Mitä jos SARUMAN olisi saanut taikasormuksen?
Leikitään hetki ajatuksella, millaiseksi romaani olisi tullut jos Saruman olisi saanut Taikasormuksen. Olisiko hän antanut sen Sauronille vai ryhtynyt kilpasille vallasta häntä vastaan? Aikamoinen mielen leikki näin pääsiäissunnuntaiksi...
Kommentit (32)
Eiköhän velhoistakin olisi lopulta tullut Yhden kantajina sormusaaveiden kaltaisia Sauronin käskyläisiä. Gandalf sen ymmärsi ja kieltäytyi sormuksesta. Myös mahtisormuksen kantaja Galadriel kieltäytyi.
Absoluuttinen valta korruptoi absoluuttisesti, vanha sanonta.
Joku viisas sanoi myös joskus näin: "Se kuka tuntee rahan ja sen voiman, kieltäytyy koskemasta rahaan"
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän velhoistakin olisi lopulta tullut Yhden kantajina sormusaaveiden kaltaisia Sauronin käskyläisiä. Gandalf sen ymmärsi ja kieltäytyi sormuksesta. Myös mahtisormuksen kantaja Galadriel kieltäytyi.
Ilmeisesti sormukseen liittyi sellainen ominaisuus että jokainen joka koittaa käyttää sen valtaa päätyy sauronin orjaksi, jopa velhot. Sauron itse on oma valtiaansa joten itse tuo voi sitä käyttää ilman muutoksia. Frodo ja bilbo ei käyttäneet sormuksen valtaa vaan ainoastaan sivuvaikutuksena tullutta näkymättömyyttä. Silti noistakin olisi tullut pidemmän ajan kuluessa sormuksen orjia kuten klonkusta.
No ihan ensi alkuun Hra Saruman olisi pitänyt bileet. Kalsarikännit velhojen malliin. Oluet ja piipputupakit omasta takaa taikomalla tyhjästä. Illan kohokohtana kännipuhelut palantirilla hra Sauronille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sormukseen liittyi sellainen ominaisuus että jokainen joka koittaa käyttää sen valtaa päätyy sauronin orjaksi, jopa velhot. Sauron itse on oma valtiaansa joten itse tuo voi sitä käyttää ilman muutoksia. Frodo ja bilbo ei käyttäneet sormuksen valtaa vaan ainoastaan sivuvaikutuksena tullutta näkymättömyyttä. Silti noistakin olisi tullut pidemmän ajan kuluessa sormuksen orjia kuten klonkusta.
Tai oliko Sauron jo muuttunut sellaiseksi pahuuden tiivistymäksi, joten sormus ei vaikuttanut häneen vaan teki muista vaan hänen kaltaisia pahoja, mutta myös hänen hallitsemia varjoja.
Ehkä Saruman olisi syrjäyttänyt Sauronin sen avulla, mutta olisi tullut vain Sauronin kaltaiseksi hänen paikalleen.
Saruman oli Sauronin pikku fanipoitsu, ja olisi toki vienyt sormuksen idolilleen. Hän tietenkin odotti saavansa palkinnon, eli paljon valtaa, alamaisia ja ihailua Sauronin "oikeana kätenä", ja ehkä näin olisi tapahtunutkin jonkin aikaa. Mutta Sauron olisi uhrannut hänet sekunissa heti, kun se hyödyttäisi Sauronia jollain tavalla.
Ja sitten Sarumanin kasvoilla oltaisiin nähty "surprised Pikachu face" hetki ennen kuolemaa.
Tuli tässä mieleen, että Isildur joutui taistelemaan suoraan Sauronia vastaan. Aragorn ei joutunut. Olisiko Aragorn voittanut, jos olisi joutunut samaan taisteluun kuin Isildur? Ja jos Aragorn olisikin voittanut Sauronin kuten Isildur niin Aragornin olisi pitänyt itse kuljettaa sormus Tuomiovuoren uumeniin. En usko, että hän olisi siinä ainakaan onnistunut. Aragorn pystyi vastustamaan sormusta vain, koska hänen ei itse tarvinnut kantaa sitä.
Silloinhan tonttu-ukko -elokuva olisi saanut viisi jatko-osaa...
Vierailija kirjoitti:
Saruman oli Sauronin pikku fanipoitsu, ja olisi toki vienyt sormuksen idolilleen. Hän tietenkin odotti saavansa palkinnon, eli paljon valtaa, alamaisia ja ihailua Sauronin "oikeana kätenä", ja ehkä näin olisi tapahtunutkin jonkin aikaa. Mutta Sauron olisi uhrannut hänet sekunissa heti, kun se hyödyttäisi Sauronia jollain tavalla.
Ja sitten Sarumanin kasvoilla oltaisiin nähty "surprised Pikachu face" hetki ennen kuolemaa.
Tuli tässä mieleen, että Isildur joutui taistelemaan suoraan Sauronia vastaan. Aragorn ei joutunut. Olisiko Aragorn voittanut, jos olisi joutunut samaan taisteluun kuin Isildur? Ja jos Aragorn olisikin voittanut Sauronin kuten Isildur niin Aragornin olisi pitänyt itse kuljettaa sormus Tuomiovuoren uumeniin. En usko, että hän olisi siinä ainakaan onnistunut. Aragorn pystyi vastustamaan sormusta vain, koska hänen ei itse tarvinnut kantaa sitä.
Ei Sauronikaan olisi voinut Sarumania tap paa. Molemmat ovat kuolemattomia.
kommenttisi on ilmoitettu. Mitä, eihän se ehtinyt edes julkaistuksi. Oli sitä paitsia asiallinen.
Silloin paha olisi voittanut, ap.
Onneksi niin ei koskaan käy reaalitodellisuudessa. (Sarkasmivaroitus.)
Hän olisi antanut sormuksen Sauronille siinä toivossa että hänestä tulee hänen korkein alamaisensa joka käytännössä hallitsee maata. Mutta Sauronhan ei olisi enää tarvinnut hännystelijöitä saatuaan mahtisormuksen.
Vrt. Purra ja Orpo
Se olisi uuden maratontarinan paikka se. Ja juu: ÄLKÄÄ TEHKÖ NIIN!
Varmaan nimellisesti olisi jatkanut Sauronin vihollisena, mutta käytännössä olisi todennäköisesti jatkanut tiedostamattaan alistumista Sauronille, kunnes jälkimmäinen olisi lopulta saanut sormuksen itselleen. Saruman, Sauron (ja Gandalf) olivat kaikki maiar-olentoja, mutta tietämämme perusteella Sauron oli varmaan Sarumania vahvempi, joten olisi varmaankin voittanut tuon mittelön.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Saruman olisi syrjäyttänyt Sauronin sen avulla, mutta olisi tullut vain Sauronin kaltaiseksi hänen paikalleen.
Sauronin syrjäyttäminen tai hänen kaltaisekseen tuleminen ei ole mikään ihan pikkujuttu. Siitä on aika kauan, kun olen lukenut Silmarillionin, mutta yksinkertaisesti sanottuna se sormuksen valta on Sauronin valtaa. Vaikka sä lainaisit isäsi autoa, susta ei tule isääsi.
Vierailija kirjoitti:
Se taistelu olisikin ollut hivenen epäreilu Sauronia kohtaan. Toinen on vetreä satavuotias, toisella ei ole käsiä eikä jalkoja vaan pelkkä silmä.
Silloin kun otti Gandalfin "vieraaksi" niin kyllä. Myöhemmin hän alistui Sauronin alaiseksi.