Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisin kutsua meidän ystäväperheen mökille, mutta en jaksa yksin tehdä kaikkea!!

Vierailija
01.04.2024 |

En pysty tässä taloudellisessa tilanteessa tarjota heille (8 henkeä yhteensä) kahden päivän kaikkia ruokia. Viimeksi ostin perustarpeet (400€) ja yksin raahasin ne mökille.

Muut aikuiset tulivat kädet suorana sinne ja valmiiseen pöytään. En ymmärtänyt että he tofella tulevat sitten kylään - täysihoitoon. Heillä mökkiä ei olekaan joten vuoroin vieraissa ei onnistu. 

Lapset heitä kovasti toivoisivat käymään.. miten voidaan kutsua että hei tulisitteko, mutta voisitteko myös kustantaa ja auttaa 😒 Miten muut nämä hoitaa? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ketjuja on ollut lukemattomia ja myös omassa tuttavapiirissä törmännyt aiheeseen. Olen huomannut, että tässä lähes aina ongelmana on yksinkertaisesti kommunikointikyvyttömyys ja se, että odotetaan toisten olevan ajatustenlukijoita. Tässäkin joku kommentoija sanoi, että mieluummin jättää kutsumatta kuin kertoo ääneen mitä vierailta toivoo.

Mä olin nuorena mieheni kanssa mökkivierailulla josta jäi todella muisto. Kysyttiin mennessä että mitä voidaan tuoda, ja saatiin vastaus että kaikkea on. Paikan päällä oli ruuat valmiina eli siihen ei päässyt auttamaan. Ruuan jälkeen kysyttiin, mitä voidaan tehdä eikä kuulemma tarvinnut tehdä mitään. Näin mentiin koko viikonloppu. Jälkikäteen kuulin, miten ahneita ja vaivalloisia vieraita olimme. Varsinkin minua syytettiin, ilmeisesti minun naisena olisi pitänyt kertomatta tietää vieraan paikan keittiötavat ja osata häärätä kodinhengettärenä. Mieheltä tätä ei niinkään odotettu. Isäntäpari oli kuuleman mukaan oikein päättänyt etteivät kutsu ketään enää koskaan.

Nykyään meillä on itselläkin mökki, ja todellakin ilmoitan tulijoille mitä heiltä odotetaan. Varsinkin jos on isompi porukka niin sanon ettei meillä ole varaa ruokkia kaikkia, vaan kulut pitää tasata. Ei tätä ole koskaan kukaan kyseenalaistanut. Kerron mitä pitäisi tuoda, sillä on turha jättää toisten arvailuiden varaan. Pienellä mökillä on pienet säilytystilat ja ylimääräinen menee helposti hukkaan. Mökillä jaamme tehtävät kaikille ja neuvomme, emmekä oleta että vieraat osaavat omin päin alkaa ruuanlaittoon ja saunanlämmitykseen. Ikinä näiden vuosien aikana ei ole tullut yhtään "lokkeilutilannetta", että joku olisi tullut vain nauttimaan antimista osallistumatta mitenkään.

Vierailija
22/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos KUTSUTAAN kylään tai mökille, niin eikö se olekaan kutsu? En ole meidän vieraita koskaan pyytänyt tuomaan mitään.

Näkee, että oot sen ikäluokan ihminen, ettet tunne mitään käytöstapoja. Kun menet kylään, viet aina mukanasi jonkun tuliaisen, mökille varsinkin ruokaa. Oletko ihan tyhmä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kutsun tuttavani kylään, niin tarjoan kaiken. Kun hän kutsuu minut kylään, oletan saavani vastavuoroisesti kaiken. Jos kysyn porukkaa yhteismökkeilyyn, jaamme hankinnat.

Älkää pyytäkö kylään porukkaa, jos kyse on kuitenkin yhteismökkelystä.

Vierailija
24/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka edes haluaa toisten mökille lähteä viettämään vapaapäiviä. Kammottava ajatus. 

Vierailija
25/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy enemmän sellaisia vieraita, jotka tuovat ison kassin ruokaa kaikille ja grillaavatkin vielä. Noita syöttiläitä emme kutsu, eikä kiinnosta olla pslveluskuntana kenellekään.

Vierailija
26/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kutsun tuttavani kylään, niin tarjoan kaiken. Kun hän kutsuu minut kylään, oletan saavani vastavuoroisesti kaiken. Jos kysyn porukkaa yhteismökkeilyyn, jaamme hankinnat.

Älkää pyytäkö kylään porukkaa, jos kyse on kuitenkin yhteismökkelystä.

No, emme kutsu. Don't worry. 

Vierailija
27/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka edes haluaa toisten mökille lähteä viettämään vapaapäiviä. Kammottava ajatus. 

