Mitä järkeä on erota kirkosta, kun kuitenkin sitä pappia tarvitsee elämän aikana.
Kommentit (79)
En enää kuulu kirkkoon, taitaa olla jo 40 vuotta, kun erosin. Omaiseni ei tarvinnut hautajaisia, ihan helppo homma. Hautaustoimisto kävi arkuttamassa ja toimitti krematorioon. Tuhkat sai hakea sovittuna aikana ja jokin selvitys siitä minne tuhkat päätyy pitää antaa, se on sitten jo toinen juttu mihin todellisuudessa päätyy.
Mihin tässä olisi pappia tarvittu? Hautajaiset kerää saatojoukkoon ihmisiä, joilla ei ole ollut juuri mitään tekemistä vainajan kanssa. Tämä on toteamus toisen omaisen hautajaisista, hänen hautajaisiin oli lehdessä yleinen kutsu ja sakkia oli kymmeniä, joita suku ei edes tunnistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kuulu kirkkoon mutta lapseni on kastettu -kuten oli tavallista 40 v sitten- ja kävivät riparin. Molemmat kuuluvat edelleen aikuisina kirkkoon. Ovat viettäneet kirkkohäät ja heidänn lapsensa on kastettu.
Ei ole edes mahdollista kastaa lapsia jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon.
Jos toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon voidaan lapsia kastaa, siitä on tehtävä sopimus josta ollaan yhtämieltä.
Kirkkoon kuulumattomien lasta ei voida kastaa.
Miksi mielestäsi lapsi pitäisi kastaa? Jos ihminen ei kuulu kirkkoon, tuskin haluaa lastaankaan kirkon jäseneksi. Jos haluaa, silloin loogisesti haluaa kuulua siihen itsekin. Mikä tässä on vaikeaa?
Nyt sinä käsitit asian ihan väärin. Minun mielestäni lapsia ei tarvitse kastaa, ei edes kirkkoon kuuluvien jos niin (ehkä) haluavat. Vastasin vain väitteeseen ettei lapsia voi kastaa, jos vanhemmat eivät kuuluu kirkoon, Ei voikkaan jos molemmat vanhemmat eivät ole kirkon jäseniä. Voidaan jos toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon ja vanhemmat tekevät siitä sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
En enää kuulu kirkkoon, taitaa olla jo 40 vuotta, kun erosin. Omaiseni ei tarvinnut hautajaisia, ihan helppo homma. Hautaustoimisto kävi arkuttamassa ja toimitti krematorioon. Tuhkat sai hakea sovittuna aikana ja jokin selvitys siitä minne tuhkat päätyy pitää antaa, se on sitten jo toinen juttu mihin todellisuudessa päätyy.
Mihin tässä olisi pappia tarvittu? Hautajaiset kerää saatojoukkoon ihmisiä, joilla ei ole ollut juuri mitään tekemistä vainajan kanssa. Tämä on toteamus toisen omaisen hautajaisista, hänen hautajaisiin oli lehdessä yleinen kutsu ja sakkia oli kymmeniä, joita suku ei edes tunnistanut.
Kirkkoon kuulumattoman omaiseni testamentissa oli kirjattu miten toimia kuoleman jälkeen. Juuri noin kuin kerroitkin. Hautaustoimisto toimitti vainajan krematorioon josta ilmoitettiin eka päivä milloin tuhkatun voi hakea. Sovittiin päivämäärä, haettiin uurna ja vainajan tahdon mukaisesti mereen.
Vaikka asiasta ei olisi testamentissa mainittu olisi toimitus tapahtunut samalla tavoin. Jokainen omainen tiesi ettei kirkkoon kuulumatonta siunata, eikä vainaja halunnut mitään muistotilaisuutta, ei muistokirjoituksia lehteen ja tuhkat mereen ilman sen suurempia seremonioita.
Muistotilaisuuden järjestäminen vainajalle ei liity mitenkään kirkkoon kuulumiseen eikä hautajaisten järjestöminen ylipäätään. Vähän harmillisesti täällä sekoitetaan asioita. Kirkkoon kuulumattomalle voidaan järjestää hautajaiset, tehdä muistokirjoitus ja kuolinilmoitus ja mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Muistotilaisuuden järjestäminen vainajalle ei liity mitenkään kirkkoon kuulumiseen eikä hautajaisten järjestöminen ylipäätään. Vähän harmillisesti täällä sekoitetaan asioita. Kirkkoon kuulumattomalle voidaan järjestää hautajaiset, tehdä muistokirjoitus ja kuolinilmoitus ja mitä tahansa.
Missä kommentissa noin on väitetty, ite on sellaista ole hoksannut.
