Millä saisi lisättyä äidinmaidon tuotantoa?
Tässäpä kiperä kysymys, jos joku osaisi auttaa.
Kerron vähän taustaa, jos jaksatte lukea. Se ehkä selventää asiaa.
Synnytin tasan 5 viikkoa sitten poikavauvan (perätilassa) , synnytys sujui hyvin, mutta jouduin komlikaationa tulleen ison hematooman vuoksi operoitavaksi useammaksi tunniksi (menetin reilun litran verta tässä toimenpiteessä). Poika oli tämän aikaa ensin isänsä kanssa ja sen jälkeen kätilöiden kanssa. Olin pojasta erossa tahtomattani reilun 10 h. Vasta sen jälkeen sain pojan ensimmäistä kertaa rinnalleni.
Koska olin operoinnin jälkeen todella kipeä ja hemoglobinini oli toimenpiteen johdosta tippunut 130:sta 70:neen olin hyvin väsynyt, mutta silti halusin imettää itse vauvaani. En tiedä, johtuiko siitä, että en heti päässyt imettämään vai siitä että olin niin kovin kipeä vai molemmista syistä, niin maito ei oikein meinannut alkuunkaan nousta rintoihini. Silti imetin ja imetin. Poika hyljeksi heti alkuun toista rintaani, mutta toisesta imi hyvin. Pyysin silloin tukea imetykseen, mutta kiireiset hoitajat eivät ennättäneet tukea eikä ohjata imetystäni oikein lainkaan. Nopeasti vain kävivät sivusta seuraamassa ja toteamassa, että imetä vain kyllä se siitä. Tuskan hiki nousi aina pintaan, kun vauva ei millään tahtonut syödä toisesta rinnasta. Sitten kun sinnikkäästi pyysin tukea, kävi yksi hoitaja tuomassa kiireesti rintakumin ja sanoi käytä tuota. No sitten poika oppikin syömään toisesta rinnasta, mutta eipäs enää kelvannut " luomuna" toinenkaan rinta. Ja nytkään poika ei syö " luomuna" kumpaakaan. No, sillä ei väliä, pääasia että syö jotenkin, vaikka kumien kanssa.
No, nyt siihen kysymykseen. Olen koettanut täysimettää poikaani, mutta se ei ole onnistunut. Jo sairaalassa hoitajat antoivat lisämaitoa, kun poika selkeästi useita tuntia kestäneen imetyksen jälkeen yhä vain itki nälkäänsä. Olen koettanut lypsää maitoa, mutta kun sitä ei oikein ole riittänyt pojallekaan, niin saati pakastettavaksi. Olen aina ensin koettanut imettää poikaa, mutta kun on mennyt monta tuntia (aina rintaa vaihdellen) ja poika vain itkee nälkäänsä, olen antanut nannaa. Ja sen poika juo, ikään kuin ei olisi koskaan maitoa ennen nähnytkään. Siis on ollut selkeästi näläinen. Kun on saanut mahansa täyteen on nukahtanut tyytyväisenä.
Minua harmittaa kovasti, sillä olisin niin mieluusti täysimettänyt poikaa. Ja nyt tuntuu, että kun poika saa lisämaitoa, tyrehtyykö maidontuotantoni kokonaan?
Nyt kysyisinkin, miten toimisitte minun asemassani? Olisin iloinen myös teidän toisten kokemuksista ja käytännön vinkkejä otan avosylin vastaan.
T. wbm ja poika 5 vko
p.s. olen syönyt ja juonut paljon ja lisäksi levännyt aina kun se on ollut mahdollista, kun uskoin niiden auttavan maidontulon lisääntymiseen
Kommentit (10)
Itse en aina osaa rentoutua, jos vain mietin, että " rentoudu nyt, rentoudu nyt" . Siksi voi olla parempi miettiä, mistä saa itse mielihyvää, ja tehdä juuri sitä. Ehkä kahvi tai jäätelökin toimii juuri siksi, että siinä nautiskelee ja samalla huomaamattaan rentoutuu oikealla tavalla.
