Kela laittaa miltein 30 000€ opintolainan perintään, kun en selviä työttömänä lyhennyksistä. Kokemuksia miten asia etenee?
Onko joku käynyt tämän polun läpi? Töitä tuon jälkeen tuskin kannattaa enää koskaan tehdä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin aikoinani myös työttömänä kun pankista tuli ilmoitus että opintolaina on maksettava. Menin pankkiin ja sovittiin että maksan erissä joihin silloin oli varaa. Kun sain töitä niin eriä suurennettiin. Ap.lle tästä ei enää ole hyötyä, mutta muille neuvoksi että hoitakaa asia pankin kanssa heti.
Neuvo ei auta mitään nykyisten valtavasti kasvaneiden opintolainamäärien myötä, jos olet työtön. Jo pelkät markkinakorot tuosta 30 000 euron lainasta ovat toistasataa kuussa ja pankki ei jätä sitä pelkille koroille. Työttömällä ei ole tuollaisia summia laittaa.
Opintolainan maksimimaksuaika on 20 vuotta ja silloin koko lainaerä korkoineen on nykykorolla sen pari sataa.
Se pari sataa on työttömälle täysin mahdot
No olisko aihetta hankkia vaikka osa-aikatyö? Mahdoton ajatus että maksisi velkansa?
Ja miten se auttaa tilannetta? Nyt kun hallitus tekee työelämäromutuksensa, niin tienatusta satasesta jää työttömälle kolmisen kymppiä käteen, jos ei tule yhtään työssäkäynnistä kuluja.
"Onko palstalaiset jotenkin hitaalla kun vieläkään ei ole osalle selvinnyt se fakta ETTEI TÄSSÄ MAASSA OLE TÖITÄ
Ei niitä töitä nyt vaan hankita. "
Laiskojen tekosyitä. Osa-aikatyön millä kattaa parin sadan lainaerän kuukausittain saa vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku onnistuu tai miksi hän ottaa 30k€ opintolainaa? Miten tällainen opiskelija käytännössä elää? Onko vanha malli nykyisin täyttä historiaa, missä eletään opinto- ja asumistuella, siihen päälle tehdään jotain osa-aikatyötä ja kesäisin olisi tavoitteena olla oman alan harjoittelussa, josta saadaan uudeksi lukuvuodeksi myös ehkä säästöön jotain. Tällöin myös työllistyminenkin on helpompaa, kun sinulla on jo useammalta vuodelta toivottavasti kontakteja ja kokemusta.
Onko tämä vielä 10-20v sitten käytössä ollut opiskelijan selviytymisen perusmalli nykyään historiaa ja ihmiset ottavat kymppitonnien opintolainoja.
Historiaapa hyvinkin. Nykyään eletään opinto- ja asumistuella JA lainalla JA tehdään siihen päälle lisäksi töitä osa-aikana ja kesällä, jos vaan töitä löytyy. Aika monelle ei löydy, tai tunteja ei ole riittävästi jotta pärjäisi ilman lainaa. Opintoraha ja asumistuki yhdessä eivät kata edes suurimman osan vuokraa (ovat yhteensä jotain 500e), saati sitten muita kuluja ja koska tutkinto pitää paahtaa noin 5-6 vuodessa läpi jos aikoo saada velasta jonkun pienen hyvityksen, niin töitä ei moni ehdi opintojen ohessa tekemään. Toki riippuu alasta, miten raskaat opinnot on ja pääseekö helposti töihin omalle alalle jo opiskeluaikana vai ei. 30-50 tonnia opintolainaa on aika normaali summa (5-7v opinnoista) ja nyt lainan määrää meinataan ilmeisesti kasvattaa lisää, kun lainaa saa kohta 800e/kk 650e sijaan ja muut tuet laskee.
