Paljonko yksinasuva ihminen tarvitsee tuloja kuussa ilman että tarvitsee ihan koko ajan kituuttaa
Ei tarvitse tuhlatakaan mutta että pystyy siinä mielessä elämään normaalisti että pystyy syömään normaalisti ja jotain edullista harrastaakin ja edes joskus käydä viihteellä vapaa-aikana.
Kommentit (42)
Riippuu paljonko menoja, eli toiset tarvitsevat tuloja enemmän ja toiset vähemmän.
Riippuu mitä menoja on. Tulot - menot = ? Tuo kysymysmerkkisumma on se mikä jää yli ,ja jonka voi käyttää säästämiseen, harrastamiseen tai mihin haluaa.
Riippuu missä paikkakunnalla asuu ja millaisessa asunnossa asuu jne. Paljon riippuu myös ihmisestä mikä riittää jne.
Asumisen jälkeen ilman autoa n. tuhat euroa.
Riippuu ennen kaikkea asumisen kuluista. Joku maksaa 200 euron vastiketta, toinen 1 000 euron vuokraa.
On siis mahdoton määrittää kaikille sopivaa tulorajaa.
Itellä riittää tuo 1500e. 450e vuokra ja muut laskut 80e päälle.
Tuollainen pari tonnia nettona on hyvä summa. Asumiskulut kuitenkin pyörivät siellä viidestä sadasta kahdeksaan sataan riippuen henkilöstä. Jonkinlainen autokin on varmaan kiva olla ja sitten pitäisi olla jotain muuhunkin elämään. Tokihan pienemmälläkin toimeen tulee, mutta tässä kysyttiin että paljonko tarvitaan että ei tarvitse kituuttaa.
Bruttona vai nettona? Asuuko omassa vai vuokralla? Mitä harrastaa? Tarvitseeko autoa? Onko lääkekuluja? Velkoja? Jne.
Minä olen elänyt näköistäni elämää viimeiset vuodet vähän alle 2000€/kk netolla, jossa on mukana kaikki kulutusmenot, kuten ruoka ja vaatteet, asunnon vastike ja muut laskut, auton kulut jne, muttei lainoja, niiden korkoja tai säästöjä ja pääomasijoituksia. Myös matkat ja harrastukset ovat mahtuneet tuohon budjettiin.
Itse teen etää ja tienaan bruttoa mediaanin 3200 € kk ja kuluja ovat auto, mp ja osaomistus veneestä. Minulla menee myös joka kk rahaa kryptoihin ja muihin sijoituksiin muutama satku, kuitenkin alle 500 €. Ja myös asuntolaina on. Ihan normaalia elämää pystyn elämään, mutta sepä johtuu siitä kun ostan pääasiassa halvan kilohinnan ruokia ja korjaan nuo tekniset vehkeet itse. Toki jos olisin uusavuton l...seri, joka vinguttaa aina luottokorttia, käy jatkuvasti ulkona syömässä ja korjauttaa kulkuvälineensä mekaanikoilla yms., niin olisin köyhä kuin kirkonrotta. Kyllä se köyhyys on usein ihan itse ansaittua...
Kyllä lähiaikoina tulee nälänhätä. Töitä ei ole, kaikki kallistuu, lääkkeet ja laskut jää hoitamatta. Rikollisesti pitää ruoka ottaa mistä vain saa. Aseita vaan hankkivat turvakseen kallispalkkaisdt veroilla elävät, oikeastaan loiset ja matkustelevat. Tavikselle sama, kuka täällä on kunkkuna, kuhan ois leipää.
No riippuu siitä paljonko hänellä on menoja. Lienee helppo järjellä päätellä, että miljoonalukaalissa elävä tarvitsee paljon enemmän kuin neukkukuutiossa tyytyväisenä makaroonia ja ketsuppia mutusteleva.
Onneksi kaikilla on samat menot niin voi määritellä tarkasti tarpeelliset tulot,eiku...
Itse olen sitä mieltä, että kohtuullisen mukava tilanne on silloin, jos pakollisten menojen (asuminen, ruoka jne.) jälkeen jää noin tonnin verran ylijäämää.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaikilla on samat menot niin voi määritellä tarkasti tarpeelliset tulot,eiku...
Jos ei osaa suhteuttaa omia menoja tuloihinsa, niin sitten on syytä katsoa peiliin!
3500€ netto ei oikein riitä eli sanotaan 4500€ netto - olisi ainakin hitusen parempi.
Ja kuussa tarkoittaa kuukaudessa ihan täällä maassa.