đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pÀÀssy mihinkÀÀn kun yhden osion pisteet alle minimin :(
Voi hitsi, tÀÀ sudden death on kyllÀ kurjaa.
IkÀvÀmpÀÀ on niillÀ yliopistoaloilla, joilla ensimmÀinen tehtÀvÀ on karsiva tehtÀvÀ. Jos et pÀÀse siitÀ jatkoon et saa edes tietÀÀ paljonko sait muista tehtÀvistÀ pisteitÀ. Mulla oli viimeksi vÀhÀn noin 50% ekan tehtÀvÀn pisteistÀ enkÀ ollut niiden 300 parhaan joukossa, joilta tarkastetaan myös muut tehtÀvÀt.
Onko se niin, ettÀ jos on saanut yhdestÀ osiosta alle vaadittavan pistemÀÀrÀn, niin se pÀtee kaikkiin hakukohteisiin? Oliko tÀÀ ns tÀssÀ? Kaikista ei oo tullut tuloksia vielÀ
Humak tulokset tulleet, hain useampaan heidÀn kohteeseen ja pÀÀsin ekaan hakukohteeseeni. Jeeeee!!!!! TsemppiÀ kaikille. En voi uskoa tÀtÀ, harjoittelin kyllÀ valmennuskurssitehtÀvillÀ, mutta silti. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin, ettÀ jos on saanut yhdestÀ osiosta alle vaadittavan pistemÀÀrÀn, niin se pÀtee kaikkiin hakukohteisiin? Oliko tÀÀ ns tÀssÀ? Kaikista ei oo tullut tuloksia vielÀ
Jos sama koe oli kaikkiin, niin kyllÀ se valitettavasti oli siinÀ. HylÀttyÀ se on silloin kaikissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin niihin, jotka kÀyttÀvÀt samaa koetta.
Paitsi ilmeisesti jos kyseessÀ on amk-koe ja sulla on joku toinen ala, johon hylÀtyn osion pisteet ei kuulu. Esim matikka hylÀtty - tradeen et pÀÀsisi, mutta sotelle kyllÀ, koska matikka ei kuulu soten kokeeseen.
Osa amk-aloista ei myöskÀÀn kÀytÀ yleistÀ koetta vaan heillÀ on erikseen oma erillinen koe, tÀllöin tietysti ei vaikuta niihin.
Eikun taisihan sotella olla myös matikka, taisin sekoittaa johonkin muuhun, johon matikka ei kuulunut. Mutta teoriassa siis niin, ettÀ jos hylÀtty osio ei kuulu jonkun toisen alan osioihin niin sen pisteet ei vaikuta.
omasta mielestÀ vaan kurja tapa saada ihmisten toivot korkealle ettÀ ne voi tuhota
Alan kyllÀ vÀhÀn epÀillÀ palkkiteoriaa ainakin omalla kohdallani. Kaikista paitsi ykköstoiveesta pisteet ja varasijat hÀvinneet enkÀ kyllÀ todellakaan usko mun valintakoepisteiden riittÀvÀn sen enempÀÀ ykkös- kuin kakkosvaihtoehtoonkaan, valintakoe meni mulla ihan penkin alle... Palkkiteorian mukaan mun pitÀisi siis pÀÀstÀ tonne ykkösvaihtoehtoon, mikÀ toki olisi ihan unelma, mutta jotenkin to-del-la epÀtodennÀköistÀ. Huoh... Just nyt luulen et oon vaan saanut hylsyt valintakokeesta ja siks noi palkit on mitÀ on... Nyt vaan ÀrsyttÀÀ kun en nÀe todistusvalinnan varasijoja, kun ne eilen liikkui parinkin kohdalla. TÀnÀÀnkin ykköstoiveen varasija liikkunut, joten luultavasti liikkuisivat siis nuo muutkin...
