Miksette ymmärrä, että kaikilla ei ole sitä tukiverkkoa?
Minä olen nuori leski. Lasten totaaliyh. Ärsyttää lukea näitä ketjuja, missä valitetaan sitä, että isä ei tee sitä taikka tätä. Tai tekee asioita "väärin" jos erottu. Lapsilla kuitenkin edelleen ON isä. Joku, joka maksaa elareita, tukee jollain lailla vanhemmuudessa kun jutellaan yhdessä mikä olisi lapsille parasta, maksaa lasten menoja.. kuljettaa, kuskaa, soittaa, kyselee kuulumisia. Antaa sen VAPAAPÄIVÄN sille äidille. Mitäs me nuoret lesket? Ollaan lastemme kanssa 24/7. En voi kysyä mielipidettä, mun lapset eivät ole kellekkään muulle koskaan niin tärkeitä kuin olivat omalle isälleen. En voi pyytää hänen apuaan, mihinkään, koskaan. Mulla ei ole tukiverkkoa. Kuolleen miehen vanhemmat ovat kuolleet myös, omat vanhemmat niin iäkkäitä, etteivät jaksa tai voi.
Enkä kerro tätä siksi, että tarvitsen ratkaisun, kerron tämän siksi, että ajattelisitte nokkaanne pidemmälle.
Kommentit (57)
Kuolleella miehelläsi ja sinulla ei ole sisaruksia? Miten nuorelta ihmisiltä voi olla jo vanhemmatkin menehtyneitä?
Miten nuoren lesken vanhemmat voivat olla jo iäkkäitä?
Näen tässä aloituksessa liikaa ristiriitaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleella miehelläsi ja sinulla ei ole sisaruksia? Miten nuorelta ihmisiltä voi olla jo vanhemmatkin menehtyneitä?
Nuori leski=työikäinen leski. Olen nelikymppinen. Lapset alaikäisiä, enkä voi jättää heitä pitkiksi ajoiksi yksin. Muutama tunti toki menee. Öö.. miten nuorilta ihmisiltä voi olla vanhemmat menehtyneitä? Missä tynnyrissä asut? Onhan sitä sairauksia.. onnettomuuksia jne. Vanhemmat eivät välttämättä ole olleet 20-30 vuotitaita saadessaan lapsia. Jos ovat 30, ja siihen lisää 40.. niin ovat 70.. eivät enää nuoria siis, eikä kaikki 70-80-vuotiaat ole hyväkuntoisia. Sisaruksia.. hmm. Joo on, entäpä jos asuvat kilometrien päässä ja heillä omakin perhe jne.?
ap
Sinun lapset saa 20 ikävuoteen saakka ns puoliorvon eläkettä eli kuittaa hyvin elarit, jotka moni isä jättää maksamatta, kela sitten maksaa. Se, että ei ole enää isää ollenkaan lapsilla, on kyllä hyvin surullinen asia, siitä olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori leski=työikäinen leski. Olen nelikymppinen. Lapset alaikäisiä, enkä voi jättää heitä pitkiksi ajoiksi yksin. Muutama tunti toki menee. Öö.. miten nuorilta ihmisiltä voi olla vanhemmat menehtyneitä? Missä tynnyrissä asut? Onhan sitä sairauksia.. onnettomuuksia jne. Vanhemmat eivät välttämättä ole olleet 20-30 vuotitaita saadessaan lapsia. Jos ovat 30, ja siihen lisää 40.. niin ovat 70.. eivät enää nuoria siis, eikä kaikki 70-80-vuotiaat ole hyväkuntoisia. Sisaruksia.. hmm. Joo on, entäpä jos asuvat kilometrien päässä ja heillä omakin perhe jne.?
ap
Tiedoksesi, että erittäin moni isä häipyy totaalisesti lastensa elämästä eron jälkeen. Näin on käynyt meidän perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvot eivät päde kaikkiin. Ei pidä aliarvioida toisen hätää.
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapset saa 20 ikävuoteen saakka ns puoliorvon eläkettä eli kuittaa hyvin elarit, jotka moni isä jättää maksamatta, kela sitten maksaa. Se, että ei ole enää isää ollenkaan lapsilla, on kyllä hyvin surullinen asia, siitä olen samaa mieltä.