Kyllä minä ainakin haluan. Mukavaa yhdessäoloa, seurustelua, saunomista, hyvää ruokaa jne. Vähän erilaista välillä kuin kotona möllöttäminen, jota saa tehdä niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
28/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tykkää käydä mökillä edes oman perheen kanssa, mutta lapset ja mies rakastavat mökillä oloa. Eivät vain tajua että miten paljon minä joudun siellä raatamaan, eivät näe sitä kotitöiden määrää. Siellä ei ole juoksevaa vettä niin järvestä on pesu/tiskivedet kannettava ja juomavesi joko kaivosta tai lähikaupasta. Kyllä usein pyydän heitä tekemään asioita mutta yleisin vastaus on "ihan kohta" Ja sitä ei koskaan tule.. aaaarrrggghhhh!!

Ja sinä alistut koska?...tietty ne sanoo että kohta kun sinä kuitenkin teet. 

Vierailija
29/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei tarvitse aina miellyttää. Kyllä he pärjäävät ilman näitä vieraitakin. 

Lapsia voi myös miellyttää ja heidän saada mukavia muistoja mökiltä. 

Itse kutsuisin ystävät kylään puhelimessa. Sanoisin, että olis kiva jos tulisitte, mutta errä tässä taloudellisessa tilanteessa pitäisi jakaa vähän kuluja. Ja myös vaikka ruokavuoroja. Ehkä ne eivät sitten halua tulla. Tai koska heillä ei ole mökkiä, he eivät tajua, että siellä voi auttaa. Siellä voi myös pyytää, että tiskaisiko joku muu tai tekisikö salaatin yms. 

Vierailija
30/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten nurkissa mökkeily lapsiperheiden kesken on kaukana rentoutumisesta. Hyi hitto. 

Vierailija
31/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kutsuisin ystävät kylään puhelimessa. Sanoisin, että olis kiva jos tulisitte, mutta errä tässä taloudellisessa tilanteessa pitäisi jakaa vähän kuluja. Ja myös vaikka ruokavuoroja. Ehkä ne eivät sitten halua tulla. Tai koska heillä ei ole mökkiä, he eivät tajua, että siellä voi auttaa. Siellä voi myös pyytää, että tiskaisiko joku muu tai tekisikö salaatin yms. 

Lähettää ne lapset sinne sukulaisille mukavia muistoja etsimään. Tarviiko ne olla just sieltä mökiltä. 

Vierailija
32/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten nurkissa mökkeily lapsiperheiden kesken on kaukana rentoutumisesta. Hyi hitto. 

Teillä ei taida olla ystäviä?

Kyllä me vietetään ystäväperheiden kanssa aikaa. Aikoinaan mökeillä lapsien kanssa. Ja oikein ihanaa aikaa. Kun on 2-3 perhettä, niin vähemmän siinä on töitä ja enemmän saa aikaan, kun omalle perheelle kaikki valmistaisi ja jää paremmin aikaan rentoutumiseen. Ja lapsillekaan ei tullut tylsää, kun oli paljon kavereita. Ja yhdessä on mukava ja hauskaa puuhata ruokaa ja saunan lämmityksiä yms. Kustannusten ja töiden jakohan tuossa on kaiken a ja o. Kaksi yötä on aina sopiva pituus reissulle ollut.

Nykyisin kaikissa perheissä lapset siinä iässä, ettei heitä kiinnosta lähteä mökkeilemään, joten ollaan aikuisten kesken. Ja hauskaa piisaa.

Vierailija
33/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsit, jos tietäisin, että minut kutsutaan mökille vaan lasten miellyttämisen takia ja sitten pitää vielä jakaa kuluja ja tehdä ruokavuoroja. Siis kaikki tämä penskojen takia. Voihan elämäni kevät. 

Vierailija
34/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ei taida olla ystäviä?

Kyllä me vietetään ystäväperheiden kanssa aikaa. Aikoinaan mökeillä lapsien kanssa. Ja oikein ihanaa aikaa. Kun on 2-3 perhettä, niin vähemmän siinä on töitä ja enemmän saa aikaan, kun omalle perheelle kaikki valmistaisi ja jää paremmin aikaan rentoutumiseen. Ja lapsillekaan ei tullut tylsää, kun oli paljon kavereita. Ja yhdessä on mukava ja hauskaa puuhata ruokaa ja saunan lämmityksiä yms. Kustannusten ja töiden jakohan tuossa on kaiken a ja o. Kaksi yötä on aina sopiva pituus reissulle ollut.

Nykyisin kaikissa perheissä lapset siinä iässä, ettei heitä kiinnosta lähteä mökkeilemään, joten ollaan aikuisten kesken. Ja hauskaa piisaa.

Olen eri ja on ystäviä, mutta mökkeily ystävän lapsiperheen kanssa ei vain kiinnosta. Voi sitä muutenkin tavata. 

