đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Noita soveltuvuustestejÀ ja psykologisia testejÀ en ymmÀrrÀ. Parikin kertaa olen joutunut mm. tekemÀÀn sen testin, jossa piirrosta pitÀÀ jatkaa 8 eri ruudukossa olevasta viivasta ja kirjoittaa selitys piirrokselleen. Muistan piirtÀneeni noihin ainakin setelin, kirjekuoren, jossa oli kielteinen Kelan tekemÀ tukipÀÀtös ja lisÀÀ viivoja. Tulos oli se, ettÀ en muka tunne empatiaa. Muutenkaan en noiden testien perusteella sovellu millekÀÀn alalle. PÀÀdyin sitten opiskelemaan liiketalouden tradenomiksi, jossa ei soveltuvuutta vaadita. En kyllÀ olisi varmaan soveltunut tuollekaan alalle.
Vipunen on nyt tÀnÀÀn pÀivittÀnyt tietojaan, josta tuli mieleeni, ettÀ luultavasti paikan vastaanottanneissa on mukana myös ne jotka ovat jÀÀneet odottamaan mahdollista ylempÀÀ hakutoivetta, joten kysymysmerkkejÀ on edelleen ilmassa?
Suhtautumiseni koko opiskeluun on hyvin ristiriitaista. Toisaalta olen koko aikuisikÀni haaveillut opiskelusta Helsingin yliopistossa sinne koskaan pÀÀsemÀttÀ. Toisaalta taas kaduttaa koko Espoossa suoritetun AMK-tutkinnon opiskelu ja suunnilleen koko peruskoulun jÀlkeinen opiskelu kun en ole onnistunut koskaan saamaan töitÀ, enkÀ ole tehnyt elÀmÀni aikana pÀivÀÀkÀÀn palkkatöitÀ. Toki muistan, ettÀ ainakin vÀhÀn aikaa olisin halunnut lopettaakin koko koulunkÀynnin peruskouluun, mutta Àitini kielsi.
Vierailija kirjoitti:
Suhtautumiseni koko opiskeluun on hyvin ristiriitaista. Toisaalta olen koko aikuisikÀni haaveillut opiskelusta Helsingin yliopistossa sinne koskaan pÀÀsemÀttÀ. Toisaalta taas kaduttaa koko Espoossa suoritetun AMK-tutkinnon opiskelu ja suunnilleen koko peruskoulun jÀlkeinen opiskelu kun en ole onnistunut koskaan saamaan töitÀ, enkÀ ole tehnyt elÀmÀni aikana pÀivÀÀkÀÀn palkkatöitÀ. Toki muistan, ettÀ ainakin vÀhÀn aikaa olisin halunnut lopettaakin koko koulunkÀynnin peruskouluun, mutta Àitini kielsi.
EhkÀ sulle olisi sopinut ennemmin amis ja olisit työllistynytkin. Ja voithan sÀ vielÀkin korjata elÀmÀsi suuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EhkÀ sulle olisi sopinut ennemmin amis ja olisit työllistynytkin. Ja voithan sÀ vielÀkin korjata elÀmÀsi suuntaa.
Koulutukseni on lukio/yo, ammatillinen ja AMK eli olen kyllÀ ihan ammatillisenkin lukion jÀlkeen ennen AMK:ta kÀynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutukseni on lukio/yo, ammatillinen ja AMK eli olen kyllÀ ihan ammatillisenkin lukion jÀlkeen ennen AMK:ta kÀynyt.
Ok. Eli vika on sitten muualla kuin opiskelussa.
Voisi tosiaan olettaa, ettÀ kokonaismÀÀrÀssÀ nÀkyisivÀt kaikki paikan vastaanottaneet, mukaan lukien ne, jotka ovat vielÀ varalla ylempiin valintoihin. Itsekin otin jo paikan vastaan kakkostoiveeseen, mutta jÀnnÀilen vielÀ, miten ykkösen kanssa kÀy. Varasijalta 7 hitaasti edennyt sijalle 4 kaikkien hakijoiden jonossa, mutta 50 paikasta on nyt jo 39 otettu vastaan eikÀ oma varasija ole muuttunut pÀivÀkausiin, joten vÀhÀn nihkeÀltÀ nÀyttÀÀ.
