaa olla tulossa useampia, ainakin tuossa 8kk iässä, joten kannattaako nyt kauheasti ponnistella?
uniasioista mietiskellen,
petraelena ja kirppu 2307
Isot miehet lähti lumituiskuun ulkoilemaan ja me jäätiin eelin kanssa kahteen pekkaan kotiin, kun poju juuri uniltaan heräsi.
IKARUKSELLE: Meillä on tuota raivoamista ollut jo kohta 3kk. Se on kuluttavaa, ärsyttävää ja vaatii kärsivällisyyttä oppia rintaraiviksien kanssa tulemaan toimeen. Ihan samoja tuttikonsteja olen käyttänyt kuin sinä ja sitten suosiolla syötän aina kun tiedän sen parhaiten onnistuvan, eli toisin sanoen Eeli huolii rintaa pienessä unentokkurassa. Heti kun poika herää, nostan kantokopassa pojan rinnalle (eli en herätä esim. riisumalla). Vaatii akrobatiaa, mutta onnistuu, kun nostaa kopan pohjasta koko setin ylös ja itse kumartuu. Eli imetän n. 3 kertaa päiväsä, kaikkien päikkäreidne jälkeen. Yöllä...huoh, syödään 4-6kertaa. Minä olen ajatellut, että kun ei kerta ole maidontulosta kiinni niin minä annan omaa maitoa ja kestän tämän venkoilun, koska ei sitä enää kuitenkaan ole paljoa jäljellä. En minä niitä pullojakaan jaksa öisin alkaa lännittelemään, joten annan helppoa tissiä. Pumpata en kykene, kun ei pumpulle heru, ja on siinäkin oma urakkansa aina pumpata ja lutrata kuitenkin pullojen kanssa. Heh, kun poika ei pulloakaan kunnolla huoli.
Käytännössä siis olen etsinyt ne hetket, jolloin tiedän parhaiten kelpaavan. Kun Eeli on virkeänä hereillä, in ihan turha tarjota, koska maailmassa on niin paljon kaikkea kivaa, ettei hän suostu päätään kääntämään rintaa kohden. Saatan yrittää jossain välissä, jos vaikka ollaan ihan rauhassa kahdestaan hetki (varsinkin kun tissit meinaa räjähtää...), mutta jos ja kun poika kieltäytyy, en väkipakolla yritä. Vettä hörpytän nokkamukista. Sitten olen lohdttautunut, että jos toiset ovat jo yön syömättä, niin ei sellanen 8 tunnin tauko päivälläkään tuota vielä minnekään heitä, mitä nyt itsellä on täysien tissien kanssa kamalaa.
Tämän olen kokenut jotenkin toimivaksi meidän kohdalla. Rintaraivareista on ollut paljon puhetta palstalla, joten varmasti löydät paljon kokemuksia ja ratkaisunavaimia. Mutta nöin meillä.
Miten se muuten on, kun tissivauvoilla on noita tiheänimunkausia, niin eikö ihan samalla lailla pullovauvoilla ole niitä kasvupyrähdyksiä jne. jolloin tarvitsee tiheämmin tai enemmän sapuskaa? Kertokaahan viisaammat, miten se menee (toki yksilöllisiäkin eroja on, kuten aina).
Nyt kuuluu lattialta valitusta, joten tämä taas tällä kertaa.
Open perheelle mukavaa juhlapäivää ja sankarille tietysti isot onnitteluhalit!
Pumpuli
Mitäs meille, ei mitään ihmettä. Ulkona on kyyyyyylmä.
PUMPULI: kyllä miusta pullolapsilla on kans tää " tihee imu" , mut siis sehän menee sit lähinnä niin että se pullos oleva maito ei riitä ja haetaan vähän lisää, eli syöttömääriä ei sinällään tule välttämäti yhtään enempää. Tai niin että kiinteetä uppoo enempi...
YÖT menee meillä jotakuinkin näin 20-21 nukkumaan, 23 tyttö herää ja tulee viekkuun, 01-02 syö, 04-05 tulee viekkuun, 06-07 herätään uuteen aamuun. Toinen yösyöttö tippu kun otettiin iltapuuro kuvioihin.