Joo, se raha (joka on omalla kohdalla pieni) ei kuitenkaan auta yhtään mitään siinä muussa. Eikä juuri se rahakaan, koska kuten sanoin, lasten eläkkeet ovat tosi pienet. Käytännössä saadaan samaa luokkaa kun kelan maksama elatustuki.
Mutta joo, aloitus ei ollut rahasta, vaan enemmänkin siitä kaikesta muusta, vaikka toki rahakin asiaa helpottaisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme vanhempaa sisarusta. Yksikään heistä ei ole päivääkään vahtinut minun lapsiani.
Ja vaikka tukiverkko olisi olemassa, ei voi tietää auttaako se tosipaikan tullen kuitenkaan.
Niin joillekin se on niiiin vaikeaa ymmärtää, että niitä tukiverkkoja syystä tai toisesta ei kaikilla ole.
Minulla oli mies, mutta vaikka miehellä oli iso perhe, niin ei meilläkään ollut muita tukiverkkoja. Appi alkoholisti, anopilla oli iso liuta lapsenlapsia muutenkin, minun äiti kuoli työikäisenä, isä oli sokea, veli oli isän omaishoitaja ja asuivat myös kolmen tunnin ajomatkan päässä. Toinen veli asui ulkomailla. Miehen sisaruksista kaikki asuivat muualla ja heillä oli omia haasteitaan.
Mun serkkuni isä kuoli kun hän oli lapsi ja äiti kun oli parikymppinen. Kaikilla ei vaan ole vanhempia ja tiedän myös pariskunnan, jossa molemmat ovat perheen ainoita lapsia.
Olen hyvin pahoillani menetyksenne johdosta. Mutta muista ettei asiat ole niin mustavalkoisia. Kaikki isät ei todellakaan kuskaa, maksa tai kysele kuulumisia, eikä anna vapaapäivää äidille.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tyhmien kysymysten kärkinelikko.
Vierailija kirjoitti:
Ääliö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tyhmien kysymysten kärkinelikko.
Kyllä. Yleensä sanotaan että tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta noiden kohdalla on todettava, että onhan niitä. Luokallani oli tyttö, jonka äiti oli kuollut sairauskohtaukseen tytön ollessa parin viikon ikäinen.
Minäkin olen pahoillani puolestasi. Sinulla ei ole käynyt hyvin.
Mutta.
Asioilla on monta puolta ja monta näkökulmaa. Ihmisten haasteet ja karikot ovat erilaisia. Ehkä nyt ei kannata lukea ketjuja, jotka satuttavat. Jollain toisella on lapsen isä elossa, mutta tilanne vii silti olla varsin ikävä. Kohtalot ja tilanteet ovat erilaisia, eikä ain verrattavissa.
Tuntuu,että nämä vinkujat ei ole tukiverkkoja,eivät ymmärrä sitä itse!
Kannattaisi jo varmaan ennen lapsiliudan tekemistä miettiä onko niitä tukiverkkoja jos sattuu tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu,että nämä vinkujat ei ole tukiverkkoja,eivät ymmärrä sitä itse!
Kannattaisi jo varmaan ennen lapsiliudan tekemistä miettiä onko niitä tukiverkkoja jos sattuu tarvitsemaan.
Asiat voivat muuttua. Lasten saamisen jälkeen. Äkisti.
Voi hitto että olkaa lastenne kanssa kun ne olette halunneet. Minkä ihmeen takia oletta lapsia halunnneet. Rahanko tai suvun takia eikä muuten kiinnosta pätkääkään.
Meillä ei ole perheen ulkopuolisia tukiverkkoja. Siksi teimmekin vain yhden lapsen. Jos toinen vanhempi jää yksin, pärjää paremmin niin taloudellisesti kuin ajan/vaivan suhteen.
Minulla on lämpimät välit sukulaisiini :) siskontyttö ja vanhemmat hoitavat mielellään vauvaa viikottain että saan mieheni kanssa omaa laatuaikaa :)