Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1561/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Savoniassa ensihoito varasija 13. ja Oamkissa 11. Metropoliaan tyylii 28. lol (nÀÀ siis todistuksen haus ensikertalaisena, pÀÀsykokeel paras varasija on 50.đŸ„Č Kuopio ja Oulu alko molemmat varasijoilta 16. jote en oo hirveen toiveikas (?) TiiĂ€n et ne saattaa tippuu jonku verra mut emt tuleeko iha noin. JĂ€nnittÀÀ kuitenki. Sairaanhoitoon Karelia amk hyvĂ€ksytty c:

Vierailija
1562/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillĂ€ muilla varasijat? 😊😊😊

TÀhÀn piti siis tolla vastata mut en osannu lol

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko muille pÀivittynyt varasijat?

Vierailija
1564/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillĂ€ muilla varasijat? 😊😊😊

Mulla varasijat nÀin:

1. varasija 59. eli ei toteudu 😄

2. en tullut valituksi, koska en tehnyt etukÀteistehtÀviÀ

3. varasija 1. TÀnne oli etukÀteistehtÀvÀt

4. varasija 31.

5. varasija 12.

6. varasija 4.

Hain sosionomiksi monimuotoihin, osa verkkopainotteisia. Muissa oli amk-valintakoe mutta 2. ja 3. kohteisiin etukĂ€teistehtĂ€vĂ€t 😊 JĂ€nnÀÀ on alanvaihtajana ja en ole ensikertalainen 😄

Vierailija
1565/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muille pÀivittynyt varasijat?

Eioo:(

Vierailija
1566/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

XAMK, tietojenkÀsittely, verkko-opinnot ja varasija 6. Ei-ensikertalainen. Onkohan mahdollista pÀÀstÀ? SinÀÀnsÀ olen tyytyvÀinen sijoitukseen pitkÀlti yli 1000 hakijan joukosta. Paikkoja harmillisesti ei-ensikertalaiselle auki 4 kpl.

Vierailija
1567/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Varasijalla 4 kahteen paikkaan, yhteen varasijalla 1 ja kahteen mihin todellakin haluaisin pÀÀstĂ€ niin olen varasijalla 14. 

Haluisin niin pÀÀstÀ opiskelemaan, mutta pelottaa ettei noi paikat tuosta ala liikkua :( Toi varasija 1 on jumittanu tossa ainakin 2 viikkoa. Alkaakohan noi tosta liikkua vasta heinÀkuussa, meinaa olen turhautuneena pÀivittÀnyt opintopolkua tunnin vÀlein vaikka sisimmÀssÀni tiedÀn ettei muutoksia ole tuskin tullut. Kuitenkin ihanaa lukea tÀÀltÀ etten ole yksin jÀnnittÀmÀssÀ ja stressaamassa :)

Vierailija
1568/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oon seurannut tÀtÀ ketjua ja ajattelin hakea ens syksynÀ AMK-tekniikan puolelle ei-ensikertalaisena. Yo-todistus tuskin riittÀÀ, niin oisko heittÀÀ vinkkejÀ, mitÀ tekniikan pÀÀsykokeeseen kantsis treenata? Tarviiks esim. fysiikan kaavat opetella hyvin?

Vierailija
1569/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oma lista nÀyttÀÀ tÀltÀ:

1. Opiskelijavalinta kesken

2. Et saanut opiskelupaikkaa

3. 90. varasija

4. HyvÀksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)

Olen ensikertalainen. En tehnyt 2. hakukohteen valintakurssia, ala ei tuntunutkaan sopivalta kurssitehtÀvÀt nÀhtyÀni. Samoin jÀtin menemÀttÀ AMK-kokeeseen, jotta siinÀ mahdollinen menestyminen ei karsisi todistusvalinnalla auennutta 4. valintakohdetta pois. Onnistuin omat hakukohteet asettelemaan aika fiksusti, mutta tÀllÀ hetkellÀ tuntuu kuitenkin siltÀ, ettÀ aloitan syksyllÀ opinnot vain jos 1. hakukohteen ovet aukeaa.

Vierailija
1570/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lista nÀyttÀÀ tÀltÀ:

3. 90. varasija

Olen ensikertalainen. En tehnyt 2. hakukohteen valintakurssia, ala ei tuntunutkaan sopivalta kurssitehtÀvÀt nÀhtyÀni. Samoin jÀtin menemÀttÀ AMK-kokeeseen, jotta siinÀ mahdollinen menestyminen ei karsisi todistusvalinnalla auennutta 4. valintakohdetta pois. Onnistuin omat hakukohteet asettelemaan aika fiksusti, mutta tÀllÀ hetkellÀ tuntuu kuitenkin siltÀ, ettÀ aloitan syksyllÀ opinnot vain jos 1. hakukohteen ovet aukeaa.

MitÀ alaa hait opiskelemaan?