Ajan takaa sitä, että sinulle mukava asia voi olla toisista ihan outo, mutta luota tuntemuksiisi ja yritä löytää mukavaa tekemistä ja olemista. Siivoilut ja ruuanlaitot voit hyvällä omallatunnolla unohtaa joksikin aikaa. Niitä ehtii tehdä sitten, kun vauva ja sinä olette oppineet imetysjutun.
Niin, siitä halusinkin vielä muistuttaa, että kaikki ei ole sinun varassasi, vaan myös vauva kehittyy imijänä: suu kasvaa, ote paranee ja voimia tulee lisää. Minulla (ja vauvalla) meni varmaan parisen kuukautta opettelussa vaikka olin jo yhden lapsen imettänyt 1-vuotiaaksi.
Kokeile rohkeasti uusia asentoja ja joskus ilman kumejakin, ellei se sitten ahdista liikaa! Tilanne muuttuu koko ajan. Voimia ja onnistumishalaus!
Ikävää, että imetyksesi on lähtenyt huonosti käyntiin. Hyviä neuvoja oletkin jo tuossa yllä saanut, eipä niihin ole juurikaan mitään lisättävää. Itselläni rentouttavaa on ollut ensin saunominen ja saunan päälle olut, todella tehokasta! Niinhän sitä on sanottu, että olut auttaa. Jos et pidä oluesta, niin voisithan kokeilla lasillista siideriä tai viiniä. Itse olen huomannut, että pieni määrä alkoholia rentouttaa, jolloin imetyskin on sujunut paremmin. Pieni määrä alkoholia ei kuitenkaan tee maidolle mitään, eikä siitä ole lapselle haittaa.
Sitkeä imettäminen taitaa olla paras konsti, niin turhauttavalta kuin se saattaakin tuntua. Meillä oli niin, että joinakin aikoina (tiheän imun kausina) imetin varmaan tunnin välein ja joskus tuntui, että tyttö roikkuu rinnassa (2 tunnin imemissessioitakin oli..). Itselle tuo oli ihan mukavaa, sainhan lueskella kirjoja tai lehtiä tai katsella telkkaria samalla tai ihan vain levätä. Ihan pikkuinen on siitä " kiva" , että ei kiinnitä huomiotaan muuhun kuin siihen rintaan. Nykyään havahtuu, jos vähänkin lehti rapisee tai telkkarista tulee mainoksia (jollei ole unilla jo). :)
Mulla ei käynyt noin ikävästi kuin sinulla, että jouduit olemaan vauvastasi erossa, mutta ei mullakaan meinannut maito nousta, vaikka tyttö raivokkaasti imikin. Sairaalassa olimmekin melkein viikon asian vuoksi. Vasta kotona maito alkoi vähitellen nousta, mutta ei kyllä moneen viikkoon niin, että olisin voinut lypsää säilöön. Tuli ehkä parhaimmillaan 30 ml molemmista rinnoista, kun lypsi tunnin. :D Tuttelit oli kaapissa, mutta yritin vain sitkeästi imettää ja niin siinä kävi, että maidontuotanto lähti rullaamaan tahmeasta alusta huolimatta. Rankkaahan se on koko ajan olla imettämässä. Meillä ihanteellinen tilanne siinä mielessä, että tyttö on ollut aina kovasti tissin perään (jotain 3-4-kuisena olleita kapinahetkiä lukuun ottamatta), eikä ole ollut kiinnostunut tuttipullosta tai tutista (välillä kyllä toivoisi, että olisi suostunut imemään noita, jottei aina tarvitsisi olla tuttina...). Edelleen tyttö on rinnan perään, oikein silmät kirkastuvat ja hihkuminen alkaa, kun nostan paitaa, ja sekunninsadasosassa on imutus käynnissä. :)
Aivan hyvin maidontuotantosi voi vielä lähteä kunnolla käyntiin. En ole mikään imetysekspertti, mutta itse tein niin, että vaihtelin rintaa aina, kun alkoi turhautumisen merkkejä ilmaantua. Tätä sitten pari kolmekin kertaa. Voi kyllä ottaa voimille ja tuntua siltä, ettei hommasta tule mitään. Yhtäkkia tilanne saattaa kuitenkin ollakin toinen - maitoa alkaa tulla selvästi entistä enemmän.
