đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Onko kukaan hakenut edellisinÀ vuosina samkin tradenomikoulutukseen, verkkototeutukseen? Muistaako kukaan tarkkaa pÀivÀmÀÀrÀÀ koska valintakurssin tulokset tulivat ja tuliko tulokset ensin opintopolkuun, sÀhköpostiin vai moodleen? Ja myös pÀivÀÀ koska valintakurssin toinen vaihe pÀÀttyi? ViimeistÀÀn kesÀkuussa tulokset tulee mutta sinne on ihan liian pitkÀ aika. NimimerkillÀ malttamaton.
Kamalaa tÀmmöinen hakeminen, kÀyn nyt jo pÀivittÀin katsomassa opintopolkua ja moodlea vaikka tiedÀn ettei tulokset voi olla vielÀ siellÀ. :D Kurssi pÀÀttyi alle viikko sitten... ja pÀÀsykokeetkaan eivÀt ole vielÀ olleet. Niihinkin meinaan osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisilla hakijoilla jonot liikkuu usein paljonkin. Muilla ei aina vÀlttÀmÀttÀ yhtÀÀn.
Tarkoitat ensikertalaisilla. Ensisijainen on eri asia (=hakija, jolla hakukohde on ykköstoive).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on hyvÀksytty 5. toiveeseeni, olen myös 3. toiveessa varasijalla 4. Haluaisin enemmÀn tuohon 5 toiveeseeni, kuin 3.
2. ja 4. toiveisiin ei ole tullut muuta kuin palkit (epÀilen ettÀ niihin tulee huomenna varasija) TietÀÀkö kukaan onko minun mahdollista pÀÀstÀ 5. toiveeseeni vielÀ, vaikka pÀÀsisin tuohon 3. toiveeseeni?
Et. Voit vastaanottaa vain ylimmÀn paikan johon tulet valituksi. Muut peruuntuu. Ennen kaikkien tulosten tulemista voi vastaanottaa vain ensisijaisen toiveensa jos sinne pÀÀsee.
PitÀÀkö osallistua valintakokeisiin, jos nÀin kÀy?
TÀ? Jos pÀÀset ylimpÀÀn todistusvalinnalla niin sitten pÀÀset siihen, et mihinkÀÀn muualle, eikÀ sitÀ mikÀÀn muuksi muuta.
Tarkoitan tuota, joka pÀÀsi vitoshakukohteeseensa.
Joo, nyt tulee vÀsyneitÀ juttuja, koko pÀivÀn kÀynyt tunnin vÀlein vipusessa. Huomenna en katokaan sinne pÀin.
Jos vetÀisin kokeen huonosti, nii varmaa otettava siltikin se 3. paikka jos ylempiÀ en saa. Ei vissiin kokeen pisteet vaikuta todistusvalintaan. Ainakaan enÀÀn jos oon jo torkalla paikan saanu.
Joo, mulla LVI 1. ja sÀhkö 2. ja kyseessÀ monimuoto. Turkuun pÀÀsinkin jo, mutta tÀnne olis tarkotus mennÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain insinööripuolelle, mutta ilmeisesti hiljaista koko metropolialla.
Okeiđđ» Sama! SĂ€hkö- ja automaatiotekniikka. Toivottavasti ei perjantaihin asti joudu odottamaan
Oli vastaus tÀhÀn, mutta vÀÀrin kopsattu. Olen siis tÀmÀ monimuoto ihminen
Samk tutan valintakurssin pisteet ainakin oli moodlessa nÀkyvillÀ jo 16.5. Kurssi pÀÀttyi 15.5. klo 22.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla LVI 1. ja sÀhkö 2. ja kyseessÀ monimuoto. Turkuun pÀÀsinkin jo, mutta tÀnne olis tarkotus mennÀ.
Okei! Toivottavasti pÀÀset haluamaasi Ja onnea turun paikasta jo! Itse hain pĂ€ivĂ€toteutukseen, nyt alkoi jĂ€nnittĂ€mÀÀn kuin luin aikaisemmista kommenteista, ettĂ€ Hamkissa pisteraja noussut viimevuodesta yli 40 pistettĂ€. Mutta ehkĂ€ jono/paikkojen vastaanottaminen vaikuttaa tosiaan vielĂ€ tuohon. Mutta sitten jos itsellĂ€kin nĂ€in kĂ€y, jĂ€nnitys vaan jatkuu đ€Łđ€ŠđŒKiva olis jos tĂ€llĂ€ viikolla jo sais tiedon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei! Toivottavasti pÀÀset haluamaasi Ja onnea turun paikasta jo! Itse hain pĂ€ivĂ€toteutukseen, nyt alkoi jĂ€nnittĂ€mÀÀn kuin luin aikaisemmista kommenteista, ettĂ€ Hamkissa pisteraja noussut viimevuodesta yli 40 pistettĂ€. Mutta ehkĂ€ jono/paikkojen vastaanottaminen vaikuttaa tosiaan vielĂ€ tuohon. Mutta sitten jos itsellĂ€kin nĂ€in kĂ€y, jĂ€nnitys vaan jatkuu đ€Łđ€ŠđŒKiva olis jos tĂ€llĂ€ viikolla jo sais tiedon
Joo, no vahva usko ettĂ€ pÀÀsis mutta tuskallista odottaa kun muut huutelee ettĂ€ tieto muista kouluista jo đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tsemppiÀ myös omaan hakuun, taas unohtus kirjottaa vÀliin. T: vanha kallu
Vierailija kirjoitti:
Jos vetÀisin kokeen huonosti, nii varmaa otettava siltikin se 3. paikka jos ylempiÀ en saa. Ei vissiin kokeen pisteet vaikuta todistusvalintaan. Ainakaan enÀÀn jos oon jo torkalla paikan saanu.
Ei. Kokeella voi sit yrittÀÀ pÀÀstÀ ylempÀÀn mihin tokari ei riittÀnyt.
Milloin todistusvalintajonot yleensÀ muuten liikkuu?
Alkaako liikkumaan yleensĂ€ heti? terv. ensikertalainen jĂ€nnittĂ€jĂ€đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no vahva usko ettĂ€ pÀÀsis mutta tuskallista odottaa kun muut huutelee ettĂ€ tieto muista kouluista jo đ
Joođ« KyllĂ€ ne huomenna tuleeđđ»
Oliko siellÀ kakkosvaiheessa essee? Tradenomipuolella eka osio oli monivalintakysymyksiÀ mutta kakkosvaiheessa essee. Niiden tarkistamisen luulisi kestÀvÀn.
ZING! Oulun yliopisto -> hyvÀksytty!
Onko kenellekÀÀn tullut luokanopettajahausta soveltuvuuskoekutsuja vielÀ? TÀnÀÀn "pyritÀÀn lÀhettÀmÀÀn", ainakin Opintopolun mukaan. Tampereen yliopisto nyt lÀhinnÀ kiinnostaa.
Onkohan varasijalta 14. mitÀÀn mahdollisuuksia pÀÀstÀ sairaanhoitajakoulutukseen, jos ei ole ensikertalainen? Miten paljon nuo yleensÀ liikkuvat?
Tamkista edelleen odottelen tuloksia, voi tĂ€tĂ€ jĂ€nnitystĂ€ đ
Okeiđđ» Sama! SĂ€hkö- ja automaatiotekniikka. Toivottavasti ei perjantaihin asti joudu odottamaan