Vierailija
35/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 400 e todellakin menee melkein kymmenen hengen viikonloppuruokiin helposti. Ja pahinta tuossa on se asenne, että passaappa piika nyt meitä, kun kerran kutsuit. Huhhuh. 

Ei tämä nyt ap:ta auta mutta sopikaa näkemiset kaupunkikämppäänne. Meillä on mökki mutta sinne emme kutsu yöksi koskaan ketään. Juuri tuon täyshoitolasysteemin takia enkä toisaalta halua muita ihmisiä keittiöömme touhuumaan. Talvella hävitimme vanhat vieraspatjatkin joten turha ruinata kenenkään sinne tulolla. Kahvit, makkarat, sauna ja uinti yes mutta pitopalvelu toimintaa en ryhdy pyörittämään enkä maksamaan. 

Ikääkin jo sen verran ettei jaksa lomalla raataa kuin mikäkin piika muiden röhnöttäessä oluen kanssa. Itse emme edes juo joten ei kiinnosta katsella muiden törpöttelyä. 

Lapset aikuisia jo. 

Vierailija
36/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kutsua, ei ongelmaa. Problem solved.

Vierailija
37/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot suoraan niin kuin asia on. Sano, että voivat tulla, jos tuovat ruoat ja juomat tullessaan ja tekevät kotitöitä, esim. vastaavat ruokahuollosta. Sivistyneet ihmiset tarjoutuvat tähän ilman kysymistäkin.

Kun joku kutsuu kylään, en ensitöikseni kysy, mitä kuluja minulle tästä kyläilystä syntyy, joten en osaisi ryhtyä kyselemään, mitä kaikkea meidän kutsuttujen (ja aika vastahakoisten) toivotaan tuovan. Siksi vastaan tuollaisiin kutsuihin, että olisi toki kiva tulla, mutta kun on tämä ja tuo tekosyy, niin katsotaan joskus toiste. Sivistynyt ihminen sanoo jo kutsuessaan, paljonko toivoo vieraan maksavan kyläilystään.

Vierailija
38/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos KUTSUTAAN kylään tai mökille, niin eikö se olekaan kutsu? En ole meidän vieraita koskaan pyytänyt tuomaan mitään.

Näkee, että oot sen ikäluokan ihminen, ettet tunne mitään käytöstapoja. Kun menet kylään, viet aina mukanasi jonkun tuliaisen, mökille varsinkin ruokaa. Oletko ihan tyhmä?

Vien aina jonkin tuliaisen, en kassillista ruokaa. Oletan, että kutsuja huolehtii itse siitä tai jättää kutsumatta. Tosin en koskaan mene mökille niin, että olen siellä yötä, mikä tuntuu ahdistavan monia. Kutsuja kun tuntuu nykyisin olettavan, että vieraat ovat eräänlaisia apulaisia, jotka tekevät kaiken ja maksavat siitä, että saavat saunoa. Ehei, en edes sauno, joten saavun paikalle kukkien ja kahvipaketin kera, katselen touhua pari tuntia ja jos mitään ei tarjota, kiitän kivasta vierailusta ja lähden. Minusta on käytöstavatonta tulla vieraisille ruokakassin kanssa ellei asiasta erikseen etukäteen sovita.

Vierailija
39/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ystäväperhe ei oikeasti edes haluaisi tulla mökillenne? 

Itse kuulun näihin, jotka välttelee jokakesäisiä mökkikutsuja.

Vierailija
40/43 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meidän mökille kannata tuoda ruokaa, jos siitä ei ole erikseen sovittu. Meillä on pieni jääkaappi eikä sinne mahdu mitään odottamattomia eväitä. Kuivatavaraakaan ei säilötä mökillä vaan ne pitää sitten tuoda kaupunkiin jos jää ylimääräistä.

Tähän voi suhtautua ihan yksinkertaisella tavalla: jos sinut kutsutaan mökille, eikä sinua pyydetä tuomaan mitään, voit olettaa ettei tarvitse tuoda mitään. Kohteliasta on kuitenkin kysyä, voisiko jotain tuoda.

Jos sinulle ehdotetaan yhteistä aikaa jonkun mökillä ja sanotaan, että kulut jaettaisiin, niin voit ihan itse päättää haluatko ottaa ehdotuksen vastaan vai et. Ei kyse ole vierailusta maksamisesta, vaan siitä että mökillä vietetään useimmiten aikaa useammankin aterian ajan, eikä kaikilla ole varaa maksaa kaikkia ruokia kaikille. Siinä mökkikutsu eroaa jostain illalliskutsusta. Jos et halua mennä tai haluat viettää aikaa vain rikkaampien ihmisten kanssa, tee ihmeessä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi