En ymmärrä ideologista työttömyyttä
En ymmärrä, että terveet, nuoret ihmiset päättävät olla tekemättä työtä ja elättävät itsensä toisten työpanoksella.
Ymmärrän, että kaikki työ ei ole eettistä. Mutta iso osa on. Väitän, että tästä maailmasta löytyy jotain näille ideologisesti työttömille. Sellaista, joka ei tuhoa luontoa, ihmistä ja jota oikeasti tarvitaan.
Ja miltä näistä ihmisistä tuntuu se, kun he itse vetelevät sikeitä, ja samaan aikaan jonkun on kuitenkin tehtävä nämäkin (tärkeät) työt:
- siivous
- kaupankassa
- rakennuatyömaahomma
- hoitotyö
Miten nämä ideologisesti työttömät kokevat oikeudekseen sen, että joillakin muilla on velvollisuus elättää heidät ja tehdä työ heidän puolestaan?
Tuo ei ole mitään muuta kuin itsekkyyttä, ja sitä on turha maailmanparantamisella selittää
Kommentit (48)
Minä ymmärrän heitä. Miksi tehdä työtä kun voi kuluttaa aikansa paremminkin?
Minä olisin valmis tekemään töitä vaikka ilmaiseksi, jos nämä ehdot täyttyy:
1. Perustarpeeni eli koti, ruoka, terveydenhuolto jne. olisi turvattu
2. Työ olisi omien arvojeni mukaista, tärkeää yhteiskunnan pyörimisen ja/tai ihmisten/yhteisön hyvinvoinnin kannalta
Voisin esimerkiksi opettaa ihan ilmaiseksi miten kasviksia viljellään luonnollisin metodein palstoilla, kotipuutarhassa tai vaikka parvekkeella. Yleishyödyllisiä taitoja, vahvistaa yhteiskunnan kriisikestävyyttä ja luo yhteisöjä. Mutta tässä yhteiskunnassa jos tekisin sitä edes harrastuksena tai aktivismina, minua rankaistaisiin viemällä leipä suusta ja lopulta katto pään päältä. Vaikka olisi joutilaana vastoin omaa tahtoaan niin yhteiskunnassa ei saa tehdä hyvää, pitää vain tuhlata aikaa ja turhautua, työllistää muutamaa virkailijaa. Ja siitä pään hakkaamisesta seinään maksetaan se tukisumma. Ymmärrän kyllä huolen että tässä nykyisessä systeemissämme vapaaehtoistyö vie työt niiltä joille maksetaan samasta työstä palkkaa, mutta joku ratkaisu (kansalaispalkka?) täytyisi keksiä että emme hukkaisi potentiaalia vaan osallistaisimme kaikki yhteiskuntaan sen verran kuin kykenevät. Sillä saataisiin Suomikin nousuun. Ainoa este lienee se että ihmiset on aivopesty tällä rahanpalvonnalla niin että saavutetuista eduista ei missään tapauksessa voi luopua ja ainoa millä on väliä on että saa enemmän kuin muut vaikka ei edes tarvitsisi sitä.
koska suomalaiset ovat niin paskoja ihmisiä en jaksa tehdä töitä täällä
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaisi mennä itse työhön. Vaikkapa sinne siivoustyöhön. Enpä olekaan ennen nähnyt persua/kokoomuslaista siivoojana!
Oletko kysynyt siivoojilta, vai tiedätkö jo ulkonäön puolesta?
Minä tiedän yhden siivoojan, joka äänesti persuja jo silloin kun se oli vielä niin noloa ettei siitä edes kehdannut naapurin kanssa keskustella. Sukulaisen vaimo valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ymmärtämättömyys johtuu siitä että ihmiset eivät kykene ajattelemaan ns. laatikon ulkopuolelta, ei pystytä kuvittelemaan muuta kuin vallassa oleva kapitalistinen taloussysteemi, ikäänkuin se olisi jokin luonnonlaki jota ihmiset eivät voisi halutessaan muuttaa. Kyllä voivat ja ne oikeasti ideologisesti työttömät ovat käsittääkseni juuri sillä asialla että tämä nykyinen systeemi täytyy vaihtaa parempaan (mikä se sitten olisikaan), jotta kaikilla olisi parempi olla ja mahdollisuus osallistua yhteiskuntaan. Kapitalismi kun sivuuttaa suurimmanosan.
Yhteiskuntaan tukeutuminen ei myöskään ole valinta vaan pakko, joten siitä on mielestäni turha ketään syyllistää. Pakolla tarkoitan sitä että kukaan ei voi enää vain päättää että rakentaa asumuksensa tähän maapläntille ja kasvattaa ruokansa ja käyttää niitä yhteisiksi tarkoitettuja luonnonvaroja selviytymiseensä. Se maapläntti aina kuuluu jollekin (rikkaalle), pitää maksaa lu
Ohiksena omaishoitajien palkkion pitäisi ehdottomasti olla isompi. Kunnat säästävät jokaisen omaishoitajan työllä todennäköisesti kymmeniä tuhansia kuukaudessa.
Mutta tuohon yhteiskuntaan lukeutumiseen. Nykyäänkin voi ostaa oman torpan jostain syrjästä ja elää siellä ilman sähköä. Sellaisia on myynnissä jopa hyvin halvalla, kun vain seuraa tarjontaa. Täysin ilmaiseksi se ei onnistu, mutta kuten sanottu melko edullisesti. Sen jälkeen voikin sitten elää lähestulkoon täysin ilman yhteiskunnan velvoitteita, kunhan vain viljelee omat ruokansa. Harvempi tekee tuota päätöstä, mutta jokunen heitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko Ap kertoa mitä ne eettiset työt on? Siis sellaiset joissa on mahdollisuus työllistyä ja niistä maksetaan oikeesti palkkaa. Itse olen tätä miettinyt vuosia ja keksinyt vain tyyliin kirjastotyöntekijän (ja sinnekin vissiin tunkua). Ekologista siinä mielessä että ihmiset lainaa kirjoja sen sijaan että jokainen ostaa itselleen, ja sosialistisin perustein tieto on ilmaista kaikille.
Olen itse haaveillut kouluttautumisesta mm. lääkäriksi, mutta nykymeiningillä ei saa tehdä työtään hyvin ajan ja resurssien takia, ja työnkuvaan kuuluu ensisijaisesti lääkkeiden määrääminen vaivoihin yms., ei varsinainen potilaan auttaminen niissä monissa tapauksissa kun sairaus johtuu elintavoista ja voitaisiin niitä muuttamalla myös vielä parantaa tai vähintään helpottaa oireita. En itse kestäisi sitä, kun en olisi siellä vain rahan takia.
Suuri osa lääkäreistä on valinnut alkaa yrittäjiksi. He myyvät työaikaansa sairaaloille, mutta aivan yhtä lailla voisit myydä työaikaasi yrityksesi kautta suoraan asiakkaalle. Silloin voit myös itse päättää miten monta asiakasta otat päivässä, kuinka paljon kuuntelet heidän huoliaan ja murheitaan, ja pystytkö tarjoamaan muutakin apua kuin määrätä lääkkeitä.
Jos työ olisi elämän tarkoitus, totalitaariset valtiomallit olisivat ihanteellisia. Niiden tärkeä kulmakivi on, että joka ainoa on työssä valtion hyväksi.