👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Tänään nytkähti oma varasija yhdellä 3->2 paikalle. Kyseessä on kakkosvalinta. Ykkösessä olen varasijalla 16 joten tuskin pääsen sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tamk:iin röntgenhoitaja 20. varasijalla. Valittuja 66 (aloituspaikkoja 38, en ymmärrä miten tääkin juttu toimii) vastaanottaneita 24. Luuletteko että pääsen, oisko mahiksia?
Jos siis vipusesta katot ja 66:lle on tarjottu paikkaa, niin mun ymmärryksen mukaan siellä 28 ei ole ottanu paikkaa vastaan tai on päässy ylempään hakukohteeseen ja siksi on tarjottu paikkaa nuinki monelle. Eiköhän se alotuspaikkojen määrä kuitenki ole tuo 38. Yllättävän paljon on kyllä varasijajonot liikkunu, jos oon oikeassa. Toivottavasti pääset! Mie oon 2020 valmistunu röntgenhoitajaksi ja en oo päivääkään niitä hommia tehny.. Tein väärän valinnan ja nyt odottelen varasijoilla, että pääsenkö käsityönopettajakoulutukseen
Oman alan polkuopinnot on lähiopetusta. Stressaa just se taloudellinen tilanne. Mietinpä asiaa🤷🏻
on, itel sairaanhoitaja hyväksytty, mutta luulen et luovun siitä niin siinä ois yks paikka vapaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamk:iin röntgenhoitaja 20. varasijalla. Valittuja 66 (aloituspaikkoja 38, en ymmärrä miten tääkin juttu toimii) vastaanottaneita 24. Luuletteko että pääsen, oisko mahiksia?
Jos siis vipusesta katot ja 66:lle on tarjottu paikkaa, niin mun ymmärryksen mukaan siellä 28 ei ole ottanu paikkaa vastaan tai on päässy ylempään hakukohteeseen ja siksi on tarjottu paikkaa nuinki monelle. Eiköhän se alotuspaikkojen määrä kuitenki ole tuo 38. Yllättävän paljon on kyllä varasijajonot liikkunu, jos oon oikeassa. Toivottavasti pääset! Mie oon 2020 valmistunu röntgenhoitajaksi ja en oo päivääkään niitä hommia tehny.. Tein väärän valinnan ja nyt odottelen varasijoilla, että pääsenkö käsityönopettajakoulutukseen
Oletko vielä linjoilla? Mua kiinnostaa, miksi et tykännytkään röntgenhoitajan hommista? Itse roikun varasijoilla ja totisesti toivon pääseväni.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuuko myös valintakoejonon varasijat vai vain todistusvalinta? Varasijalla 14 koevalinnassa....
Molemmat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tulokset tulleet, mutta ei vielä pysty ottamaan paikkaa vastaan... miksi ei? Hakukohteet 1 ja 2 varasijoilla, 3 hyväksytty.
Jossain täällä aiemmin sanottiin, että 4.7. jälkeen pystyisi ottamaan vastaan muut kuin ensisijaiset kohteet.
4.7. Ovat tulleet kaikki tulokset. Jolloin jos et päässyt ylempiin, voit ottaa vastaan alemman paikan johon olet hyväksytty. Tätä aiemmin ei voi ottaa paikkaa vastaan ellei satu tulemaan hyväksytyksi ensimmäiseen vaihtoehtoon.
HUOM! jos ei päässyt ylempään hakutoiveeseen, niin 4.7.alkaen saa ottaa myönnetyn opiskelupaikan vastaan, MUTTA samalla kun ottaa paikan vastaan, on tärkeää ilmoittaa jäävänsä odottamaan ylempää hakutoivetta, sillä siinä tapauksessa ei menetä nyt saatua o
HUOM! MUTTA jos jää jonottamaan vielä ylempää, niin pitää ottaa jo myönnetty paikka määräaikaan mennessä vastaan, ettei menetä sitä, jos ylempään ei tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tulokset tulleet, mutta ei vielä pysty ottamaan paikkaa vastaan... miksi ei? Hakukohteet 1 ja 2 varasijoilla, 3 hyväksytty.
Jossain täällä aiemmin sanottiin, että 4.7. jälkeen pystyisi ottamaan vastaan muut kuin ensisijaiset kohteet.
4.7. Ovat tulleet kaikki tulokset. Jolloin jos et päässyt ylempiin, voit ottaa vastaan alemman paikan johon olet hyväksytty. Tätä aiemmin ei voi ottaa paikkaa vastaan ellei satu tulemaan hyväksytyksi ensimmäiseen vaihtoehtoon.
HUOM! jos ei päässyt ylempään hakutoiveeseen, niin 4.7.alkaen saa ottaa myönnetyn opiskelupaikan vastaan, MUTTA samalla kun ottaa paikan vastaan, on tärkeää ilmoittaa jäävänsä odottamaan ylempää hakutoivett
Ei, ei tarvitse tehdä mitään sen jälkeen, kun ottaa paikan vastaan, mutta valitsee siinä, että jää jonottamaan ylempään/ylempiin.
Silloin se alempi hyväksytty on jo otettu vastaan.
