Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
2441/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitÀÀn mahiksiÀ pÀÀstÀ tamk sairaanhoitajaksi varasijalta 9? Kertokaa pliis mitÀ luulette

On.

Vierailija
2442/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀnÀÀn nytkÀhti oma varasija yhdellÀ 3->2 paikalle. KyseessÀ on kakkosvalinta. YkkösessÀ olen varasijalla 16 joten tuskin pÀÀsen sinne.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2443/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamk:iin röntgenhoitaja 20. varasijalla. Valittuja 66 (aloituspaikkoja 38, en ymmÀrrÀ miten tÀÀkin juttu toimii) vastaanottaneita 24. Luuletteko ettÀ pÀÀsen, oisko mahiksia?

Jos siis vipusesta katot ja 66:lle on tarjottu paikkaa, niin mun ymmÀrryksen mukaan siellÀ 28 ei ole ottanu paikkaa vastaan tai on pÀÀssy ylempÀÀn hakukohteeseen ja siksi on tarjottu paikkaa nuinki monelle. EiköhÀn se alotuspaikkojen mÀÀrÀ kuitenki ole tuo 38. YllÀttÀvÀn paljon on kyllÀ varasijajonot liikkunu, jos oon oikeassa. Toivottavasti pÀÀset! Mie oon 2020 valmistunu röntgenhoitajaksi ja en oo pÀivÀÀkÀÀn niitÀ hommia tehny.. Tein vÀÀrÀn valinnan ja nyt odottelen varasijoilla, ettÀ pÀÀsenkö kÀsityönopettajakoulutukseen

Vierailija
2444/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oman alan polkuopinnot on lĂ€hiopetusta. Stressaa just se taloudellinen tilanne. MietinpĂ€ asiaađŸ€·đŸ»

Vierailija
2445/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

on, itel sairaanhoitaja hyvÀksytty, mutta luulen et luovun siitÀ niin siinÀ ois yks paikka vapaa

Vierailija
2446/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tamk:iin röntgenhoitaja 20. varasijalla. Valittuja 66 (aloituspaikkoja 38, en ymmÀrrÀ miten tÀÀkin juttu toimii) vastaanottaneita 24. Luuletteko ettÀ pÀÀsen, oisko mahiksia?

Jos siis vipusesta katot ja 66:lle on tarjottu paikkaa, niin mun ymmÀrryksen mukaan siellÀ 28 ei ole ottanu paikkaa vastaan tai on pÀÀssy ylempÀÀn hakukohteeseen ja siksi on tarjottu paikkaa nuinki monelle. EiköhÀn se alotuspaikkojen mÀÀrÀ kuitenki ole tuo 38. YllÀttÀvÀn paljon on kyllÀ varasijajonot liikkunu, jos oon oikeassa. Toivottavasti pÀÀset! Mie oon 2020 valmistunu röntgenhoitajaksi ja en oo pÀivÀÀkÀÀn niitÀ hommia tehny.. Tein vÀÀrÀn valinnan ja nyt odottelen varasijoilla, ettÀ pÀÀsenkö kÀsityönopettajakoulutukseen

Oletko vielÀ linjoilla? Mua kiinnostaa, miksi et tykÀnnytkÀÀn röntgenhoitajan hommista? Itse roikun varasijoilla ja totisesti toivon pÀÀsevÀni.

Vierailija
2447/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkuuko myös valintakoejonon varasijat vai vain todistusvalinta? Varasijalla 14 koevalinnassa....

Molemmat

Vierailija
2448/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tulokset tulleet, mutta ei vielĂ€ pysty ottamaan paikkaa vastaan... miksi ei? Hakukohteet 1 ja 2 varasijoilla, 3 hyvĂ€ksytty. 

Jossain tÀÀllÀ aiemmin sanottiin, ettÀ 4.7. jÀlkeen pystyisi ottamaan vastaan muut kuin ensisijaiset kohteet.

4.7. Ovat tulleet kaikki tulokset. Jolloin jos et pÀÀssyt ylempiin, voit ottaa vastaan alemman paikan johon olet hyvĂ€ksytty. TĂ€tĂ€ aiemmin ei voi ottaa paikkaa vastaan ellei satu tulemaan hyvĂ€ksytyksi ensimmĂ€iseen vaihtoehtoon. 

HUOM! jos ei pÀÀssyt ylempÀÀn hakutoiveeseen, niin 4.7.alkaen saa ottaa myönnetyn opiskelupaikan vastaan, MUTTA samalla kun ottaa paikan vastaan, on tÀrkeÀÀ ilmoittaa jÀÀvÀnsÀ odottamaan ylempÀÀ hakutoivetta, sillÀ siinÀ tapauksessa ei menetÀ nyt saatua o

HUOM! MUTTA jos jÀÀ jonottamaan vielÀ ylempÀÀ, niin pitÀÀ ottaa jo myönnetty paikka mÀÀrÀaikaan mennessÀ vastaan, ettei menetÀ sitÀ, jos ylempÀÀn ei tÀrppÀÀ.

Vierailija
2449/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tulokset tulleet, mutta ei vielĂ€ pysty ottamaan paikkaa vastaan... miksi ei? Hakukohteet 1 ja 2 varasijoilla, 3 hyvĂ€ksytty. 

Jossain tÀÀllÀ aiemmin sanottiin, ettÀ 4.7. jÀlkeen pystyisi ottamaan vastaan muut kuin ensisijaiset kohteet.

4.7. Ovat tulleet kaikki tulokset. Jolloin jos et pÀÀssyt ylempiin, voit ottaa vastaan alemman paikan johon olet hyvĂ€ksytty. TĂ€tĂ€ aiemmin ei voi ottaa paikkaa vastaan ellei satu tulemaan hyvĂ€ksytyksi ensimmĂ€iseen vaihtoehtoon. 

HUOM! jos ei pÀÀssyt ylempÀÀn hakutoiveeseen, niin 4.7.alkaen saa ottaa myönnetyn opiskelupaikan vastaan, MUTTA samalla kun ottaa paikan vastaan, on tÀrkeÀÀ ilmoittaa jÀÀvÀnsÀ odottamaan ylempÀÀ hakutoivett

Ei, ei tarvitse tehdÀ mitÀÀn sen jÀlkeen, kun ottaa paikan vastaan, mutta valitsee siinÀ, ettÀ jÀÀ jonottamaan ylempÀÀn/ylempiin.

Silloin se alempi hyvÀksytty on jo otettu vastaan.

Vierailija
2450/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko tuolle 4.7 annettu joku kellonaika, koska tulokset viimeistÀÀn tulevat?

Vierailija
2451/4398 |
02.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vielÀ linjoilla? Mua kiinnostaa, miksi et tykÀnnytkÀÀn röntgenhoitaja

En oikein tienny mitĂ€ haluan tehdĂ€. Selailin vaan koulutuksia ja ajattelin ettĂ€ röntgenhoitaja vois olla mielenkiintonen. PÀÀsin sitten sisÀÀn, vaikka en uskonu pÀÀsevĂ€ni (sillon oli haastattelu ja luulen, ettĂ€ se opettaja tykkĂ€s minusta😅). Noh, heti ekana vuonna huomasin ettei oo minun juttu. Annoin kuitenki vielĂ€ mahdollisuuden ku harjotteluissahan sitten vasta oikeasti tietÀÀ, oisko joku modaliteetti semmonen missĂ€ haluais työskennellĂ€. No ei oikeen ollu. KĂ€vin kuitenki loppuun. Nyt kadun tuota valintaa ku olisin tĂ€ssĂ€ haussa ensikertalaisena pÀÀssy sinne minne haluaisin, mutta nyt ei-ensikertalaisena pÀÀsin vaan varasijoille 😐

Vierailija
2452/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PÀÀsin! Valintakokeella ja ei-ensikertalainen. Tampereelle rakennustekniikkaa. Mahtava fiilis!

Vierailija
2453/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LisÀys ylempÀÀn. Siis DIA-valintakokeella pÀÀsin Tampereen yliopistoon.

Vierailija
2454/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jos esim Tampereen ja Turun yliopistot on ilmoittanut kaikki tuloksensa, miksi vastaanotetut paikat ei liiku vipusessa?

Vierailija
2455/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim Tampereen ja Turun yliopistot on ilmoittanut kaikki tuloksensa, miksi vastaanotetut paikat ei liiku vipusessa?

Koska ennen 4.7. ei voi ottaa vastaan kuin ykköshakukohteen. Vasta sit liikkuu.

Vierailija
2456/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuolle 4.7 annettu joku kellonaika, koska tulokset viimeistÀÀn tulevat?

Klo 15:00. NĂ€mĂ€ tiedot löytyy koulujen sivuilta sekĂ€ opintopolusta 😊👍

Vierailija
2457/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman alan polkuopinnot on lĂ€hiopetusta. Stressaa just se taloudellinen tilanne. MietinpĂ€ asiaađŸ€·đŸ»

Kannattaa vaan hakea. Koulut on yleensĂ€ joustavia, polkuopinnot usein tehty niin ettĂ€ voi samalla kĂ€ydĂ€ töissĂ€. SÀÀstöillĂ€ tai ilta/viikonloppu töillĂ€ onnistuu myös. 

Itse tein juuri vuoden verran opintoja avoimessa lĂ€hinnĂ€ iltaisin ja lauantaisin. NĂ€iden ansiosta aukesi koulupaikka. YllĂ€ttĂ€vĂ€n vĂ€hĂ€n vaatii lĂ€snĂ€oloa loppujen lopuksi, kunhan saa vain palautettavat tehtĂ€vĂ€t tehtyĂ€ ja kokeissa kĂ€ytyĂ€. Opettajat myös ymmĂ€rtĂ€vĂ€isiĂ€ erilaisissa elĂ€mĂ€ntilanteissa, varsinkin avoimessa koska se ei ole pÀÀtoimista opiskelua. Suosittelen 👌

Vierailija
2458/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀÀllĂ€ on tullut tosi monta viestiĂ€ paikan vastaanottamisesta ja varasijoista jne. EtukĂ€teen on ilmoitettu, ettĂ€ toisen yhteishaun tulokset valmistuvat 4.7 ja vasta sen jĂ€lkeen muita kuin ensisijaisen hakukohteen paikkoja voi ottaa vastaan. Oman hakemuksen tai vaikka yksittĂ€isen korkeakoulun tulosten valmistuminen ei vaikuta mihinkÀÀn.

4.7-11.7 on tehtĂ€vĂ€ valinta omien hakukohteiden osalta. Joku voi valita monen paikan vĂ€liltĂ€, joku voi jĂ€ttÀÀ paikan ottamatta vastaan, joku valitsee vastaanottaa alemman sijan kohteen ja jÀÀ jonottamaam ylempiĂ€ kohteita jne. Oletusarvona on, ettĂ€ em. aikavĂ€lillĂ€ monen hakemuksessa tapahtuu varasijojen liikkumista, koska valintoja koulutuspaikan suhteen voi vihdoin vapaasti tehdĂ€. Huom. varasijoilta jonottaminen pÀÀttyy vasta 6.8, eli toivoa opiskelupaikasta on alasta riippuen siihen asti. Paikkojen tĂ€yttymistĂ€ voi seurata vipusesta, mutta opintopolkukin taitaa ilmoittaa, jos paikat tĂ€ynnĂ€ ja hakemus peruuntunut (onko nĂ€in, tarkentakaa jos tiedĂ€tte).

Vierailija
2459/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaan hakea. Koulut on yleensĂ€ joustavia, polkuopinnot usein tehty niin ettĂ€ voi samalla kĂ€ydĂ€ töissĂ€. SÀÀstöillĂ€ tai ilta/viikonloppu töillĂ€ onnistuu myös. 

Itse tein juuri vuoden verran opintoja avoimessa lĂ€hinnĂ€ iltaisin ja lauantaisin. NĂ€iden ansiosta aukesi koulupaikka. YllĂ€ttĂ€vĂ€n vĂ€hĂ€n vaatii lĂ€snĂ€oloa loppujen lopuksi, kunhan saa vain palautettavat tehtĂ€vĂ€t tehtyĂ€ ja kokeissa kĂ€ytyĂ€. Opettajat myös ymmĂ€rtĂ€vĂ€isiĂ€ erilaisissa elĂ€mĂ€ntilanteissa, varsinkin avoimessa koska se ei ole pÀÀtoimista opiskelua. Suosittelen 👌

Riippuu edelleen alasta. Joillakin polkuopinnot tehdÀÀn samassa aloittavien opiskelijoiden kanssa eikÀ heille jÀrjestetÀ mitÀÀn omia aikatauluja tai toteutuksia.

Vierailija
2460/4398 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ennen 4.7. ei voi ottaa vastaan kuin ykköshakukohteen. Vasta sit liikkuu.

Mun serkun tyttÀrellÀ on tÀllainen tilanne. On varasijalla Tamperelle (ei tule pÀÀsemÀÀn), kakkoskohteeseensa hyvÀksytty. EI pÀÀse hyvÀksymÀÀn kakkoskohdetta ennen huomista.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kolme seitsemÀn yhdeksÀn