Hautajaiskukat
Luin tuossa äsken jonkun kukkakauppiaan paheksuvan kirjoituksen siitä, että on yleistynyt yhden kukan tapa hautajaisiin. Hän piti asiaa valitettavana nimenomaan siksi, että tällaisia ohjeita ja vaatimuksia annetaan vieraille, jotka haluaisivat ostaa suuria kukkalaitteita kunnioittaakseen vainajan muistoa ja sen kukkalaitteen myötä muistella vainajan kanssa yhteisiä muistoja. Nyt kun hautajaisiin viedään vain yksi kukka, niin hautajaisvierailta viedään tämä vainajan muiston arvokas kunnioittamisen mahdollisuus.
Miten ihmeessä tämä kukkakauppias voi pitää ihmisiä noin yksinkertaisina?? Tietenkin hän suri pelkästään elinkeinonsa puolesta (mikä on ihan todellinen syy) mutta että alkaa naamioimaan tuollaista asiaa muka vainajan muiston kunnioittamiseen! Naurettavaa!
Minusta suuntaus on todella hyvä. On ihan törkyhintaisia kukkakauppojen tekemät kukkalaitteet ja ne on juuri niitä tuotteita, joiden hinnan tinkaamista pidetään mahdottomana ja vainajan muiston häpäisemisenä. Se on hyvä myös, että netistä löytyy hyviä ohjeita, joiden avulla voi itse tehdä kukkalaitteita reilun kaupan ruusuista ja sen sellaisesta.
Kommentit (34)
Eipä sillä ostokukkien määrällä ole mitään tekemistä vainajan kunnioituksen kanssa.
Tuhkauksessa ja suurissa hautajaisissa ne yksittäiset kukat on vaan kätevämpiä.
Joo se on kyllä aivan hanurista kukkakauppiaalla syyllistää kukkalaiteasiassa asiakasta että muka olisi sitä suurempi kunnioitus vainajaa kohtaan mitä suurempi (ja kalliimpi) kukkalaite hänelle hommataan. Ihan täyttä soopaa sellainen ajatus ja puha.
Se vainaja ei niistä kukista tiedä mitään. Saattoväki kilpailee keskenään kellä on hienoin kukkalaite.
Vierailija kirjoitti:
Se vainaja ei niistä kukista tiedä mitään. Saattoväki kilpailee keskenään kellä on hienoin kukkalaite.
Tämän takia toive yhdestä kukasta on enemmän kuin asiallinen!
Hautajaisissa voi olla myös luonnonkukkia. Lapset voivat hyvin poimia oman kimpun.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisissa voi olla myös luonnonkukkia. Lapset voivat hyvin poimia oman kimpun.
Ihana ajatus! Juuri noin minäkin haluaisin omiin hautajaisiini!
Teen itse kimpun tai laitteen näin muistelen samalla vainajaa.
Asun 20 000 asukkaan pikkukaupungissa ja täällä on kaksi hyvin toimeentuleva kukkakauppaa, plus sitten ne markettien kukkaosastot.
Joku on aina joskus perustanut uuden kukkakaupan, mutta nopeasti lopettanut. Ei täällä ole asiakaspohjaa enemmille.
Näille kahdelle kyllä riittää asiakaskuntaa. Hautajaisiin menee joka tapauksessa kukkalaitteita ihan koristeiksi, arkun päällekin yleensä. Kukkien menekkiä voi enemmänkin verottaa se, että enää ei pidetä kovin suuria hautajaisia, ei ole siis paljoa niitä kutsuttuja vieraita, jotka niitä kukkia sinne veisi.
Toisaalta ihmiset ostaa varmasti enemmän niitä kukkia nykyään ihan muuten. En muista lapsuudessani, että kukaan vieras olisi tuonut meille kukkia tai että itse olisi niitä viety. Nyt se on aika tavallista, mutta voi olla että nuoret ei enää tapaa jatka.
