Yksi kouluampumisen uhreista kuollut
Yksi kuollut ampumisessa https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010330938.html?post=313617
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni kännyköiden ongelmallisuutta koulussa on hieman liioiteltu. Eiköhän tärkeämpää olisi rajoittaa käsiaseiden ja teräaseiden käyttöä koululuokissa ja välitunneillakin.
Metallinpaljastimet kouluihin. Toki eihän asekontrollia voi suorittaa aseistamaton henkilökunta, joka ei pysty puolustautumaan aseistettua oppilasta vastaan mutta siinä tapauksessa kuitenkin on jonkinlainen mahdollisuus saada jopa automaattisesti heti koulun henkilökunnalle ja poliisille tieto uhkatilanteesta.
Mites kun välitunnilla joku hakkaa toisen kivellä hengiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään Einstein, mutta kyllä minä ymmärsin jo 12-vuotiaana, että aseella voi pahimmillaan tappaa toisen ihmisen ja että seuraukset olisivat hirvittävät ja pitkäkestoiset. M47
Rikollinen ei ajattele tekojensa seurauksia.
Mistäs tämmöinen oneliner elämämviisaus on peräisin? Omasta päästä?
Kriminologiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijän vanhemmat voisi tulla esiin, onko tullu heiltä osanottoja tms. Voivat pyytää edes anteeksi julkisesti. Heidän poikaha se asialla oli ja he ovat vastuussa ala-ikäisen tekosista
Luuletko että tällaisen lapsen isä ja äiti on jotain muumipappoja ja muumimammoja? eiköhän isä istu kakkua tai lähtenyt lätkii ajat sitten. Äiti makaa jossain nistiluolassa.
Jokainen joka on tällaisten kanssa tekemisissä tietää tän.
Otetaanpa tämä sinun viestisi talteen näin. Kunnianloukkaus kyseessä ja nettipoliisille vinkattu.
Kunnialoukkaus ketä kohtaan? Ihan yleinen asia josta olen poliisien kanssa työni puolesta jutellut. Turhaan provoilet ja trollaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijän vanhemmat voisi tulla esiin, onko tullu heiltä osanottoja tms. Voivat pyytää edes anteeksi julkisesti. Heidän poikaha se asialla oli ja he ovat vastuussa ala-ikäisen tekosista
Luuletko että tällaisen lapsen isä ja äiti on jotain muumipappoja ja muumimammoja? eiköhän isä istu kakkua tai lähtenyt lätkii ajat sitten. Äiti makaa jossain nistiluolassa.
Jokainen joka on tällaisten kanssa tekemisissä tietää tän.
Otetaanpa tämä sinun viestisi talteen näin. Kunnianloukkaus kyseessä ja nettipoliisille vinkattu.
Sinä olet ilmeisesti tekijän vanhempi? Kunnianloukkauksesta voi tehdä rikosilmoituksen vain kohde itse. Tosin kohdetta ei ole tässä nimellä yksilöity joten ei taida mennä läpi.
Onko Orpo koulu on turvallinen paikka kieltänyt aiheen käsittelyn mediassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä jotenkin irvokasta. Koska ampuja on lapsi, häntä ei voi syyttää rikoksesta, ei pidättää eikä vangita. Periaatteessa kai hän voisi huomenna jopa mennä kouluun, ainakin hänellä on oikeus saada opetusta. Ei tämä kyllä käy ainakaan meikäläisen oikeustajuun.
Koska näin ei ole. Moni näin kuvittelee mutta näin ei todellakaan ole. Lapsi joutuu psykiatriseen hoitoon.
Ja se on juurikin se oikea paikka tälle lapselle. Kunpa olisi jo aiemmin saanut hoitoa, mutta perheneuvoloissa on pitkät jonot.
Miten voidaan sanoa, että tänäänkin on turvallista mennä kouluun niille, jotka näkivät eilen tämän kaiken. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässäkin ketjussa on joku maaninen persut sitä, persut tätä- jankkaaja? Suurin osa suomalaisista ei ole persuja ja 12-vuotiaista lapsista tuskin kukaan on poliittisesti vielä millään kantilla ainakaan toivottavasti. Hyvänen aika, nämähän on vielä lapsia!
Tuo sama mielisairas jankuttaja on joka toisessa ketjussa jauhamassa persuista. Tällä palstalla et voi keskustella edes sipulien kasvattamisesta ilman että tuo mielisairas jauhaja ilmaantuu sinne jankuttamaan persuista.
Laske montako viestiä täällä on rasistisia. Ehkä tuolle persu syytökselle on ihan perääkin.
Niinpä, ja kuitenkin niitä rasistisia viestejä on paljon poistunutkin. Aivan kauheita juttuja oli eilen, joillakin ei ole mitään rajaa kun haluavat keinolla millä hyvänsä yhdistää teon vihaamaansa ihmisryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässäkin ketjussa on joku maaninen persut sitä, persut tätä- jankkaaja? Suurin osa suomalaisista ei ole persuja ja 12-vuotiaista lapsista tuskin kukaan on poliittisesti vielä millään kantilla ainakaan toivottavasti. Hyvänen aika, nämähän on vielä lapsia!
