Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.

Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1981/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkaa ei voi ottaa vastaan ennenkuin kaikki tulokset ovat tulleet. Paikan voi ottaa vastaan vain siitä paikasta, johon korkeimmillaan pisteet riittävät. Eli parhaimmillaan paikasta jonka on asettanut nroksi 1. Muut peruuntuvat. 

Tän takia ne jonot ei varmaan liikukaan?

Vierailija
1982/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä Helsingin yliopiston maisterivalinnassa! 🥳

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki 2 kevään toinen yhteishaku ja varasijalta hyväksyntä

Harri Hakija on tullut kesäkuussa hyväksytyksi 2. hakutoiveeseen, mutta hän on jäänyt varasijalle 1. hakutoiveeseen. Harri ei ole ottanut hänelle tarjottua opiskelupaikkaa vielä vastaan. Kaikkien yhteishaun tulosten julkaisemisen jälkeen hänet hyväksytään myös 1. hakutoiveeseen varasijalta. Tässä tilanteessa hän voi valita, ottaako 1. vai 2. hakutoiveen opiskelupaikan vastaan. Hän voi kuitenkin ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan paikan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.

eli 1-3 mulla ei toivoa ollenkaan. 4 vaihtoehdossa 3. Varasija ja 5 hyväksytty. Jos pääsenkin varasijalta 4. Vaihtoehtoon, peruuntuuko 5 automaattisesti? 5 paikka jälkikäteen 1000 kertaa parempi🙈🤣

Jos olet 4.7. vielä varasijalla ylempään hakutoiveeseen mutta hyväksytty alempaan, siinä vaiheessa voit ottaa vastaan jo hyväksytyn paikan ja ilmoittaa, että joko jatkat ylempään paikkaan jonotusta, tai hylkäät sen ja otat alemman paikan vastaan sitovasti. Mutta jos 4.7. tai ennen tulet hyväksytyksi ylempään hakutoiveeseesi, peruuntuu kaikki sitä matalammat hakutoiveet automaattisesti.

Vierailija
1984/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla riittää jännitystä vielä pitkään, sillä varasijoilta voi tulla valituksi vielä elokuussakin, tsemppiä kaikille jännittäjille ja onnea paikan saaneille. Itse jännitän ystäväni puolesta Turun yliopiston diplomi-insinöörin tuloksia ja sinne mahdollisesti opiskelemaan pääsyä, sekä myös toisen sisälle päässeen ystäväni ylempään hakutoiveeseen pääsyä. Onko kenties täällä joku joka aikoo peruuttaa sieltä saamansa opiskelupaikan tai onko kellään varasijat liikkuneet ja paljonko? Jännää .

Vierailija
1985/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos selvennyksestä! Nyt pitää vaan toivoo että joku ottaa ne paikat vastaan! Että pääsis 5 vaihtoehtoon

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki 2 kevään toinen yhteishaku ja varasijalta hyväksyntä

Harri Hakija on tullut kesäkuussa hyväksytyksi 2. hakutoiveeseen, mutta hän on jäänyt varasijalle 1. hakutoiveeseen. Harri ei ole ottanut hänelle tarjottua opiskelupaikkaa vielä vastaan. Kaikkien yhteishaun tulosten julkaisemisen jälkeen hänet hyväksytään myös 1. hakutoiveeseen varasijalta. Tässä tilanteessa hän voi valita, ottaako 1. vai 2. hakutoiveen opiskelupaikan vastaan. Hän voi kuitenkin ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan paikan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.

eli 1-3 mulla ei toivoa ollenkaan. 4 vaihtoehdossa 3. Varasija ja 5 hyväksytty. Jos pääsenkin varasijalta 4. Vaihtoehtoon, peruuntuuko 5 automaattisesti? 5 paikka jälkikäteen 1000 kertaa parempi🙈🤣

Jos olet 4.7. vielä varasijalla ylempään hakutoiveeseen mutta hyväksytty alempaan, si

Vierailija
1986/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoitan minä joka viime syksynä AMK kokeessa veti enkun hylätyks, tänä keväänä tähtäin oli yliopistoon pääsyssä, AMK hain myös, läpi meni koe josta olin niin iloinen mutta jäin kaaaauas varasijoille.

Sain juuri tiedon että olen päässyt Lappeenrantaa opiskelemaan viestintätieteitä. Itkusta ei meinaa tulla loppua. Palkkiteoria piti paikkansa ja minä vihdoin näen poispääsyn hoitoalalta odottavan!! :')

Vierailija
1987/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tälläiset tilanteet yleensä menee: Esimerkiksi olet tullut hyväksytyksi ei ensimmäiseen kohteeseen ja päätät valita, että otan paikan vastaan, mutta jatkan jonotusta. Niin pystyykö ottamaan paikan koska vain haluaa, jos ei jaksa enää jonottaa ylempään vaihtoehtoon. Kuinka kauvan tämä jonotus kestää, että voiko sekin mennä ihan elokuulle saakka? Muutakin lisäinfoa kaipaisin tähän vaihtoehtoon liittyen, jos joku tietää :)

Vierailija
1988/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siinä ole viikko aikaa ottaa paikka vastaan 4.7 jälkeen?

