Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1101/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntÀÀ kyllÀ, ettÀ toi palkkiteoria kuulostaa ihan höpö höpöltÀ

Palkkiteoriahan on vuosikausia ollut nÀiden keskustelujen suola!

Vierailija
1102/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pÀÀssy mihinkÀÀn kun yhden osion pisteet alle minimin :(

Voi hitsi, tÀÀ sudden death on kyllÀ kurjaa.

IkĂ€vĂ€mpÀÀ on niillĂ€ yliopistoaloilla, joilla ensimmĂ€inen tehtĂ€vĂ€ on karsiva tehtĂ€vĂ€. Jos et pÀÀse siitĂ€ jatkoon et saa edes tietÀÀ paljonko sait muista tehtĂ€vistĂ€ pisteitĂ€. Mulla oli viimeksi vĂ€hĂ€n noin 50% ekan tehtĂ€vĂ€n pisteistĂ€ enkĂ€ ollut niiden 300 parhaan joukossa, joilta tarkastetaan myös muut tehtĂ€vĂ€t. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko se niin, ettÀ jos on saanut yhdestÀ osiosta alle vaadittavan pistemÀÀrÀn, niin se pÀtee kaikkiin hakukohteisiin? Oliko tÀÀ ns tÀssÀ? Kaikista ei oo tullut tuloksia vielÀ

Vierailija
1104/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Humak tulokset tulleet, hain useampaan heidÀn kohteeseen ja pÀÀsin ekaan hakukohteeseeni. Jeeeee!!!!! TsemppiÀ kaikille. En voi uskoa tÀtÀ, harjoittelin kyllÀ valmennuskurssitehtÀvillÀ, mutta silti. Huhhuh.

Vierailija
1105/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin, ettÀ jos on saanut yhdestÀ osiosta alle vaadittavan pistemÀÀrÀn, niin se pÀtee kaikkiin hakukohteisiin? Oliko tÀÀ ns tÀssÀ? Kaikista ei oo tullut tuloksia vielÀ

Jos sama koe oli kaikkiin, niin kyllĂ€ se valitettavasti oli siinĂ€. HylĂ€ttyĂ€ se on silloin kaikissa. 

Vierailija
1106/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin niihin, jotka kĂ€yttĂ€vĂ€t samaa koetta. 

Paitsi ilmeisesti jos kyseessÀ on amk-koe ja sulla on joku toinen ala, johon hylÀtyn osion pisteet ei kuulu. Esim matikka hylÀtty - tradeen et pÀÀsisi, mutta sotelle kyllÀ, koska matikka ei kuulu soten kokeeseen.

Osa amk-aloista ei myöskÀÀn kĂ€ytĂ€ yleistĂ€ koetta vaan heillĂ€ on erikseen oma erillinen koe, tĂ€llöin tietysti ei vaikuta niihin. 

Vierailija
1107/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Eikun taisihan sotella olla myös matikka, taisin sekoittaa johonkin muuhun, johon matikka ei kuulunut. Mutta teoriassa siis niin, ettÀ jos hylÀtty osio ei kuulu jonkun toisen alan osioihin niin sen pisteet ei vaikuta.

Vierailija
1108/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

omasta mielestĂ€ vaan kurja tapa saada ihmisten toivot korkealle ettĂ€ ne voi tuhota 

Vierailija
1109/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Alan kyllĂ€ vĂ€hĂ€n epĂ€illĂ€ palkkiteoriaa ainakin omalla kohdallani. Kaikista paitsi ykköstoiveesta pisteet ja varasijat hĂ€vinneet  enkĂ€ kyllĂ€ todellakaan usko mun valintakoepisteiden riittĂ€vĂ€n sen enempÀÀ ykkös- kuin kakkosvaihtoehtoonkaan, valintakoe meni mulla ihan penkin alle... Palkkiteorian mukaan mun pitĂ€isi siis pÀÀstĂ€ tonne ykkösvaihtoehtoon, mikĂ€ toki olisi ihan unelma, mutta jotenkin to-del-la epĂ€todennĂ€köistĂ€. Huoh... Just nyt luulen et oon vaan saanut hylsyt valintakokeesta ja siks noi palkit on mitĂ€ on... Nyt vaan Ă€rsyttÀÀ kun en nĂ€e todistusvalinnan varasijoja, kun ne eilen liikkui parinkin kohdalla. TĂ€nÀÀnkin ykköstoiveen varasija liikkunut, joten luultavasti liikkuisivat siis nuo muutkin...

