Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS Tutkijat varoittavat miesten itsemurhariskistä "Henkinen pahoinvointi vaatii enemmän huomiota"

Vierailija
30.03.2024 |

Viimeaikaiset tutkimukset ovat paljastaneet huolestuttavan trendin: jopa 50 prosenttia itsemurhan tehneistä miehistä ei ole ollut merkkejä mielenterveyden ongelmista. Tämä haastaa perinteisen käsityksen siitä, että itsemurhat liittyvät ensisijaisesti diagnosoituun mielenterveyden häiriöön.

"Yhteiskunnassamme vallitsee kriisi, joka koskee miesten henkistä hyvinvointia", sanoo psykiatri ja Helsingin yliopiston opettaja Antti Koskinen. Hän on myös elämäntapavalmentaja, joka käyttää omaa kokemustaan addiktiosta auttaakseen muita parantamaan elämänlaatuaan.

Koskinen korostaa, että itsemurha-ajatukset saattavat johtua syvästä yksinäisyydestä ja hylätyksi tulemisen tunteesta. "Yritämme luoda yhteyksiä muihin, mutta jos koemme jatkuvasti torjuntaa, se voi ajaa meidät äärimmäisyyksiin."

Miehet kamppailevat usein rooliensa kanssa nyky-yhteiskunnassa, jossa heitä saatetaan pitää "myrkyllisinä" pelkän sukupuolensa vuoksi. "Meille kerrotaan, että miehenä oleminen tarkoittaa myrkyllisyyttä ja väkivaltaisuutta. Tämä ajatusmalli jättää monet miehet tuntemaan itsensä arvottomiksi ja ymmärtämättömiksi", Koskinen selittää.

Tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen eristäytyminen ja yksinäisyys ovat yleistyneet kaikissa sukupuolissa, mutta miehet ovat erityisen haavoittuvaisia. "Meidän on löydettävä tapoja käsitellä näitä tunteita terveellä tavalla, jotta emme turvaudu addiktioihin tai pahimmassa tapauksessa itsemurhaan", hän jatkaa.

Yhteiskunnan asenteet ja odotukset miesten rooleista voivat myös pahentaa ongelmaa. "Kun miehet ilmaisevat ahdistustaan tai pyytävät apua, heitä saatetaan pitää heikkoina. Tämä vain syventää heidän tuskaansa ja eristyneisyyttään", Koskinen toteaa.

Koskinen painottaa tarvetta purkaa nämä stigmoja ja luoda turvallisia yhteisöjä, joissa miehet voivat avoimesti keskustella kokemuksistaan ja tunteistaan. "Tarvitsemme enemmän tukiryhmiä ja resursseja miesten henkisen hyvinvoinnin tukemiseen. Yhteiskunnan on aika kuunnella ja ojentaa auttava käsi."

Tämän kriisin ratkaisemiseksi tarvitaan laaja-alaista lähestymistapaa, joka sisältää sekä yksilön että yhteiskunnan tason toimia. "Jokainen voi osallistua muutokseen. Aloita kuuntelemalla ja tarjoamalla tukea läheisillesi", Koskinen kannustaa.

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko aivan mahdotonta, että miehet ottaisi itsekin vastuuta hyvinvoinnistaan?

eli ongelmiin on haettava apua eikä jäädä kotiin valittamaan kaiken surkeutta. 

Tässä se perisyy ongelmiin tiivistyy. Asenne: Oma vika, kamtaisi itsekin vastuuta...

Kuka kehtaisi sanoa näin syrjäytyneelle yksinäiselle naiselle?

Naiset on aloitteellisempia oman hyvinvointinsa eteen ja hakevat herkemmin apua. Toki ruikutus ei sinällään katso sukupuolta, mutta miehistähän tässä jutussa puhutaan. 

Syynä on mieskulttuuri enkä tajua miten on yhteiskunnan tehtävä sitä muuttaa ja miten se edes onnistuisi. 

Vierailija
22/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin ymmärtää ja tukea mielenterveysongelmaista miestä. Valehteli, ei ottanut vastaan apua ja neuvoja, ei syönyt määrättyjä lääkkeitä. Jos ilmaisin turhautumistani, uhkaili itsemurhalla. 

Masentunutta pitää auttaa ja tukea, mutta rajansa kaikella. Pelastusliivikin pitää ensin pukea itselleen, ennen kuin voi laittaa toiselle. Jätin ja katkaisin välit. Nyt mulla on henkisesti vakaa mies, joka takaa myös turvallisen kodin mun lapsille. 

Sinulla tuo luetun ymmärtäminen on vallan erinomaisella tasolla. Olet varmaan ylpeä itsestäsi?

Ja sinä tulit vaan aukomaan päätäsi ilmaan mitään sanottavaa? Varmasti häpeät itseäsi salaa.

Sellaisen sitten siihen oksensit. Oletpa taitava argumentoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet vievät mukanaan perheen jos sellainen on. Valkoisella miehellä ei ole ongelmien käsittelytaitoja lainkaan.

Vierailija
24/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet eivät tue toisiaan? Kilpaillaan työelämässä ja harrastuksissa ja painetaan heikompia miehiä alas. Miehet sortavat toisia miehiä.

Suurin osa miesten sorrosta ja pahoinvoinnista on lähtöisin miehiä vihaavasta naisesta....

Marinin hallitus hyvänä esimerkkinä sekä Orpon naisenemmistöinen feministihallitus. Tukien leikkaukse osuu pahemmin miehiin koska työttömistä enemmistö on miehiä. Myöskin Suomi on edelleen ainut maa jossa mies joutuu vankilaan jos kieltäytyy palkattomasta armeijasta/sivarista. Asevelvollisuuden muuttamista vastustavat varsinkin naiset sekä sisäistetystä miesvihasta kärsivät miehet.

Vierailija
25/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin ymmärtää ja tukea mielenterveysongelmaista miestä. Valehteli, ei ottanut vastaan apua ja neuvoja, ei syönyt määrättyjä lääkkeitä. Jos ilmaisin turhautumistani, uhkaili itsemurhalla. 

Masentunutta pitää auttaa ja tukea, mutta rajansa kaikella. Pelastusliivikin pitää ensin pukea itselleen, ennen kuin voi laittaa toiselle. Jätin ja katkaisin välit. Nyt mulla on henkisesti vakaa mies, joka takaa myös turvallisen kodin mun lapsille. 

Sinulla tuo luetun ymmärtäminen on vallan erinomaisella tasolla. Olet varmaan ylpeä itsestäsi?

Ja sinä tulit vaan aukomaan päätäsi ilmaan mitään sanottavaa? Varmasti häpeät itseäsi salaa.

Sellaisen sitten siihen oksensit. Oletpa taitava argumentoimaan.

Ja sinä päästit sellaisen ripulin. Olet varmasti ylpeä hiekkalaatikko lällätyksestäsi😅

Vierailija
26/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se oo koskaan oikeasti ollu minkään "MT ongelman" syytä, se on valhe mikä keksitään koska oikea ongelma koitetaan peitellä. 

Se on ihan puhtaasti sen takia tapahtuva ilmiö, että MIEHELTÄ on viety kokonaan sen tarkoitus elää ja nousta edes sängystä ylös aamuisin. Tää yhteiskunta on tehnyt sen itse. 

MIES tarvitsee syyn elää ja  tarkoituksen itselleen, nykyisessä yhteiskunnassa se on todella vaikeaa löytää monille miehistä.

Tää on ihan puhtaasti sen takia tapahtuva ilmiö, että miehiltä on leikattu ballit niin sanotusti kokonaan pois. 

Miksei miehet löydä elämälleen tarkoitusta? Onko tämäkin nyt naisten vika? Naiset ei enää kelpuutakaan ihan mitä vaan ja nyt miehet sen takia masentuu. 

Vierailija
27/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja naiset kehtaavat valehdella että tällä palstalla ei ole miesvihaa.....

No mistäköhän se johtuisi?

Viha johtuu ihan täysin vihaajasta. Naisviha naisvihaajista ja miesviha miesvihaajista. Jos edes yrität vihjata muuta, olen harvinaisen typerä

Vierailija
28/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se oo koskaan oikeasti ollu minkään "MT ongelman" syytä, se on valhe mikä keksitään koska oikea ongelma koitetaan peitellä. 

