Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monisairaat jotka koette olevamme työkyvyttömiä, mitkä teidän sairaudet on?

Vierailija
25.03.2024 |

Mitkä ne teidän sairaudet siis on jotka työkyvyttömyyden aiheuttaa? Tosi monen olen kuullut sanovan työkyvyttömyyden syyksi vain monisairaana olemisen, mutta sehän ei kerro mitään vielä. Ne sairaudethan voi olla vaikka lievä masennus, astma ja akne. Ei tolla kombolla oikeasti tule työkyvyttömäksi.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tosi vaikea päästä tk-eläkkeelle. Prosessi on pitkä ja hankala, vie voimia ja nostaa stressitasoa satasella. Prosessi voi viedä myös vuosia. Ei kukaan siihen rumbaan haluaisi, sen voin taata. Mieluiten ihminen olisi terve ja toimintakykyinen.

En ala tässä luettelemaan omia lukuisia sairauksiani, mutta voin sanoa niiden olevan monta kertaa vakavampia ja vaikeampia kuin AP:n mainitsemat. Olen ollut työkyvytön ja lääkärien työkyvyttömäksi toteama jo vuosien ajan.

Nämä ovat aina jokseenkin hupaisia vastauksia. "Olen työkyvytön", mutta sitten kun pyydetään listaamaan syitä, ei edes anonyymisti voi mainita muutamaa. 

Voisin mutta palstalaiset kun tietää niin saan raivoisat haukut päälle kuinka en ole riittävän arvokas edes rlämään ja että mun pitäisi vain kuolla pois. Olen sen jo aikaisemmin kokenut, siksi en kerro yhtään mitään. Näin täällä vaikeasti sairastuneita kohdellaan. 

Vierailija
22/28 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tosi vaikea päästä tk-eläkkeelle. Prosessi on pitkä ja hankala, vie voimia ja nostaa stressitasoa satasella. Prosessi voi viedä myös vuosia. Ei kukaan siihen rumbaan haluaisi, sen voin taata. Mieluiten ihminen olisi terve ja toimintakykyinen.

En ala tässä luettelemaan omia lukuisia sairauksiani, mutta voin sanoa niiden olevan monta kertaa vakavampia ja vaikeampia kuin AP:n mainitsemat. Olen ollut työkyvytön ja lääkärien työkyvyttömäksi toteama jo vuosien ajan.

Ymmärrät varmaa että tämmöinen asia ei voi onnistua ihan omalla            ilmoituksella.

Mitä selität? Totta kai ensin lääkäri tutkii / lääkärit tutkivat. Ja tk-eläkehakemukseen liitetään lääkärin b-lausunto tai lääkärien b-lausuntoja, potilaskertomuksia, omia selvityksiä ynnä muita liitteitä.

Mistä sait päähäsi, että joku omalla ilmoituksella on työkyvytön? Voi hyvää päivää. Lue teksti, mihin vastaat, KUNNOLLA.

T: se, jolle vastasit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat aina jokseenkin hupaisia vastauksia. "Olen työkyvytön", mutta sitten kun pyydetään listaamaan syitä, ei edes anonyymisti voi mainita muutamaa. 

Sulle ei kuulu mun diagnoosit.

Vierailija
24/28 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luettele mun sairauksia, mutta oireita ovat lamaannuttava kipu ja väsymys. Joskus ei pysty liikkumaan ja joskus ei oikein edes ajattelemaan tai pysymään hereillä. Yritä siinä nyt tehdä työtä, tai edes huolehtia itsestäsi.

Vierailija
25/28 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on parasta lääkettä työkyvyttömyyteen. T, Petteri Orpo

Vierailija
26/28 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa mahdollisuus "päästä" työkyvyttömyyseläkkeelle on jossain nollan ja olemattoman välillä. Ne, jotka sinne "pääsevät" ovat niitä, joilla ei enää ole mahdollisuutta nauttia hyvästä elämästä muutenkaan.