Onko tuolle 4.7 annettu joku kellonaika, koska tulokset viimeistään tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vielä linjoilla? Mua kiinnostaa, miksi et tykännytkään röntgenhoitaja
En oikein tienny mitä haluan tehdä. Selailin vaan koulutuksia ja ajattelin että röntgenhoitaja vois olla mielenkiintonen. Pääsin sitten sisään, vaikka en uskonu pääseväni (sillon oli haastattelu ja luulen, että se opettaja tykkäs minusta😅). Noh, heti ekana vuonna huomasin ettei oo minun juttu. Annoin kuitenki vielä mahdollisuuden ku harjotteluissahan sitten vasta oikeasti tietää, oisko joku modaliteetti semmonen missä haluais työskennellä. No ei oikeen ollu. Kävin kuitenki loppuun. Nyt kadun tuota valintaa ku olisin tässä haussa ensikertalaisena päässy sinne minne haluaisin, mutta nyt ei-ensikertalaisena pääsin vaan varasijoille 😐
Pääsin! Valintakokeella ja ei-ensikertalainen. Tampereelle rakennustekniikkaa. Mahtava fiilis!
Lisäys ylempään. Siis DIA-valintakokeella pääsin Tampereen yliopistoon.
Jos esim Tampereen ja Turun yliopistot on ilmoittanut kaikki tuloksensa, miksi vastaanotetut paikat ei liiku vipusessa?
Vierailija kirjoitti:
Jos esim Tampereen ja Turun yliopistot on ilmoittanut kaikki tuloksensa, miksi vastaanotetut paikat ei liiku vipusessa?
Koska ennen 4.7. ei voi ottaa vastaan kuin ykköshakukohteen. Vasta sit liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuolle 4.7 annettu joku kellonaika, koska tulokset viimeistään tulevat?
Klo 15:00. Nämä tiedot löytyy koulujen sivuilta sekä opintopolusta 😊👍
Vierailija kirjoitti:
Oman alan polkuopinnot on lähiopetusta. Stressaa just se taloudellinen tilanne. Mietinpä asiaa🤷🏻
Kannattaa vaan hakea. Koulut on yleensä joustavia, polkuopinnot usein tehty niin että voi samalla käydä töissä. Säästöillä tai ilta/viikonloppu töillä onnistuu myös.
Itse tein juuri vuoden verran opintoja avoimessa lähinnä iltaisin ja lauantaisin. Näiden ansiosta aukesi koulupaikka. Yllättävän vähän vaatii läsnäoloa loppujen lopuksi, kunhan saa vain palautettavat tehtävät tehtyä ja kokeissa käytyä. Opettajat myös ymmärtäväisiä erilaisissa elämäntilanteissa, varsinkin avoimessa koska se ei ole päätoimista opiskelua. Suosittelen 👌
Täällä on tullut tosi monta viestiä paikan vastaanottamisesta ja varasijoista jne. Etukäteen on ilmoitettu, että toisen yhteishaun tulokset valmistuvat 4.7 ja vasta sen jälkeen muita kuin ensisijaisen hakukohteen paikkoja voi ottaa vastaan. Oman hakemuksen tai vaikka yksittäisen korkeakoulun tulosten valmistuminen ei vaikuta mihinkään.
4.7-11.7 on tehtävä valinta omien hakukohteiden osalta. Joku voi valita monen paikan väliltä, joku voi jättää paikan ottamatta vastaan, joku valitsee vastaanottaa alemman sijan kohteen ja jää jonottamaam ylempiä kohteita jne. Oletusarvona on, että em. aikavälillä monen hakemuksessa tapahtuu varasijojen liikkumista, koska valintoja koulutuspaikan suhteen voi vihdoin vapaasti tehdä. Huom. varasijoilta jonottaminen päättyy vasta 6.8, eli toivoa opiskelupaikasta on alasta riippuen siihen asti. Paikkojen täyttymistä voi seurata vipusesta, mutta opintopolkukin taitaa ilmoittaa, jos paikat täynnä ja hakemus peruuntunut (onko näin, tarkentakaa jos tiedätte).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan hakea. Koulut on yleensä joustavia, polkuopinnot usein tehty niin että voi samalla käydä töissä. Säästöillä tai ilta/viikonloppu töillä onnistuu myös.
Itse tein juuri vuoden verran opintoja avoimessa lähinnä iltaisin ja lauantaisin. Näiden ansiosta aukesi koulupaikka. Yllättävän vähän vaatii läsnäoloa loppujen lopuksi, kunhan saa vain palautettavat tehtävät tehtyä ja kokeissa käytyä. Opettajat myös ymmärtäväisiä erilaisissa elämäntilanteissa, varsinkin avoimessa koska se ei ole päätoimista opiskelua. Suosittelen 👌
Riippuu edelleen alasta. Joillakin polkuopinnot tehdään samassa aloittavien opiskelijoiden kanssa eikä heille järjestetä mitään omia aikatauluja tai toteutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ennen 4.7. ei voi ottaa vastaan kuin ykköshakukohteen. Vasta sit liikkuu.
Mun serkun tyttärellä on tällainen tilanne. On varasijalla Tamperelle (ei tule pääsemään), kakkoskohteeseensa hyväksytty. EI pääse hyväksymään kakkoskohdetta ennen huomista.
On.