Vierailija
1571/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon seurannut tÀtÀ ketjua ja ajattelin hakea ens syksynÀ AMK-tekniikan puolelle ei-ensikertalaisena. Yo-todistus tuskin riittÀÀ, niin oisko heittÀÀ vinkkejÀ, mitÀ tekniikan pÀÀsykokeeseen kantsis treenata? Tarviiks esim. fysiikan kaavat opetella hyvin?

Katso Opintopolusta paljonko ei-ensikertalaisia otetaan valintakokeella haluamiisi hakukohteisiin. Katso sitten ammattikorkeakouluun.fi esimerkkitehtÀviÀ. Jos paikkoja on vÀhÀn jaossa ja koetehtÀvÀt tuntuu vÀhÀÀkÀÀn haastavilta, suosittelen valmennuskurssia niin tulee harjoiteltua oikeita asioita ja tehokkaasti, ja saa tehtÀvien ratkomiseen tarvittavan rutiinin. Ei ole maksettu mainos, itse ei-enskana kÀvin valmennuskurssin enkÀ ilman sitÀ olisi ikinÀ selvinnyt kokeesta tarpeeksi hyvin.

Vierailija
1572/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasijalla 4 kahteen paikkaan, yhteen varasijalla 1 ja kahteen mihin todellakin haluaisin pÀÀstĂ€ niin olen varasijalla 14. 

Haluisin niin pÀÀstÀ opiskelemaan, mutta pelottaa ettei noi paikat tuosta ala liikkua :( Toi varasija 1 on jumittanu tossa ainakin 2 viikkoa. Alkaakohan noi tosta liikkua vasta heinÀkuussa, meinaa olen turhautuneena pÀivittÀnyt opintopolkua tunnin vÀlein vaikka sisimmÀssÀni tiedÀn ettei muutoksia ole tuskin tullut. Kuitenkin ihanaa lukea tÀÀltÀ etten ole yksin jÀnnittÀmÀssÀ ja stressaamassa :)

Ihan sama juttu tÀÀllĂ€, pĂ€ivitĂ€n opintopolkua vĂ€hĂ€n vĂ€liĂ€ ja tuntuu, ettĂ€ ajatukset pyörii vain nĂ€iden tulosten odottelun parissa 😂 NĂ€in untakin, ettĂ€ kirjautumisen yhteyteen tuli kysymyksiĂ€ miksi haluan kirjautua opintopolkuun nĂ€in usein đŸ™ˆđŸ€Ł 

Ykkösvarasija tÀÀllĂ€kin jumittanut jo pitkÀÀn 😣 Oon kattonut myös noita Vipusen hakijamÀÀriĂ€ ja paikan vastaanottaneita ja koittanut pitÀÀ toivoa yllĂ€, jospa se paikka aukeaisi 😇

Onneksi ei ihan yksin tarvitse jĂ€nnĂ€tĂ€ đŸ€— 

Vierailija
1573/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lista nÀyttÀÀ tÀltÀ:

3. 90. varasija

MitÀ alaa hait opiskelemaan?

VÀhÀn mitÀ sattuu :D ykkösenÀ on muotoiluala.

Vierailija
1574/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TĂ€nÀÀ ei ilmeisesti pĂ€ivity ainakaa omat varasijat 🙃

Vierailija
1575/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin opiskelupaikkaa AMK-valintakokeen perusteella, mutta se "Odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia". (On siis 5. listalta) Milloinkohan pÀÀsen ottamaan tĂ€mĂ€n koulupaikan sitovasti vastaan? Mun listalta kaikki tulokset ovat jo tulleet mutta pitÀÀkö odottaa valtakunnallisesti kaikki tulokset? 🙈 

Vierailija
1576/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarjottiin opiskelupaikkaa AMK-valintakokeen perusteella, mutta se "Odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia". (On siis 5. listalta) Milloinkohan pÀÀsen ottamaan tĂ€mĂ€n koulupaikan sitovasti vastaan? Mun listalta kaikki tulokset ovat jo tulleet mutta pitÀÀkö odottaa valtakunnallisesti kaikki tulokset? 🙈 

Heti kun sun osalta kaikki tulokset on tulleet.

Vierailija
1577/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti kun sun osalta kaikki tulokset on tulleet.

Siis sun kaikki tulokset tullu jo?

Vierailija
1578/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Joo, ovat tulleet.

Vierailija
1579/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HeinÀkuussa, ellei sun ekat paikat ennen 5 oo peruuntunu. Varasijat jos lukee nii menee heinÀkuulle ettÀ voit ottaa paikan

Vierailija
1580/4398 |
17.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HeinÀkuussa, ellei sun ekat paikat ennen 5 oo peruuntunu. Varasijat jos lukee nii menee heinÀkuulle ettÀ voit ottaa paikan

Joo, nĂ€kyy varasijat. Niihin ei kyllĂ€ mitÀÀn toivoa. 🙈 Nyt oikeastaan alkanut tuo mihin pÀÀsin nii tuntumaan parhaalta vaihtoehdolta. (Metropolia Biokemma)

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi yksi kolme