Kaksi eri luokka-astetta samassa koululuokassa. Millaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Luulin, että tällaisia yhdistelmäluokkia muodostetaan vain jossain aivan pikkuruisissa maalaiskouluissa, mutta nyt tyttäreni koulussa aiotaan laittaa ykkös- ja kakkosluokkalaiset samaan luokkaan. Asumme Tampereella. Onko tällainen yleistä ja miten olette sen kokeneet. Itse ajattelen, että jos lapsi ei ole aika itsenäinen, hän ei menesty tuolla tyylillä. Kummallista, olen kiukkuinen asiasta. Onko tietoa tai kokemuksia??
Kommentit (16)
Mä olin kyllä kans vähän suivaantunut, kun Helsingissä lapseni koulussa laitettiin samalla lailla eka ja toka luokka yhteen. Tilanne johtui käsittääkseni siitä, että ekaluokkalaisia ja tokaluokkalaisia olisi ollut niin valtava määrä yhdelle luokalle, mutta liian vähän kahdeksi eri luokaksi, niin osasta tehtiin yhdysluokka ja rinnalla toimii ekaluokka ja tokaluokka.
Ensin se kuulosti tosi hurjalta, mutta todellisuudessa on ollut ihan hieno juttu. Ekaluokkalaiset oppii paljon asioita tokaluokkalaisilta ja isommat taas saavat päteä, kun ovat jo tokaluokkalaisia. Todella hyvin on mennyt ja opettajakin kuulemma tykkää tuosta.
Eikö se muuten ole jonkun erikoisemman kasvatusidean mukaistakin laittaa eri ikäisiä samaan ryhmään... oliko Frainet-pedagogiikka....
eipä tuo sen ihmeempää, mutta toki opettajan aika on rajattu ja totta, että saattaa kiinnostua toisen ryhmän aiheenkäsittelystä niin, että keskittyminen siihen omaan jää vähäisemmäksi, niin mulle ainakin kävi, mua kiinnosti aina ne toisten jutut enemmän
yhdistettyä 1+2-luokkaa ja yhdistettyä 3+4-luokkaa. Menin kouluun 6-vuotiaana.
Oma 4-vuotias lapseni on nyt eskariryhmässä, jossa on lapsia 4 vuodesta 6 vuoteen ja vanhemmat siis suorittavat eskaria siinä. Eipä ole ollut ongelmia.
Eli ei ole tuota nelosen kuvaamaa ongelmaa. Monet jutut siellä tehdään yhdessä, kuten kuvis ja liikunta. Äikkä ja matikka on sitten pääasiassa omissa ryhmissään. Mutta meidän lapsen luokassa yleensä silloin, kun toisille opetetaan, tekevät toiset jotain suht helppoa hommaa itsenäisesti eli eivät tarvitse open ohjausta koko aikaa.
Meidän lapsen luokassa on tuon yhdysluokan takia avustajakin osalla matikan ja äikän tunteja.
Eri juttu kuin pienemmillä, mutta ERITTÄIN hyvä juttu oli, auttoi paljon myöhemmissä opinnoissa.
tokat taas ysiin. Sitten ekat lähtee esim. klo 12 kotiin ja tokaluokkalaiset jatkaa omilla jutuillaan.
teillä mukavia kokemuksia. Olen yllättynyt. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että itse en olisi pystynyt keskittymään johonkin tehtäviin jos samaan aikaan opettaja opettaa jotain muuta asiaa lopulle luokalle. Sitten ajattelen myös, että olisinko sitten jaksanut olla niin itsenäinen, että vähemmällä opastuksella olisin niitä tehtäviä tehnyt. Opettajahan ehtisi opastaa enemmän, jos pitäisi puhua vaan yhdestä aiheesta.
Lisäksi mietin, että varmaankin itse joudun opastamaan kotona enemmän, kun opettaja ei ehdi niin paljon opettaa. Voihan olla, että tyttäreni on silloista minääni itsenäisempi ja koulu sujuu hyvin, kuten teillä muillakin.