Sitten voi tietysti käydä niin, että maitoa ei sitkeästäkään yrittämisestä tule sen enempää ja sille ei sitten mitään mahda. Yritä olla stressaamatta! Kyllä ne vauvat korvikkeellakin kasvavat, jos ei muu auta. Tsemppistä! :)
-Pilkku & Sara-Ellen 9 kk-
onkin jo tullut itse kokeilin juuri tuota perhekaljaa tai 1-olutta ja kyllä tuntu auttavan. Lypsämisestä tai pumppaamisesta ei ollut hyötyä, ite siinä vaan meinas hermonsa menettää ku pumppaa tunnin eikä pullossa lillunu ku muutama 10 ml maitoa.
Alussa meilläkin meni rinnan lisäksi nania ja juuri tuossa 5 viikon iässä taisi nania mennä eniten. Muistaakseni maito tosiaan nousi kunnolla vasta kun poika oli melkein 1,5 kuukauden ikäinen. Meiän ukkeli oli alussa hieman väsynyt suuren keltaisuuden vuoksi eikä jaksanut kunnolla imeä, sitkeästi vain aina tarjosin rintaa ja 8 viikkoisena sain jätettyä lisämaidot kokonaan pois ja siitä 2 kuukautta eteenpäin täysimetystä.
Joku tuolla kirjotti että kuvittelee mielessään suurta maitokannua, hassua kun mulla on ollu aivan samat kommervenkit. Imettäessä kun huomaa ettei maitoa rupea tulemaan laittaa silmät kiinni ja kuvittelee kannun eteensä niin johan rupee " kohina" rinnasta kuulumaan ja poitsu tyytyväisenä imemään.
Voimia sulle tän imetyksen kanssa, oli se paljon rankempaa kun itekään olin alussa ajatellu. Laitokselta kun kotiin tultiin niin olin sitä mieltä että imetys saa loppua 3 kk:n kohdalle kun ei kerta tule niin ei tule... Noo poitsu tällä hetkellä reilu 7 kk ja edelleenkään ei saa lisämaitoa vaikka soseita popsiikin hyvällä ruokahalulla.
En kyllä osaa paljoakaan neuvoa, mutta älä turhaan ota stressiä (helpommin sanottu kun tehty). Anna vaan vauvalle rintaa mahdollisimman usein, koska kysyntä nostaa tarjontaa, ainakin toivottavasti.
Mummoni sanoi joskus, että kahvi lisää maitoa. En tosin tiedä onko siinä mitään perää. Kuitenkaan kofeiinia ei ole hyvä nauttia ainakaan paljon. Mutta kofeiinitonta kahvia? Joka tapauksessa on tärkeää juoda paljon. Itselläni tuleekin aina hirveä jano juuri sillä hetkellä kun vauva alkaa imeä:)
Niin ja vahvoja mausteita kannattaa välttää, ettei maito maistuisi vauvasta vahvalta, mutta siitä tuskin on kyse kohdallasi, kun vauva kuitenkin haluaa rintamaitoa.
Voimia ja jaksamista! Yritä vaan sinnikkäästi:)
Itse olen juonut mammateetä, kun tuntuu, ettei maitoa tule kunnolla en tiedä onko siitä oikeesti apua vai auttaako vaan henkisesti, mutta ainakin tuntuu, että siitä vois jotain apua olla.
Toinen juttu mitä en itse ole kyllä kokeillut vois olla vyöhyketerapia. Silloin raskauden loppuvaiheessa, kun kävin vyöhyketerapeutilla ja kyselin asioista hän sanoi, että hoidoista vois olla apua maidon eritykseen.
Mutta jos ei maitoa tule tarpeeksi yrityksestä huolimatta, niin ei siitä kannata potea huonoa omaa tuntoa, sinä olet varmasti pojallesi Paras Äiti, vaikka annatkin hänelle korviketta osaksi. Itsekkin toisen lapsen kohdalla jouduin antamaan osaksi korviketta, kun maito ei vaan yksinkertaisesti riittänyt, vaikka yritin kuinka.
