Voiko olla nuori toimeentulotuen saajana ilman että on työtön työnhakija?
Tuttu nuori lukion käynyt ja siitä lähtien liki toimeentulotuella. Kertoi että vuokra 900€ maksetaan plus sähkö ja sen päälle saa reilun 500€ toimeentulotukea. Ei mielestäni kuitenkaan ole työtön työnhakija. Kyselin että mitäs nyt tapahtuu kun kiristetään niin sanoi ettei mitään. Asumistuki vähenee mutta ero kompensoidaan toimeentulotuesta. Hän on nyt jo 25 vuotias eikä töissä viiteen vuoteen. Ei kuitenkaan mitään mielenterveys ongelmia. Voiko siis joku elellä näin vaikka koko elämänsä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että se saa kohta käskyn mennä johonkin puhutteluun ja kenties laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan. Jos ei ole mitään varsinaista syytä olla pelkällä toimeentulotuella. Ja hän oikeasti saa käteen todella vähän elämiseen rahaa, vaikka vuokra maksettaisiinkin. Pelkkä soskun tuki on aina pienempi kuin työttömyyspäiväraha.
Sosiaalitoimisto ei enää nykyään hoida tukiasioita. Ne hoitaa Kela. Perusosa on kaikille sama. Ihminen, joka saa asumis- ja toimeentulotukea sekä työmarkkinatukea/peruspäivärahaa saa tismalleen saman verran rahaa kuukaudessa kuin sellainen joka saa vain asumis- ja toimeentulotukea. Tosin viimeksi mainitussa tilanteessa toimeentulotukea leikataan 20% tai 40% yleensä joka toinen kuukausi (karenssi).
Ihminen, joka ei ole työtön työnhakija, ei voi joutua kuntouttavaan työtoimintaan eikä ketään oteta mihinkään puhutteluun.
Mulle on maksettu 970€ vuokra ja toimeentulotuki jo kolme vuotta kohta.
En mene töihin siellä ei saa näin paljoo.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on maksettu 970€ vuokra ja toimeentulotuki jo kolme vuotta kohta.
En mene töihin siellä ei saa näin paljoo.
En usko.
Vierailija kirjoitti:
No voipi olla että ihan kaikkea en tiedä mutta 900€ pääkaupungissa on ihan normi vuokra kaksiosta. Tuli tuki nyt mistä tuesta tahansa niin jos se on 1500€ kuussa niin ei hirveesti motivoi lähteä pienipalkkasiin töihin kun joutuu bussikortit ym ostamaan.
Niin, tällä filmillä kelaelätti valittaa, kuinka Suomessa on liikaa suomalaisa!
"Everywhere just Finns and Finns and Finns!" ONNEKSI tilanne on rättipään mielestä PARANEMASSA!
Vierailija kirjoitti:
No voipi olla että ihan kaikkea en tiedä mutta 900€ pääkaupungissa on ihan normi vuokra kaksiosta. Tuli tuki nyt mistä tuesta tahansa niin jos se on 1500€ kuussa niin ei hirveesti motivoi lähteä pienipalkkasiin töihin kun joutuu bussikortit ym ostamaan.
No onpa kamalaa jos joutuu bussikortit maksamaan itse sen sijaan että ne maksetaan työssäkäyvien veronmaksajien rahoista.
Helvetin velliperseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tällä filmillä kelaelätti valittaa, kuinka Suomessa on liikaa suomalaisa!
"Everywhere just Finns and Finns and Finns!" ONNEKSI tilanne on rättipään mielestä PARANEMASSA!
Alkoi ihan oksettamaan tuo video.
Suomessa työttömät ja työssäkäyvät on yhtä köyhiä. Tässä on se hyvä puoli, että köyhät tappelee keskenään, kuten aina. Hillotolppalaisia naurattaa matkalla pankkiin. Taas kusetettiin kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa kamalaa jos joutuu bussikortit maksamaan itse sen sijaan että ne maksetaan työssäkäyvien veronmaksajien rahoista.
Helvetin velliperseet.
Otahan juntti lisää kiljua niin krapulasi helpottaa.
Suomen ongelmathan johtuvat lähes täysin maahamme päästetystä vihamielisestä loisväestöstä, joka syö ja paskoo valtaosan sosiaaliavusta!
Tälläkin filmillä kelaelätti valittaa, kuinka Suomessa on liikaa suomalaisa!
Kyllä voi jos on huostaanotettu lapsena niin valtio maksaa vielä 21v asti. Voiko joku muka olla kateellinen huostaanotosta?
