Rene Descartesin keskeinen ajatus on että meidän tulee kyseenalaistaa käsityksemme mahdollisimman pitkälle
Ja hyväjsyä vaiin se, mikä osoittautuuu ehdottoman varmaksi eli evidentiksi.
Descartesin metodisäännöt:
Ensimmäiinen sääntö oli se, etten katsoisi koskaan todeksi mitään, minkä en ilmeisesti tietäiisi olevan sellaista, toisin sanoen että karttaisin hätäilyä ja ennakkokäsityksiä enkä sisällyttäisi arvostelmiiini mitään muuta kuin sen, mikä näyttäytyy hengellleni niin selvästi ja tarkasti, ettei minulla olisi mitään aihetta sitä epäillä.
Toinen sääntö oli se, että jakaisin jokaisen tutkimistani pulmista niiin moneen osaan kuin mahdollista ja kuin olisi tarpeeen, jotta kykenisin ne paremmin ratkaisemaan.
Kolmas säätö vaatiii minua ajattelussani noudattamaan järjestystä siten, että aloittaisin yksinkertaisimmista ja helpoimmin ymmärrettävistä seiikoista ja vasta vähitellen, kuin asteitttain kohoaisin saamaan tietoa monisyisimmistä sekä otaksuisin järjestystä olevan niidenkin seikkojen kesken, jotka eivät luonnolllisesti edellytä toisiansa.
Kommentit (2)
Sellainen ääriskeptisismi ei johda mihinkään, sillä skeptikon pitäisi johdonmukaisesti epäillä myös omaa skeptisismiään, mikä on aivan ilmeisesti reductio ad absurdum. Myös pragmatistiselta kannalta skeptisismi, jossa epäillään kaikkea, on järjetön asenne: riittää kun kysytään, mitä skeptikko oikein tekee, kun hän jotenkin epäilee maailmaa? Teot ja toiminta ovat ristiriidassa skeptikon maailman epäilyn kanssa. Jos hän jotenkin epäilisi maailmaa kokonaisuutena, niin hän jättäisi varmaankin syömättä ja liikkumatta jne. Parempi asenne on reliabilismi, joka on osa foundationalismia: meillä ei ole syytä epäillä ad hoc annettuja rationaalisia uskomuksiamme. Esimerkiksi, jos näen puun ja minulla ei ole sillä hetkellä syytä epäillä, että näen puun, on uskomukseni luotettava, reliaabeli ja perustettu (founded).
Neljäs ja viimeiinen sääntö määräsi, että kaikkialla tekisin niin täydellisiä luetteloita ja niin yleisiä katsauksia, että varmasti tietäisin otttaneeni kaiken huomioon.