Se on ihan puhtaasti sen takia tapahtuva ilmiö, että MIEHELTÄ on viety kokonaan sen tarkoitus elää ja nousta edes sängystä ylös aamuisin. Tää yhteiskunta on tehnyt sen itse. 

MIES tarvitsee syyn elää ja  tarkoituksen itselleen, nykyisessä yhteiskunnassa se on todella vaikeaa löytää monille miehistä.

Tää on ihan puhtaasti sen takia tapahtuva ilmiö, että miehiltä on leikattu ballit niin sanotusti kokonaan pois. 

No mikä se syy elää sitten miehille on? Ja mikä se on meille naisille? 

Vierailija
29/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on jotenkin ihan täysin mahdoton tuntea pienintäkään empatiaa noita hirviöitä kohtaan, jos se ihmetyttää niin tän ketjun läpi lukeminen ajatuksen kans pitäis toimia vastauksena sille et miks.

Täysin vastuutonta ja narsistista muiden syyttelyä ja omien ongelmien projisointia, niinkun ne nuoret ihanat pojat tykkää sanoa "i cant fix that".

Mä en perinteisenä maskuliinisena äijänä tunnista näitä meidän poikia saman lajin edustajiks kun itse olen ja mä syytän heidän vanhempia, missä tussa teidän isät on kun teistä on kasvanu tommosia äärihysteerisiä tunteiden perässä hötkyilijöitä?

Ja onks ylipäätään mitään REALISTISTA apua mitä te itteänne täynnä olevat kusiavot ylipäätään ottaisitte vastaan kun kuolevaisten terapiaan  ja vastuuseen te olette selkeästi liian hyviä?

Vierailija
30/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on jotenkin ihan täysin mahdoton tuntea pienintäkään empatiaa noita hirviöitä kohtaan, jos se ihmetyttää niin tän ketjun läpi lukeminen ajatuksen kans pitäis toimia vastauksena sille et miks.

Täysin vastuutonta ja narsistista muiden syyttelyä ja omien ongelmien projisointia, niinkun ne nuoret ihanat pojat tykkää sanoa "i cant fix that".

Mä en perinteisenä maskuliinisena äijänä tunnista näitä meidän poikia saman lajin edustajiks kun itse olen ja mä syytän heidän vanhempia, missä tussa teidän isät on kun teistä on kasvanu tommosia äärihysteerisiä tunteiden perässä hötkyilijöitä?

Ja onks ylipäätään mitään REALISTISTA apua mitä te itteänne täynnä olevat kusiavot ylipäätään ottaisitte vastaan kun kuolevaisten terapiaan  ja vastuuseen te olette selkeästi liian hyviä?

Kylläpä papparaista kiukuttaa.

Vierailija
31/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen asevelvollisuus ja koululaitos on suuri syy miesten pahoinvointiin. Kumpaakin naiset kannattavat koska hyötyvät siitä itse. Äidit pakottavat poikansa ilmaiseksi tykinruoaksi ja vaimot miehensä.

Vierailija
32/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa sanottiin täysin selvällä suomenkielellä ettei kyse ole mielenterveysongelmista. Tuo sinun miesvihaviestisi ei liity millään tavalla aloituksen aiheeseen.

Eikä sanottu, opettele ymmärtään lukemaasiö

Vierailija
33/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet eivät tue toisiaan? Kilpaillaan työelämässä ja harrastuksissa ja painetaan heikompia miehiä alas. Miehet sortavat toisia miehiä.

Suurin osa miesten sorrosta ja pahoinvoinnista on lähtöisin miehiä vihaavasta naisesta....

Marinin hallitus hyvänä esimerkkinä sekä Orpon naisenemmistöinen feministihallitus. Tukien leikkaukse osuu pahemmin miehiin koska työttömistä enemmistö on miehiä. Myöskin Suomi on edelleen ainut maa jossa mies joutuu vankilaan jos kieltäytyy palkattomasta armeijasta/sivarista. Asevelvollisuuden muuttamista vastustavat varsinkin naiset sekä sisäistetystä miesvihasta kärsivät miehet.