Ja ihan vertailuna, opiskelin itse reilu kymmenen vuotta sitten ensimmäisen kerran. Silloin pärjäsin ihan hyvin opinto- ja asumistuella + kesätöillä ja keikkahommilla. Opiskelen nyt uudelleen ja ei mitään toivoa, että pelkkä tuki riittäisi edes asumiseen (10v sitten tuista jäi itselleni vielä 80e/kk "ylimääräistä" vuokran maksun jälkeen). Edelleen tehdään keikkahommia ja kesätöitä, mutta on tässä hintojen noustessa alkanut se lainakin vähän houkutella.
Vierailija kirjoitti:
"Onko palstalaiset jotenkin hitaalla kun vieläkään ei ole osalle selvinnyt se fakta ETTEI TÄSSÄ MAASSA OLE TÖITÄ
Laiskojen tekosyitä. Osa-aikatyön millä kattaa parin sadan lainaerän kuukausittain saa vaikka heti.
Mees takaisin sinne huoneeseesi siitä lässyttämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te vauhkoatte aina opintolainasta kun jos elämässä ei mene kaikki hyvin sen saa anteeksi osittain tai kokonaan. Ihme itkua joka päivä täällä opintolainasta.
Huomaa ettet tiedä aiheesta mitään. Opintolainahyvityksen voi saada kun valmistuu tavoiteajassa, ei siitä että ei pärjää elämässä.
Miksi minä sain sitten koko opintolainan korkoineen anteeksi? Opinnot jäi kesken.
Pankinjohtaja-isukkisi oli anteliaalla tuulella tjsp.
Ihan olin työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, että mikä tekosyys korona varsinaisesti on valmistumisen viivästymiselle, kyllä siellä yliopistolla ja missä tahansa muualla sinäkin aikana opinnot jatkuivat.
EI jatkuneet, koulut suljettiin. Onko ihmisillä tosiaankin näin lyhyt muisti?
Opintojen katkeaminen sekoitti opinnot monilla täysin. Monella jäi jopa kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin ja maksa velkasi niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu.
Kolme pummia alapeukuttaneet tätä kommenttia.
Sama vammainen trolli spämmimässä tasan samaa lässysettiä joka kerta kun vastaava ketju on palstalla. Miten ainutkertaisen terävää tosiaan. Hakkaa vaan itsellesi lisää yläpeukkuja, muita ei sössötyksesi kiinnosta.
Kannattaa ottaa opintolainaa. Näin minulle täällä sanottiin, kun pähkäilin lasten toimeentuloa opiskelijoina. Että lainaa vaan suut ja silmät täyteen.
Onneksi lapset olivat viisaampia, eivätkä lähteneet tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi koira ulahtaa kun kalahti :D
Opintolainaanhan saa jonkun 20 vuoden takaisinmaksuajan. Tämä tiedoksi niille, jotka eivät ole vielä joutumassa ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te vauhkoatte aina opintolainasta kun jos elämässä ei mene kaikki hyvin sen saa anteeksi osittain tai kokonaan. Ihme itkua joka päivä täällä opintolainasta.
Huomaa ettet tiedä aiheesta mitään. Opintolainahyvityksen voi saada kun valmistuu tavoiteajassa, ei siitä että ei pärjää elämässä.
Miksi minä sain sitten koko opintolainan korkoineen anteeksi? Opinnot jäi kesken.
En tiedä, kai sinä syyn osaat kertoa itse siihen? Miten me muut voidaan sitä tietää. Meillä muilla se menee perintään jos ei makseta.
Miksei ihmiset mene sen lukion jälkeen vaikka johonki yksinkertaiseen paskaduuniin pariks vuodeks ja säästää siitä ettei tarvi vuosikymmen jälkeenpäin itkeä kun pitäisi maksaa takaisinkin? Suoraan vaan norkoillaan koulussa kolmekymppiseksi asti ja otetaan sivussa pirusti velkaa ja sitten ihmetellään valmistuneena ilman minkäänlaista työkokemusta kun tällaista paskantärkeän tittelin opiskellutta ei otetakaan töihin.
Pyydä armoa kelalta, lyhennä 30€ kuukaudessa. Etsi rikas puoliso !
