Voiko tämä olla totta: verisuoni-imuri?
https://www.youtube.com/shorts/6C3l6Fv7q1o
Eli täysin sattumanvarainen hulivili-video Youtubesta. Kenties täyttä potaskaa. En jaksa googlata asiaa. Mutta niin vain video väittää että jos ihmisellä on tukkeutuma verisuonessa... niin ongelman hoitamiseksi lääkäri saattaa ujuttaa verisuoneen sisälle minimaalisen pienen "verisuoni-imurin".
Mun käsitys verisuonitukkeutumisista: pahimmillaan ne on toki hengenvaarallisia koska jos esim jalasta lähtee tukkeutuma liikkeelle ja päätyy jumiin sydämeen niin seurauksena on sydänpysähdys. Joten todellakin ne tukkeutumat täytyy poistaa ihan 100% varmuudella ja 100% tehokkuudella ja 100% nopeudella. Mutta en mä tiedä miten ne poistetaan, ei mitään aavistusta. Mun mielestä ekana voitaisiin yrittää antaa potilaalle kemiallisia verenohentajia (aspiriinia) ja voitaisiin yrittää saada potilas liikkeelle, tukkeutunut jalka liikkumaan eli kuntoilemaan, ja voitaisiin antaa potilaan tukkeutuneeseen raajaan hierontaa,... Ja kaipa sitä kaikenlaista muutakin voisi keksiä.
Mutta eipä olisi ikinä tullut mieleenkään että saattaisi olla olemassa "verisuoni-imureita"!
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Minä ap jatkan... Nyt mulle tuli mieleen se "kaikkein helpoin tapa" poistaa veritukkeutuma: tuikitavallinen neula jolla verta poistetaan suonesta. Siis samanlainen neula kuin millä meiltä kaikilta on otettu verinäytteitä käsivarresta. Hoitaja vaan tökkää neulan sisään käsivarresta, löytää neulalla suonen, ja alkaa neulalla "imeä" (vetää) verta neulan sisään, "imee" verta vaikka kuinka monen verinäyteputkilon verran. Toki jos käy SPR:llä luovuttamassa verta niin sama meininki sielläkin, mutta siellä ei täytetä useita pikkuruisia verinäyteputkiloita, vaan siellä täytetään yksi suuri verenluovutuspussi.
Niin: miksei veritukkeutumia voida "imeä" pois verisuonesta ihan tavallisella "verinäytteenottamisneulalla"? Miksi veritukkeutumien poistamiseen mukamas tarvittaisiin jokin maailman ihmeellisin "verisuoni-imuri"? IMURI, verisuonessa, häh?
Olisi aika ikävää jos talteen saataisiin vain puolet hyytymästä ja loput päätyisivät tukkimaan verisuonen aivojen hengityskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika ikävää jos talteen saataisiin vain puolet hyytymästä ja loput päätyisivät tukkimaan verisuonen aivojen hengityskeskuksesta.
On olemassa ikivanha jo satoja vuosia sitten keksitty hoito/hengenpelastuskeino nimeltä verenvaihto. En tiedä käytetäänkö sitä hoitoa nykyään ollenkaan. Mutta veritukkeutumatapauksessa sitä voitaisiin käyttää, näin: pistä potilaaseen joka puolella SATA tuikitavallista neulaa jotka poistavat potilaasta verta. Pistä se veri kulkemaan "filtterin" lävitse, eli sellasen suodattimen lävitse joka päästää lävitseen terveen ohuen veren ja ei päästä lävitseen tukkeutumamönjiä, ei päästä lävitseen hyytymiä. Sen jälkeen, voitkin ihan tasan välittömästi heti suoraan palauttaa sen "filtteröidyn" eli "puhtaan" eli "tukkeutumamönjättömän" veren takaisin siihen potilaaseen. Niin helppoa.
Eli veritukkeutumapotilaiden henki voitaisiin pelastaa niin keskiaikaisen vanhalla teknologialla kuin verenvaihto. Ei tarvittaisi kenenkään muun henkilön verta. Vaan potilaan oma veri vaan otettaisiin potilaasta hetkeksi ulos, jotta se kulkisi filtterin läpi, jotta potilaan oma veri voitaisiin palauttaa takaisin potilaaseen. On aniharvoja tapauksia joissa verenvaihdolla aikoinaan keskiaikoina onnistuttiin pelastamaan potilaan henki - verenvaihtoa yritettiin käyttää potilaiden hengen pelastamiseksi keskiajalla varmaankin miljoona kertaa ja varmaankin melkein miljoona kertaa se ei tuottanut mitään hyötä vaan potilas kuoli jokatapauksessa... mutta veritukkeutuma on semmonen harvinainen tapaus että siihen jopa niinkin turha toimenpide kuin verenvaihto toimisi.
Mutta sinä nyt väität että nykypäivänä ei käytetä verenvaihtoa veritulppiin, vaan käytetään "veri-imuria"? No jos niin on, niin sitten vaan niin on. Jos sinä ihan oikeasti tiedät että niin ihan oikeasti on! Mutta mun mielestä: tuo "veri-imuri" kuulostaa maailman kalleimmalta laitteelta! Joltain himskatin Boston-aivokirurgia-laitteelta! Kun taas verenvaihto on maailman halvin toimenpide! Molemmat toimivat yhtä hyvin, mutta hintaero ihan miljoonakertainen!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa ikivanha jo satoja vuosia sitten keksitty hoito/hengenpelastuskeino nimeltä verenvaihto. En tiedä käytetäänkö sitä hoitoa nykyään ollenkaan. Mutta veritukkeutumatapauksessa sitä voitaisiin käyttää, näin: pistä potilaaseen joka puolella SATA tuikitavallista neulaa jotka poistavat potilaasta verta. Pistä se veri kulkemaan "filtterin" lävitse, eli sellasen suodattimen lävitse joka päästää lävitseen terveen ohuen veren ja ei päästä lävitseen tukkeutumamönjiä, ei päästä lävitseen hyytymiä. Sen jälkeen, voitkin ihan tasan välittömästi heti suoraan palauttaa sen "filtteröidyn" eli "puhtaan" eli "tukkeutumamönjättömän" veren takaisin siihen potilaaseen. Niin helppoa.
Eli veritukkeutumapotilaiden henki voitaisii
Jos kiinnostaa tietää miten veritulppia oikeasti hoidetaan niin aiheesta löytyy useita sivustoja netistä.
Laskimotukokset
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00039
Valtimotukokset ovat vaikeampia kun yleensä syynä ateroskleroosi eli kolesterolista aiheutuvat valtimoiden ahtautuminen jota siis on myös sepelvaltimotauti.
https://www.duodecimlehti.fi/duo13064
Jos nyt ap ihan tosissasi olet tämän asian kanssa ja se kiinnostaa niin katso youtubesta vaikka aivoliiton video trombektomiasta, selventää sinulle tämän "verisuoni-imurin" toimintaa. Ja ei todellakaan onnistuisi tukosten poisto näytteenottoneulalla tökkimällä, onneksi on paljon kehittyneempiä tapoja hoitaa tukoksia.
T. Teho-osaston sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ap ihan tosissasi olet tämän asian kanssa ja se kiinnostaa niin katso youtubesta vaikka aivoliiton video trombektomiasta, selventää sinulle tämän "verisuoni-imurin" toimintaa. Ja ei todellakaan onnistuisi tukosten poisto näytteenottoneulalla tökkimällä, onneksi on paljon kehittyneempiä tapoja hoitaa tukoksia.
T. Teho-osaston sairaanhoitaja
Kiitos sinulle vastauksestasi. Koska se todellakin kiinnosti minua. Koska tiedät kyllä että Youtubessa usein näen aivan käsittämättömiä videoita jotka usein ovat täysin käsittämätöntä fiktiota, täyttä fantasiaa. Mutta nyt sitten sinun vastauksesi ansiosta opin että tämän yhden kerran tuo jokin "fantastinen fiktio-video" Youtubessa ei sittenkään ollut fiktiota vaan ihan täyttä totta. Ensimmäinen kerta ikinä kun jokin Youtube-video on totta! Kiitos sinun!
Eli joo, jos tahdon tietää aiheesta lisää niin googlaan lisää. Mutta jo tässä vaiheessa minulle riitti se että tein tämän aloituksen joten siksipä sain muilta ihmisiltä ihan "ensi-alku-vastauksen" tähän aiheeseen. Tuo "ensi-alku-vastaus" kertoi minulle jo paljon.
Ja vielä sinulle tiedoksi: kyllä, olen aloitukseni kanssa ihan tosissani. Eli en tehnyt aloitustani vitsinä, vaan tein aloitukseni siksi koska nähtyäni tuon "verisuoni-imurin" Youtube-videon niin minä olin ihan tosissani hämmentynyt. Minä tein tämän aloitukseni hämmennyksen vuoksi. Mutta myös sinulle tiedoksi: mun arvio vieläkin on, että jos potilaaseen pistetään TUHAT NÄYTTEENOTTONEULAA niin KAIKKI KAIKKI KAIKKI potilaan veret saadaan poistettua,... ja sitten on tosi älyttömän tajuttoman helppoa ajaa ne kaikki veret filtterin (suodattimen) läpi, ja sen suodattamisen jälkeen ne kaikki tasan saman KAIKKI KAIKKI KAIKKI potilaan veret voidaan palauttaa potilaan sisälle. Eli todellakin: olen edelleen sitä mieltä että veritulppapotilaan henki voitaisiin pelastaa ihan 100% varmuudella myös ihan vaan 500 vuotta vanhalla keskiaikaisella tajuttoman halvalla teknologialla eli verenvaihdolla. Eli: vanha "jämehtynyt" veri potilaasta ulos... ja tasan sama vanha veri takaisin potilaan sisään ilman niitä "jämehtymiä".
ap
Minä ap jatkan... Nyt mulle tuli mieleen se "kaikkein helpoin tapa" poistaa veritukkeutuma: tuikitavallinen neula jolla verta poistetaan suonesta. Siis samanlainen neula kuin millä meiltä kaikilta on otettu verinäytteitä käsivarresta. Hoitaja vaan tökkää neulan sisään käsivarresta, löytää neulalla suonen, ja alkaa neulalla "imeä" (vetää) verta neulan sisään, "imee" verta vaikka kuinka monen verinäyteputkilon verran. Toki jos käy SPR:llä luovuttamassa verta niin sama meininki sielläkin, mutta siellä ei täytetä useita pikkuruisia verinäyteputkiloita, vaan siellä täytetään yksi suuri verenluovutuspussi.
Niin: miksei veritukkeutumia voida "imeä" pois verisuonesta ihan tavallisella "verinäytteenottamisneulalla"? Miksi veritukkeutumien poistamiseen mukamas tarvittaisiin jokin maailman ihmeellisin "verisuoni-imuri"? IMURI, verisuonessa, häh?