Eipä miula nyt muuta. Hilla liikku päivä päivältä enempi, on alkanu vaatii kovaan ääneen ruokaa ja kiukkuaa ihan kamalasti jos ei sitä heti just nyt saa (ja sit pitää valittaa koko syönninki ajan jos on joutunu oottamaan)..
hanneli
...voisi nyt lauleskella. Kivaa, heti on itselläkin mieli pirteämpi. Sain tytön jo untenmaille ja mies taistelee poikaa nukkumaan. Kivoja nämä vkonloput, kun on mies auttamassa.
Meillä meni yö ilman yhtään tutitusta. Tyttö nukkui 20.30-6.30 juurikaan asentoa vaihtamatta. No, poika tuli makkariin kolmelta yöllä ja puoli neljä oli pakko pumpulla tyhjentää tissiä, kun oli liivinsuoja kastunut läpi. Heti huomaa tisseissä, jos ei tyttö illalla jaksa syödä kunnolla.
Rintaraivareita esiintyy täälläkin, tosin jo hieman on helpottanut. Monesti menen meidän makkariin syöttämään, veljen touhuja on liian kiva katsella ja silloin hermostuu helposti. Jos tyttö puoli tuntia huutaa rinnalla niin oman jaksamiseni vuoksi pumppaan pulloon ja annan siitä. Juo jo kivasti pullosta.
Pumpulille: Kiva kun poikkesitte ja toivottavasti uskaltaudutte uudelleen, vaikka tuo meidän 3v. ei niin mallikäyttäytyjä olekaan. Poika illalla totesi: " Tuleekohan uudet kaverit enää, kun minä olin tuhmasti."
Kyllä sen vaan huomaa, kun on esikoisena saanut leikkiä omilla leluilla eikä ole tarvinnut kenenkään kanssa niitä jakaa. Ostettiin meinaan eilen tytölle ammeeseen mustekalalelu ja sitä tyttö innoissaan tutki niin johan oli poika sitä itselleen omimassa. Oli todella kova paikka joutua odottamaan vuoroa. Oltiin sovittu, kun sisko lopettaa kylpemisen saa lelun ottaa. Tässäpä meidän perheelle koulu käytäväksi, jotta saadaan lapsemme kasvatetuiksi edes vähän paremmin käyttäytyviksi. Kun saisi miehenkin vielä ymmärtämään, jotta nämä kiukkukohtaukset ovat ikään kuuluvia. Mies kun menee kiukutteluun mukaan ja sitä ei ole todellakaan kivaa kuunnella.
Eipä tässä sitten kai muuta kummallista.
Ai niin, haettiin meidän uusi auto perjantaina ja tänään ajoin sillä eka kerran kun käytiin miehen isovanhemmilla nimpparikahvilla.
Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille tasapuolisesti.
Huhti
HANNELIlle kiitos vastauksesta! Näinhän se varmaan menee.
HUHTIlle kiitokset, oli kiva tavata ja tullaan toki toistekin! Ihana tuo poikasi kommentti. Kerro hänelle terveisiä, että varmasti tullaan uudestaan, pojat tykkäsivät kovasti käydä teillä ja mummulle päästyämme heti kertoivat junaleikeistä ja Komi Kakkojista. En kyllä yhtään ihmettele, että toinen järkyttyi, kun innokkaita traktori- ja junamiehiä tuli yhtäakkiä kaksin kappalein kaveriksi. Yhden kanssa ehkä olisi ollut helpompaa totutella yhdessäleikkiin aluksi tai vaikka niin, että meidän pojilla olisi ollut jotain vastavuoroisesti lainata sinun pojallesi. Hauska kommentti, että miehesi lähtee riitaan mukaan... eikös se näin mene, ei ne aikuset miehet mielellään niitä oikeitakaan autojaan lainaile =) Mutta tosiaan tuo poikasi puolustusreaktio on aivan luonnollista, on vaikea oppia yhtäkkiä jakamaan leluja. Tuo kertomasi odottamis- ja vuoroperään-periaate on meillä toiminut, mutta opetteluahan se vaatii ja pitkää pinnaa. Ja sitä pienempää pitääkin puolustaa, kun muuten nämä isot vievät aina kädestä. Meidän täytyisi taas jossain vaiheessa alkaa pitämään " jotain omaa" , sillä onhan se jossain vaiheessa tärkeää, ettei kaikkea tarvitse jakaa. Tällä hetkellä on vain muutamia juttuja, jotka on ihan omia, mutta kaikki lelut on yhteisiä toistaiseksi ainakin.
