Lapsellani oli ärrävika
Lapsellani oli ärrävika, jota ei julkisessa terveydenhuollossa suostuttu hoitamaan. Kotiharjoitteluun vaan kannustettiin, mutta ei siitä ollut mitään hyötyä. Lapsi oli menossa jo kouluun, ja pelättin, että häntä siellä kiusattaisiin.
Aikamme yritettyämme päätimme mennä yksityiselle puheterapeutille ja maksaa omasta pussista. Olipa hyvä että mentiin! Yksityinen puheterapeutti huomasi, että lapsella oli ärrävian lisäksi ällävika (!!!) ja teki meille harjoitusohjelman, jossa harjoiteltiin ensin ällä kuntoon. Nyt lapsi on vihdoin oppinut sen ärränkin.
Opittiin asiantuntevalta puheterapeutilta monta juttua, joista julkisella ei puhuttu mitään. Mm. että ärrävian kanssa ei kannata odotella, koska puheen kehityksen herkkyyskausi on siinä esikouluiän tienoilla. Kouluikäisenä on jo paljon hankalampaa ja aikuisena vaatii sitten jo moninkertaisen työn! Ja kävi myös ilmi että ihan oikeasti ne neuvolasta saadut monisteet oli ihan turhia, saatiin meidän puheterapeutilta paljon paremmat harjoitteet, juuri meidän lapselle kohdennetut.
Suosittelen lämpimästi muillekin ärrävian korjaamista yksityisellä, jos julkisella asiaan ei puututa. Ja valitkaa sellainen puheterapeutti, joka oikeasti ymmärtää artikulaatiovirheiden päälle!!
Kommentit (57)
Apua! Millaisia harjoituksia minun nyt kannattaa tehdä eskarilaiseni kanssa ennen kuin hän pääsee puheterapiaan?
Ei minulla muita ohjeita ole, kuin ne neuvolan laput.
Vierailija kirjoitti:
Apua! Millaisia harjoituksia minun nyt kannattaa tehdä eskarilaiseni kanssa ennen kuin hän pääsee puheterapiaan?
Ei minulla muita ohjeita ole, kuin ne neuvolan laput.
Ei auta muu kuin aloittaa niillä, jos ei ole mahdollista mennä yksityiselle. Ihan mahdotonta sanoa, mitä harjoituksia juuri teidän kannattaa tehdä, kun se vaatisi sen puheterapeutin asiantuntemuksen. Ei niistä neuvolan lapuista varmaan haittaakaan ole, paitsi että lapsi (ja vanhempi) saattaa kyllästyä harjoitteluun, jos se ei tuota tulosta. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni puheterapeutti on sitä mieltä että ei niitä artikulaatiovirheitä enää tarvitse korjata vaan hyväksytään vaan suomen kielen monin aisuus
Ei se suomen kieleen liity vaan ihan puheen moninaisuuteen, jos vika on pieni.
Jos vika on pieni, se on myös aika helppo korjata
Kysehän ei ole viasta, vaan erilaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei ole viasta, vaan erilaisuudesta.
Otsikon pitäisi olla: "Lapsellani oli ärräerilaisuus"
Pitääpä laittaa korvan taakse. Meillä lapsella r-vika. Kaksi vuotta taistelin, että saatiin kielijänneleikkaus. Olisi ollut paremmin, jos oltaisiin päästy jo pari vuotta sitten, mutta ei kun vaan pyöriteltiin julkisella. Sitten todettiin, että kyllä se sittenkin tarvitaan🤦 Puheterapiaan on pitkä jono, joten itse opetellaan videoilla, harjoituksilla. Kun ei ole kuulemma pahimmasta päästä, niin ei saa enempää tukea. Toivon, että saadaan jonkinlainen r ennen koulua opeteltua. Nykyään kun kiusataan ja viedään itsetunto pienemmästäkin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Pitääpä laittaa korvan taakse. Meillä lapsella r-vika. Kaksi vuotta taistelin, että saatiin kielijänneleikkaus. Olisi ollut paremmin, jos oltaisiin päästy jo pari vuotta sitten, mutta ei kun vaan pyöriteltiin julkisella. Sitten todettiin, että kyllä se sittenkin tarvitaan🤦 Puheterapiaan on pitkä jono, joten itse opetellaan videoilla, harjoituksilla. Kun ei ole kuulemma pahimmasta päästä, niin ei saa enempää tukea. Toivon, että saadaan jonkinlainen r ennen koulua opeteltua. Nykyään kun kiusataan ja viedään itsetunto pienemmästäkin asiasta.
Minun läheisen lapseni kielijänne leikattiin yksityisellä, kun julkisella ei tiedä koska olisi saatu leikattua. Onneksi vanhemmilla oli tähän mahdollisuus. Ko lapsi oli vauvana huonouninen ja halusi syödä vähän väliä. Lastenlääkäri oli sitä mieltä, että jänne olisi pitänyt synnärillä leikata, kun oli niin selvä. Sanoi muuten r-kirjaimen oikein parin päivän päästä leikkauksesta.
Neuvolassa todettiin että on ihan hyvä r ja ei saatu lähetettä puheterapiaan. Me ei oltu samaa mieltä vaan vietiin sitten yksityiselle puheterapeutille, joka totesi latelaarisen r-äänteen. Jatkettiin hänen kanssa treenejä, kunnes lapsi oppi oikean r:n. Kaikki ei kuule eroa oikean ja virheellisen välillä!
