Kuinka kestän murrosikäisen kotiterroria
Lapsirakkaat nuoret ja muut It's my life -fiilistä kantavat!
Minulla on 13-vuotias tytär ja tällä hetkellä tilanne on se, että tuntuu kuin hän tappaisi minut. Tappaisi minua ajan kanssa. Jokapäiväinen huorittelu, haistattelu, halveksunta ja raivoaminen syövät minun voimani.
En enää jaksa häntä. Toisinaan ajattelen, että ilmeisesti elämän tehtävä on kuluttaa ja minun suuntani on lohkeaminen, mutta mutta... Tai sitten tämän tytön täytyisi mennä johonkin internaattiin tai vastaavaan, sillä minä olen yksinhuoltaja eikä minulla ole ketään tukenani, kun murrosikäinen, isokokoinen lapsi hyökkää ja terrorisoi koko perhettämme. Ymmärrän toki, että hänellä on paha olo ja murrosikähän on sitä, että ihminen kasvaa itsekseen eikä mikään kasvu tapahdu kivutta, mutta nyt sen kasvu hinta muille on liian kova. Tyttäreni varmaan "selviää elämässä", mutta minä voin sairastua.
Tyttäreni ei kykene keskustelemaan kanssani, vaivoin edes tulee yhdessä syömäänkään eikä häntä juuri koskaan saa minnekään kodin ulkopuolelle mukaansa. Hän menee omia menojansa, huone on tietysti täydessä kaaoksessa. Minusta tämä ei ole mitään perhe-elämää. Hän ehkä sopisi johonkin hyvin autoritääriseen laitokseen, missä on kovat säännöt ja tiukat työvelvollisuudet. Ja missä aikuisten ja nuorten rajat ovat hyvin selvät, missä nuorten kulttuuri pysyy omassa lokerossaan ja aikuiset oman pöytänsä ääressä, missä ei edes yritetäkään murtaa raja-aitoja.
Olisi mukavaa, jos joku teistä murrosikäisistä kotiterroristeista ja äitinsä huorittelijoista vastaisi tähän kirjeeseen.
Minä olen joskus rakastanut lastani ja haluaisin vieläkin pysyä häneen yhteydessä, mutta luonteeltani en ole kova, vaan pikemminkin kuunteleva, pohdiskeleva.
Synnyttäminen tapahtuu kivulla, mutta niin vaikuttaa murrosikäisen lapsen irtoaminenkin tapahtuvan - ja ehkä vielä suuremmalla kivulla. Inholla.
Kommentit (77)
Siis JATKUVASTI näitä UUSAVUTTOMUUS vanhempia !
Ei hyvää päivää. Eikö teillä o i k e e s t i nyt järki ja ns.maalaisjärki sano mitään ?
"Mitä teen kun murrosikäiseni repii silmät päästäni "
"Mitä teen kun 10v potkii siskoaan"
"Mitä teen kun 6v saa kaupassa raivokohtauksen ".
Eikö ole aavistustakaan mitäpä tekisit ?
Tai oikeestaan MITÄ SINUN OLISI PITÄNYT TEHDÄ jo taaperosta ikäisen kanssa, säännöt säännöt ja säännöt.
Tai ennemminkin säännöistä KIINNI PITÄMINEN on se pointti. Etpä ole pitänyt. Olet lepsuillut, antanut olla ja "et nyt jaksa ", saakoon tahtonsa läpi....jne...
Ole vanhempi. Se että teini haistattaa pask..t vanhemmilleen, niin jän tekee ihan oikein !
Mitäs ET JAKSANUT VETÄÄ RAJOJA mihinkään. Nyt haistat rajattoman kasvatuksen hedelmiä.
Ap on trolli.
Tai sitten todella vetämätön vellihousu.
Kaiken periksi antanut vanhempi.
Miksi ajattelet, että sua saa haukkua? Itse ainakin laittaisin todella tiukat rajat. Tyyliin että täällä on sinulle koti aina avoinna ja ruokaa tarjolla, mutta mulle ei puhuta tuolla äänensävyllä tai saat lähteä. Ja sanot että seuraavan kerran kun se haukkuusua, heität sen kännykän roskiin tms. Sä olet ainoa ihminen, joka päättää miten sua kohdellaan. Tässähän ei ole kyse edes lapsen kasvatuksesta, vaan siitä miten SUA saa kohdella. Ja kun kohtelet itseäsi kunnoittaen, ja vaadit ehdotonta kunnioitusta, lapsi saa samalla kasvatusta siitä, mitä ihmiset sietävät ja mitä eivät.
Meillä oli samanlaista viitisen vuotta, nyt kun lapsi 19 on loppunut haukkuminen ja kaikki muu inhottava. Toisaalta ei koskaan oireillut esim.päihteillä ja oli siinä mielessä kiltti. Meillä on nykyään hyvät ja läheiset välit.