Vierailija
1110/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Saas nÀhdÀ kuinka kÀy. 4 ja 5 kohteista poistuneet todistusvalintojen varasijat ja omat pisteet.

Vierailija
1111/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humak tulokset tulleet, hain useampaan heidÀn kohteeseen ja pÀÀsin ekaan hakukohteeseeni. Jeeeee!!!!! TsemppiÀ kaikille. En voi uskoa tÀtÀ, harjoittelin kyllÀ valmennuskurssitehtÀvillÀ, mutta silti. Huhhuh.

Onnea! Mille alalle? 

Vierailija
1112/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

NÀyttÀÀ uhkaavasti sille, ettÀ mahdollisesti olisin pÀÀsemÀssÀ tradeen (palkit tulleet ja rajasin vipusesta lÀhes kaikki mahdolliset tekijÀt). En vain tiedÀ otanko vastaan, hakukohde vasta viimeinen enkÀ tiedÀ haluanko tuhlata ensikertalaisuutta. Ei oikeastaan ole mikÀÀn intohimoala mutta ikÀÀ alkaa olla jo sen verran ettÀ pitÀisi joku koulutus saada alle.

Vierailija
1113/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan kyllĂ€ vĂ€hĂ€n epĂ€illĂ€ palkkiteoriaa ainakin omalla kohdallani. Kaikista paitsi ykköstoiveesta pisteet ja varasijat hĂ€vinneet  enkĂ€ kyllĂ€ todellakaan usko mun valintakoepisteiden riittĂ€vĂ€n sen enempÀÀ ykkös- kuin kakkosvaihtoehtoonkaan, valintakoe meni mulla ihan penkin alle... Palkkiteorian mukaan mun pitĂ€isi siis pÀÀstĂ€ tonne ykkösvaihtoehtoon, mikĂ€ toki olisi ihan unelma, mutta jotenkin to-del-la epĂ€todennĂ€köistĂ€. Huoh... Just nyt luulen et oon vaan saanut hylsyt valintakokeesta ja siks noi palkit on mitĂ€ on... Nyt vaan Ă€rsyttÀÀ kun en nĂ€e todistusvalinnan varasijoja, kun ne eilen liikkui parinkin kohdalla. TĂ€nÀÀnkin ykköstoiveen varasija liikkunut, joten luultavasti liikkuisivat siis nuo muutkin...

Juuh itse ihan samassa asemassa 

Vierailija
1114/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

hain Helsingin yliopistoon ja vielÀ ei ole palkkeja tullut, siinÀ varmaan kestÀÀ kauemmin kuin nÀissÀ AMK tuloksissa? sen alan koe minkÀ tein oli kyllÀ ensimmÀinen mitÀ jÀrjestettiin, se oli jo 20.4 niin toivoisin ettÀ pian tulisi tulokset!

Vierailija
1115/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kenellÀkÀÀn Turun diplomi-insinööri opinsuuntien varasijat liikkuneet?

Vierailija
1116/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MÀ en heittÀis kirvestÀ kaivoon! Mulla oli myös epÀtoivoinen fiilis kokeesta. Tuntui, ettÀ kielelliset osiot meni penkin alle, ja pelkÀsin hylÀttyÀ. Mutta lÀpi meni, ja kokonaispisteet olivatkin melko hyvÀt, ja pÀÀsin ensimmÀiseen hakukohteeseen! Eli tsemppiÀ sinne!:)

Vierailija
1117/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko tamk julkassu minkÀÀn alan pisteitÀ vielÀ?

Vierailija
1118/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko 150 pistettÀ valintakokeesta ihan surkea suoritus?

Vierailija
1119/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 150 pistettÀ valintakokeesta ihan surkea suoritus?

Riippuu tÀysin kokeesta :D jollakin alalla tuo voi olla jo yli maksimimÀÀrÀn, sotelin amk-kokeessa ei kummoinen suoritus kun maksimi on 500.

Vierailija
1120/4398 |
12.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Siis mistÀ nÀkee omat osiokohtaiset pisteet? Sain alemman hakutoiveen tulokset ja hyvÀksytty kouluun, odottaa ylempien tuloksia. Kokonaispisteet nÀkyy mutta mistÀ nÀkee erittelyn