Nyt kyläilemään!
Pumpuli
Josko sitä vaihteeksi aktivoituisi muutaman sanan kirjoittamaan. Poika nukkuu pitkästä aikaa kunnon päikkäreitä ja mies seurustelee pikkuneidin kanssa, joka muuten vetäisi yli 12 tunnin yöunet! :O Ja siis ilman syömisiä! Yhden kerran joudun tyttöä vähän rauhoittelemaan tai lähinnä tapana on ollut siirtää typy pinniksen puoliväliin että pääsee taas jatkamaan ryömimisharkkojaan! ;) Ja aina löytyy sieltä päädystä sitten....;)
Mitäpä meille muuta... No, soseet on nyt ruvenneet vähän paremmin uppoamaan, että ehkäpä tuo painokin lähtee nyt uuteen nousuun. Tissi on kyllä edelleen tämän tyttön mielestä ehdoton ykkönen! Meillä ei siis ole rintaraivareista ollut vielä tietoakaan, toisin kuin oli aikoinaan tuon pojan kanssa joka ei ikinä muutenkaan ollut niin " tissiriippuvainen" kuin siskonsa.
Tuttia olen nyt tytölle ruvennut taas tarjoamaan kun tuo peukku menisi koko ajan suuhun ja yllättäen se kapine nyt välillä jo pysyykin suussa. Kyllä silti aina kun silmä välttää tutti lähtee suusta ja peukku tulee tilalle...
Taitaapi neitiä jo väsyttää kun kuuluu tuolla isällensä kiukuttelevan. Ehkäpä lähden tästä likan kanssa vaunuttelemaan tuonne kirpakkaan pakkassäähän.
Mukavaa sunnuntaipäivän jatkoa!
oinasmamma
YÖHULINAT JA ILTA/ YÖSYÖTÖT. Meidän tytsylläkin alkoivat nuo yöhulinat joulun jälkeen, mutta nyt ovat hiljalleen loppuneet. Neiti nukkuu hyvin yönsä, puol seiskalta aamulla käyn yleensä pyllyä taputtelemassa ja muutenkin tytön oikasemassa keskelle sänkyä, ja nukkuu sitten vielä tunnin. Muuten nukkuu yönsä hyvin, välillä ähisee, mutta tuppaa nukahtaa itsekseen, yleensä. Tuttia tuo ei syö, enkä enää aio alottaa, koska pullotutistakin luovumme ennen 1 vee. Nokkaan harjottelun aloitamme tässä joskus. Pehmeitä, pulloon sopivia nokkia olen jo ostellut. Puolivuotiaasta etiäpäin niitä voi sitten kokeilla. Ei tuo ole milloinkaan mikään maitokissa ollut, tuntuu, että paremmin uppoavat kiinteät kuin maito. Mutta maitoahan on juotava, edes jonkun verran.
Meidän neiti syö illalla puuron + maidon tai vellin (jos menee puuron anto liian myöhään, ja on siis känkkis) ja syö sitten vasta aamulla kasilta tai sen jälkeen. Ei edes herää nälkäänsä, koska ei halua maitoa heti aamusta (olen koettanut). Ihanaa on se, että yösyötöt loppuivat kokonaan!
Minusta on vähän huvittavaa, että jotkut tädit käyvät täällä muita neuvomassa, että onko nälkä vai eikö ole nälkä, mutta tapansa kai jokaisella seurustella.
TALVI. Tänne Espooseen tuli sitten talvi, ja isommat lapset olivat innoissaan. Sitä kestääkin sitten sinne huhtikuun alkuun, minulle riittäisi yksi viikko! Tytsy nukkuu kyllä vaunuissaan hyvin pakattuna. Yksi ystäväni asuu Ranskassa ja siellä jaksavat aina ihmetellä kun tuuppaa vauvansa ulos nukkumaan, vaikka itse istuu melkein vieressä, muutenhan kai ei tuo kävisi päinsä.
Tällaista täältä ja kevättä odotellessa,
Pikkuodessa ja typy 5,5 kk
Olipa oikea urakka lukea pinot keskiviikosta lähtien... yritän siis lukea aina pinot, vaikka en joka päivä ehdikään kirjoitella. Viime viikon saavutuksiin kuului se, että nyt on haettu pojalle päivähoitopaikkaa elokuun lopusta alkaen.
Pojalle puhkesi loppuviikosta hammas vaikka ikää vasta vajaa 5 kk! Oireina oli mahdoton kuolaaminen ja nyrkkien syöminen ja huonot yöt usean viikon ajan... Noi yöt ei kyllä välttämättä liity tohon hammasjuttuun, koska jatkuneet joulukuun alusta lähtien.
Harrastuksista: olen aina harrastanut kuntoliikuntaa tyyliin jumppa, juoksu, sali. Nyt käyn kerran-kaksi viikossa jumpassa, " paikat" eivät ole vielä valmiita juoksuun. Lisäksi harrastan ratsastusta, meillä (siis mulla ja miehellä) on oma hevonen. On välillä aika haastavaa yhdistään hevosen ja vauvan hoitaminen. Hevonen vie kaiken vapaa-ajan sekä rahat. Vauvan kanssa käydään vauvauinnissa sekä vauvajumpassa.
Siivouksesta: kerran viikossa imuri ja moppi heiluvat, keittiö ja wc siivotaan hieman useammin. Tavarat ovat usein hyvässä järjestyksessä, mutta inhoan imuroimista sekä silittämistä.
Eipä muuta, nyt odotellaan Twin Peaksia.
Tintarella ja poika 2808
Yksi erittäin väsynyt mami ilmottautuu parin päivän tauon jälkeen. Toi viikko kun mies oli pois niin meni ihan kivasti kun tiesi että oli yksin pakko jaksaa mutta nyt kun mies tuli takas niin meinas jättää kaikki työt edelleen mulle. Miehellä ei ollut sen enempää lomaa vaan työt jatkui heti. Eilenkin oli iltavuorossa ja nyt meni yöksi töihin.
Muksut ovat kiukutelleet koko viikonlopun urakalla. Ikävöivät tietenkin isäänsä. Teemu on ollut ihana auringon paiste. Eipä taida poika niin vielä kaivata isäänsä kun noi isommat.
Tulipahan huudettua ja raivottua miehelle. Nyt on paha olla kun toiselle huusin. Osittain turhaa ja osittain kyl asiasta. Eipä mies sille mitään voi että työt jatkuu.
Sain mä sentään tänään nukkua päiväunet mutta tuntuu et se väsyttää entisestään. Nyt odottelen tässä että Teemu nukahtaa niin pääsen itekkin nukkumaan, isommat ovat nukkuneet jo pari tuntia. Meni heihinkin hermo ja käskin nukkumaan kun eivät muuta tehneet kuin tapelleet. Aamulla täytyy halia kaikki läpi ja pyytää anteeksi.
Eiköhän se aurinko paista risukasaankin. Jos haetaan jotain hyvää niin miehellä on nyt kaksi yövuoroa ja sit 4 päivää vapaata ja on auttamassa tässä arjen pyörityksessä. Pääsen mäkin nukkumaan vaikka niitä päiväunia.
Nyt meen nukkumaan kun Teemu kuuluu nukahtaneen. Aamulla taas aikainen herätys että saa lapsoset koulutielle.
puuhis ja Teemu 2908 + muut tuhisevat rakkaat pikku kullat
ja muita kirotusvirheitä!!! Eli Utilla tarkoitin tuttia ja niin päin pois.. Kukakohan oikolukis nää mun viestit ennen lähetystä.......