Viime yönä salamoi koko yön
Outoa tähän aikaan vuodesta. Jyrinää ei kuulunut mutta taivas välkkyi. Hetken jo luulin että Jeesus tulee ufolla.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan haluaisi että Suomessa on maalis-huhtikuun vaihteessa 20 astetta lämmintä. Ei ole normaalia. Nyt järki siihen "kesän" odottamiseen. Kesäkuussa on kesä.
Saisi olla suomessakin ympäri vuoden +15 - +30
Vierailija kirjoitti:
Lounais-Suomessa salamoi ja jyrisikin ihan huolella.
Oikeastiko? Missä päin? Täällä Turussa ei tullut pisaraakaan. Valitettavasti.
Ikiaikainen sääennuste. Siis niitä ainoita joka YLEENSÄ PITÄÄ PAIKKANSA:
- Jos on ukonilma , kun järvet ovat vielä jäässä, > se tietää KYLMÄÄ KESÄÄ.
Ilmastonmuutos tekee tätä että sään ääri ilmiöitä tulee. Nyt on tosi lämmintä ja ukkostaa, se ei ole normaalia.
Talvella myös oli tosi kylmiä jaksoja kun pakkasta oli alle -30c.
Ilmastonmuutos on uhka maapallolle.
Vierailija kirjoitti:
Viroon 20 astetta - Suomen tila naurattaa meteorologia
Baltiassa voidaan nähdä ensimmäiset kesäukkoset.
Baltiaan saapuu kesäinen lämpö. Suomi jää paitsi.i jo reili jo reilu
IHANAA! Asun Viimsissä Tallinnan kupeessa, täällä on keväistä ollut jo pitkään. Lumet mitä niitä oli lähti jo kuukausi sitten.
Eilen näin ekan västäräkin, perhosia ja pörriäisiä.
Mitä tuohon ukkoseen tulee, sellaisia oli Länsi-Norjassa kun asuin joskus talvella. Helimikuussa kerran jyrisi oikein kovaa. Se on vähän erilaista kuin kesäukkonen.
Mutta nyt nautitaan kesän tulosta! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan haluaisi että Suomessa on maalis-huhtikuun vaihteessa 20 astetta lämmintä. Ei ole normaalia. Nyt järki siihen "kesän" odottamiseen. Kesäkuussa on kesä.
Saisi olla suomessakin ympäri vuoden +15 - +30
Suomessa oli aikanaan lämpimämpää tutkijoiden mukaan. Pähkinäpuut kasvoivat ja talvet olivat lumettomia keski-suomeen asti. Kuusia ei ollut vaan ne ovat levinneet myöhemmin Venäjältä.
Mä luulin että katuaura tulee. Heräsin jyrinään ja kummastelin, että asfalttiako siellä aurataan. Kun menin katsomaan ikkunasta, niin hetken päästä salamoi ja alkoi sataa kaatamalla vettä. Lapsetkin heräsivät ja koira. Länsi-Tampereella.
Oon kuullut ukin sanovan ihan samaa, kesäinen ukonilma kun järvet ovat jäässä, ennustaa kylmää kesää.
Ennen ainakin tuo ennuste on ollut varma kylmän kesän merkki.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin että katuaura tulee. Heräsin jyrinään ja kummastelin, että asfalttiako siellä aurataan. Kun menin katsomaan ikkunasta, niin hetken päästä salamoi ja alkoi sataa kaatamalla vettä. Lapsetkin heräsivät ja koira. Länsi-Tampereella.
Järvet jäässä ja ukonilma. Tulee todella kylmä kesä.
Vierailija kirjoitti:
Ja juo kuravettä päälle!
Vilkaise salamatutkasivustot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järvet jäässä ja ukonilma. Tulee todella kylmä kesä.
Ei tuska jos tulee kylmä kesä :(
Vierailija kirjoitti:
Miten näin kylmällä säällä voi ukkostaa. Olisiko pilvi muodostunut jossain "lämpimässä" paikassa ja kulkeutunut eteenpäin.
Kyllä voi ukkostaa pakkasellakin. Kerran olin junassa ja ihmettelin, että kylläpä nuo johdattimet kipunoivat tavallista enemmän. Kun astuin junasta ulos, oli tolkuton lumipyrykuuro. Seuraavan päivän aamulehdestä sitten luinkin, että alueella oli ollut ukkonen.
Hengelliseltä kannalta jännä, koska oli Kristuksen ylösnousemuspäivän jälkeinen yö. Vanha Testamenttihan puhuu että Herra liikkuu pilvissä..
Vierailija kirjoitti:
Hengelliseltä kannalta jännä, koska oli Kristuksen ylösnousemuspäivän jälkeinen yö. Vanha Testamenttihan puhuu että Herra liikkuu pilvissä..
Jaa? Oliko sillä tällä kertaa tavallista pahempia ilmavaivoja, vai mistä jyrinä?
Vierailija kirjoitti:
Ja juo kuravettä päälle!
Voit ihan itse juoda.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010329808.html
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/283cde2b-5056-4e41-bca8-aac90a07c…
Vierailija kirjoitti:
Ikiaikainen sääennuste. Siis niitä ainoita joka YLEENSÄ PITÄÄ PAIKKANSA:
- Jos on ukonilma , kun järvet ovat vielä jäässä, > se tietää KYLMÄÄ KESÄÄ.
Näin olen kuullut minäkin vanhojen ihmisten kertovan.
Joskus ovat kuulumma vanhat isännät kuunnelleet "kauhun vallassa " tuleeko ukkonen , kun järvet ovat vielä jäässä.
Se tiesi kylmää kesää ja huonoa satoa, siis nälkää siihen maailman aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomessa Jyväskylässä ukkosti 5-6 välillä aamulla. Salamoi ja jyrisi kovaa, olin saunassa ja jyrinä oli niin kova että lauteet tärisi. Meni päältä yli.
Nonnii. Nyt sit Jyväskylässäkin on toppatakki kesä tulossa.
Järvet jäässä ja ukonilma. Pahin mahdollinen kesän ennuste. Kylmää kylmää kylmää ..... kesä jää väliin tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näin kylmällä säällä voi ukkostaa. Olisiko pilvi muodostunut jossain "lämpimässä" paikassa ja kulkeutunut eteenpäin.
Käsittääkseni talviukkonen syntyy suunnilleen samalla tavalla kuin kesäukkonen, mutta koska lumi/räntäpilvi ei pääse kasvamaan kovin korkeaksi, purkautuu salamat epämääräisinä "pilvisalamoina". On tosi harvinainen luonnonilmiö. Itse olen viime yötä aiemmin tasan kerran päässyt todistamaan talviukkosta.
Yhden kerran olen nähnyt talvella salamointia. Näin tarkalleen kaksi salamaa ja epäilin oliko kuitenkin jokin valojen välähdys. Illalla uutisetkin kertoivat harvinaisesta talviukkosesta. En nähnyt näkyjä vaikka otin juuri silloin kaljaa. Oli muuten sunnuntai muistan senkin.
Outoa, täällä Itä-Bembölessä oli viime yönä jäätävä helle.