Vierailija
1989/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut saa opiskelupaikkoja paitsi minä 😭

Vierailija
1990/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sen unohtaa et omat ongelmat on niitä positiivisia ongelmia. Tsemppiä sulle ja toivottavasti aukenee edes joku opiskelupaikka!

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muut saa opiskelupaikkoja paitsi minä 😭

Vierailija
1991/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli ilmestynyt Jyväskylän yliopiston valintakoepalkit, mutta ei vielä tuloksia (kirjallisuuden kandi). 2. Vaihtoehtooni pääsin jo sisään ja ne tulokset eivät kadonneet eli mitenkäs se palkkiteoria tässä tapauksessa menee? Olisiko noiden alempien pitänyt hävitä jos olisin sisään pääsemässä 1. vaihtoehtooni?

Vierailija
1992/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ilmestynyt Lapin yliopiston pääsykoe palkki mutta ei tuloksia.. vielä odotellaan.. päteekö tähän jokin palkkiteoria? Omia pisteitä ei siis vielä tiedossa.

Vierailija
1993/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mä oon sen käsittäny.

Vierailija
1994/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli ilmestynyt Jyväskylän yliopiston valintakoepalkit, mutta ei vielä tuloksia (kirjallisuuden kandi). 2. Vaihtoehtooni pääsin jo sisään ja ne tulokset eivät kadonneet eli mitenkäs se palkkiteoria tässä tapauksessa menee? Olisiko noiden alempien pitänyt hävitä jos olisin sisään pääsemässä 1. vaihtoehtooni?

Hyväksytty paikka ei katoa, koska et ole enää varasijoilla. Sun kohdalla ei siis voi päätellä mitään, koska ei ole mitään mikä voisi kadota koodista.

Vierailija
1995/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, olen hyväksyttynä tradenomi liiketalous oamkiin, mutta myös varasijalla 37 kasvatustieteelliseen oulun yliopistoon. Kun pääsen hyväksymään oamkin koulupaikan, olen kuullut että voi ottaa paikan vastaan mutta jonottaa myös ylempään hakutoiveeseen. Onko silloin siis niin että et voi tehdä kouluun lukuvuosi ilmottautumista ennen kuin hyväksyt paikan kokonaan. En ole aikasemmilla hakukerroilla paikkaa niin en tiedä miten tämä toimii, jos joku voisi auttaa niin se olisi tosi kiva. :)

Vierailija
1996/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinnan tulos on hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)

tällainen valinnan tulos on mahdollinen vain muulla kuin ylimmällä hakukohteella

et voi ottaa tällaista paikkaa vastaan ennen koko yhteishaun kaikkien hakukohteiden tulosten julkaisua

jos tulet ylemmälle hakukohteelle hyväksytyksi ennen kaikkien yhteishaun tulosten julkaisua, tämä hakukohde peruuntuu, etkä voi ottaa sitä vastaan

jos et tule hyväksytyksi ylempään hakukohteeseen ennen kaikkien yhteishaun tulosten julkaisua, voit ottaa tämän paikan vastaan

jos tulet hyväksytyksi ylempään hakukohteeseen kaikkien yhteishaun tulosten julkaisun jälkeen, voit valita kumman paikan otat vastaan

kaikkien koko yhteishaun tulosten julkaisun jälkeen voit ottaa alemman paikan vastaan, vaikka olisit varalla ylempiin hakukohteisiin.

https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Vierailija
1997/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi palkkiteoria vaikka varasijan pisteet hävisivät jo yli viikko sitten ja ylempään kohteeseen tuli palkit näkyviin. Eilen tuli tieto, että hyväksyttiin ensimmäiseen hakutoiveeseen ja toisessa olin siis varasijalla 1 ja tämän tiedot hävisivät jo yli viikko sitten. 

Olen kuullut enemmän niistä, että kun varasijan tiedot häviävät ja palkit ylempään tulevat niin tieto tulee tyyliin seuraavana päivänä ja olin jo menettänyt toivoni. 

Vierailija
1998/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää pystyyn, opiskelupaikan suhteen peli ei ole vielä menetetty ja sinulla on paljon kohtalotovereita. Ja os ei tällä kertaa onnistu, niin myöhemmin sitten👍.

Vierailija
1999/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyykö Vipunen kerran päivässä?

Vierailija
2000/4398 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, 2000:s viesti! Tsemppiä kaikille paikan saaneille ja sitä vielä jännittäville. Itse odotan vielämalttamattomana malttamattomana. 😬😊

Ketju on lukittu.