Varoitus Minymo-haalarin pesusta.
Meillä on haalarina khakinvihreä, jossa vaaleanpunainen vuori. Mainio haalari, jota on jo käytetty jonkin verran ja osoittautunut todella hyväksi!
Laitoin sen pesukoneeseen kolmeenkymppiin, muuta pyykkiä ei ollut. Pesukoneesta ilmestyi haalari, jonka vuori oli mennyt aivan harmaaksi! Ilmeisesti pintakangas päästänyt väriä. Huppu oli onneksi irroitettu, enkä pessyt sitä joten se on vielä ihan nätti vaaleanpunainen. Sieltähän se vuori eniten näkyy.
Mutta siis kannattaa ottaa tämä huomioon, kun miettii kyseisen haalarin pesua. Vastaavalla käsittelyllä esimerkiksi Ticketin vaaleanvuoriset haalarit eivät meillä ole koskaan tehneet samaa.
Onko kenelläkään muuten vinkkiä, jolla tuota vuorta voisi yrittää pelastaa?
Kommentit (12)
Ja aina ovat hyvittäneet mokansa, että sen takia ei kannata lannistua. Kunnon nettikauppa haluaa palvella hyvin myös ulkolaisia asiakkaita. Esim. tanskalaisilla puodeilla niin paljon suomalaisasiakkaita, ettei parane tyriä. Maine leviää nopeasti.
Aika harvoin ihmiset nimittäin tietävät sen, että pesuohjeen lämpötilaa ei saa myöskään alittaa, kangas saattaa silloin päästää väriä...
Olen aina pessyt kaikki ulkovaatteet mahdollisimman varovasti, eikä koskaan ole mikään tehnyt vastaavaa temppua. Meillä on ollut Reimaa, Lenneä, Ticketiä, Peak Performancea jne. Tunnettuja merkkejä siis. Tämä Minymon haalari on hiukan halvemmalla tehty, sen näkee selvästi. Joten siksi ajattelin, että värin päästäminen johtunee siitä. Samahan pätee toisinaan halvemmissa sisävaatteissa, silloin tällöin esim. Lindexit päästävät väriä, vaikka ihan ohjeen mukaan pestäisiin.
Sen verran osaan asiaa työni puolesta selittää, että tuo värien leviäminen (siis jos pesee alahisemmassa lämmössä kuin ohjeessa sanotaan ) perustuu kemiaan. Kun kangas värjätään määrätyssä lämpötilassa, se pitää myös pestämäärätyssä lämmössä, että värit pysyvät hyvinä.
Kankaiden värjäyksessä on monenlaista tapaa (niitä en osaa tarkemmin selittää), tässäkin kohtaa voi tehdä halvalla tai kalliimmalla., mikä tietysti näkyy myös lopullisen vaatteen hinnassa.
Esim. ÖKo-Tex- sertifioiduille tuotteille on määritelty tarkat rajat, minkä verran kangas saa päästää väriä pesussa ( tarkat rajat on myös muille haitallisille kankaan käsittelyaineille ). Parhaan ( Baby) luokituksen saavat vain kankaat, jotka eivät päästä väriä.
Joka tapauksessa kaikkia vaatteita koskee sama sääntö, pese aina pesuohjeen lämpötilassa, ei alhaisemmassa tai korkeammassa.
Kys merkkisessa haalarissa minkä minä tilasin (lime ja raidallinen vuori) on pesulämpötila 40 astetta.
Esim voimakkaasti eriväriset vaattet vaikka valko-musta raitaiset ja jos ohje on 60 astetta niin todennäköisesti värit leviävät jos pesee 40 asteessa. En nyt tarkkaa muista miksi mutta kyllä se värinpitoon vaikutti. (koulusta liian kauan)
Ja lisäksi mun käsittääkseni jos et ole noudattanut ohjelämpötilaa niin liike ei ole korvausvelvollinen mitenkään kun tuote on kerran väärin pesty.
Pese uudestaan pesuohjeen mukaisessa lämpötilassa pesuaineella ja katso mitä tapahtuu. Voi olla että ylimääräinen väri lähtee irti. Katsoin omasta haalaristamme että pesuohjeessa varoitetaan ylimääräisestä väristä mutta eihän sen pitäisi vuorikangasta värjätä..? Siis pitäisikö oikean pesulämpötilan taata että ylimääräinen väri ei tartu " takaisin" vai ainoastaan että tietyistä vaatteista (ei siis näistä minymon haalareista joissa ylimääräisestä väristä erikseen varoitetaan) väriä ei irtoa kun kyseisen lämpötilan mukaan pestään?
Itse olen pessyt (40 asteessa) meidän vanhanroosan värisen Minymon haalarin nyt kaksi kertaa enkä ole huomannut väreissä muutoksia - tosin tuo haalarihan on siis roosa päältä ja vuorifleece on ruskeaa.
Kokeilepa tosiaan pestä uudelleen ja katsoa mitä tapahtuu! Ja ainahan kannattaa reklamoida jos siltä tuntuu - et siinä mitään häviäkään. Siellä liikkeessä oli kyllä tosi ystävällinen palvelu joten meiliä heille vaan.
Terkkuja!!
Tuo korjauspesu pitäisi tehdä heti kun vaate on vielä märkä. Kun vaate on kuivunut ja se pestään niin huonompi todennäköisyys on saada väriä pois. Tämä oma kokemukseni...
Olen samaa mieltä tuosta " pese ohjeiden mukaan" . Yleensä ulkovaatteet on 30 tai 40 asteen pesussa. Tämä lämpötilaeron on kuitenkin minimaalinen verrattuna esim. 40 ja 60 asteen eroon. Joten mielestäni tämä ei välttämättä selitä tuota värinpäästöä...
Olen samaa mieltä kuin edellä joku kehoitti eli reklamoi ja jos mahdollista suoraan tehtaaseen, jos se tiedossa. Joskun tuntuu häijyltä lähettää koko puku menemään, mutta ensin voit laittaa reklamaation yhteyteen vaikka kuvan tästä. Yleensä pyytävät sitten lähettämään vaatteen tiettyyn osoitteeseen ja tämän lähettämisen tulisi olla ilmaista!!
Tarvitsemme pukua, ja se huppuhan on ihan ok kun ei ole pesty. Ja vuori mua ei sinänsä niin häiritse. Ajattelin vain vinkata asiasta, ettei joku muu tee samaa mokaa.
Eikä sillä ole haalarin jälkeen pesty mitään. Elleivät sitten lapset ole käyneet sitä säätämässä, mitä en kyllä pidä todennäköisenä. :O
asiasta.....
en tunne ko. merkkiä, muuta ei sen kuulu päästää väriä.....siis selkeästi näyttäisi olevan tuotteessa virhe!
Jos kerran pesit ohjen mukaan.
Palauttavat rahat - uusi tuote tilalle tms.........