Silti uskon kukkakauppojen tulevaisuuteen. Nykyään hyödynnetään sesonkeja enemmän kuin ennen. Ja nykyinen terassi villitys lisää kesäkukkien menekkiä.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse kimpun tai laitteen näin muistelen samalla vainajaa.
Sama. Haluan vainajan ja itseni näköiset kukat, lausetta mietin tarkkaan. Usein luonnosta saa jotain oksia/ kukkia/ heiniä...
Kukaan ei kauhistele sitä, että hääjuhlien kukkakoristelu maksaa tuhansia euroja ja juuri viime viikolla olin kukkakaupassa, kun perhe oli ostamassa nimiäiskukkia - hinta vaarimattomasti 180 e. Hautajaisiin viedään sitten se 5 euron ruusu.
Vierailija kirjoitti:
Asun 20 000 asukkaan pikkukaupungissa ja täällä on kaksi hyvin toimeentuleva kukkakauppaa, plus sitten ne markettien kukkaosastot.
Joku on aina joskus perustanut uuden kukkakaupan, mutta nopeasti lopettanut. Ei täällä ole asiakaspohjaa enemmille.
Näille kahdelle kyllä riittää asiakaskuntaa. Hautajaisiin menee joka tapauksessa kukkalaitteita ihan koristeiksi, arkun päällekin yleensä. Kukkien menekkiä voi enemmänkin verottaa se, että enää ei pidetä kovin suuria hautajaisia, ei ole siis paljoa niitä kutsuttuja vieraita, jotka niitä kukkia sinne veisi.
Toisaalta ihmiset ostaa varmasti enemmän niitä kukkia nykyään ihan muuten. En muista lapsuudessani, että kukaan vieras olisi tuonut meille kukkia tai että itse olisi niitä viety. Nyt se on aika tavallista, mutta voi olla että nuoret ei enää tapaa jatka.
Silti uskon kukkakauppojen tulevaisuuteen. Nykyään hyödynnetään sesonkeja en
Täysin turha toimiala
Kun vainaja tuhkataan eikä ole edes hautapaikkaa, niin mihin ne kukkalaitteet sitten viedään, suoraan roskiinko? Pyysin puolison hautajaisiin vain yksittäiset kukat. Niistä sai sitten muistotilaisuuteen ja kotiin kukkakimput, mutta en minä kahtakymmentä kukkalaitetta olisi kotiin raahannut.
Isän hautajaisiin äitini toivoi kimput ja niin me vietiin kimput. Jos menisin hautajaisiin johon toivotaan yhtä kukkaa, veisin yhden kukan, toki se on halvempi kuin joku iso kukkalaite ja kyllä minuakin ottaisi päästä kukkakauppiaana kun ei tilata niitä parin sadan kukkalaitteita vaan ostetaan se vitosen ruusu
Kaikilla ei ole varaa kukkalaitteisiin mutta yhteen kukkaan on.
Vierailija kirjoitti:
Kun vainaja tuhkataan eikä ole edes hautapaikkaa, niin mihin ne kukkalaitteet sitten viedään, suoraan roskiinko? Pyysin puolison hautajaisiin vain yksittäiset kukat. Niistä sai sitten muistotilaisuuteen ja kotiin kukkakimput, mutta en minä kahtakymmentä kukkalaitetta olisi kotiin raahannut.
Eikö ne kukat tuhkata samalla, kortit jää perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen jättäytynyt suosiolla kaikista varustelukisoista syrjään. Täytyypä muistaa, että hautaustestamenttiin toive "luonnonkukkia, jos mahdollista". Kuusenoksakin käy, jos hautajaiset sattuvat sellaiseen aikaan, että ulkona on vain jääkukkasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikeaa, jos satut kuolemaan tammikuussa. Mutta voisihan sitä varata kuivakukkia jo aiemmin, "vainajan itsensä poimimia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä sitten muuta kuin aloitat vaan oman kuolemasi ja hautajaisesi niin, että luonnonkukkia on saatavilla.
Jokainen voi viedä yhden kukan tai kukkalaitteen jos haluaa . Vein kukkalaitteen koska halusin muistaa näin .