Tuo sama mielisairas jankuttaja on joka toisessa ketjussa jauhamassa persuista. Tällä palstalla et voi keskustella edes sipulien kasvattamisesta ilman että tuo mielisairas jauhaja ilmaantuu sinne jankuttamaan persuista.
Laske montako viestiä täällä on rasistisia. Ehkä tuolle persu syytökselle on ihan perääkin.
Niinpä, ja kuitenkin niitä rasistisia viestejä on paljon poistunutkin. Aivan kauheita juttuja oli eilen, joillakin ei ole mitään rajaa kun haluavat keinolla millä
Viestejä ei voi heti poistaa koska muuten poistuu koko ketju. Pitää odottaa että ketju on riittävän pitkä jotta voi alkaa ilmiantamaan trollien viestit.
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään Einstein, mutta kyllä minä ymmärsin jo 12-vuotiaana, että aseella voi pahimmillaan tappaa toisen ihmisen ja että seuraukset olisivat hirvittävät ja pitkäkestoiset. M47
Ehkä sinulla ei ollut mielenterveysongelmia?
Mitä se tähän kuuluu. Kuollut ei herää henkiin eikä loukkaantuneet parane. Turhaa länkytystä.
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti viimeisten vuosien aikana. He voivat huonosti, vaikka mistään ei ole ollut pulaa. Lapset ovat liikaa riippuvaisia somesta ja nettipeleistä.
Lasten kasvatus on mennyt aivan persiilleen. Kuri ja rajat puuttuvat. Mennään liikaa lasten ehdoilla. Ruutuaikaa liikaa ja sekin väkivallan täyttämää. Rakkautta ja sosiaalisuutta kyllä on, mutta lasten annetaan liikaa päättää ja toimia oman tahtonsa mukaan. Kaupoissa ja ravintoloissa näkee perheitä, että annetaan heti periksi ihan joka asiassa. Ei tarvi syödä jos ruoka on pahaa. Ottakaa kännykät, jotta saatte aikanne kulumaan odottaessanne ruokaa tai automatkoilla.
Neljävuotiaan ei tarvitse kuluttaa aikaansa kännykkä kädessä. Alakoululaisen ei pitäisi somettaa tai tuijottaa youtubea ollenkaan. Kouluihin pitää saada kännykkäkielto. On sitä ennenkin pärjätty ilman puhelinta koulupäivän ajan.
Tässä vähän kyllä ihmetyttää 40 oppilaan luokka - ja vielä 6-luokka, jolloin murrosikä on alkamassa. Ja että sellaiselle luokalle laitetaan uusi oppilas. Tämä ei ole siis mikään syy, mutta yksi tausta tapahtuneelle.
Olen järkyttynyt miten tällainen pääsi tapahtumaan
Vierailija kirjoitti:
Miten voidaan sanoa, että tänäänkin on turvallista mennä kouluun niille, jotka näkivät eilen tämän kaiken. :(
Itse asiassa tänään on kaiketi erityisen turvallista siinä koulussa, koska siellähän on poliiseja tekemässä rikospaikkatutkintaa.
Kylläpä teossa on jotain suunnitelmallisuutta? Tullut maski naamalla ja kuulosuojaimet päässä?
Tässä maassa pitäisi alkaa tosissaan miettimään, miksi yhä useimmilla ja nuoremmilla lapsillla on mielenterveysongelmia. Se että pääseekö ajoissa mt-palveluiden piiriin ei ratkaise itse ongelmaa. Toki hoitopaikkoja nyt tarvitaan, että saadaan hoidettua. Mutta ennaltaehkäisyyn olisi panostettava vieläkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa pitäisi alkaa tosissaan miettimään, miksi yhä useimmilla ja nuoremmilla lapsillla on mielenterveysongelmia. Se että pääseekö ajoissa mt-palveluiden piiriin ei ratkaise itse ongelmaa. Toki hoitopaikkoja nyt tarvitaan, että saadaan hoidettua. Mutta ennaltaehkäisyyn olisi panostettava vieläkin enemmän.
Nepsylääkitys. Aivot vielä kehitysvaiheessa. Mutta Pääseehän mammat helpommalla, ja tulee vielä rahaakin.
Monet on ihmetellyt miten osasi käyttää asetta? Minä en ihmettele, kun miettii mitä materiaalia on nykyään netti pullollaan.
Kyllä minun mielestäni kännyköiden ongelmallisuutta koulussa on hieman liioiteltu. Eiköhän tärkeämpää olisi rajoittaa käsiaseiden ja teräaseiden käyttöä koululuokissa ja välitunneillakin.
Metallinpaljastimet kouluihin. Toki eihän asekontrollia voi suorittaa aseistamaton henkilökunta, joka ei pysty puolustautumaan aseistettua oppilasta vastaan mutta siinä tapauksessa kuitenkin on jonkinlainen mahdollisuus saada jopa automaattisesti heti koulun henkilökunnalle ja poliisille tieto uhkatilanteesta.