Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
2661/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MitÀ tÀÀ nyt tarkoittaa kun oon ensikertalaisten jonossa sijalla 3 ja kaikkien hakijoiden sijalla 1? EihÀn ei-ensikertalaisille pitÀny olla mitÀÀn varattua kiintiötÀ, niin miten tÀÀ on mahollista? Oon siis ite ensikertalainen eli oonko oikeesti 1. sijalla?

Vierailija
2662/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tÀÀllÀ ketÀÀn muita, jotka pÀÀsi Vaasan yliopiston tuta/tjt kauppikseen? MillÀ fiiliksillÀ?

Joo. Tosi paljon ottaa aivoon.

Miksi oikeasti kysellÀ tÀmmöisiÀ?

Pahoittelut. En tajunnut, ettĂ€ tÀÀllĂ€ ei saa kysellĂ€ kysymyksiĂ€ muuhun, kuin varasijojen liikkumiseen liittyen. đŸ€· Tsempit kaikille vielĂ€ tuloksia odottaville.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2663/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MitÀ tÀÀ nyt tarkoittaa kun oon ensikertalaisten jonossa sijalla 3 ja kaikkien hakijoiden sijalla 1? EihÀn ei-ensikertalaisille pitÀny olla mitÀÀn varattua kiintiötÀ, niin miten tÀÀ on mahollista? Oon siis ite ensikertalainen eli oonko oikeesti 1. sijalla?

MikÀ siis on epÀselvÀÀ? MissÀ nÀet ei-ensikertalaisille kiintiön?

Vierailija
2664/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jos joku jaksaa vÀÀntÀÀ rautalangasta olisin kiitollinen. Siis mitÀ tuolla vipusessa tarkoittaa tuo valitut? Miksi joihinkin kohteisiin ei ole vielÀ tuo valitutkaan kiintiö tÀynnÀ?

Vierailija
2665/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Valittuja 69, vastaanottaneita 30. Oon 20. varasijalla, oisko mahiksii?

Vierailija
2666/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mites kun hakijoita oli 90, paikkoja 35 ja valittuja vain 30. Miksei paikkoja yritetÀ edes tÀyttÀÀ?

Vierailija
2667/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kun hakee todistusvalinalla sisÀÀn ja siitÀ on pisteet x saanut, onko samat pisteet joka haussa ja alassa ? Miten tuo todistu pisteytys menee ettÀ millÀ logiikalla ne piteet saa? Arviointi omassa todistuksessa on asteikolla 1-5. Mietin ettÀ lÀhtÀkkö korottaan joitan amis ajan arvosanoja ja jos lÀhtÀ nii mitÀ niistÀ mikÀli sosionomiksi haluaa.

Vierailija
2668/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaan, ettÀ 80% paikoista on varattu ensikertalaisille. Jonottelet niitÀ paikkoja ensikertalaisten jonossa. 20% paikoista on kaikille ja sinÀ oot siinÀ jonossa myös. Ei-ensikertalaisille ei ole mitÀÀn kiintiötÀ. Oot siinÀ jonottamassa niitÀ kaikille mahdollisia paikkoja ensimmÀisenÀ

Vierailija
2669/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mut miten mĂ€ voin olla siinĂ€ kaikkien jonossa ensimmĂ€isellĂ€ sijalla kun oon ensikertalaisten jonossa vasta 3. sijalla? Eikö ne kaksi mun edellĂ€ olevaa hakijaa ensikertalaisten jonossa ole sit siinĂ€ kaikkien jonossa vai mitĂ€ ihmettĂ€? 

Vierailija
2670/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MikÀ siis on epÀselvÀÀ? MissÀ nÀet ei-ensikertalaisille kiintiön?

En nĂ€ekÀÀn missÀÀn. Pohdin vain miten on mahdollista olla korkeammalla sijalla kaikkien jonossa kuin ensikertalaisten jonossa. 

Vierailija
2671/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kauppatieteellisten varasijajonot liikkuneet yhtÀÀn?

Vierailija
2672/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MistÀ nÀkee eri jonot? Itse olen ensikertalainen ja varasija 15? Onko kaikki jonossa ensikertalaisia? Amk

Vierailija
2673/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hakee todistusvalinalla sisÀÀn ja siitÀ on pisteet x saanut, onko samat pisteet joka haussa ja alassa ? Miten tuo todistu pisteytys menee ettÀ millÀ logiikalla ne piteet saa? Arviointi omassa todistuksessa on asteikolla 1-5. Mietin ettÀ lÀhtÀkkö korottaan joitan amis ajan arvosanoja ja jos lÀhtÀ nii mitÀ niistÀ mikÀli sosionomiksi haluaa.

Ei, eri aloilla on erilaisia valintakriteereitÀ. Googlesta löydÀt taulukot kuinka paljon mistÀkin kirjoitetusta yo-aineesta saa pisteitÀ. Amiksen korotettuja arvosanoja ei muistaakseni kelpuutettu vuoden x jÀlkeen

Vierailija
2674/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MistÀ nÀkee eri jonot? Itse olen ensikertalainen ja varasija 15? Onko kaikki jonossa ensikertalaisia? Amk

PitÀis nÀkyy siellÀ sun omat hakemukset -sivulla kun avaat lisÀtiedot kohdan.

Vierailija
2675/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun hakijoita oli 90, paikkoja 35 ja valittuja vain 30. Miksei paikkoja yritetÀ edes tÀyttÀÀ?

Tosi hyvÀ kysymys, joka vaatisi vastauksen.

Vierailija
2676/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikÀ kohde?

Vierailija
2677/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En löydĂ€ ketjusta linkkiĂ€, josta pÀÀsi nĂ€kemÀÀn oman jonosijan. Onko jollakulla se laittaa uudestaan? 

Vierailija
2678/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oon pariin eri kouluun varasijajonossa ja seuraan vielĂ€ lisĂ€ksi kaverin puolesta yhtĂ€ alaa eri koulusta vipusen kautta ja miten musta tuntuu ettĂ€ tĂ€nĂ€ vuonna koulupaikkoja otettu vastaan tosi isolla prosentilla verrattuna aikasempiin vuosiin?? Vai onko droppi vielĂ€ vasta tulossa? Ainakin 3 aikasempana vuotena olisin mun varasijalta pÀÀssy sisÀÀn mutta nyt vaan uhkaavasti paikat vĂ€henee ja jonot ei liiku minnekkÀÀn. 

Vierailija
2679/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Huomenta kaikille jĂ€nittĂ€jille! Nyt on ainakin omat varasijat liikahtaneetđŸ€©!

Vierailija
2680/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Isojen yliopistojen varasijat liikkuneet reilusti, periferiaosasto jumittaa. Pisterajoissa sen sijaan ei vielÀkÀÀn muutosta.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi seitsemÀn kahdeksan