Olin kyllä tosi uupunut, olen varmaan vieläkin koko lapsen murrosiästä. Tsemppiä ja paljon voimia toivottelen!
Meillä on hankala teini ja siinä ei päänsilitykset auta. Meillä ei saa kiroilla eikä haukkua. Ei varmaan käy mielessäkään että uskaltaisi, pienestä asti on kasvatettu tiukasti. Kun on muitakin lapsia on pakko.
Huonosta käytöksestä rangaistukset. Nettiyhteys pois, ja on yksi tärkeä harrastus jota jos edes vihjaa että rajoitetaan niin alkaa tapahtua.
En ole mitään kruunuja vailla, jotainhan olen tehnyt väärin kun lapsi on kamala. Mutta meillä reagoidaan huonoon käytökseen ja rangaistukseksi rajoitetaan asioita jotka ovat teinille tärkeitä. Tähän nyt tulee joku mimosa itkemään että nuoren pitää saada elää elämäänsä ja ollaan autoritaarisia, mutta nyt puhutaan aamulla nousemisesta, vaatteiden pesuun viemisestä, yöllä konkoilusta ja mekastamisesta. En vaadi isoja mutta ilman kuria en saisi sitä vähääkään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös oli yhden lapsen kanssa tuo vaihe.
Meillä vain harvoin syödään yhdessä ja teinit ovat saaneet syödä omassa huoneessa. Huoneen saa pitää siinä kunnossa kuin haluaa. Vaihdan kerran kuussa lakanat ja samalla siistin, imuroin. Muuten teinin oma hoito huoneelle.
Tää yksi teini siis kiroili ja oli hankala, elämänhalukin niin ja näin. Lopulta selvisi vakava anemia, jota hoidettiin. Ihan eri tyttö nyt. Koeta kestää, ole joustava, anna kasvaa, anna erehtyä, mittauta hemoglobiini, ferritiini tarvittaessa. Tutustu perhepolkuun.
Siis Tuossa yllä vasta UUSAVUTON vanhempi.
Kun teini tekee ja sanoo mitä lystää., silloin EI todellakaan lässytetä hänelle, EI AINAKAAN JOUSTETA !
On näköjään täysiä hölmöläisiä osa äideistä.
Saako teinin laittaa pihamökkiin asumaan? Kun ei muutakaan enää keksi ja semmoinen olisi..kyseessä 14 vuotias.
Rajat ja rakkaus. Jos ei siivoa huonetta niin huone pois tai ainakin ovi pois. Käyttöraha pois. Puhelimesta netti pois ym. Täytyy nuoren ymmärtää ettei voi tehdä ja sanoa mitä huvittaa.
Etuja takaisin sitä mukaa mitä käytös paranee ja edut pois taas huonosta käytöksestä.
Mieti myös omaa käytöstäsi. Provosoitko tiedostamatta. Nuorta ei pidä ärsyttää. Johdonmukaisuus kasvatuksessa. Onko teillä mitään oikeita rajoja ja sääntöjä, joista pidetään kiinni ja oikeasti tulee seuraukset, jos ei noudata sääntöjä vai saako nuori vain porskuttaa eteen päin?
Ap on tän palstan vakio tunnetrolli
Mun kaveri lähetti teininsä sisäoppilaitokseen muutaman sadan kilometrin päähän. Tulee lomilla kylään ja välit ovat parantuneet. Mielestäni rohkea päätös äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää lopettaa tunteilu ja tunneleikit, ettet ota itseesi mitään asiaa ja kaikkea. Ja ole ystävällinen esimerkki. Älä lähde mukaan riitoihin. Älä vaadi häneltä nyt mitään. Älä pakota. Yritä lukea murrosikä -kirjoja salaa makkarissa, siellä on tietoa aivojen kehityksestä yms. Hän ei voi ärsytystilalle nyt mitään, ikä on normaali. Ehkä olet epämiellyttävä hänen mielestä ja "nolo", kuten murrosikäinen näkee äidin eri tavalla, myöhemmin tilanne voi olla parempi ja kivempi - sinullekin. Se menee joskus ohi, joitakin vuosia kuluu. Itsenäistymisvaihe. Hänellä on mennyt luottamus sinuun, ehkä käytöksesi vuoksi ja vaatimustesi.
Anna hänelle tilaa ja omaa aikaa, omia valintojakin. Laita ruoka jääkaappiin, hän lämmittää. Siivoa itse huonetta, luvalla, jos hän ei itse. Myöhemmin hän siivoaa itse isona omaa asuntoaan vaikka miten. Älä takerru pieniin asioihin tai komentele, älä nöyryytä häntä vahingossa, anna ymmärtää e
HUhhuh.. ehkei kannata neuvoa jos ei ole omia lapsia.. Nimenomaan pitää velvottaa tekemään asioita! Oman huoneen siivous, pitää syödä yhdessä ja rangaistus huor..ittelusta.