Olen ryypännyt muutaman papin kanssa. Monelle viina maistuu jopa paremmin kuin minulle. Ihan hauskaa seuraa ovat olleet. Mihinkään muuhun en ole pappia tarvinnut. Eikä minun tarvinnut kuulua edes kirkkoon, silti juomaseurani kelpasi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ryypännyt muutaman papin kanssa. Monelle viina maistuu jopa paremmin kuin minulle. Ihan hauskaa seuraa ovat olleet. Mihinkään muuhun en ole pappia tarvinnut. Eikä minun tarvinnut kuulua edes kirkkoon, silti juomaseurani kelpasi hyvin.
Papitkin ovat vain ihmisiä. Hauskaa seuraa ei voi määritellä ammatilla, itsekin tiedän muutaman pain jotka ovat todella hauskoja seuramiehiä.
Vanhat kirkot sijaitsevat monesti paikkakunnan kauneimmilla paikoilla siksi, että ne on perustettu suomalaisten vanhoille pyhille paikoille. Sana "pyhä" on suomen kieltä, ei kristinuskonnollista alkuperää. Itse nauttisin enemmän näistä paikoista ilman uskonnollisia pytinkejä.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Valtio tukee kirkkoa ja hautaustoimintaa. Siksi kaikilla uskontoon katsomatta on oikeus kirkollisiin hautajaisiin. Mikäli kirkko toimisi kuin yksityisyritys, sillä olisi oikeus valita asiakkaansa.
Joko se ap tulis kertomaan mihin pappia tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole kastettu. Ei ole tarvittu tähän asti.
50+
Minä olen tarvinnut ja tarvitsen pappia. Olen myös ihan kiitollinen.
Minut on kastettu, konfirmoitu ja vihitty. Ehtoollisella käyn, kun on juhlajumalanpalveluksia.
Lapseni on kastettu ja konfirmoitu.
Ja kaikki ihan tyhjän takia.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly voisi hoitaa papin hommat. Tulisi halvemmaksi.
Osaako tekoäly valehdella?
Itse vapaakirkollisena uskovana en välttämättä tarvitse pappia mihinkään enkä edes oman tai naapuriseurakuntien pastoreita.
Toiset tarvitsevat pappia ja senkin ymmärrän, mutta uskovat riviseurakuntalaiset voivat hoitaa samoja tehtäviä kuin virassa oleva pappi, joten pappi on pienissä seurakunnissa kaiketi toiminnan pää ja johtaja, se joku jolla on toimintavastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole kastettu. Ei ole tarvittu tähän asti.
50+
Minä olen tarvinnut ja tarvitsen pappia. Olen myös ihan kiitollinen.
Minut on kastettu, konfirmoitu ja vihitty. Ehtoollisella käyn, kun on juhlajumalanpalveluksia.
Lapseni on kastettu ja konfirmoitu.
Näiden jälkeen ei tarvitse enää mihinkään. Ehtoollisella voi käydä ilman kirkkoon kuulumistakin.
Kirkkoon kuulumattomankin voi pappi siunata haudan lepoon, jos löytyy sellainen pappi joka sen tekee. Ja tiedetään, että vainajan tahdon mukaista. Hautaustoimisto ei hanki pappia kirkkoon kuulumattomalle. Helsingin krematorion kappelissa voi siunata uskonnottomankin, en tiedä miten muualla.
Juuri hiljan on setä noin saatettu tuonpuoleiseen, tai minne sitten menikin.
Vierailija kirjoitti:
Joku henkilö pitäisi olla siunaukseen jonkun kuollessa vaikka ei kuulu kirkkoon. Se käy muualtakin kuin kirkosta varmaankin vai vapaakirkko. Osa ei halua liittää itseään parisuhteeseen kirkon tai valtion kautta.
Mitä horiset.
Kirkkoon kuulumattomat siunataan haudan lepoon sekä haudataan pyhälle maalle siinä missä kirkkoon kuuluvatkin. Näin tehtiin kirkkoon kuulumattoman sukulaisen kohdalla vuonna 2020.
Ainoastaan hautapaikka on hieman kalliimpi, mutta sehän ei sitä vainajaa haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole pappia tarvinnut, vaikka olen melkein kuusikymppinen jo. Kahdet papilliset häät ja yhdet hautajaiset olen nähnyt, mutta niissä olin vain katsojana.
Olisikin erikoista jos olisit ollut hautajaisten päähenkilö ja täällä vielä kirjoittelet.
eikös uskovaisilla ole ikuinen elämä taivaassa? vai eikö sinne taivaaseen ole päässyyt yhtään insinööriä, joka olisi rakentanut sinne netin, että sieltä pääsee palstailemaan?
Pappien ainoa tehtävä on hoidella lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly voisi hoitaa papin hommat. Tulisi halvemmaksi.
Osaako tekoäly valehdella?
kyllä tekoäly osaa kertoa satuja, kun sille laitetaan tavoitteeksi kerätä kirkollisveroja.
Miksi mielestäsi lapsi pitäisi kastaa? Jos ihminen ei kuulu kirkkoon, tuskin haluaa lastaankaan kirkon jäseneksi. Jos haluaa, silloin loogisesti haluaa kuulua siihen itsekin. Mikä tässä on vaikeaa?