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ovat pankit keksineet kin velkaloukun tähän aikaan sopivasti. Opiskelet velaksi, kituutat, ja lopun ikääsi maksat korkoja sekä velkaa takaisin. Taas kituutat. Perhe jää perustamatta, asunto hankkimatta... Kannattiko. Niin, jos yleensäkään töitä on.
Pankithan vaan myöntävät lainan, kyllä se iso syyllinen on päättäjien paikalla. He päättävät, miten paljon opiskelijoille maksetaan tukia ja paljonko opintolainaa voi nostaa. Opintolaina on valtion takaama laina. Ja perheen perustamiseen sekä asunnon hankkimiseen nyt vaikuttaa muutkin asiat, kuin opintolainan määrä. Ei ole minulla tai tutullanikaan perhettä tai omistusasuntoa, vaikka ollaan velattomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi koira ulahtaa kun kalahti :D
Nyt sitten fantasioit jo siitäkin että tuo aneeminen trollauksesi servaa jotakuta. Hieno homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kai sinä syyn osaat kertoa itse siihen? Miten me muut voidaan sitä tietää. Meillä muilla se menee perintään jos ei makseta.
Eikö se ole tullut selväksi? Jos elämässä kaikki ei mene hyvin niin opintolainan saa anteeksi. Työkyvytön vähintään 5 vuotta ja taloudellinen tilanne muutenkin hankala.
Makselen huiman summan opintolainan lyhennystä joka kuukausi toimeentulotuen perusosasta. Kuitenkaan jos laina menisi Kelaan, Kelalle ei kelpaisi, että maksan lainaani perusosasta kuten tähänkin asti vaan laittaisivat perintään.
En oikein tiedä, mitä tästä ajatella. Toisaalta opintolaina on tuloa toimeentulotuessa nosti sen tai ei, mutta sitten kun on takaisinmaksun aika Kela karsastaa sitä, että toimeentulotukea saava maksaisi lainaansa takaisin siitä toimeentulotuesta. Sinänsä ihan kiva ajatus, että viimesijaisen tuen ei haluta valuvan opintolainan takaisinmaksuun, mutta minusta se on hieman ristiriidassa sen kanssa, että perusosan muuten saa vaikka polttaa roviolla, jos niin haluaa. Miksi sitä ei saisi myös ohjata Kelalle opintolainan maksamiseksi, kun sillä muuten saa tehdä mitä lystää. Kuvittelevat kai, että ihminen alkaa vinkua lisää tukea lainan menevän osuuden takia, mutta silloin voi kertoa, että on oma valinta käyttää perusosaa lainan lyhentämiseen. Niinhän se on muidenkin lainojen osalta.
Ulosottoviranomaisella velka vanhenee 15 vuodessa velkomuspäätöksen jälkeen. Tai vaihtoehtoisesti oikeuden päätöksen jälkeen. Eli yleisesti pitää olla viranomaisen päätös velkomisen alkamisesta jotta vanheneminen lähtee käymään. Nämä perintäfirmat käyttävät hyväkseen ihmisten tietämättömyyttä velan vanhenemisperusteista.
Olen palstalta oppinut, että ulosoton maksut lasketaan menoiksi toimeentulotuessa, mutta lainanlyhennyksiä ei. En tiedä miten sitten tuollainen, jos perijänä on Kela eikä ulosottoviranomainen.
Itse olen maksanut työttömyyskorvauksia takaisin, perijänä oli kassa. Noista ei mennyt edes mitään korkoa ja sain sovittua sellaisen maksuohjelman, jonka kanssa pärjäsin opiskelijanakin.
Työttömyyskorvauksista tuota takaisinperintää tehtiin ihan samaan tapaan kuin jos ulosotto olisi ollut se perijä. Sillä ulosoton kaavalla laskivat, minkä verran suojaosuuden ylittävästä osasta peritään. Plussana se, että korkoja ei mennyt eikä ulosoton maksuja. Ehkä ap:kin pääsee tällaisella kevyemmällä prosessilla, jos Kela huolehtii siitä takaisinperinnästä?
Muistaakseni vasemmisto tässä mainosti nollakorkojen ikuisuutta kun valtion velan määrälläkään ei ollut mitään väliä, eh?