Mielipiteitänne oli mukava lukea.
jossa yhdistetty 1.-2. lk ja tämä herkku Helsingissä. Lisäksi eskarilaiset puuhaavat usein näiden yhdistelmäluokkalaisten kanssa. Oppivat ottamaan huomioon nuorempia ja nuoremmat taas oppivat vanhemmilta... Nyt esikoinen siirtyi 3. luokalle ja isoon kouluun.
" Kakkosemme" on eskarissa ja aloittaa siis ensi vuonna koulun tässä samaisessa koulussa ja yhdistetyssä luokassa.
Paljon kiinni opettajasta, mutta meidän kokemukset hyviä. Vaatii ryhdikkään ja ammattitaitoisen, työtä plekäämättömän opettajan:)
jossa 1 ja 2 luokka samassa ja 3-6 luokat samassa.
Neljä ekaluokkalaista ja neljä nelosluokkalaista, kokenut opettaja ja mukava kouluavustaja. Hienosti on sujunut ja poika on onnessaan, kun pääsee välitunneilla mukaan nelosien kirkonrottaan jne. Onpa jopa joinain päivinä saanut huolehtivista nelosista saattajan iltapäiväkerhoonkin. :)
Ja meillä ainakin kaikki on sujunut erittäin hyvin, opettajat, oppilaat sekä vanhemmat olleet tyytyväisiä.
esimerkki päivä 3-4 luokalla:
neloset kouluun kasilta, opetetaan uutta asiaa matikasta ja käydään tehtäviä läpi
ysiltä tulevat kolmoset kouluun, neloset jatkavat itsenäisesti matikkaa, ja kolmosille opetetaan heille uusia asioita, osa nelosista saattaa kuunnella ja näin saavat hyvää kertausta, jatketaan itsenäisesti ja ope auttaa apua tarvitsevia.
kympiltä yhteistä äikkää. esim. joku kirjoitustehtävä tai sitten tehtäviä/käsialavihkoa
ruokailu
yhteinen ussa/ymppä
viimeinen tunti yhteistä liikuntaa
nelosilla saattaa jatkua vielä esim. enkku/ruotsi
Ei kai se niin kamalaa sitten olekaan. Opettajakin näköjään kirjoituksessaan oli positiivisella mielellä. Hyvä, ettei kellään ole mitään negatiivista sanottavaa, mutta sanokaa toki, jos sellaistakin on. ap
Hei,
Vastaan tähän todella vanhaan keskusteluun. Juuri alkoi 2 luokkalaiseni ensimmäinen yhdistetty luokka ja hän kävi viime vuonna ykkös luokan ja nyt on siis luokalla 1-2. Kokemuksena näin heti alkuun koulun käynti alkaa niin että kun tyttäreni oppi jo lukemaan viime vuonna niin nyt hänen pitää odotella että nämä uudet ykkös luokkalaiset opettelevat kirjaimet yksi kerrallaan ja hänen jamuiden pitää vain odotella. Kun hän siihen tylsistyi ja sanoi opettajalle että miksi pitää odotella niin opettaja sanoi että tätä kärsivällisyyttä pitää opetella. Siihen heillä todellakin jää aikaa kun opetusta tapahtuu vain maksimissaan puolet ajasta. Heti alkuun on jo selvää että tulee tylsä vuosi ja ei millään voi oppia samaa kuin aikaisemmat kakkosluokkalaiset. Tämän verranko tästä on opittu?
Herttoniemen ala-asteella on 4-6 luokkalaiset samassa luokassa (siis 3 luokka-astetta) ja vielä niin että luokassa on 56 oppilasta sekä kaksi opettajaa. Uudet luokkakoot kokeilussa.
minusta tämä systeemi antoi valtavasti lisä hyvää koulun käynnille verrattuna tavalliseen kouluun.
Tosin kävin 1-4 luokat tavan luokkaryhmässä
ja 5-6 luokat kahden luokan ryhmässä...
Olen todella iloinen, että asia muuttui... noin AIVAN LOISTAVA keksintö.
Olen ihmetellyt miksi tätä ei ole enemmän