T. Temperamenttisen tytön äiti
Ap on TROLLI. Kattoo miten mammat ottaa kierroksia 🤣.
Joo, kuvitellaan että olisit oikea äiti ....Sä oot äitinä kuin veteen piirretty viiva. Et ole jaksanut kasvattaa millään lailla lastasi. Annoit periksi , lepsuilit .
Se että tyttösi nyt sylkee silmillesi on oikein. Tai karjuu sulle "vatun huo...a". Olet nuo täysin ansainnut.
Katoppa lapsia kun pitää kurittaa ( ei tietenkään lyödä) ja rangaista huonosta käytöksestä tai huonoista tekemisistä.
Sinä et oo rangsissut. Kun 5 vuotiaana hän sai itku-potku raivarit, niin sinä ostit hänelle uuden Barbin, no niin ...tyttöhän rauhoittui. Palkitsit hänet törkeästä käytöksestä, hyvä tyttö
Kuka sitä nyt rankaisemaan käy törkeyksistä ! EI ainakaan nyky vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuvitellaan että olisit oikea äiti ....Sä oot äitinä kuin veteen piirretty viiva. Et ole jaksanut kasvattaa millään lailla lastasi. Annoit periksi , lepsuilit .
Se että tyttösi nyt sylkee silmillesi on oikein. Tai karjuu sulle "vatun huo...a". Olet nuo täysin ansainnut.
Katoppa lapsia kun pitää kurittaa ( ei tietenkään lyödä) ja rangaista huonosta käytöksestä tai huonoista tekemisistä.
Sinä et oo rangsissut. Kun 5 vuotiaana hän sai itku-potku raivarit, niin sinä ostit hänelle uuden Barbin, no niin ...tyttöhän rauhoittui. Palkitsit hänet törkeästä käytöksestä, hyvä tyttö
Kuka sitä nyt rankaisemaan käy törkeyksistä ! EI ainakaan nyky vanhemmat.
Edes opettajat eivät käytä rangaistuksia enää vaikka ovat kasvatuksen ammattilaisia. Useimmissa kouluissa jälki-istuntojen antaminen kiellettiin jo kymmenisen vuotta sitten, ja esimerkiksi käytävälle jäähylle laittaminen jo sitäkin aiemmin.
Vanha ja edelleen oikeassa oleva sananlasku: "JOKA KURITTA KASVAA, HÄN KUNNIATTA KUOLEE ".
Että siinäpä uusavuttomille ohjetta.
Teiniltä ihan normaalia. Meillä tuollainen oli emä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä nyt rankaisemaan käy törkeyksistä
Kysymys ON KOTIKASVATUKSESTA ! Typerys !
Lasten kasvatukseen kuuluu, todellakin KUULUU RANGAISTUKSET. Ei tietenkään mitään väkivaltaa .
Etkö tiedä oikeesti miten lasta PITÄÄ RANGAISTA ?
No, jospa vaikka katson netistä vanhoja Suomen kuuluisimman kasvattajan Piia Penttalan ohjelmia . Supernanny Piia.
Hän ei katso "hyvällä" tätä lälläri avuttomuutta vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Teiniltä ihan normaalia. Meillä tuollainen oli emä.
Niin on normaalia sellaiselta teiniltä jonka ÄITI ON täysin hakoteillä äitinä.
Tuo äiti on enemmän kuin TYHMÄ.
Äiti selvästi oikein haaveilee, että lapsi lähtisi laitokseen ja teini vaistoaa sen. Se että 13-vuotias käyttäytyy noin holtittomasti, kertoo mielestäni kahdesta asiasta: ilmeisesti hänelle ei ole missään vaiheessa vedetty mitään rajoja käyttäytymiseen, vaan on saanut aina olla täysin rajaton. Toinen, mistä tuo ehkä kertoo on se, ettei hän ole tullut tarpeineen nähdyksi eikä kuulluksi. Jokin asia perheen arjessa nostaa raivon pintaan. Sekin on tietysti mahdollista että on joku autismikirjon häiriö. Hänelle on epäselvää, kuka perheessä on pomo.
No ei sinullakaan kasvatus ole mennyt ihan nappiin.
Annat lapsesi huoritella ja terrorisoida? Miksi olet lapsesi kynnysmatto, kun sinun kuuluisi kasvattaa häntä? Vetää rajat ja ohjata. Lapsesi ei nähtävästi kunnioita sinua yhtään.
Mitä ne siellä laitoksessa tekevät jos teini alkaa hajottaa paikkoja?
Mitä yhteiskunta ylipäätään voi tehdä alaikäiselle joka alkaa hajoittaa paikkoja? Voiko yhtään mitään ilman, että lastenoikeuksia rikotaan?