đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
TÀnÀÀn nytkÀhti oma varasija yhdellÀ 3->2 paikalle. KyseessÀ on kakkosvalinta. YkkösessÀ olen varasijalla 16 joten tuskin pÀÀsen sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tamk:iin röntgenhoitaja 20. varasijalla. Valittuja 66 (aloituspaikkoja 38, en ymmÀrrÀ miten tÀÀkin juttu toimii) vastaanottaneita 24. Luuletteko ettÀ pÀÀsen, oisko mahiksia?
Jos siis vipusesta katot ja 66:lle on tarjottu paikkaa, niin mun ymmÀrryksen mukaan siellÀ 28 ei ole ottanu paikkaa vastaan tai on pÀÀssy ylempÀÀn hakukohteeseen ja siksi on tarjottu paikkaa nuinki monelle. EiköhÀn se alotuspaikkojen mÀÀrÀ kuitenki ole tuo 38. YllÀttÀvÀn paljon on kyllÀ varasijajonot liikkunu, jos oon oikeassa. Toivottavasti pÀÀset! Mie oon 2020 valmistunu röntgenhoitajaksi ja en oo pÀivÀÀkÀÀn niitÀ hommia tehny.. Tein vÀÀrÀn valinnan ja nyt odottelen varasijoilla, ettÀ pÀÀsenkö kÀsityönopettajakoulutukseen
Oman alan polkuopinnot on lĂ€hiopetusta. Stressaa just se taloudellinen tilanne. MietinpĂ€ asiaađ€·đ»
on, itel sairaanhoitaja hyvÀksytty, mutta luulen et luovun siitÀ niin siinÀ ois yks paikka vapaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamk:iin röntgenhoitaja 20. varasijalla. Valittuja 66 (aloituspaikkoja 38, en ymmÀrrÀ miten tÀÀkin juttu toimii) vastaanottaneita 24. Luuletteko ettÀ pÀÀsen, oisko mahiksia?
Jos siis vipusesta katot ja 66:lle on tarjottu paikkaa, niin mun ymmÀrryksen mukaan siellÀ 28 ei ole ottanu paikkaa vastaan tai on pÀÀssy ylempÀÀn hakukohteeseen ja siksi on tarjottu paikkaa nuinki monelle. EiköhÀn se alotuspaikkojen mÀÀrÀ kuitenki ole tuo 38. YllÀttÀvÀn paljon on kyllÀ varasijajonot liikkunu, jos oon oikeassa. Toivottavasti pÀÀset! Mie oon 2020 valmistunu röntgenhoitajaksi ja en oo pÀivÀÀkÀÀn niitÀ hommia tehny.. Tein vÀÀrÀn valinnan ja nyt odottelen varasijoilla, ettÀ pÀÀsenkö kÀsityönopettajakoulutukseen
Oletko vielÀ linjoilla? Mua kiinnostaa, miksi et tykÀnnytkÀÀn röntgenhoitajan hommista? Itse roikun varasijoilla ja totisesti toivon pÀÀsevÀni.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuuko myös valintakoejonon varasijat vai vain todistusvalinta? Varasijalla 14 koevalinnassa....
Molemmat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tulokset tulleet, mutta ei vielÀ pysty ottamaan paikkaa vastaan... miksi ei? Hakukohteet 1 ja 2 varasijoilla, 3 hyvÀksytty.
Jossain tÀÀllÀ aiemmin sanottiin, ettÀ 4.7. jÀlkeen pystyisi ottamaan vastaan muut kuin ensisijaiset kohteet.
4.7. Ovat tulleet kaikki tulokset. Jolloin jos et pÀÀssyt ylempiin, voit ottaa vastaan alemman paikan johon olet hyvÀksytty. TÀtÀ aiemmin ei voi ottaa paikkaa vastaan ellei satu tulemaan hyvÀksytyksi ensimmÀiseen vaihtoehtoon.
