Onko vaimostani tullut alkoholisti?
Vaimollani kuluu nykyisin normaalisti kotioloissa sellaiset 2-3 varttilitran viinipulloa viikossa. Tähän tietysti sitten tulee päälle kaikki ulkona juodut. Ulkona käy ehkä noin 12-18 kertaa vuodessa. Onko kyseessä siis jo alkoholismia vaiko vain hieman runsasta juomista. Tätä kestänyt nyt suunnilleen viimeiset 5 vuotta. Pitäisikö aviomiehenä olla huolissaan? Vaimo on muuttunut hieman lyhytpinnaiseksi viime aikoina.
Kommentit (55)
Määrä ei välttämättä kerro alkoholismista, vaan se miten pakonomaista tissutelu on. Pystyykö olemaan esim. pari viikoa kokonaan ilman ja juomattomuus ei aiheuta hermojen kiristystä. Itse en pysty olemaan päivääkään ilman alkoa.
Ihan amatöörien satseja. Meillä menee akan kanssa yhteensä 12 pulloo viikossa + kaljat
Luultavasti on alkoholisti.
Kokeile, miten vaimo reagoi, jos jätät itse alkoholin pois, niin sitten tiedät ainakin. Jos provosoituu, ärsyyntyy ja loukkaantuu siitä, kun otat pääsiäispöydässä alkoholittoman oluen ja istut kevätiltoina raikas mocktail kädessä terassilla, niin tiedät varmasti hänen olevan alkoholisti. Ja tämä hänen reaktionsa voi olla yksi hyvä sauma ottaa hänen ongelmansa esiin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko itse käytät alkoholia?
alkoholismi määritellään suhteessa puolison juomiseen?
Vierailija kirjoitti:
Kokeile, miten vaimo reagoi, jos jätät itse alkoholin pois, niin sitten tiedät ainakin. Jos provosoituu, ärsyyntyy ja loukkaantuu siitä, kun otat pääsiäispöydässä alkoholittoman oluen ja istut kevätiltoina raikas mocktail kädessä terassilla, niin tiedät varmasti hänen olevan alkoholisti. Ja tämä hänen reaktionsa voi olla yksi hyvä sauma ottaa hänen ongelmansa esiin.
Näin alkoholistina joisin tyytyväisenä yksin, jos mies lopettaisi. Eri asia jos mies samalla saarnaisi että minunkin pitää vaihtaa alkoholittomaan.
Vierailija kirjoitti:
Määrä ei välttämättä kerro alkoholismista, vaan se miten pakonomaista tissutelu on. Pystyykö olemaan esim. pari viikoa kokonaan ilman ja juomattomuus ei aiheuta hermojen kiristystä. Itse en pysty olemaan päivääkään ilman alkoa.
Juu varmasti näin. Nimenomaan olen ollut huomaavinani, että juomattomuus kiristää hermoja entisestään. Ainakin iltaa kohden alkaa selvästi tehdä mieli alkoa.
Postaaja
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Idea.
Termin alkoholisti rinnalla on termi suurkuluttaja. Suurkuluttaja ei ole alkoholisti. Suurkuluttaja voi lopettaa omasta tahdostaan juomisen. Alkoholisti ei tähän pysty. Alkoholisti juo, kunnes psyyke brakaa, eli seuraa delirium, alkaa nähdä hallusinaatioita (pikku-ukkoja), tai menee psykoosiin. Joskus alkoholisti osaa itsekin pelätä noita juomisputken loppuvaiheita, ja hakeutuu katkolle. Katkolla saa diapamia ja ruokaa, jolloin yleiskunto kohentuu.
Juomisputkea seuraa morkkis, jolloin alkkis vannoo, ettei juo enää ikinä. Juomattomuus kestää joitakin viikkoja. Sitten alkkis alkaa pohtia asioita mielessään: Nuokin ihmiset tuossa, ottavat yhden siiderin, ja jatkavat sitten kotiin perheensä luo?
Kyllä minäkin tuohon samaan pystyn. Otan tässä näin yhden oluen. Yhden vain. Kaksi enintäin. Sitten lähden kotiin. jne.
Kohtalaiseksi riskiksi määritellään viikkotasolla naisille seitsemän annosta tai enemmän. Jos alkoholinkäyttö jatkuu tällä tasolla, maksan glutamyylitransferaasi (GT) -arvojen nousu on todennäköistä. Suureksi riskiksi on määritelty naisille 12-16 annosta viikossa tai enemmän. Tällä tasolla erilaiset terveyshaitat ovat merkittävästi suurentuneet. Tätä suuren riskin tasoa kutsutaan suosituksessa hälytysrajaksi, jonka ylittyessä terveydenhuollon tulee viimeistään jollain tavalla puuttua käyttöön.
2-3 "varttilitraa", eli yksi pullo on 0,25 litraa! Ei todellakaan ole alkoholisti!
Vierailija kirjoitti:
Termin alkoholisti rinnalla on termi suurkuluttaja. Suurkuluttaja ei ole alkoholisti. Suurkuluttaja voi lopettaa omasta tahdostaan juomisen. Alkoholisti ei tähän pysty. Alkoholisti juo, kunnes psyyke brakaa, eli seuraa delirium, alkaa nähdä hallusinaatioita (pikku-ukkoja), tai menee psykoosiin. Joskus alkoholisti osaa itsekin pelätä noita juomisputken loppuvaiheita, ja hakeutuu katkolle. Katkolla saa diapamia ja ruokaa, jolloin yleiskunto kohentuu.
Juomisputkea seuraa morkkis, jolloin alkkis vannoo, ettei juo enää ikinä. Juomattomuus kestää joitakin viikkoja. Sitten alkkis alkaa pohtia asioita mielessään: Nuokin ihmiset tuossa, ottavat yhden siiderin, ja jatkavat sitten kotiin perheensä luo?
Kyllä minäkin tuohon samaan pystyn. Otan tässä näin yhden oluen. Yhden vain. Kaksi enintäin. Sitten lähden kotiin. jne.
Aivan eli ymmärränkö nyt oikein, että vaimoni on ainakin alkoholin suurkuluttaja, muttei välttämättä varsinainen alkoholisti? En ole hänellä deliriumeja havainnut, mutta käyttäytymisessä mielestäni on tapahtunut muutoksia. Sellainen hermojen kireys on tullut. vaikea selittää.
Postaaja
Vierailija kirjoitti:
Kohtalaiseksi riskiksi määritellään viikkotasolla naisille seitsemän annosta tai enemmän. Jos alkoholinkäyttö jatkuu tällä tasolla, maksan glutamyylitransferaasi (GT) -arvojen nousu on todennäköistä. Suureksi riskiksi on määritelty naisille 12-16 annosta viikossa tai enemmän. Tällä tasolla erilaiset terveyshaitat ovat merkittävästi suurentuneet. Tätä suuren riskin tasoa kutsutaan suosituksessa hälytysrajaksi, jonka ylittyessä terveydenhuollon tulee viimeistään jollain tavalla puuttua käyttöön.
Kiitos tiedosta. Osaatko kertoa minkälaista haittaa GT-arvojen nousu voisi aiheuttaa ja millä aikavälillä todennäköisimmin?
Postaaja
Vierailija kirjoitti:
2-3 "varttilitraa", eli yksi pullo on 0,25 litraa! Ei todellakaan ole alkoholisti!
Joo tässä tuli virhe: tarkoitin kolmevarttista pulloa eli 0,75 litraista.
Postaaja
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt tätä? Eikö olisi asiallista pysyä otsikin aiheessa? Ei se, että ap on juoppo tai absolutisti tai ns. kohtuukäyttäjä kuulu tähän nyt yhtään.
Varttilitra= 0.25
Juoko vaimosi siis 3x0.25 vai
3x0.75 viikossa?
Määriäkin ratkaisevampaa on, voiko olla juomatta ja salaako muuta juomista sinulta.
Yleensä säännöllisyys merkitsee, että riippuvuus on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alkoholismi määritellään suhteessa puolison juomiseen?
Samaa ihmettelin. Mua ylipäätään ärsyttää nämä tällaiset lisäkysymykset, joita harrastaa aina näissä ketjuissa sellaiset, jotka eivät tajua ketjun aihetta. Työpaikan palaverien painajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Varttilitra= 0.25
Juoko vaimosi siis 3x0.25 vai
3x0.75 viikossa?
Määriäkin ratkaisevampaa on, voiko olla juomatta ja salaako muuta juomista sinulta.
Yleensä säännöllisyys merkitsee, että riippuvuus on syntynyt.
Pahoittelen edelleen huolimattomuuttani. Vaimoni juo siis viikossa noin kolme kolmen vartin eli 0,75 litran viinipullollista eli yhteensä noin 2,25 litraa noin 14% viiniä.
Ei varsinaisesti tietääkseni ainakaan salaa juomistaan, mutta hieman vähättelyn makua suhteessa juomiseen olen ollut huomaavinani. Hän saattaa olla muutaman päivän juomattakin, mutta keskiarvona olen todennut menevän noin kolme standardikokoista 0,75 litran pulloa viikossa.
Postaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap juo 10 tölkkiä kaljaa viikossa, niin on itse karmea juoppo. Ei ole varaa sanoa vaimolle mitään. Molemmat alkoholisteja.
3 plo viiniä = noin 21 keskikaljaa vaimolla vs 10 keskikaljaa miehellä. Molemmat jonkinasteisia juoppoja, mutta vaimolla selkeästi menee yli tuplat
Suosituksia suurempi määrä alkoholia ei mielestäni tee vielä automaattisesti alkoholistia. Alkoholisti on silloin, kun juomisen vähentäminen tai lopettaminen on ongelma.
On myös jännä, että täällä Suomessa hirvitellään kun joku juo pari pulloa viiniä viikossa, kun mm. Italiassa tai Ranskassa tuollainen määrä viiniä viikossa on aivan normaalia. Meillä on paljon viinaa kiskovia rapajuoppoja, mutta silti jonkun paria viinipullollista kauhistellaan.
Keltahousu löllömies kysyy mainoksessa, mihin laitat munasi pääsiäisenä. Onko se itse työntänyt sirkkeliin
Hyvä huomio! Kolme varttilitraa siis piti tietenkin olla pullon koko eli 3/4 litraa.
Postaaja