Toivottavasti saat hyviä neuvoja ja omamaitosi rupeaisi riittämään, mutta jos ei riitä, niin kyllä sillä äidinmaidolla+korvikkeellakin kasvaa isoja miehiä!!
T:Nette
Istu mukavasti, lue tai katsele tv:tä. Jotain mahdollisimman kiinnostavaa, jotta et ajattelisi maidon riittämistä. Mielikuvat auttavat myös, samoin lapsen silittely. Voit sulkea silmäsi ja miettiä jätti-isoa maitokannua, josta kaadat maitoa vaikka jätti-isoon murokulhoon. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta auttaa minulla. Lisämaitoa en ole ikinä antanut, vaikka lypsämällä ei irtoa maitoa ollenkaan. Se mielestäni todistaa sen, että lypsämisellä ei saa selville maidon määrää. Tietysti lapsi on jonkin aikaa nälkäinen ja itkuinen ja syö hyvinkin tiuhaan, mutta tämä tiuhaan imeminen lisää tehokkaasti maidon määrää ja jo seuraava päivä voi olla aivan erilainen.
Tämä on tällainen nopea tajunnanvirtakirjoitus kiireessä, mutta tärkeintä on oman kokemukseni mukaan itseensä luottaminen. En ole ikinä antanut lisämaitoa ja lapset ovat kasvaneet hyvin, vaikka maitoa ei tule pumppaamalla enkä tarvitse edes liivinsuojia. Voimia yritykseen!
Kuten edellisetkin ovat kirjoittaneet, tärkeintä on, että pysyt itse mahdollisimman rentona. Myös esim. hartioiden hierominen auttaa rentoutumaan ja laukaisee jännitystä.
Kotikaljaa ja pilsneriä on kautta aikojen käytetty maidontuotannon lisäämiseen. mm. synnytysosastolla oli jääkaappi täynnä perhekaljaa. Kahvista en ole kuullut aikaisemmin, mutta kofeiini aiheuttaa toisille vauvoille levottomuutta, joten isoja annoksia ei ehkä kannata juoda. Siskoni joi mammateetä (saa luontaistuotekaupoista) ja hän kehui sitä kovasti.
Onnea imetykseen:)
...lasillinen vettä aina ennen imetystä.
Ja kaljaa kun en pysty juomaan niin kokeilin jäätelöä! Ja kyllä tepsi! (Harmi vaan että sitä ei viitsinyt joka päivä olla mussuttamassa!=)
Eilen illalla olin sitkeä sissi, imetin ja imetin ja imetin.. olin jo huokaista että nyt poika nukkuu vatsa täynnä, mutta vajaan tunnin unien päästä poika alkoi ikemään nälkää. Mulla oli jo rinnat ihan kuumottavat ja arat, mutta annoin yhä rintää. Poika alkoi itkemään kuitenkin kahta kovemmin, joten annoin vähän nannaa. Rauhoittui ja jaksoi taas imeä. Lisämaidolla siis sain pojan mahaa täytettyä, että jaksoi imeä lisää. No, sitten poika nukahti ja nukkui pitkään. Ja kun aamulla heräsimme oli rintani pakkautuneet kivikoviksi. Pojan oli vaikea saada otettakin niistä, joten tilaus taisi tuottaa tulosta. No katsotaan nyt miten etenee, mutta ei kait se ole pahastakaan jos muutamalla syötöllä antaa lisämaitoa, että poika jaksaa syödä lisää rintaa.. Vähän jännittää tämä ilta, kun minulla on iltaisin aina tuota ongelmaa, ettei maito riitä.
Mutta toivotaan parasta, ja ei tuota nannaa mene niin paljon, ettei sitä voisi antaa, kun se on hirveän hyvänä tukena tässä imetyksessäkin ollut (mahantäytettä että poika saa enerkiaa imeä rintaa).
Taidan lähteä jäätelöostoksille ; ) ja mistähän saisi kotikaljaa, kun meidän kaupoissa sitä ei taida olla.. pilsneristä en tykkää : /
Mutta iso kiitos vielä teille kaikille!! Ei tämä imetys ole helppoa, ainakaan minulle, joten kaikki vinkit ja tuki on tervetullutta!