Sama. Otin 2. toiveeseen paikan ehdollisena vastaan ja jÀnnitÀn 1. toivetta, jossa varasija 3. Luultavasti paikan vastaanottaneissa ja tilastoissa on meitÀ ylempÀÀn odottavia
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli liikkunu ainakin Helsingin yliopiston kÀssÀopen varasijat. Oon nyt 3.varasijalla iik alkaa jÀnnittÀÀn!
SiinÀ kaikkien jonossa en oo havainnu liikettÀ koko aikana yhtÀÀn.. Alkaa vipusen mukaan olemaan lÀhes kaikki paikat tÀytetty. Harmittaa ihan hirveÀsti ku haluan kÀsityönopettajaksi niin paljon ja en jaksais odottaa taas vuotta ettÀ saa edes mahdollisuuden pÀÀstÀ opiskelemaan..
Vierailija kirjoitti:
Noita soveltuvuustestejÀ ja psykologisia testejÀ en ymmÀrrÀ. Parikin kertaa olen joutunut mm. tekemÀÀn sen testin, jossa piirrosta pitÀÀ jatkaa 8 eri ruudukossa olevasta viivasta ja kirjoittaa selitys piirrokselleen. Muistan piirtÀneeni noihin ainakin setelin, kirjekuoren, jossa oli kielteinen Kelan tekemÀ tukipÀÀtös ja lisÀÀ viivoja. Tulos oli se, ettÀ en muka tunne empatiaa. Muutenkaan en noiden testien perusteella sovellu millekÀÀn alalle. PÀÀdyin sitten opiskelemaan liiketalouden tradenomiksi, jossa ei soveltuvuutta vaadita. En kyllÀ olisi varmaan soveltunut tuollekaan alalle.
Asiantuntijat ovat pitÀneet soveltuvuustestejÀ haitallisina ja niiden vÀÀristÀvÀn minÀkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vipunen on nyt tÀnÀÀn pÀivittÀnyt tietojaan, josta tuli mieleeni, ettÀ luultavasti paikan vastaanottanneissa on mukana myös ne jotka ovat jÀÀneet odottamaan mahdollista ylempÀÀ hakutoivetta, joten kysymysmerkkejÀ on edelleen ilmassa?
Avaa kenttÀluettelo oikeasta reunasta ja lisÀÀ muuttujiin lÀsnÀolevaksi ilmoittautuneet niin nÀet kuinka moni on varmasti menossa kouluun ja kuinka moni mahdollisesti ottanut paikan ehdollisesti vastaan.
MitÀ tarkoittaa se, kun Vipusessa nÀkyy, ettÀ paikan vastaanottaneita on enemmÀn kuin aloituspaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi ihmeessÀ mulle ei Vipusessa nÀy kaikkia haussa olevia koulutuksia? esim SeinÀjoen AMK, ei nÀy YAMK rivejÀ ollenkaan? MikÀ selain pitÀis olla, vaikuttaako?
Katsotko oikeaa hakua, eli syksyllÀ 2024 alkava koulutus?
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin noita kerran lukion psykantunnilla. Opettaja selitti miten nĂ€itĂ€ tulkitaan, mutta pÀÀsÀÀntö oli se, ettĂ€ jos on kiinnostunut ihmislĂ€heisestĂ€ ammatista, niihin piti piirtÀÀ jotain elĂ€vÀÀ. Sun piirrosten perusteella sopisit kyllĂ€ hyvin piirtĂ€mÀÀn poliittisia pilapiirroksia đ.
KyllÀ katsoin ihan oikein, mutta ei vaan nÀy:(
Vierailija kirjoitti:
Ai. Minulla kyllÀ nÀkyy SeinÀjoen yamkit. KÀnnykÀllÀ katson.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Minulla kyllÀ nÀkyy SeinÀjoen yamkit. KÀnnykÀllÀ katson.
Onpas erikoista. Mulla ei nÀy kÀnnykÀllÀ eikÀ tietokoneella, ja oon kokeillut eri selaimiakin.
Kliinininen asiantuntijuus SeinÀjoen amk, vastaanottaneita 27/tarjottu 30, oliko tÀÀ se mitÀ hait?
Ei onnistunut kopioda koko riviÀ.
EntÀ avoimen yliopiston opinnot ja yrittÀisi myös korottaa pitkÀn matikan arvosanaa? NÀin sÀilyisi ensikertalaisuus, mutta saisi avoimessa jo suoritettua opintopisteitÀkin (olettaen ettÀ kursseja olisi tarjolla).