Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1881/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Opiskelupaikan voi saada hyvÀllÀ onnella vielÀ elokuussakin, eli tilanne elÀÀ koko ajan, joten toivoa ei kannata menettÀÀ, vaikkei sitÀ opiskelupaikkaa vielÀ heltiÀisi.

Vierailija
1882/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelupaikan voi saada hyvÀllÀ onnella vielÀ elokuussakin, eli tilanne elÀÀ koko ajan, joten toivoa ei kannata menettÀÀ, vaikkei sitÀ opiskelupaikkaa vielÀ heltiÀisi.

Nimenomaan. Varsinkaan kun yliopistot ei oo vielÀ lÀheskÀÀn kaikki antanut tuloksiaan

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveen turhauttavaa! 

Helsingin yliopistolta tuli jo torstaina farmasia/proviisori tulokset, mutta Kuopion yliopisto vielĂ€ panttaa niitĂ€. Toivottavasti tĂ€nÀÀn tulee, mut en kyl ymmĂ€rrĂ€ tĂ€tĂ€ logiikkaa, miks eivĂ€t samana pĂ€ivĂ€nĂ€ tulleet, ku yleensĂ€ saman alan tulokset eri yliopistoilta tulee samana pĂ€ivĂ€nĂ€. 

Voimia kaikille, ketkĂ€ odottelee tuloksia! VielĂ€ taa viikko ja seuraava, niin kaikki tulokset on tullu. 

LÀhinnÀ masentaa ajatus, ettÀ parin viikon pÀÀstÀ on kaikki toivo mennyttÀ ja mulla kÀdessÀ vain huonoja vaihtoehtoja ensi vuotta varten. Kokeet meni niin surkeasti ettÀ sieltÀ tuskin on tulossa mitÀÀn, vaikka olen ensikertalainen.

- pÀÀsykoe muuttuu ensi vuonna enkÀ nÀe sitÀ enÀÀ potentiaalisena vÀylÀnÀ alalle jolle haluan. LisÀksi pitÀisi pÀntÀtÀ koko talvi kemiaa ja biologiaa, jotka tungetaan samaan kokeeseen ensi vuonna. Viimeksi lukenut kemiaa joskus 20v sitten lukiossa sen yhden pakollisen kurssin

- todistusvalintaan joutuisin uusimaan kaikki kokeet ja todennĂ€köisesti istumaan turhaan lukiotunneilla, reaalista en saa nytkÀÀn pisteitĂ€. 

- avoimen vĂ€ylĂ€stĂ€ puuttuu vielĂ€ muutamia kursseja, mutta nĂ€istĂ€ usea jĂ€rjestetÀÀn samaan aikaan yhdessĂ€ periodissa. Hakijoita enemmĂ€n kuin paikkoja, joten tuskin edes 4 keskiarvo riittÀÀ 

Vierailija
1884/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miten pÀÀsykokeet muuttuu ensi vuonna?

Vierailija
1885/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

mulle ilmestynyt tÀnÀÀn valintakoepalkit helsingin yliopistoon hui

Vierailija
1886/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle myös, ja alemmat varasijat hÀvinneet nÀkyvistÀ, nyt kyllÀ jÀnskÀttÀÀ :)

Vierailija
1887/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle myös, ja alemmat varasijat hÀvinneet nÀkyvistÀ, nyt kyllÀ jÀnskÀttÀÀ :)

Mille aloille? :)

Vierailija
1888/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietÀÀ, ettĂ€ millĂ€ varasijalla olet ollut,  ala jne ....

Vierailija
1889/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miten tota Vipusen tilastoa tÀytyy tulkita? MistÀ nÀkee, ettÀ minkÀ yliopistoalojen valintakoetulokset on jo tulleet?

Vierailija
1890/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

OH MY GOOODDD pÀÀsin helsingin yliopistoon opiskelemaan englantia!!! sain 83 pistettÀ kokeesta ja alin hyvÀksytty pistemÀÀrÀ oli 67!! en kestÀ!!

Vierailija
1891/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko mikÀÀn maisteri tai YAMK tulematta? Olen YAMK LABiin varasijalla 2 ja mietin, onko mahkuja. Monella kauppiksen maisteri voisi olla korkeampi toive, mulla taas ykkösenÀ se, Poriin pÀÀsisin kauppikseen jos ei tuo aukea.

Oliko joku tulematta vielĂ€ ylemmistĂ€? 

Vierailija
1892/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulle ei oo ainakaan tullut vielÀ laureasta YAMK tuloksia

Vierailija
1893/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei oo ainakaan tullut vielÀ laureasta YAMK tuloksia

HyvÀ mulle, luulen et Laurea on suositumpi kuin LAB. Eikös se mene nÀin? :D

Vierailija
1894/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oliko kauppiksesta tullu maisterivaiheen tuloksia joissain kaupungeissa?

Vierailija
1895/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OH MY GOOODDD pÀÀsin helsingin yliopistoon opiskelemaan englantia!!! sain 83 pistettÀ kokeesta ja alin hyvÀksytty pistemÀÀrÀ oli 67!! en kestÀ!!

Onneksi olkoon! MinÀ pÀÀsin opiskelemaan saksaa Helsingin yliopistoon! Olin ihan varma, ettÀ koe meni surkeasti.

Vierailija
1896/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko DI-tuloksia tullut vielÀ mistÀÀn?

Vierailija
1897/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kellekÀÀn kuulunu Lapin yliopiston maisteriopinnoista?

Vierailija
1898/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko DI-tuloksia tullut vielÀ mistÀÀn?

Tampereelle on tullu. Itse pÀÀsin AMK pohjalta sinne Porin yksikköön, mikĂ€ toimii Tampereen alaisuudessa. Kivaa! 

Vierailija
1899/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! MinÀ pÀÀsin opiskelemaan saksaa Helsingin yliopistoon! Olin ihan varma, ettÀ koe meni surkeasti.

jee samoin onnea! mullakin tuli siinÀ englannin kokeessa niin kiire etten ehtinyt ollenkaan tarkistaa vastauksiani ja luulin ettÀ saattoi mennÀ huonosti

1900/4398 |
24.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Itse hain Kareliaan ja Savoniaan tradenomin tietojenkÀsittelyyn verkkokampukselle. Kareliassa olin varasijalla 31 ja Savoniaan pÀÀsin juuri ja juuri sisÀÀn. Molemmissa oli valintakurssi.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi yksi kolme