Kumpi on järkevämpää/ekologisempaa? Huuhdella jugurttitölkki runsaalla vedellä ja laittaa pahvikeräykseen vai huuhtelematta energiajätteeksi
Kommentit (14)
Huuhdon kaikki astiat ja purkit kuumalla vedellä jopa kaljatölkitkin, eivät haise pahalle tai sotke kun palauttaa. On kiinteä vesimaksu meillä. Muovit omaan jäteastiaansa ja kartongit ym. mökille ja polttoon. Mikä on ekologista? Mistäs minä sen tiedän eikä kiinnostakaaan.
Pahvinkeräykseen huuhtelematta, näin kuuluu ohje. Leikkaat sen auki ja siellähän on kipollinen seinämissä.
Minä laitan pahvinkeräykseen huuhtelematta tai melko minimaalisella huuhtelulla.
Likaista tai märkää kartonkia ei pidä laittaa pahvinkeräykseen, vaan energia- tai seka,-jätteeseen. Ihan älytöntä on alkaa jotain tahmaista jugurttitölkkiä tiskaamaan ja kuivaamaan, heitä se sekajätteeseen.
Pyyhkäise purkki WC-paperilla puhtaaksi. Purkki muovinkeräykseen pahvi ympäriltä jos on pahvinkeräykseen ja paperi jolla pyyhit biojätteeseen.
Älä tiskaa turhaan rasvoja viemäreitä tukkimaan.
Laita jogurtin jämien sekaan maitoa ja ravista, sinulla on jogurttijuoma, jonka voit juoda. Suurin osa jogurtista on hyötykäytetty. Anna tyhjän tölkin olla hetki tiskialtaassa, se puhdistuu käsiä pestessä "siinä sivussa". Anna tölkin kuivua hetki ja laita pahvinkeräykseen. Sekajäte on taloyhtiöille kalleinta jätettä.
Vierailija kirjoitti:
Laita jogurtin jämien sekaan maitoa ja ravista, sinulla on jogurttijuoma, jonka voit juoda. Suurin osa jogurtista on hyötykäytetty. Anna tyhjän tölkin olla hetki tiskialtaassa, se puhdistuu käsiä pestessä "siinä sivussa". Anna tölkin kuivua hetki ja laita pahvinkeräykseen. Sekajäte on taloyhtiöille kalleinta jätettä.
Sekaan voi laittaa myös appelsiinimehua. Ravistus ja sulla on smoothie ja suht puhdas tölkki.
Huuhteluvedellä on hinta. Kuutiometri kaukolämmöllä lämmitettyä kuumaa vettä jätevesimaksuineen maksaa luokkaa 7 euroa eli litran tölkillinen vettä maksaa 0,7 senttiä. Jos valutat vettä saadaksesi sen kuumaksi niin kulut kasvavat samassa suhteessa.
Tavalliset kansalaiset miettii miten kierrätetään. Samaan aikaan Italiasta rahdataan sekajätettä tänne poltettavaksi ja kohta akkuvedet kaadetaan puhdistamattomana Itämereen.
Ennen kierrätin melkein kaiken, mistä saisi motivaatiota kierrättämiseen.
Siihen jätekeräykseen pakkaus kuuluu mikä on merkitty pakkauksen kylkeen. Sen verran voi kartonkikeräykseen menevät pakjaukset vähän huuhtaista kylmällä vedellä, että isommat jäämät lähtevät ja muovikeräykseen meneviä pakkauksia ei tarvinne huuhtoa ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekaan voi laittaa myös appelsiinimehua. Ravistus ja sulla on smoothie ja suht puhdas tölkki.
Näin minä olen aina tehnyt. Hyvänmakuista juomaa aamupalalle tai välipalana.
Kaikki samaan sekajätteeseen. Jaksa mitään riplailua pesujen kanssa.