Marin syrji jopa pieniä poikia eikä äitejä se kiinnostanut. Oma feminismi oli tärkeämpää kuin lapsiin kohdistuva syrjintä. Nyt niitetään mitä kylvettiin 

Vierailija
34/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä papparaista kiukuttaa.

Eiku huolestuttaa, mä en luota sun kaltasiin lerppakikkeleihin jotka ei osaa vastata suoraan kysymykseen.

Vierailija
35/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen sitten siihen oksensit. Ole

Oi oi, osasit oikein matkia kun et omaa omia mielipieitä etkä ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
36/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se usein menee. Ikävä totuus on se, että mt-ongelmaisen ihmisen kanssa eläminen on usein aika haastavaa. Tiedän tämän myös omasta kokemuksestani. Olen aikanaan seurustellut useita vuosia bipolaari naisen kanssa, ja se oli kyllä tosi raskasta aikaa.

Vierailija
37/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko aivan mahdotonta, että miehet ottaisi itsekin vastuuta hyvinvoinnistaan?

eli ongelmiin on haettava apua eikä jäädä kotiin valittamaan kaiken surkeutta. 

Tässä se perisyy ongelmiin tiivistyy. Asenne: Oma vika, kamtaisi itsekin vastuuta...

Kuka kehtaisi sanoa näin syrjäytyneelle yksinäiselle naiselle?

Naiset on aloitteellisempia oman hyvinvointinsa eteen ja hakevat herkemmin apua. Toki ruikutus ei sinällään katso sukupuolta, mutta miehistähän tässä jutussa puhutaan. 

Syynä on mieskulttuuri enkä tajua miten on yhteiskunnan tehtävä sitä muuttaa ja miten se edes onnistuisi. 

Ihan yhtä lailla on nähty yhteiskunnan tehtävänä muuttaa ruikuttavien naisten oloja. Älä ole tyhmä.

Vierailija
38/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei miehet löydä elämälleen tarkoitusta? Onko tämäkin nyt naisten vika? Naiset ei enää kelpuutakaan ihan mitä vaan ja nyt miehet sen takia masentuu. 

Miehen tarkoitus on olla ilmainen palvelija valtiolle esim. Pakkosotilaana. Tämän tekee feministinen valtio selväksi jo pikkupojille. Hyvänä esimerkkinä edellinen pm oli feministi joka suoraan sanoi että miesten hyvinointia ei tarvitse parantaa eikä pojilla ole arvoa.

Vierailija
39/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitähän se monesti johtuu että mies menettää elämänhallintansa tai ettei sitä pääse koskaan syntymäänkään. Naisettomuus. Siitä vaan harvoin viitsitään puhua rehellisesti ja naiset ärsyyntyy heti jos miesten joidenkin ongelmien edes vihjataan johtuvan myös naisista.

Vierailija
40/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet selvästi tarvitsevat apua ja toivoisin, että he sitä myös saisivat. Nuorten miesten syrjäytymisriski on kova. 

Miehen rooli yhteiskunnassa muuttuu vauhdilla, kuten toki myös naistenkin. Monen on varmasti vaikea pysyä perässä. 

Mitä voi tehdä? Rakastaa ja tukea lähimmäisiään. Osoittaa ystävällisyyttä kaikille. Mutta muistaa, ettei ketään pysty toinen ihminen pelastamaan. 

Ei miehet apua tarvitse, vaan töitä tai tekemistä. Tunnetta siitä, että he pystyvät olemaan hyödyksi.

Elinolot ovat ehkä paremmat kuin koskaan, mutta miehet tuntevat itsensä tarpeettomammiksi kuin koskaan.

Ja juu, ei nämä sudoku-kaverit yleensä ole niitä, jotka koulussa pärjää hyvin. Ne on ne keskinkertaiset ja huonot. Näiden koulussa pitäminen väkisin on se, mikä mättää. Kun ei siihen postimiehen eikä putkimiehen hommaan yksinkertaisesti tarvitse 12 vuoden koulutusta.