Toki voi. Tosin ensin Kela vähentää toimeentulotuesta 20 % ja, jos ei ilmoittaudu vieläkään työkkäriin, lähtee toimeentulotuesta 40 %.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juurikin näin. Tämähän se ongelma on, mutta toimeentulotukiasiakkaat pääsevät tässäkin, kuin koira veräjästä. Näihin olisi tullut puuttua, mutta eipä puututtu. Täälläkin ulistaan miten vielä lisää pitää saada ja miten on kamalaa, että tuet viedään. No, ei viedä.
Sillä tutullasi on siellä eläkevirka, jonka mahdollistaa Suomi-Finland.
Ps. Olen kokemusasiantuntija, joten turha selitellä mitään.
Älä nyt jauha paskaa.
Ps. Olen sossu, joten todellakin turha selitellä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Toki voi. Tosin ensin Kela vähentää toimeentulotuesta 20 % ja, jos ei ilmoittaudu vieläkään työkkäriin, lähtee toimeentulotuesta 40 %.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Toivon että olisi näin ja pakonsanelemana lähtisi kouluun tai mahdollisesti töihin. Koulu ensisijaisesti jotta saisi joskus parempaa duunia. Pelkäänpä ettei hänellä oma motivaatio riitä ilman pakkoa koska pitää vapaudestaan ja pärjää pienellä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Toivon että olisi näin ja pakonsanelemana lähtisi kouluun tai mahdollisesti töihin. Koulu ensisijaisesti jotta saisi joskus parempaa duunia. Pelkäänpä ettei hänellä oma motivaatio riitä ilman pakkoa koska pitää vapaudestaan ja pärjää pienellä rahalla.
Ei töihin tai kouluun tuosta vain mennä eikä koulutus ole missään tapauksessa tae "hyvälle" työlle. Sitä paitsi mitä sinä panikoit koko ajan? Jos hän pärjää pienellä rahalla niin se on hyvä ja monen tuhlarin pitäisi ottaa hänestä mallia.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisessa työssä olevat saattavat saada toimeentulotukea. Myös opiskelijat jos opintolaina ja tuki ei riitä kuluihin
Eikös aloituksessa kerrottu:
"Hän on nyt jo 25 vuotias eikä töissä viiteen vuoteen. Ei kuitenkaan mitään mielenterveys ongelmia. Voiko siis joku elellä näin vaikka koko elämänsä?"
Ei kukaan saa asumiseensa riittävästi asumistukea. On ns. omavastuuosa, joka otetaan toimeentulotuki rahoista tai työttömyyskorvauksista. Eli ihmisten pitää osa asumisestaan rahoittaa itse. Mikä on aika mielenkiintoista, koska ihmiset jotka hakevat asumistukea ovat lähtökohtaisesti p*rsaukisia.
Yleistukeen tulee aikanaan jonkin sortin työvelvoite. Saadakseen täydet tuet pitää käydä puuhastelemassa jotain kunnan tai valtion määräämiä hommia joku tietty tuntimäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että se saa kohta käskyn mennä johonkin puhutteluun ja kenties laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan. Jos ei ole mitään varsinaista syytä olla pelkällä toimeentulotuella. Ja hän oikeasti saa käteen todella vähän elämiseen rahaa, vaikka vuokra maksettaisiinkin. Pelkkä soskun tuki on aina pienempi kuin työttömyyspäiväraha.
Sosiaalitoimisto ei enää nykyään hoida tukiasioita. Ne hoitaa Kela. Perusosa on kaikille sama. Ihminen, joka saa asumis- ja toimeentulotukea sekä työmarkkinatukea/peruspäivärahaa saa tismalleen saman verran rahaa kuukaudessa kuin sellainen joka saa vain asumis- ja toimeentulotukea. Tosin viimeksi mainitussa tilanteessa toimeentulotukea leikataan 20% tai 40% yleensä joka toinen kuukausi (karenssi).
Ihminen, joka ei ole työtön työnhakija, ei voi joutua kuntouttavaan työtoimintaan eikä ketään oteta mihinkään puhutteluun.

No, aika vähän jää todellakin käteen kun toimeentulotukea leikataan. Eli ei saa täsmälleen samaa summaa käteen joka on työttömyyspäivärahalla. Sosiaalitoimistosta haetaan harkinnanvaraista tukea, eli sieltä haetaan esim.pyykkikoneeseen, sänkyyn tms.sellaiseen rahaa. Näitä haetaan kunnalta, eikä Kelasta.
Kyllä, juurikin näin. Tämähän se ongelma on, mutta toimeentulotukiasiakkaat pääsevät tässäkin, kuin koira veräjästä. Näihin olisi tullut puuttua, mutta eipä puututtu. Täälläkin ulistaan miten vielä lisää pitää saada ja miten on kamalaa, että tuet viedään. No, ei viedä.
Sillä tutullasi on siellä eläkevirka, jonka mahdollistaa Suomi-Finland.
Ps. Olen kokemusasiantuntija, joten turha selitellä mitään.