Meidän lapsi kyllä oppi neuvolan harjoituksilla sen ärrän
Meillä toimi kyllä ihan ne julkisen terveydenhuolloin kautta saadut kotiharjoitukset. Nyt kun on jo teini niin sanoo, että sen vaan yhtäkkiä tajusi miten r tulee. Että ei siihen kaikki yksityistä tarvi, että oppii ja tajuaa homman.
Tämän ketjun innoittamana varasin meidän kuusivuotiaalle ajan puheterapeutille. Melko kallista lystiä yksityispuolella, mutta toivottavasti rahan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opin sanomaan R:n vasta parikymppisenä kun menin uudestaan puheterapiaan. Opin tosi nopeasti, joten ei ole kyse mistään herkkyysiästä. Eli ei teillä mitään hätää ole. Mutta älkää nyt istuttako siihen lapseen mitään kiusaamispelkoa tai muutenkaan korostako liikaa että puhut väärin, tai hän alkaa vältellä puhumista ja jää syrjään, jolloin varmasti aletaan kiusata. Kannustakaa juttelemaan ihan normaalisti ja sanomaan mieluummin rohkeasti väärin kuin välttelemään R-sanoja!
Myös minä opin aikuisena, tosin kielijänneleikkauksen ja puheterapian jälkeen. Onnistuin, mutta kyllä surettaa, että miksei olisi tuota leikkaustakin voinut tehdä lapsena. Olisin kyllä mieluummin halunnut oppia sen ärrän jo silloin.
Harmi, kun ilm kielijänneleikkausta ei tehdä enää yleensä synnärillä vaan jätetää
Meillä lapsi kävi vuoden puheterapiassa, kunnes todettiin, että liian kireä kielijänne. Leikkauksen jälkeen oppi ärrän kahdessa viikossa lähes harjoittelematta. Olisi säästynyt aika paljon rahaa ja vaivaa, jos olisi ekana tarkistettu tuo kielijänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opin sanomaan R:n vasta parikymppisenä kun menin uudestaan puheterapiaan. Opin tosi nopeasti, joten ei ole kyse mistään herkkyysiästä. Eli ei teillä mitään hätää ole. Mutta älkää nyt istuttako siihen lapseen mitään kiusaamispelkoa tai muutenkaan korostako liikaa että puhut väärin, tai hän alkaa vältellä puhumista ja jää syrjään, jolloin varmasti aletaan kiusata. Kannustakaa juttelemaan ihan normaalisti ja sanomaan mieluummin rohkeasti väärin kuin välttelemään R-sanoja!
Myös minä opin aikuisena, tosin kielijänneleikkauksen ja puheterapian jälkeen. Onnistuin, mutta kyllä surettaa, että miksei olisi tuota leikkaustakin voinut tehdä lapsena. Olisin kyllä mieluummin halunnut oppia sen ärrän jo silloin.
Harmi, kun ilm kielijänneleikkausta ei
Kaikki lääkärit eivät leikkaa, jos ei ole ensin kokeiltu puheterapiaa. Asiansa osaava puheterapeutti kyllä tutkii kielijänteen heti aluksi, mutta kaikki eivät ole niin selviä tapauksia. Voisiko ajatella niin, että leikkauksen jälkeen ärrä löytyi nopeasti juuri sen ansiosta, että puhetta oli treenattu ahkerasti ennen leikkausta?
Minkä ikäisenä lapsi pitää viedä puheterapiaan? Oma 3-vuotiaani sanoo ärrän kurkusta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä lapsi pitää viedä puheterapiaan? Oma 3-vuotiaani sanoo ärrän kurkusta.
Muistaakseni 5-vuotisneuvolassa otettiin r.kirjain puheeksi. Ei varmastikaan vielä ole kiire, jos muuten puhe ok
Komppaan kyllä ap:ta, yksityinen pute = best!
Mä opin teininä ärrän. Silloin oli motivaatio kohdillaan, kun alkoi miettiä tulevaa ammattia ja seurustelujuttuja jne
Huhhuh, jos pitää jo puheterapiatkin ostaa omalla rahalla. Onko meillä julkista terveydenhuoltoa kohta enää ollenkaan?
Hyvä jos yksityiselle puheterapeutille pääsee nykyään noin helposti. Ennen oli niistäkin niin pulaa, ettei sinne tahtonut päästä. Ne vähät toimivat kaupungin ostopalvelun kautta. Pahojen puheentuoton ongelmien kautta käytiin vuosikausia yksityisellä kaupungin/kelan maksamana. On opeteltu L:t ja R:t ja monet muutkin jutut.
Sinällään puheterapian työt tehdään suurimmalta osalta kotona päivittäisine harjoituksineen.
Pelkästään R-vikaisen kohdalla tuttu puheterapeutti totesi kuulumisia vaihtessa, että niillä neuvolan ohjeilla, mitä sai tässä kaupungissa, voi hyvin opetella, kun hänen kuulemansa mukaan lapsi sanoo L:n oikein. Samoja harjoituksia on osin siellä yksityiselläkin, vaikka henkilökohtaiset ohjeet annetaankin.
No nyt on juuri sopivasti ainakin Helsinkiläisten iloksi tulossa puheterapeutin luento ärrästä, johon itse meinasin osallistua. En uskalla laittaa linkkiä ettei luulla mainokseksi mutta Vapaakaupungin tiloissa järjestetään ja löytyy varmaan googlaamalla.