AP:lle toivon vilpittömästi mahdollisuutta "päästä" työkyvyttömyyseläkkeelle kokemaan tätä onnea. 

SATOR

AREPO

TENET

OPERA

ROTAS

Vierailija
27/28 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on parasta lääkettä työkyvyttömyyteen. T, Petteri Orpo

Mä yritin käydä kokopäivätöissä mun sairauksista huolimatta. Ajattelin, että positiivisella ajattelulla selviää. No multa lähti kävelykyky ja sain jonkun sydänperäisen ongelmankin ylirasituksesta. 

Vierailija
28/28 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työkyvytön käytännössä ollut jo pitkään.

Ensin vaivasi selkä, aina kipeänä ja lääkäri sanoi, että olen niin nuori, että ei mulla mitään vikaa ole. Kehotti menemään 7 vuotta fysioterapiaan terveyskeksuksessa. No minähän jätin menemättä. Sitten iski puujalat ja huomasin, että monet lihakset kivikovia. 2019 alkoi tuntua käsissä voimattomuutta ja työterveydessä ihan ohi mennen testattiin tiimin lihasvoimaa ja painoindeksiä sekä koostumusta. No minulla todettaan kummassakin kädessä heikentymää vs. ikäisteni miehet ja oikeassa kädessä se oli tosi paljon heikompi.

Sitten selkävaivan lisäksi alkoi vaivata kaularangan seutu. No sitten alkoi tavaroita tippumaan enemmän ja enemmän oikeasta kädessä, kun oikeakätinen oon. 2023-2024 tuntui uidessa pistävää kipua 10 metrin päästä. Uinti oli lopetettava siihen tai lihaskipu kävi sietämättömäksi käsissä. Se paheni myöhemmin 2025 niin, että jopa pullonpalautuskoneella tai siivotessa kotia lihakset antoivat periksi. Ruuvien ruuvaamisesta tuli suoranainen tehotreeni. Anhedonia vei vuonna 2023-2024 ilon. Päässä ei ole enää mitään, mikään ei kiinnosta tai innosta, olen kuin kävelevä robotti. Masennusdiagnoosi alustavasti 2026 ja nyt oli myös käyty ENMG.

Selvisi, että pyöräily on pakko lopettaa, juosta en ole vuosiin voinut. Puujalat eivät kestä. Myopatia löydös, nyt selvitetään mikä myopatia tarkalleen. Toisessa kyynärpäässä lihasvaurio. Oven avaaminen esim. puuovet Tampereen linja-autoasemalla täysin mahdotonta, se on kuin nostaisi painoa minuutin putkeen. Lääkäri arvioi, että lihassairaus on edennyt niin pitkälle, että en enää palaudu siitä. En ole työkykyinen mihinkään tiedossa olevaan työpaikkaan. Kävellessä 1 km on pakko istahtaa tai jalkaterissä tuntuu pistävää kipua.

Kävelen kuin alkoholisti, rollaattori olisi jees. Puhe sakkaa, puhun kuin nark*maani. Sokellus, änkytys, puuroutuminen. Kävellessä joutuu miettimään mihin kävelee, missä voi istua. Kotona istuminen lihottaa, mutta kävellä tai treenata ei voi, ettei lihaksia surkastu kokonaan. Kuitenkin käsittääkseni kevyttä kävelyä voi tehdä istumisen kanssa. Parasta on se, kun saa joka viikko kuulla, että pitäisi mennä töihin. Vielä kun pääsisi näillä jaloilla edes kauppaan. Kohta täytyy ruoatkin tilata Woltilla kotiin?

Lisäksi on autismia tai skitsoidisuutta. Tavarat tippuu säännöllisesti, kukaan kauppias ei ota merkonomia töihin, joka tiputtaa joka kolmannen suolakurkkupurkin maahan ja joka tekee saman työn tunnissa, johon terveellä menee 20-30 minuuttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi