👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tajua tuota systeemiä täysin. Enskat jonottaa kahdessa jonossa ja voi tulla pisteiden perusteella valituksi molemmissa. Mut eihän enska ohita muita kaikkien jonossa? Mun järjen mukaan siinä on kaikki hakijat paremmuusjärjestyksessä riippumatta kertslaisuudesta. Tai jos ei ole niin onpa paska systeemi.
En tiedä, mutta kuvittelisin, että kun lasketaan ensikertalaiskiintiö pois, eli kun se on täynnä, niin sen jälkeen olevista paikoista kilpailevat paremmuusjärjestyksessä enskat ja ei enskat, jolloin heidän pisteensä ratkaisevat ja ovat tasavertaisia, jolloin enemmän pisteitä saanut pääsee opiskelemaan. Mutta sensijaan jos enskojen kiintiössä vapautuu paikkoja, ne vapautuu muille enskoille.
Kyllä. Vaikka enskakiintiö olisi täynnä, siellä voi olla seassa ehdollisesti paikan hyväksyneitä, jotka ovat nyt hyväksyneet jonkun toisen kohteen varasijalta ja tämä kiintiöpaikka hylkääntyy. Nyt kiintiö ei olekaan enää täysi ja pitää nostaa enska tilalle. Se voi sitten nousta vaikka kaikkien jonon sijalta 30, jos edellä on vain ei-enskoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ensikertalaisten varasijalla 2 ja kaikkien hakijoiden varasijalla 1 (valintakoejonossa), mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Kiitos, jos joku osaa suomentaa.
Riippuu siitä kummassa jonossa vapautuu paikkoja ja kummassa jonossa paikkoja vapautuu ensin tai ylipäätään. Ensikertalaisten paikkoihin otetaan ainoastaan muita ensikertalaisia ja kaikkien hakijoiden valintakoejonossa pääsee parhaat pisteet saanut, jolloin ei ensikertalaisuus vaikuta mitenkään vaan pisteet ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta kuvittelisin, että kun lasketaan ensikertalaiskiintiö pois, eli kun se on täynnä, niin sen jälkeen olevista paikoista kilpailevat paremmuusjärjestyksessä enskat ja ei enskat, jolloin heidän pisteensä ratkaisevat ja ovat tasavertaisia, jolloin enemmän pisteitä saanut pääsee opiskelemaan. Mutta sensijaan jos enskojen kiintiössä vapautuu paikkoja, ne vapautuu muille enskoille.
Juurikin näin.
Kylläpä alkaa jännitys tiivistyä, kun miettii päivittyykö opintopolku tänään vielä kun aikaraja umpeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tajua tuota systeemiä täysin. Enskat jonottaa kahdessa jonossa ja voi tulla pisteiden perusteella valituksi molemmissa. Mut eihän enska ohita muita kaikkien jonossa? Mun järjen mukaan siinä on kaikki hakijat paremmuusjärjestyksessä riippumatta kertslaisuudesta. Tai jos ei ole niin onpa paska systeemi.
Kyllä. Vaikka enskakiintiö olisi täynnä, siellä voi olla seassa ehdollisesti paikan hyväksyneitä,
Niin se on. Kannatan ensikertalaiskiintiötä, mutta mielestäni se on liian suuri.
En ole havainnut Vipusen tänään vielä päivittyneet, samat luvut hakukohteessa kuin eilenkin.
No ihan turhaa sitä olis tänään päivittääkään, tunnin päästä kannattaa käydä omassa opintopolussa.
Täällä menee kommenteissa jonot ja kiintiöt ihan sekaisin. Eikä ole mitään enskajonoa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee kommenteissa jonot ja kiintiöt ihan sekaisin. Eikä ole mitään enskajonoa.
Miksi mä sitten olen erikseen kiintiöön varasijalla JONOSSA?
Olen kirjoittanut jo aiemminkin, mutta jälleen kerran:
vuosi sitten tuli opintopolkuun välittömästi kl. 15.00 jälkeen ilmoitus, että paikka myönnetty( oli varasijalla 1.).
Vierailija kirjoitti:
vuosi sitten tuli opintopolkuun välittömästi kl. 15.00 jälkeen ilmoitus, että paikka myönnetty( oli varasijalla 1.).
Huiiiii!! Mä oon 1. varasijalla ja nyt jännittää ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huiiiii!! Mä oon 1. varasijalla ja nyt jännittää ihan liikaa.
tuthan sitten kertomaan miten kävi?
Todistusvalintakiintiö on myös yl. 80%.