Saas nÀhdÀ kuinka kÀy. 4 ja 5 kohteista poistuneet todistusvalintojen varasijat ja omat pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Humak tulokset tulleet, hain useampaan heidÀn kohteeseen ja pÀÀsin ekaan hakukohteeseeni. Jeeeee!!!!! TsemppiÀ kaikille. En voi uskoa tÀtÀ, harjoittelin kyllÀ valmennuskurssitehtÀvillÀ, mutta silti. Huhhuh.
Onnea! Mille alalle?
NÀyttÀÀ uhkaavasti sille, ettÀ mahdollisesti olisin pÀÀsemÀssÀ tradeen (palkit tulleet ja rajasin vipusesta lÀhes kaikki mahdolliset tekijÀt). En vain tiedÀ otanko vastaan, hakukohde vasta viimeinen enkÀ tiedÀ haluanko tuhlata ensikertalaisuutta. Ei oikeastaan ole mikÀÀn intohimoala mutta ikÀÀ alkaa olla jo sen verran ettÀ pitÀisi joku koulutus saada alle.
Vierailija kirjoitti:
Alan kyllÀ vÀhÀn epÀillÀ palkkiteoriaa ainakin omalla kohdallani. Kaikista paitsi ykköstoiveesta pisteet ja varasijat hÀvinneet enkÀ kyllÀ todellakaan usko mun valintakoepisteiden riittÀvÀn sen enempÀÀ ykkös- kuin kakkosvaihtoehtoonkaan, valintakoe meni mulla ihan penkin alle... Palkkiteorian mukaan mun pitÀisi siis pÀÀstÀ tonne ykkösvaihtoehtoon, mikÀ toki olisi ihan unelma, mutta jotenkin to-del-la epÀtodennÀköistÀ. Huoh... Just nyt luulen et oon vaan saanut hylsyt valintakokeesta ja siks noi palkit on mitÀ on... Nyt vaan ÀrsyttÀÀ kun en nÀe todistusvalinnan varasijoja, kun ne eilen liikkui parinkin kohdalla. TÀnÀÀnkin ykköstoiveen varasija liikkunut, joten luultavasti liikkuisivat siis nuo muutkin...
Juuh itse ihan samassa asemassa
hain Helsingin yliopistoon ja vielÀ ei ole palkkeja tullut, siinÀ varmaan kestÀÀ kauemmin kuin nÀissÀ AMK tuloksissa? sen alan koe minkÀ tein oli kyllÀ ensimmÀinen mitÀ jÀrjestettiin, se oli jo 20.4 niin toivoisin ettÀ pian tulisi tulokset!
Onko kenellÀkÀÀn Turun diplomi-insinööri opinsuuntien varasijat liikkuneet?
Vierailija kirjoitti:
MÀ en heittÀis kirvestÀ kaivoon! Mulla oli myös epÀtoivoinen fiilis kokeesta. Tuntui, ettÀ kielelliset osiot meni penkin alle, ja pelkÀsin hylÀttyÀ. Mutta lÀpi meni, ja kokonaispisteet olivatkin melko hyvÀt, ja pÀÀsin ensimmÀiseen hakukohteeseen! Eli tsemppiÀ sinne!:)
Onko tamk julkassu minkÀÀn alan pisteitÀ vielÀ?
Onko 150 pistettÀ valintakokeesta ihan surkea suoritus?
Vierailija kirjoitti:
Onko 150 pistettÀ valintakokeesta ihan surkea suoritus?
Riippuu tÀysin kokeesta :D jollakin alalla tuo voi olla jo yli maksimimÀÀrÀn, sotelin amk-kokeessa ei kummoinen suoritus kun maksimi on 500.
Siis mistÀ nÀkee omat osiokohtaiset pisteet? Sain alemman hakutoiveen tulokset ja hyvÀksytty kouluun, odottaa ylempien tuloksia. Kokonaispisteet nÀkyy mutta mistÀ nÀkee erittelyn
Palkkiteoriahan on vuosikausia ollut nÀiden keskustelujen suola!