HUOM! jos ei pÀÀssyt ylempÀÀn hakutoiveeseen, niin 4.7.alkaen saa ottaa myönnetyn opiskelupaikan vastaan, MUTTA samalla kun ottaa paikan vastaan, on tÀrkeÀÀ ilmoittaa jÀÀvÀnsÀ odottamaan ylempÀÀ hakutoivetta, sillÀ siinÀ tapauksessa ei menetÀ nyt saatua o
HUOM! MUTTA jos jÀÀ jonottamaan vielÀ ylempÀÀ, niin pitÀÀ ottaa jo myönnetty paikka mÀÀrÀaikaan mennessÀ vastaan, ettei menetÀ sitÀ, jos ylempÀÀn ei tÀrppÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tulokset tulleet, mutta ei vielÀ pysty ottamaan paikkaa vastaan... miksi ei? Hakukohteet 1 ja 2 varasijoilla, 3 hyvÀksytty.
Jossain tÀÀllÀ aiemmin sanottiin, ettÀ 4.7. jÀlkeen pystyisi ottamaan vastaan muut kuin ensisijaiset kohteet.
4.7. Ovat tulleet kaikki tulokset. Jolloin jos et pÀÀssyt ylempiin, voit ottaa vastaan alemman paikan johon olet hyvÀksytty. TÀtÀ aiemmin ei voi ottaa paikkaa vastaan ellei satu tulemaan hyvÀksytyksi ensimmÀiseen vaihtoehtoon.
HUOM! jos ei pÀÀssyt ylempÀÀn hakutoiveeseen, niin 4.7.alkaen saa ottaa myönnetyn opiskelupaikan vastaan, MUTTA samalla kun ottaa paikan vastaan, on tÀrkeÀÀ ilmoittaa jÀÀvÀnsÀ odottamaan ylempÀÀ hakutoivett
Ei, ei tarvitse tehdÀ mitÀÀn sen jÀlkeen, kun ottaa paikan vastaan, mutta valitsee siinÀ, ettÀ jÀÀ jonottamaan ylempÀÀn/ylempiin.
Silloin se alempi hyvÀksytty on jo otettu vastaan.
Onko tuolle 4.7 annettu joku kellonaika, koska tulokset viimeistÀÀn tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vielÀ linjoilla? Mua kiinnostaa, miksi et tykÀnnytkÀÀn röntgenhoitaja
En oikein tienny mitĂ€ haluan tehdĂ€. Selailin vaan koulutuksia ja ajattelin ettĂ€ röntgenhoitaja vois olla mielenkiintonen. PÀÀsin sitten sisÀÀn, vaikka en uskonu pÀÀsevĂ€ni (sillon oli haastattelu ja luulen, ettĂ€ se opettaja tykkĂ€s minustađ ). Noh, heti ekana vuonna huomasin ettei oo minun juttu. Annoin kuitenki vielĂ€ mahdollisuuden ku harjotteluissahan sitten vasta oikeasti tietÀÀ, oisko joku modaliteetti semmonen missĂ€ haluais työskennellĂ€. No ei oikeen ollu. KĂ€vin kuitenki loppuun. Nyt kadun tuota valintaa ku olisin tĂ€ssĂ€ haussa ensikertalaisena pÀÀssy sinne minne haluaisin, mutta nyt ei-ensikertalaisena pÀÀsin vaan varasijoille đ
PÀÀsin! Valintakokeella ja ei-ensikertalainen. Tampereelle rakennustekniikkaa. Mahtava fiilis!
LisÀys ylempÀÀn. Siis DIA-valintakokeella pÀÀsin Tampereen yliopistoon.
Jos esim Tampereen ja Turun yliopistot on ilmoittanut kaikki tuloksensa, miksi vastaanotetut paikat ei liiku vipusessa?
Vierailija kirjoitti:
Jos esim Tampereen ja Turun yliopistot on ilmoittanut kaikki tuloksensa, miksi vastaanotetut paikat ei liiku vipusessa?
Koska ennen 4.7. ei voi ottaa vastaan kuin ykköshakukohteen. Vasta sit liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuolle 4.7 annettu joku kellonaika, koska tulokset viimeistÀÀn tulevat?
Klo 15:00. NĂ€mĂ€ tiedot löytyy koulujen sivuilta sekĂ€ opintopolusta đđ
Vierailija kirjoitti:
Oman alan polkuopinnot on lĂ€hiopetusta. Stressaa just se taloudellinen tilanne. MietinpĂ€ asiaađ€·đ»
Kannattaa vaan hakea. Koulut on yleensÀ joustavia, polkuopinnot usein tehty niin ettÀ voi samalla kÀydÀ töissÀ. SÀÀstöillÀ tai ilta/viikonloppu töillÀ onnistuu myös.
Itse tein juuri vuoden verran opintoja avoimessa lĂ€hinnĂ€ iltaisin ja lauantaisin. NĂ€iden ansiosta aukesi koulupaikka. YllĂ€ttĂ€vĂ€n vĂ€hĂ€n vaatii lĂ€snĂ€oloa loppujen lopuksi, kunhan saa vain palautettavat tehtĂ€vĂ€t tehtyĂ€ ja kokeissa kĂ€ytyĂ€. Opettajat myös ymmĂ€rtĂ€vĂ€isiĂ€ erilaisissa elĂ€mĂ€ntilanteissa, varsinkin avoimessa koska se ei ole pÀÀtoimista opiskelua. Suosittelen đ
TÀÀllÀ on tullut tosi monta viestiÀ paikan vastaanottamisesta ja varasijoista jne. EtukÀteen on ilmoitettu, ettÀ toisen yhteishaun tulokset valmistuvat 4.7 ja vasta sen jÀlkeen muita kuin ensisijaisen hakukohteen paikkoja voi ottaa vastaan. Oman hakemuksen tai vaikka yksittÀisen korkeakoulun tulosten valmistuminen ei vaikuta mihinkÀÀn.
4.7-11.7 on tehtÀvÀ valinta omien hakukohteiden osalta. Joku voi valita monen paikan vÀliltÀ, joku voi jÀttÀÀ paikan ottamatta vastaan, joku valitsee vastaanottaa alemman sijan kohteen ja jÀÀ jonottamaam ylempiÀ kohteita jne. Oletusarvona on, ettÀ em. aikavÀlillÀ monen hakemuksessa tapahtuu varasijojen liikkumista, koska valintoja koulutuspaikan suhteen voi vihdoin vapaasti tehdÀ. Huom. varasijoilta jonottaminen pÀÀttyy vasta 6.8, eli toivoa opiskelupaikasta on alasta riippuen siihen asti. Paikkojen tÀyttymistÀ voi seurata vipusesta, mutta opintopolkukin taitaa ilmoittaa, jos paikat tÀynnÀ ja hakemus peruuntunut (onko nÀin, tarkentakaa jos tiedÀtte).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan hakea. Koulut on yleensÀ joustavia, polkuopinnot usein tehty niin ettÀ voi samalla kÀydÀ töissÀ. SÀÀstöillÀ tai ilta/viikonloppu töillÀ onnistuu myös.
Itse tein juuri vuoden verran opintoja avoimessa lĂ€hinnĂ€ iltaisin ja lauantaisin. NĂ€iden ansiosta aukesi koulupaikka. YllĂ€ttĂ€vĂ€n vĂ€hĂ€n vaatii lĂ€snĂ€oloa loppujen lopuksi, kunhan saa vain palautettavat tehtĂ€vĂ€t tehtyĂ€ ja kokeissa kĂ€ytyĂ€. Opettajat myös ymmĂ€rtĂ€vĂ€isiĂ€ erilaisissa elĂ€mĂ€ntilanteissa, varsinkin avoimessa koska se ei ole pÀÀtoimista opiskelua. Suosittelen đ
Riippuu edelleen alasta. Joillakin polkuopinnot tehdÀÀn samassa aloittavien opiskelijoiden kanssa eikÀ heille jÀrjestetÀ mitÀÀn omia aikatauluja tai toteutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ennen 4.7. ei voi ottaa vastaan kuin ykköshakukohteen. Vasta sit liikkuu.
Mun serkun tyttÀrellÀ on tÀllainen tilanne. On varasijalla Tamperelle (ei tule pÀÀsemÀÀn), kakkoskohteeseensa hyvÀksytty. EI pÀÀse hyvÀksymÀÀn kakkoskohdetta ennen huomista.
On.