Arkkipiispa Tapio Luoman kannanotto
Hän vieraili Asian ytimessä ohjelmassa eilen. En tiedä oliko viran vaiko vaikutusvallan aikaansaannoksia, mutta hän otti kantaa hallituksen leikkauspolitiikkaan ja sanoi, että "ihmiset nähdään nykyisin vain tuotannollis-taloudellisina olentoina, jotka ovat vain hyödyksi tietyllä tavalla ja ihminen unohdetaan ja nykyiset leikkaukset osuvat liian paljon samaan kohderyhmään, jolloin kuukausittaiset tulot voivat tippua useilla sadoilla euroille". Hän oli oikeassa, mutta oliko hän tosissaan ja aidosti tätä mieltä?
Kommentit (13)
Harmi, että KD puolue ei kannata kristillisiä arvoja.
Tuota samaa saarnasi jo Marx aikoinaan.
Arkkipiispa Luoma on esiintynyt ihmisarvon puolestapuhujana kirkon arvojen ja arvon mukaisesti erittäin hyvin. En lainkaan epäile, että hän itse ei olisi sanojensa takana.
Arkkipiispan kuukausipalkka on 12000 euroa, liuta etuja siihen päälle. Kyllä kelpaa jaaritella köyhienkin asioista ja kummastella, kun ei kaikille riitä ihokasta.
Vierailija kirjoitti:
Arkkipiispan kuukausipalkka on 12000 euroa, liuta etuja siihen päälle. Kyllä kelpaa jaaritella köyhienkin asioista ja kummastella, kun ei kaikille riitä ihokasta.
Arkkipiispallahan ei ole mitään vastuuta, velvollisuuksia ja johtotehtäviä.
Halpa heitto persulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkipiispallahan ei ole mitään vastuuta, velvollisuuksia ja johtotehtäviä.
Halpa heitto persulta.
"Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa arkkipiispa toimii kirkolliskokouksen, piispainkokouksen, kirkkohallituksen ja kirkon ulkoasiain neuvoston puheenjohtajana, mutta valvonta- tai johtotehtäviä hänellä ei ole. Arkkipiispa hoitaa kirkon suhteita toisiin kirkkoihin koti- ja ulkomaille."
Arkkipiispa on pelkkä seurustelija ja suunsoittaja. Hänelle ei kelpaa vähempi kuin 12000 euroa kuukaudessa ja piispantalo ja lisäksi ilmainen ylläpito kaikkialla, minne hän suvaitsee kuljeskella. Arkkipiispa on häpeäksi omalle uskonnolleen, mutta ymmärtäähän sen, kun hän ei usko omaan jumalaansa sen enempää kuin muukaan ns. parempi papisto. Jeesus potkaisisi arkkipiispat alas piispankartanon ulkoportaita, jos olisi olemassa.
Suomen "kansankirkko" on nykyisin mammonan palvojat.
yle haastattelussa Luoman kolme totuutta elämästä:
1. Elämä ei ole helppoa
2. Minä en ole maailman napa, kaikki ei pyöri minun ympärilläni
3. Minä kuolen kerran
Vierailija kirjoitti:
yle haastattelussa Luoman kolme totuutta elämästä:
1. Elämä ei ole helppoa
2. Minä en ole maailman napa, kaikki ei pyöri minun ympärilläni
3. Minä kuolen kerran
1. Luomalle kaikki on helppoa. Hänen asemassaan ei olla köyhiä eikä kipeitä.
2. Luoma on maailman napa omassa kirkossaan. Katsopa Luomaa kirkon käytävällä tai kadulla: hän ei väistä ketään, vaan hänelle annetaan tietä.
3. Totta. Luomakin kuolee kerran. Siihen saakka hän porskuttaa.
Onko Ruskealla Talolla kantaa tähän asiaan?
Vähän ympäripyöreää retoriikkaa. Varoo arvostelemasta hallitusta ja sen politiikkaa varoo myös asettumasta liikaa tästä politiikasta kärsivien puolelle. Varoo sanojaan. Yrittää ajaa kaksilla rattailla.
Jos kristillusyydestä arvoja haetaan, niin luulisi olevan itsestään selvää, että asettuu avoimesti ja vilpittömästi vähempiosaisten puolelle ja vaikuttaa siihen, että näin tekee koko kirkko. Arkkipiispa on arvojohtaja.
Hienosti puhui. Liittyisin kirkkoon, jos Helsingin piispa ei olisi kokkare Laajasalo.